Gustavo99
En bra film. Sevärd, och lite läskig.
 funkmask
sfi har gett ut en utmärkt restaurerad version, med kanonbra nykomponerad musik. se den. fantastisk film
 SiNq
blää
 mandarin_80
Mycket stämningsfull stumfilm! Den nykomponerade musiken är otroligt bra!
 Zipper
Det är inget fel på historien, men jag är ledsen, har så svårt för stumfilmer.
 jaaz
1919?? denna måste man ju se....
 Bear
Har också svårt för stumfilmer, men som sagt är den nykomponerade musiken från 2001 (av Matti Bye och Fredrik Emilson) mycket bra och stämningshöjande.
 bocaj
jag började se filmen men störde mig på den nykomponerade musiken. visst, den var bra, men den tog över hela filmen och jag vill ju koncentrera mig på stillers regi och julius foto. ska försöka igen snart.
 sunnhed
musiken var bra. dock är man ju tyvärr lite skadad av de moderna filmerna med så pass ansabbt klipptempo. körlkarlen, en samtida produktion, fungear mycket bättre just därför att den drivs frammåt något sanbbare. denna film är mycket bra, men som sagt med lite för långa tagningar.
 Zipper
Nej, nej... Se Dramatens uppsättning som går just nu! Den är mycket mer sevärd.
 jep
Fantastiskt spännande och stämningfull film med ypperlig nyskriven musik.
 MrDean
Oerhört vacker film! Den börjar bra och slutar bra, kanske lite svag i mitten. Men mästerverk helt klart!
 arvidsollenby
oerhört vacker och välgjord film på en mycket bra bok. inte riktigt lika bra som körkarlen men det är nästan. Den restaurerade versionen ser även så fantastiskt bra ut så att det är en njutning att se på den. det är inte helt vanligt med nästan 90 år gamla filmer.
 Djungelurban
För att vara 1919 så är den väldigt snygg och den nya scoren är ju grym. Men jag måste nog säga att storyn är rent ut sagt är vidrig, förstår inte hur det är möjligt att det här är en svensk litteratur klassiker.
 autisten
Även om musiken är väldigt bra så för mig kändes den många gånger allt för dominerande, skulle hellre lyssna på den utan filmen. Jag hade önskat att de istället försökt använda sig av Helmer Alexanderssons kompositioner. Även om musiken han skrev till filmen möjligtvis inte finns bevarad, så finns däremot en hel del annat där ibland vissa ouvertyrer som användes som förmusik till filmerna på Röda Kvarn, ungefär som en ouvertyr på operan. Mycket trevlig musik.
 autisten
Men filmen är fenomenal, kommer stå sig i många år.
 IanCurtisRIP
Helt underbart vacker och bra.
 Besk
Selma Lagerlöf + stumfilm = sant
 lucius
Musiken var väldigt bra. Den känndes till och från som att den skulle kunna vart gjord idag. Jag irriterade mig på Elsa-lills (eller vad hon hette) handlingsförlamning, men hon var väldigt söt i den konstiga anoraken.
 rowe
musiken var ju som sagt fantastisk, jag tänker mig att den är gjord till restaureringen.. bildspråket är också förvånande bra, men ja det märks att det är 1919. för sin tid är den jäkligt bra, men jag får ändå ge den en tvåa.
 mfs
Grym musik, men filmer från den här tiden är i regel hopplöst föråldrade.
 Ihsahn
Överraskande bra stumfilm, med riktigt bra nyskriven musik (även om jag inte riktigt gillar när de lägger in "filmljud", såsom stormljud, klingande från svärd etc). Mauritz Stiller lyckas göra historien spännande och intressant hela vägen till finalen och framförallt fjärde akten är mästerlig. Dock är femte akten överfylld med den där tråkiga kvinnosynen som bygger på att kvinnor är känslostyrda icketänkande varelser, vilket sänker helhetsintrycket.
 thegoodold
Mycket fin film, välspelad och med en intressant intrig. Gillar speciellt att det är olika färgtoner beroende på om det är interiört, exteriört eller till liten del också vilken typ av händelse som skildras. Mycket fina textskyltar, Selmas ord rakt av må hända? Denna gillade jag mycket. Lite mer Stiller kanske man borde se...
 kennert
Den nya musiken på DVD-n betyder mycket.
 xkattenx
Musiken är pepp. Men i övrigt tappar man intresset efter en sådär tjugo trettio minuter.
 jimmy ringo
Mauritz Stillers klassiker är en underhållande och välgjord stumfilm som har några minnesvärda scener. Slutscenen är t.ex väldigt vacker. Herr Arnes pengar är trots sin ålder ändå helt godtagbar. Den håller fortfarande, åtminstånde dramaturgiskt. Inte effektmässigt.
 Gallows84
Fullt godkänd stummis som dock inte når upp till Körkarlen tycker jag. Vissa scener är fina och bra men i denna till skillnad från, just, Körkarlen är skådespeleriet och dramatiskt och mimaktigt. Inte helt i min smak direkt. Sista scenen som nämndes ovan är riktigt fin och filmen innehåller endel effekter som gör sig själva rättvisa med tanke på filmens utgivningsår. Speglar på något sätt det svenska vemodet och man vill nästan skära sig lite i handlerna, fast på ett bra sätt. Dock är den lite för förutsägbar för att nå upp till en fyra för min del. Även hur förstår skottarna svenskarna och varför skyddar sig Archi med Elsalill som sköld då han lovar att inte skada henne, döööm i höööve
 8bit
Nej, så speciellt jättebra är det ju faktiskt inte, hur gärna man än vill tycka det. Körkarlen tar denna med hästlängder på alla punkter.
 Silvermoontear
egentligen en 2,5:a men är så snäll och rundar uppåt för man måste se denna någon gång i livet. Och håller med som andra, att den når inte upp till samma som körkarlen, men den är fantastisk svensk guldåldersproduktion... Även med dess lite melodrama like.
 anni87
en snygg film liksom körkarlen, men dock inte på samma nivå. Elsalills dramatiska framtoning blir lite för mycket efter ett tag, men visst innehåller denna film också positiva saker som fantastiska miljöer och härlig musik. Håller med Gallows84 om att den svenska vemodiga känslan är ett stort plus!
 coastaltown
Musiken är helt klart det bästa med filmen. Storyn är lite seg och Elsalill är alldeles för dryg för att jag ska orka bry mig om henne. Men överlag är det en okej film.
 hsimpson
Förhållandevis snyggt gjord, men storyn är inte lika bra som i Körkarlen, inte skådespeleriet och musiken heller. Stabil trea.
 Caltha
Den nyskrivna musiken till boxen Svenska Stumfilmsklassiker förhöjer verkligen upplevelsen av vad som annars skulle ha varit en ganska stel och oengagerande historia. Jag gillar att en del ljudeffekter är inskrivna i soundtracket, det ger mer tyngd åt det visuella. Bäst tycker jag om inledningen med de tre legoknektarnas äventyr, sedan blir det lite segt, men de spöklika specialeffekterna är fina också.
 Ninonette
Stark fyra! Herregud, vilka scener, och vilka stämningar som Matti Byes (& co) musik skapar... otroligt bra. Det enda jag hade svårt för (i soundtracket) var vissa ljudeffekter man lagt till (vatten, eld, svärdsslag), filmen skulle gott ha kunnat "tala för sig själv".
 Tonti
Jag hade väl aldrig trott att Stiller var mäktig ett mästerverk men jag hade uppenbarligen fel med råge! Hans vanliga, lite fåniga, stil är nästan helt borta och här finns en koncentration i genomförandet som verkligen imponerar. Fotot är snyggt och miljöerna magiska men det som framförallt gör detta till en av de bästa svenska stumfilmerna, för att inte säga en av de bästa svenska filmerna, är att den är så jävla gripande att man måste fälla både en och två tårar. Handlingen med sina mystiska inslag är helt perfekt för en stumfilm och stämningen är så tät att man nästan glömmer bort att resten av världen existerar. Jag längtar redan efter att se denna på stor duk!
 Astrojacob
Mustigt, tragiskt, kallt o djävligt. Selma Lagerlöf o Mauritz Stiller en bra kombination. Kändes som en svensk "Broken blossom" med en svensk Lillian Gish. Utsökt regi o skådespel men inte i samma klass som "Körkarlen" eller "Gösta Berlings saga". Ändå ett måste o en stark Fyra. (Hur i hela världen filmades hästen som går ner sig i isen???)
 emilstjernholm
Fantastisk film där Mary Johnson övertygar. Stämmer in i hyllningssångerna till Matti Bye och Fredrik Emilson. Musiken förhöjer verkligen upplevelsen.
 Fredzon_M
Finfin stämning i denna filmpärla. Gillade hela känslan som filmen förmedlade av att vara insnöad och fast, känslig för naturens nycker. Musiken var också den stämningsfull men jag tycker den går för 'långt' i sitt ljudanvändande ibland och den kändes överlag ganska ojämn. Det är visserligen skönt med variation, men det var ganska stor skillnad mellan topparna och dalarna i musiken. Sen är ju Mary Johnson bedårande i huvudrollen.
 Tabu
Blir väl tvungen att se om även den här... *suck*
 precineadd
Tycker inte att berättandet är lika effektivt som i Körkarlen eller Ingeborg Holm till exempel, men det är bildskönt och dränkt i en jävla stämning pga miljöerna.
 Taandborste
Fina miljöer och rätt stämningsfullt.
 Jämte
Okej film. Blev inte överväldigad eller så, men den duger helt klart att titta på. En stark tvåa.
Spännande, bra skådespelare, skickligt filmad och naturbilderna är ett plus i kanten.
 Ful_fisk
Rätt bra melodram i Griffiths anda, men inget sensationellt. De snöyviga miljöerna är nog det bästa med denna film. Gillar nog Sjöström mer än Stiller.
Senaste kommentarer
Superswede (info) 23:05 24/9 (15)
Black Panther (info) 22:51 24/9 (71)
Bang Bang Baby (info) 22:33 24/9 (1)
Brazil (info) 22:32 24/9 (424)
Ocean's Eight (info) 22:20 24/9 (21)
Ghoulies (info) 22:17 24/9 (20)
Gräns (info) 22:09 24/9 (12)
Bad Guy (info) 22:03 24/9 (79)
The Day the Earth Stood Still (info) 21:54 24/9 (392)
Mandy (info) 21:42 24/9 (7)
The Trip to Spain (info) 21:41 24/9 (8)
The Mountain Between Us (info) 21:30 24/9 (14)
De flögo österut (info) 21:27 24/9 (7)
25th Hour (info) 20:51 24/9 (442)
American Hero (info) 20:50 24/9 (5)
Antz (info) 20:43 24/9 (296)
Spider-Man: Homecoming (info) 20:33 24/9 (66)
Skrattbomben (info) 20:30 24/9 (5)
Saturday Night Fever (info) 20:25 24/9 (259)
John Wick (info) 20:12 24/9 (159)
The Age of Shadows (info) 19:15 24/9 (6)
Ghostland (info) 18:46 24/9 (6)
Återstoden av dagen (info) 18:30 24/9 (172)
Doctor Strange (info) 17:15 24/9 (109)
Under Suspicion (info) 16:18 24/9 (54)
Captain America: Civil War (info) 15:07 24/9 (105)
The Devil's Cabaret (info) 15:05 24/9 (2)
Änglars vrede (info) 14:53 24/9 (1)
Cargo (info) 14:51 24/9 (16)
Wind River (info) 14:49 24/9 (40)
Ghost in the Shell (info) 14:46 24/9 (65)
Age of the Dragons (info) 14:22 24/9 (30)
Avengers: Infinity War (info) 14:12 24/9 (64)
A Murder of Crows (info) 13:33 24/9 (39)
Exorcisten (info) 13:07 24/9 (521)
Ormens ägg (info) 12:31 24/9 (35)
Andra andningen (info) 09:37 24/9 (19)
Mary Poppins (info) 09:18 24/9 (160)
Polisskolan 2 - Första uppdraget (info) 08:36 24/9 (148)
Hereditary (info) 08:35 24/9 (47)
Book Club (info) 08:34 24/9 (6)
Annihilation (info) 06:33 24/9 (85)
Lost in Paradise (info) 02:04 24/9 (1)
Johnny English (info) 01:45 24/9 (412)
Journey to the Mysterious Island (info) 01:41 24/9 (68)
The Lodgers (info) 01:07 24/9 (4)
Beyond Skyline (info) 01:04 24/9 (10)
Bleach (info) 01:01 24/9 (2)
Wallander - Skulden (info) 00:27 24/9 (63)
Stingaree (info) 00:01 24/9 (1)