FreddyKrueger
hatar drama
 Hangaround
Det här är verkligen en stark film. Inte bara stark, utan pinsamt bortglömd och undanstoppad. Tack Criterion!
 tie-fighter
En mycket stark och bortglömd film, om ni får chansen, så se den!
 Czechflash
Börjar lite trevande med karaktärsuppbyggnaden, men blir allt bättre när man kommer in i den. Man får lära känna en mysig liten stad samtidigt som Jozef Króner och Ida Kaminska har ett otroligt samspel. Sista halvtimmen eller så växer dramatiken allt mer och till slut känner man vilken kraftfull film detta är. Tyvärr alltför bortglömd.
 arvidsollenby
helt underbar!
 rhaoth
Den första Tjeckoslovakiska filmen jag såg... Men om jag får tag på fler så blir det absolut inte den sista.
 klauskinski
En pinsamt bortglömd film som, en film som så passa intressant och fänslande film förtjänar bättre.
 Moonlighting
Substansfull men något för melodramatisk för min smak. Sevärd dock.
 snoqalf
Rekommenderad femma... Tyckte inte den här var något speciellt alls.
 goeran
Filmen återskapar miljön i den slovakiska lydstaten ganska väl men själva historien och människoskildringen lämnar en del att önska. Och det är väl tveksamt om man kan anse att filmen innehåller så mycket humor/satir.
 Galivan
Det här var speciellt.
 accatone
Jag förstår inte varför den måste vara så konsekvent. Men den har många andra kvaliteter, bl.a. ett utvecklat kameraarbete
 niklaseriksson
Känns som ett ytterst skickligt hopkok av Roma, città aperta och Umberto D (dvs. det tydligaste exemplet på influenserna inom den tjeckiska nya vågen jag hittills sett). Realistiskt och gripande, med en mycket vacker slutscen.
 pellevin
Man kan verkligen leva sig in i hur besvärande en sådan situation skulle vara så filmens handling får väl sägas vara mycket bra. Hemsk musik dock och lite väl skrikig ibland. Men den lär ju helt klart lämna ett bestående intryck!
 Fredzon_M
Den sista delen är riktigt stark även om jag tycker slutet var lite billigt(förutom den anklagande kameran, det var riktigt jävla nice). Men där fungerar filmen riktigt bra. Dock tycker jag att man kunde ha klippt ner första halvan av filmen lite, det är lite trist emellanåt. Och humorn funkar inte riktigt, "humorn" rörande gummans hörselproblem(originellt tema!) tar stor plats i filmen, medan det knappt är kul.
 Rune2000
Trots att filmen har varit en rekommenderad 5:a i flera år tvivlade jag på att den verkligen skulle beröra mig som den nu gjorde. Det var minns sagt en fantastisk filmupplevelse som blir svårt att glömma bort!
 Crosswordgirl
Sista tjugo minuterna lyfte filmen från en fyra till en femma för min del.
 #54
Riktigt bra film.
 KimEkberg
Den kammar slutligen fyra av mig trots att jag har svårt att förlika mig med vissa element. Vissa scener är sjukt vackra, exempelvis det storslagna slowmotionslutet. Det kan klagas på en viss hattigochlustighet, och att det blir lite väl mörkt på sina ställen. Men det var ju en mörk tid, och gott filmhantverk bör alltid premieras. Ljusår från Menzels ytliga farser. Rädsla urholkar verkligen själen.
 Al_padrino
Filmen kändes lite ojämn och hade potentialen att bli mycket bättre, eftersom mytologin var väldigt bra. Men i slutändan så berörde filmen mig.
 Dutch
Skrämmande och rolig på samma gång.
 Anonym_user_1
Vad är det som gör den här så bra? Slutet var det enda jag fann gripande, i övrigt en ganska konventionell och tråkigt berättad historia.
 Sznax
Stilbildande skildring av andra världskriget. Karaktärerna är fantastiskt fint frammejslade och beblandar sig med miljöerna på ett ypperligt sätt. Filmen blir aldrig övertydlig utan håller sig kvar i sin småskalighet hela tiden. Festsekvensen i början är underbar och så även slutet, som dessutom är magnifikt gjort (lite i längsta laget kanske). Filmen hade kanske haft lite nytta av en vassare regissör (Kadár är ingen stor skapare). Betyg 7.2
 Lilla prinsen
Fettaste gripfilmen på veckor. Herz lärde sig nog ett och annat från denna inför Likbrännaren, den här sortens utplanterande av små ledtrådar som ska leda tittaren in i katastrofen är karaktäristisk för båda filmerna, och de har rätt speciell musik båda två dessutom. När klimaxet uppnås blir effekten total trots att scenen (med ytterligare mängder av bra idéer) egentligen inte är perfekt genomförd.
 Ful_fisk
Mycket fin historia! Var inte helt överförtjust i slutet, men i övrigt var detta en ganska suverän film.
Senaste kommentarer
Flykt undan rättvisan (info) 23:33 18/6 (1)
Superfly (info) 23:28 18/6 (62)
End of Evangelion (info) 23:19 18/6 (152)
Brightburn (info) 22:19 18/6 (4)
Black Mirror - White Christmas (info) 21:32 18/6 (12)
Men in Black: International (info) 21:02 18/6 (2)
Climax (info) 20:54 18/6 (11)
Autumn (info) 20:54 18/6 (2)
Body of Deceit (info) 20:53 18/6 (1)
Black Mirror - San Junipero (info) 20:18 18/6 (13)
Fitzcarraldo (info) 20:06 18/6 (178)
Cutie Honey (info) 19:39 18/6 (43)
Detroit Rock City  (info) 16:30 18/6 (177)
Seven Pounds (info) 16:08 18/6 (445)
Beyond Skyline (info) 15:59 18/6 (11)
Skottår (info) 15:50 18/6 (83)
Sjösalavår (info) 13:54 18/6 (11)
Blindspotting (info) 13:12 18/6 (7)
Hemlig pakt (info) 12:11 18/6 (1)
Mamma gifter sig (info) 11:56 18/6 (1)
The Haunting of Sharon Tate (info) 11:44 18/6 (1)
The Unborn (info) 09:18 18/6 (7)
Satans skinn (info) 09:16 18/6 (19)
Booksmart (info) 04:39 18/6 (8)
The Beach Bum (info) 00:46 18/6 (4)
Get Naked (info) 23:54 17/6 (2)
Savannens härskare (info) 23:48 17/6 (96)
På solsidan (info) 23:38 17/6 (8)
Disaster L.A. (info) 23:36 17/6 (7)
Everybody Wants Some (info) 23:35 17/6 (28)
Döda eller dödas (info) 23:35 17/6 (5)
The Affairs of Martha (info) 23:19 17/6 (1)
Public Enemy (info) 22:54 17/6 (7)
Micmacs (info) 22:53 17/6 (101)
Hanasaari a (info) 21:58 17/6 (3)
Black Mirror - Be Right Back (info) 21:57 17/6 (18)
Psych:9 (info) 21:55 17/6 (6)
The Square (info) 21:51 17/6 (84)
The Equalizer 2 (info) 21:45 17/6 (27)
Greta (info) 21:41 17/6 (3)
En kvinnas rop (info) 21:40 17/6 (1)
Bröllopsfest i Karelens runobygder (info) 20:48 17/6 (1)
It Watches (info) 20:25 17/6 (1)
The Poison Rose (info) 19:59 17/6 (2)
Stockholm Östra (info) 19:49 17/6 (31)
Egg (info) 19:10 17/6 (1)
Remo - Obeväpnad, men farlig (info) 17:52 17/6 (52)
Husdjurens hemliga liv 2 (info) 17:27 17/6 (1)
Executive Target (info) 17:18 17/6 (3)
Raggarjävlar (info) 16:55 17/6 (2)