elink98
Jag är med i den här filmen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 einord
elink98, du spelade väldigt bra i filmen, tycker jag. ;) Jag var med på inspelningen.
 Tonti
Just ja. Eh, inte så lyckad film kanske men de försöker ju i alla fall lite grann.
 KyLLo
En trovärdig historia om kärlek och svek som rullar på i sakta mak utan några direkta överraskningar. Det blir för enkelspårigt för mig, åtminstone i längden. Det finns dock en rapp och träffsäker GPS-diskussion som bryter kontrasterna. Men framför allt är det stämningen och skådespelarna som gör filmen. Soundtracket känns delvis inspirerat av ledmotivet till Requiem for a dream. Skådespelarna är närvarande och går in för jobbet. Jag skulle kanske önska att Iben Hjejle inte pratade svenska, även om hon är duktig på det. En stark tvåa.
 Herr Arne
Gillade musiken av Leif Jordansson men greps inte av filmen.
 Dobegirl
Bra skådespelaren men filmen går på tomgång, seg....
 Pava
En ganska så förutsägbar historia med stabilt skådespel. Lågt tempo i ångestens tecken som passar rullen bra. Men störde MIG på den kvinnliga huvudrollen. Vad kommer hon ifrån: Gotland, USA, mumindalen? Eller rent av en crossover. Skulle dock villja ge den 0,5 till....
 tompe
Bättre än förfarat!
 Dash X
Jag var med, det var roligast!
 holk123
helt klart sevärd men lite väl dyster för min smak.
 Hypostas
Det låter väldigt illa när danskar försöker prata svenska, oavsett om det är Iben Hjejle eller Mads Mikkelsen det handlar om. I övrigt är det här en ganska seg historia som inte berörde mig öht. Snubben från Skilda världar var bäst, vilket säger en del.
 Adoniram
Inte helt tokig, men kanske inte något man längtar efter att se om.
 Xenox
Tråkig film, Persbrandt och Hjejle spelar dock riktigt bra.
 Björkman
En av de bättre svenska mindre kända filmerna på senare år. Dock som bäst första halvan när det är mer fokus på sorg och saknad än andra halvan då man övergår mer till att ha nyförälskelse i blickfånget. Saknar det lilla extra som får en att riktigt bry sig om alla karaktärer och fullständigt beröras, men det är på god väg.
 Gigi1943
Att åka med Roslagståget - för mig som bott i Enebyberg halva livet - är ju en nostalgitripp utan like! Kändes lite löjligt att det gamla ölfiket på stationen nu gjorts till "salsarestaurang". Manuset är väl ingen höjdare direkt och Persbrandt passar bättre som elaking. NAnars helt okej, en svag trea.
 andkar
Bra film. Persbrandt är bra när han sätter den sidan till.
Det är välregisserat på alla sätt, men får en känsla av en onödig naivitet i vissa rollfigurer. Funderade även på om regissören medvetet gjort miljöerna i gammal stil, både sjukhuset, hennes hem och vissa andra detaljer såsom några bilar doftar 70-80 tal.
 larox
Bra skådespel men mörk, nästan svart film och utan flyt, saknar själ och rytm, på gränsen till tråkig.
 Christofer
Mörkt, melankoliskt och en rätt intressant historia i botten, även om det var långt ifrån något mästerverk. Storyn har iaf inte jag sett tidigare så det kändes fräscht, även om det tyvärr aldrig blev så känslostarkt och gripande som jag hade hoppats på.
 AlbinWesley
Huvudrollerna spelas bra, hantverket är okej. Dock är det riktigt trist, inte engagerande. Och etableringsbilderna är som hämtade ur svensk 90-talssåpa.
 Rele
Skådespeleriet är bra, men annars en trist film. Jag ger en tvåa.
 mammene
Härlig 70-tals känsla över miljön och skådespelet var bra och historien trovärdig. Det är det här med lögner. Stark tvåa.
 Darn
Förutom fint skildrade miljöer och interiörer finns det inte mycket till innehåll. Regin haltar betänkligt och trovärdigheten i karaktärers utspel ofta är lika med noll. För att inte tala om hur otajmat Persbrandts rollfigurs mullrande voice-over strör omkring med pseudo-intellektuella ord om vartannat.
 snyltare
Tycker nog att skådespeleri och story funkar bra, jag blev gripen av Hjejle och Persbrandt trots att jag såg filmen i två omgångar. Det lunkar på i sakta mak och känns engagerande och trovärdigt. Men jag har lite svårt för scenografin, den är för perfekt. Suuupersnygga hus, men det är orimligt att båda familjerna skulle ha gått all in på 60-talsdesign på gränsen till museimässigt. Och sjukhuset.
 Stargazed
Framförallt skådespelet tyckte jag var dåligt. Manus var inget att hänga i julgranen heller men inget jag störde mig på. De snygga miljöerna höjer filmen något.
 Memmem
Finstämt drama! Ett försiktigt, men inte segt, relationsdrama om viktiga saker i livet. Kanske de allra viktigaste. Ett bra och ganska trovärdigt manus om tillfälligheter och livsval. Berättelsen är något avskalad, bland annat saknar huvudrollerna släktingar utom var sin partner. Genom en olyckshändelse påverkar en man ett annat pars liv. Genom en tillfällighet träffar han kvinnan i det andra paret. Nu ställs de inför frågan om sanning och lögn och vilka val de ska göra. Fint och nyanserat spelat av framför allt Mikael Persbrandt och Iben Hjejle, som båda med små medel visar många olika slags känslor. Försiktigt foto med kanske något för sterila miljöer. Rätt följsam musik. Betyg: 4-
 okidoki
Här har sorgen huvudrollen och som den gestaltas av Persbrandt och Hjejle.
 Albion
Jag är lite kluven till det här. På många sätt välspelat, välberättat och lite kittlande. Det är detta som är lite kul med fiction, att vi får osannolika historier presenterade för oss så här. Men jag kommer inte ifrån att sensmoralen inte landar på den positiva sidan trots allt. Jag petar dit en stark 3;a, dvs 3+ trots allt.
 supermancover
Hade en gissad tvåa på denna så var lite smått skeptisk innan. Den var otroligt mycket bättre än vad jag tänkt. Ett vackert portätt av sorg som den är och som den kan vara eller som den kan bli. Persbrandt gör en fin insats här.
Total värdelös film, som man bara måste hata. Visst, filmen försöker berätta något, men vad?
Upplägget/idén har optimal potential, och första halvtimmen är riktigt bra. Sedan blir det allt mer dussinfilm av det. Men flertalet scener är riktigt starka, och skådisarna levererar (även om jag upplever Hjejle något hämmad av svenskan). Totalt sett en ganska bra film, absolut inte bättre än så. (9-/15)
Senaste kommentarer
The Humanity Bureau (info) 18:32 23/7 (5)
Les Seins de glace (info) 16:08 23/7 (1)
Teach 109 (info) 16:00 23/7 (1)
The Final Year (info) 15:40 23/7 (2)
Masjävlar (info) 15:33 23/7 (809)
Rallybrudar (info) 14:31 23/7 (133)
Downsizing (info) 13:13 23/7 (46)
Hycklaren (info) 13:07 23/7 (13)
Den siste samurajen (info) 11:54 23/7 (937)
The Intruder (info) 11:33 23/7 (1)
Kommissarien och havet - Den inre kretsen (info) 07:07 23/7 (28)
Tank 432 (info) 04:05 23/7 (8)
Utøya 22 juli (info) 03:47 23/7 (18)
Pride (info) 02:45 23/7 (82)
Barbie: Dagbok (info) 01:42 23/7 (12)
The Deminer (info) 00:34 23/7 (3)
Hell or High Water (info) 00:06 23/7 (61)
The Boy Who Harnessed the Wind  (info) 23:39 22/7 (3)
The Girl with the Dragon Tattoo (info) 23:34 22/7 (365)
Rocketman (info) 22:56 22/7 (11)
Long Shot (info) 22:46 22/7 (6)
The Diabolical (info) 22:28 22/7 (6)
Blueprint (info) 21:35 22/7 (9)
Birdman (info) 21:33 22/7 (212)
Arne Dahl: Mörkertal (info) 21:03 22/7 (10)
The Hard Way (info) 20:55 22/7 (7)
Secret Obsession (info) 20:48 22/7 (4)
Barry Lyndon (info) 20:34 22/7 (554)
Climax (info) 19:32 22/7 (13)
Jeepers Creepers 3: Cathedral (info) 19:24 22/7 (11)
The Silence (info) 18:48 22/7 (12)
Headshot (info) 18:43 22/7 (5)
Alita: Battle Angel (info) 18:41 22/7 (28)
Yesterday (info) 18:14 22/7 (6)
Lejonkungen (info) 18:12 22/7 (8)
BlacKkKlansman (info) 18:10 22/7 (43)
Francofonia (info) 17:09 22/7 (3)
Cargo (info) 12:30 22/7 (18)
Dumbo (info) 11:40 22/7 (4)
Hardcore - En brutal verklighet (info) 11:34 22/7 (18)
Min börda (info) 11:30 22/7 (3)
Turist (info) 11:01 22/7 (161)
Svenska bilder (info) 07:46 22/7 (35)
Indiana Jones och de fördömdas tempel (info) 07:38 22/7 (523)
Jakten på den försvunna skatten (info) 07:30 22/7 (612)
Spider-Man: Into the Spider-Verse (info) 05:37 22/7 (15)
Adrift (info) 05:35 22/7 (10)
Red Sparrow (info) 05:31 22/7 (25)
Harry Potter och halvblodsprinsen (info) 05:23 22/7 (499)
Damsel (info) 02:56 22/7 (3)