kennert
Började hyfsat,men blev trögare och trögare.
 Heartofarebel
Grymt bra film men den når inte riktigt upp i bokens klass och därför så får den nöja sig med en stark fyra.
 KyLLo
Den kräver tålamod. Stundtals står den och stampar på samma ställe väldigt länge men så blixtrar det plötsligt till. Några enstaka scener är magiskt fina, men jag saknar den där magin i resten av filmen. Soundtracket skriker mästerverk, medan manuset inte riktigt gör det. Jag kan även tycka att det är lite fånigt att man gör en science-fiction som är så uppenbart inspirerad av verkliga händelser. Tycker man kunde skrivit det som ett rent drama istället. Men så är jag inget sci-fi freak heller. Hur som helst tycker jag det är en riktigt bra genrefilm.
 jimmy ringo
Nej, detta var bara riktigt trist och ointressant. Dock kul att se Richard Burton i sin sista film.
 Noseman 2005
Jag har inte läst boken, men får ändå intrycket att filmen inte på långa vägar gör boken rättvisa. Filmen är en bra trailer för boken, med andra ord...
 hsimpson
Som någon tidigare sagt: har man läst boken tillför filmen ingenting. Filmen är ganska trogen förlagan, vilket förhindrar ett fiasko, men jag tycker att man i stor utsträckning har valt att fokusera på fel saker. Varken den dystopiska känslan som boken har eller kärlekshistorien lyckas man med. Och scenerna på Miniluv är lite obehagliga, men långt ifrån så skrämmande och gripande som de är i boken. Hade väntat mig betydligt bättre. Burton är ganska skön. Svag trea.
 Pontflopp
boken är jävligt bra!
 ekback
Tung, mörk framtidsvision av ett dystopiskt samhälle styrt av en totalitär makt. Ja dessa miljöerna gör verkligen att man känner sig bra mycket bättre hemma i TV-soffan än om man hade levt tillsammans med karaktärerna i filmen ;) Jag tycker man har lyckats riktigt bra med miljöerna och stämningen i filmen - som till största del är mycket jobbig (precis som det ska vara! ;)). Skådespelarna är mycket bra och karaktärerna känns genuina, och musiken passar in oväntat bra den med. Jag har inte läst boken, men tycker ändå detta är en mycket bra film som lyckas måla upp en skrämmande framtidsvision! Vissa små detaljer hade kanske kunnat göras bättre, men som alltid är det är svårt att få plats med alla detaljer i en film baserad på en bok. Även betyget är svårsatt, men någonstans mellan 4 och 5 blir det.
 Dumass
Filmen saknar känsla och inlevelse tycker jag.. hoppas på en bra version av denna film inom snar framtid dock.
 martin eden
Mycket imponerande dystopiskt film! Mycket obehaglig framtidvision som verkar haft stort inflytande på filmer som bl. a. BRAZIL av Terry Gililam. Den långsamma pulsen och konstanta närvaron av hopplöshet gör detta till en av de främsta bidragen i sin genre. Har tyvärr ännu inte läst Orwells förlaga, men ska mycket snart göra det. John Hurt är mycket bra i rollen som Winston Smith. Gillar miljöerna och hur man emfaserar "skitighet" och "gråskala" istället för futuristisk design, som man idag ofta förknippar med sci-fi. Det är känslan och manuset som är i fokus. Mycket bra!
 Atya
Det behöver ju knappast sägas att boken är bättre. Jag gillar dock filmen skarpt, även om jag har en känsla av att man inte skulle begripa ett smack om man inte redan läst boken... Alltför många delar - både viktiga och mindre viktiga - är bortplockade; dock förstår man ju varför. Känslan finns ändå där, och skådespelarna gör mycket bra ifrån sig.
 Solidus
Dyster är bara förnamnet på denna mörka och smutsiga framtidsvision. John Hurt, lika bra som alltid, lever i samhälle där den fria tanken har blivit en olaglighet. Något mer som är olagligt är förhållanden och naturligtvis blir John Hurt kär i en kvinna, något som leder komplikationer eftersom samhället år 1984 inte tolererar kärlek. Regissören har gjort ett mycket bra jobb med att väcka en mycket obehaglig stämning i sin film och det ska inte förnekas att filmen lyckas beröra mig väldigt starkt. Mycket bra sci-fi!
 Hans Moleman
Är självklart inte i närheten av boken, men får ändå med den mörka känslan ganska bra. John Hurt gör rollen som Winston Smith mycket bra, även fast det var ganska långt ifrån den person jag föreställt mig som den karaktären.
 NoWireHangers
Börjar riktigt starkt, men tappar en del i andra halvan.
 outoforder
Faktiskt riktigt bra, dock är boken ungefär hundra gånger bättre.
 Wittmann
Boken är ett mästerverk pga att den lyckas göra en fiktiv ideologi verklig, logisk och levande (bitvis nästan tilltalande). Insoc blir totalt rationella genom att agera irrationellt. Koncept såsom Doublethink, som först framstår som enbart korkade, blir tillslut begripliga. Men den är filmen stannar tyvärr på den nivån där dystopin som målas upp enbart framstår som korkad och avlägsen.
 Luziradus
Mycket bra Sci-fi, stabil men ibland lite seg. Segheten höjer känslan i filmen,den verkar ha ett syfte. Att Eurythmics bidrar med filmmusiken säkrar 4 ännu mer.
 amam
Bra prestation av Hurt och Burton. Filmen får såklart inte på långa vägar med alla nyanser och detaljer från boken men den sviker aldrig bokens tema heller. Men tyvärr så hindrar det från att bli en fyra just på grund av att den känns så överslätande mot vad boken var. Men en stark trea blir det.
 linushq
Har läst boken och jag tror jag fattade, lite, men filmen var helt obegriplig.
 Quartz
gillade mystiken och "kafka"-känslan men som film blev det icke så lyckat. ska nog ta o fixa bok istället, samt ge mig på äldre film-versioner.
 Blake_
Radford fick med de vitala delarna men man får ingen direkt förklaring till vad som händer. Gissar på att den är näst intill obegriplig om man inte redan läst boken. Rekommenderar att man läser den innan man ser filmen, den är helt fantastisk.
 Norrby84
Lite för upp och ned film tyvärr. Stark 2:a
 Emit Flesti
En träffsäker skildring av en dystopisk framtid. Scenografin och iscensättningen uppnår perfektion. Richard Burton-delen blev för tjatig mot slutet, men det gör inte filmen mindre sevärd.
 luddehall
Filmen blir ett hån mot bokens budskap, Orwells bakomliggande tanke, nästan som om filmen står för just den propaganda mot fritt tänkande han vill undvika.. Vill du ha propaganda? Sätt på TVn och se på nyheterna eller kunskapskanalen min vän. Nåväl idén är svår att förmedla men filmen hade potential. John Hurt är, som alltid, dubbelplus-bra. ...
 PeterTheW
Nja... skulle gärna läsa boken. Filmen är intressant, början är väldigt häftig, men framåt slutet blir det mest jobbigt och utdraget. Vissa bra scener dock.
 Filmprettot
Filmen 1. Boken 5.
 den_fonk
Filmen 1 + 1 tack vare hud. Boken 5. Trots låga förväntningar lämnades jag besviken. Kändes mest som ett bristfälligt sammandrag utan känsla..
 WillyV
Förvånansvärt ospännande och stelt genomförd. Hurt är bra - som vanligt. Men grundmaterialet bara skriker om remake. Gärna av Nolan/DiCaprio. En stark tvåa oavsett, gillade främst den trasiga, smutsiga, gråa scenografin och förstås hela grundstoryn, men detta var mer som att man filmatiserat citatsamlingen från boken istället.
 Astrojacob
2,2,1,2,2,....................... snacka om ny generation. Läste den för 25 år sedan, lagom till 1984 nån gång. Filmen inte lika otäck paranoid som boken men bara att få njuta av Richard Burtons sista roll och Ollivander John Hurt är bara det värt en Fyra. Eller för att tala nyspråk; PLUSPLUSBRA!!!
 Grillo
Boken läste jag någon gång under högstadiet, men det här är första gången jag ser filmen, som gjordes och utspelar sig ett par månader efter min födelse. Imponerande. John Hurt och Richard Burton är fantastiska och dystopin i boken framförs här på ett perfekt sätt. Eftersom jag inte minns alla detaljer i boken har jag heller inget att nitpicka om. Möjligen var tortyrscenerna mot slutet lite utdragna, men det gör egentligen inget eftersom det var poängen.
 parklife
Dystopisk och förhållandevis bra gjord. Tycker dock att filmen missar en hel del, främst pga. feldisponerad klippning. Jag brukar generellt sett inte förespråka längre filmer, men här tror jag mycket kunde ha vunnits. Hurt, som ni andra säger; väldigt bra.
 perrrvo
Katastrof! Boken är sinnessjukt bra men satt å övervägde att stänga av filmen under hela filmens gång. Flera saker i storyn som saknas och har förkortats.
 kritbrun
Såg den precis efter att jag läst boken, så jag blev inte överväldigad av manuset direkt. Filmen bjuder ju på en kondenserad, modiferad version. Kanske orättvist att jämföra filmen med boken, men det är ju oundvikligt. Plus för många väldigt snygga scener och bra musik! Fångar verkligen känslan av en totalitär stat.
 Zhatan
Förväntade mig mer.
 soylent
Som sagt, mycket som saknas och mer var förväntat. Hoppades på vissa segment ur boken som skulle gjort sig strålande på film men saknades helt i filmatiseringen. Vacker film oavsett.
 MartinZ
Snygg. Får verkligen fram känslan av en totalitär stat. Filmen vinner på sitt ganska låga tempo. Tror dock, till skillnad från parklife, inte att den vunnit på att vara längre.
 Fröken Bredwad
Härligt, härligt! Så underbart! Men självklart är boken bättre, och något som jag saknade var de dubbelplusintressanta utläggningarna om nyspråket. Att flmen är långsam är helt rätt, precis som MartinZ säger. Detta är det riktiga tempot, men som sagt, gärna mer om nyspråket samt lite mer om samhället och alla ministrerier etc. Fast å andra sidan kanske det är sådant man bör läsa boken för... och vilken bok sen!
 Sandman
Trots fantastisk dekor, duktiga skådespelare och en utmärkt förlaga är jag inte med.
 AddeColciago
Estetiskt tilltalande och Hurt är så bra man kan tänka sig Smith. Men den tar sig inte in i honom. Där är boken överlägsen. Där är man inuti Smiths huvud, vilket gör slutet så oerhört kraftfullt. Med filmmediet är det svårare att komma lika nära inpå.
 Supernaut
En snygg och bra filmatisering av boken. Befriande att den är så avskalad och fri från onödiga effekter. Inser också hur mycket Brazil är ett homage till den här filmen rent visuellt. :)
 mysmanne
Seg och deprimerande film. Hurt går runt med samma plågade men nollställda ansiktsuttryck, mager och blek, hela filmen. Läste boken för kanske tio år sedan och minns den som mer spännande och intressant. Har i och för sig för mig att jag sympatiserade ungefär lika lite med huvudkaraktären då som nu. Ett par dagar innan den här filmen såg jag "De andras liv" som utspelar sig i DDR just 1984, vilket det kanske är en tanke bakom då man slås av att denna dystopi inte var så långt från hur det faktiskt var på vissa håll i världen under denna tid.
 ThePatient
Känns tunn, flyktig, distant. Tittaren skulle behövt identifiera sig med och sjunka in i huvudkaraktären mer, så man har båda fötterna stadigt i helvetet.
 CinemaStrange
Tror jag skulle behöva läsa boken för att förstå den bättre men gillar endå att den är så rak.
 arruba
Iden är skrämmande och blir verkligare för varje dag som går, tyvärr lider dock filmen av att den är för tråkig och aldrig riktigt griper tag, där emot förmedelar den känslan av att vara fånge i systemet otroligt bra. Rösterna som ständigt pratar i bakrunden gjorde att man kände sig väldigt illa till mods.
 Sarakin76
kjedelig å se på. Men lite naket hjelper alltid. -3.
 Engravadlax
Går säkert att göra en bättre film av boken.
 saugox
Känns förlegad i sin stil och struktur. Dialoger som är starka i boken blir mest utdragna och tråkiga i film format. Man borde nog ha tagit sig större friheter med boken och tänkt om lite.
 Qhunden
Gav en trea först men allt bra med filmen är ju Orwells förtjänst. Ändå tycker jag inte den fångar essensen särskilt väl. John Hurt är jävligt bra dock.
 Necross
Bra film om man behöver inspiration för att ta livet av sig. Förlaga och ämne i all ära, men jag hade svårt att hålla mig vaken.
« Föregående   |   1 2 3 4
Senaste kommentarer
The Upside (info) 02:51 26/4 (2)
Beyond the Game (info) 02:31 26/4 (1)
Olydnad (info) 01:32 26/4 (7)
Delikatessen (info) 01:08 26/4 (465)
Loving (info) 00:36 26/4 (11)
Sune vs. Sune (info) 23:21 25/4 (7)
White Material (info) 23:05 25/4 (51)
Unga Astrid (info) 23:04 25/4 (17)
Lady Bloodfight (info) 22:59 25/4 (2)
Birds of Passage (info) 22:57 25/4 (4)
Vinterdvala (info) 22:06 25/4 (30)
Haywire (info) 22:05 25/4 (120)
Hans hustrus brott (info) 21:37 25/4 (7)
Ocean's Eight (info) 21:33 25/4 (33)
Lysande gift (info) 21:00 25/4 (19)
Revenger (info) 20:43 25/4 (2)
Molly's Game (info) 19:41 25/4 (20)
Kapernaum (info) 19:02 25/4 (6)
Unsane (info) 18:32 25/4 (7)
Tillbaka till framtiden del III (info) 18:23 25/4 (274)
Alien: Covenant (info) 17:13 25/4 (107)
Avengers: Endgame (info) 17:12 25/4 (7)
Unicorn Store (info) 15:33 25/4 (3)
En blondins kärleksaffär (info) 14:23 25/4 (78)
The Dirt (info) 14:19 25/4 (15)
The Possession of Hannah Grace (info) 11:52 25/4 (4)
The Huntsman: Winter's War (info) 07:22 25/4 (34)
House at the End of the Street (info) 06:47 25/4 (71)
The Silence (info) 06:10 25/4 (4)
Bunny Drop (info) 01:51 25/4 (1)
Patriots Day (info) 23:37 24/4 (30)
Dr Hfuhruhurrs dilemma (info) 21:54 24/4 (95)
A Sense of History (info) 21:53 24/4 (15)
Flickor i karriären (info) 21:51 24/4 (28)
No Picnic (info) 21:51 24/4 (1)
Never Look Away (info) 21:24 24/4 (7)
Let's Be Cops (info) 20:11 24/4 (64)
Don Jon (info) 20:05 24/4 (121)
Leave No Trace (info) 19:58 24/4 (17)
Svensson, Svensson - i nöd och lust (info) 19:46 24/4 (56)
Rose Red (info) 19:26 24/4 (281)
I am Nojoom (info) 19:24 24/4 (1)
Wildling (info) 19:24 24/4 (8)
The Prodigy (info) 18:00 24/4 (3)
Belinder auktioner (info) 17:35 24/4 (2)
Gentle (info) 17:27 24/4 (6)
Snödrottningen (info) 17:26 24/4 (3)
Crocodile Dundee II (info) 17:21 24/4 (156)
Us (info) 17:12 24/4 (14)
Tornet (info) 17:10 24/4 (2)