Manko
Den är så lågmäld ibland att man glömmer bort vad filmen handlar om, men Mia och Dench är ju duktiga som alltid.
 mrinkel
Fassbender är suverän, Wasikowska och Bell mycket bra, fotot är sjukt snyggt, så även kostymerna och scenografin. Tyvärr känns det som allt utvecklar sig väldigt hastigt och orealistiskt, många delar verkar ha utelämnats från boken som hade behövts för att händelseförloppen skulle kännas mer rimliga. Avslöjanden sker utan den dramatik och uppbyggnad de hade behövts. Grundhistorien är riktigt bra och jag är väldigt nyfiken på att se andra, bättre och längre versioner av den.
 Cp-arnie
Fassbender....s å b r a !
 Fröken Bredwad
Lyckat och troget. Jag är förvånad!
 m98_hen
Bästa kostymdramat jag sett. Vilket inte säger så mycket i och för sig. Men det här var bra.
 Hargulaf
Hyfsat skådespeleri kan inte riktigt balansera ett livlöst berättande av en knasig historia.
 tompe
Håller med m98_hen: Bästa kostymdramat jag sett!
 okidoki
Jane ska inte vara så här mesig och intetsägande. Och vem kan bli kär i denne Mr. Rochester? Annars snyggt hantverk.
 Sinda
Tummen upp för riktigt fint kostymdrama!
 ladyvengeance
Jag måste läsa igenom boken en gång till och se om det står någonstans att Jane Eyre MÅSTE ha fula frisyrer. Det var en väldigt fin film dock, fast skådespelarna kändes lite passiva.
 soilheart
Vacker film. Känns dock lite "ryckig" några gånger, sannolikt p.g.a. att den lite komplicerade men riktigt bra storyn "klämts ihop" till två timmar.
 SaddleCreek
Inte lika bra som BBC serien
 AddeColciago
Börjar intressant, gillar den mörka tonen, men sen tappar jag intresset ganska snabbt då trovärdiga känslor lyser med sin frånvaro. Inte ens Fassbender räddar detta skepp.
 jingoo
Efter en omtitt sänker jag betyget, särskilt då jag nyligen såg om två andra moderna kostymfilmer som är så mycket bättre. Jane Eyre är oftast väldigt bra och tekniskt finns inget att klaga på. Fantastiska miljöer och kostymer. Problemet är bara att kärlekshistorien inte känns trovärdig. Även om det skulle vara så att Jane blir kär i den osympatiske "bad boy" Rochester är i denna film så förstår jag inte varför. Det skulle ha behövts lite mer eller lite tydligare karaktärsutveckling i filmen.
 Ninonette
Underbar. Älskade språket, vyerna (för att inte tala om ljus & kameraskick) och framförallt Mia Wasikowskas rolltolkning.
 ulpe01
Har aldrig riktigt förstått bokens storhet, men jag kanske bör läsa om den. Den här filmen är väldigt vacker och jag gillar stämningen och tempot. Ganska bra.
 mammene
Jag älskar den här historien och vill se så många versioner jag kommer åt. Ingen av de jag sett har hittills slagit den brittiska miniserien från 2008 i regi av Susanna White. Det blir ju naturligtvis svårare att klämma in en så rik historia på mindre tid och det gör bara boken orätt egentligen. Här har man gjort ett nytt grepp i berättandet och det fungerade bra, men man har också tappat bort mycket av känslorna. Det går lite för fort och då blir i alla fall jag inte så tagen. Men helt klart sevärd.
 Ell
Fyllig trepoängare! Lyckas med konststycket att vara stillsam utan för den delen ointressant. Det karga landskapet fångas praktfullt och återger effektfullt Jane Eyres livsöde. Övrigt att önska är mer tyngd åt det exceptionella i Brontës historia, den långt ifrån självklara rätten för en kvinna till likvärdighet och autonomi.
 smittenkitten
jane eyre är en fantastisk historia, och säkert väldigt svår att klämma ihop i en film (hade gärna sett mini-serien som någon annan kommentar hänvisade till), de gjorde det på ett acceptabelt sätt även om man stör sig på vissa saker som kapats/ändrats om man läst boken. mia wasikowska gjorde en bra insats, fast jag tycker att jane eyre i boken är mer mogen och stark. att michael fassbender gör rollen som mr rochester, som framställs som en fuling i boken, är ju rätt komiskt
 JimCarrey
Väldigt bra adaption
 MinnaCharlotte
Det är länge sen jag läste boken, men det var inte förrän i slutet jag reagerade - de borde inte ha kapat den så fort. Det hade inte blivit mer än kanske fem minuter till för att få med samma slut som i boken. Irriterande, enligt mig, då bokens slut är bättre.
 BadCharlotte
Jag blev verkligen berörd av filmen! Har inte läst boken eller sett den längre versionen men tror att jag förmodligen skulle ha blivit mer berörd utav den. Iaf om man jämför med Stolhet och Fördom, filmversionen med Keira Knightley var ju ingenting jämfört med den brittiska miniserien. Men jag måste ge den en femma, så underbart bra!
 SofiaMikaela
Inte på långa vägar lika bra som Susanna Whites filmatisering från 2006. I den här versionen känns de viktigaste scenerna i berättelsen ganska tafatta och slutet kommer aningen för snabbt på. Dessutom tycker jag att Ruth Wilson och Toby Stephens hade en betydligt bättre kemi i rollerna som Jane och Rochester. Men visst, som helhet är det här en någorlunda ansenlig version av Jane Eyre. Men se hellre miniserien.
 BadCharlotte
Har läst boken nu och förstår hur mycket som fattas och borde tagits med . Samtidigt så är skådespelarna perfekta och jag älskar fortfarande filmen!
 airohpue
Vackert!
 Berniey
Mycket finstämd film och skådespeleriet håller hög klass!
 Kurosawafan
finns många versioner av denna film (vill se Zeffirellis!) lågt tempo, EMO-drama, riktig tjejfilm och även riktigt bra. ibland har jag svårt att fångas av denna typ av film men inte denna gång utan jag bryr mig om huvudpersonen
 ilgoga
Stabil. Och ganska rolig...
 jasmin357
åå så vacker kärlekshistoria!
 MMeedendorp
Säger bara, Fassbender i denna får mig att vilja slita av mig ögonen för att han är alldeles för snygg! Förövrigt älskade jag filmen och den är så vacker.
 drowzie
Helt fantastisk film som berörde mig så pass att jag satt och bölade hejdlöst. Så välspelad, och kemin mellan huvudrollsinnehavarna är så stark att det gör ont i själen. I alla fall i min själ.
 Tonti
Trots en viss slätstrukenhet är detta ett klart snäpp över medelnivån för genren och skådisarna övertygar, särskilt vad gäller den fint stroppiga dialogen.
 Sajo
Alltså jag tycker att boken är så mycket bättre. Men vissa grejor har dom fångat men också hoppat över rätt stora partier och viktiga grejor. Så hade de hållt sig mer till "orginalet" så hade det blivit en 4:a, för att själva historian är gripande.
 blackcurrant
Ger en fyra för filmen för den var otroligt välgjord! Det enda negativa är väl bara att de missat stora och viktiga delar från boken in i filmen. Så det är väldigt synd men ger ändå filmen starka recensioner.
 Chris90
Jag brukar inte gilla sådana här filmer, men den här var väldigt gripande.
 Gigi1943
Har man sett versionen med William Hurt så är alla andra filmatiseringar rent ut sagt dåliga (Fassbender är totalt charmlös, ta bort honom!). En gripande historia - till viss del kanske lite överdrivet (barnhemmet) - men ändå, man ser gärna alla versioner om inte annat än för att jämföra de olika skådespelarna och den totalt annorlunda regin och fotograferingen. En sån här historia behöver inte överdrivas, den är så dramatisk i sig. Men tyvärr var denna version inte speciellt bra.
 answai
Gillar kostymdrama, och visst kan man peka på många kvalitéer. Men jäklar var skitnödigt pretentiöst. Ta bara inledningen: öde, dystert landskap och hon står i en korsning. Ärligt? Detta drar ner det som annars kunde vara bra, ta t.ex. fotot (som nu enbart bidrar till att förstärka det löjliga).
 Akala
Med tanke på hur bra boken är hade jag förväntat mig att den skulle vara bättre än en trea, men det kanske var just det som gjorde att den inte kunde leva upp till förväntningarna.
 booby
Långsam men fin. Dock tappar den på flera punkter och känns inte så genomarbetad.
 karlstadtös
Jag brukar gilla såna här filmer, men inte denna. Tycker den manlige huvudrollen är totalt osympatisk och Jane beter sig bara dumt.
 finkelsmak
Filmen lyckas väldigt väl förmedla romanens handling, men tillför stämningsfullt foto och levande rollprestationer. Tycker inte att barnhemmet var överdrivet - händelser i berättelser behöver inte skildras naturalistiskt. Tyvärr ligger nog Brontës beskrivningar närmre verkligheten än vi vill tro i dessa dagar. En skola för fattiga blev skandalomsusad då fem flickor dog på grund av dålig kost och allmän misär.
 Hypostas
Ganska gripande mot slutet, men trots att det är en välgjord film så känns den ganska seg, och betyget landar på en stark tvåa.
Jag har inte läst boken men filmen förvånade mig genom att vara så återhållsam, stram, tyglad, nedtonad och tragisk. Jag har inga problem att se kvaliteèrna filmen erbjuder i form av skådspelare och berättelse och tänker inte motsäga att det fungerade så på denna tid som porträtteras. Problemet ligger mer hos mig. Jag ville ha en mer lättsammare och glädjefull ton då tidsperioden speglas. Gärna tragik men inte utan romantik och romantiken av den glädjefulla, charmiga och hoppfulla sorten. 3+
 Tim Buckley
(rek 4a) Intensiva känslor med en litterärt skiven dialog utspelad av bra skådespelare i vackra landskap? Ja, det funkar. 4a.
 Hompen
Snyggt foto, miljöer och kostym. Även bra manus, även om greppet att börja med bilder från sådant som händer senare i filmen känns som ett tjatigt grepp, men är ok. Skådespelarna är bra, förutom lite sämre i filmens inledning. Det enda jag inte gillar är faktiskt att filmen är något för kort. Hade varit bra att få se lite mer utav Adéle, som när hon får sin box, det är en scen man minns från boken, där hon plockar fram rätt mycket saker, men i filmen bara en klänning. Även slutscenen skulle kunnat vara något längre.
 Merwinna
Detta känns som en onödig film, eftersom den bästa versionen någonsin redan är gjord: den från 1983 med Timothy Dalton och Zelah Clarke. För det första går det inte att pressa in romanens handling i ett långfilmsformat, man missar MYCKET! Det krävs minst en miniserie. Och för det andra så är huvudrollsinnehavarna fel - och de är viktigast i en sådan här kärlekshistoria. Fassbinder kan möjligen vara godtagbar som Rochester, men han är INGET mot Timothy Dalton, och något säger mig att han varit bättre med en attraktivare motspelerska. Men Wasikowska är HELT fel. Hon är för ung (ja jag vet att Jane Eyre i boken var ung, men det hjälps inte - rollen måste ändå spelas av någon äldre med ungt utseende), för omogen, för valpig i sitt sätt och utseende och rörelsemönster, för enkel, för vanlig, för bonnig, för ointressant. Hon har INGET av det själfulla och överjordiska som Jane Eyre har i boken. Det går helt enkelt inte att förstå varför Mr Rochester skulle bli kär i henne - han som har så mycket erfarenhet av kvinnor.
 -Hedda-
Sedd för andra gången höjs trean till en fyra. Filmen lyckas förmedla Brontës berättelse (utan jämförelse med tidigare filmversioner). Förutom det visuellt enastående fotot i varje filmruta porträtteras karaktärerna på ett oerhört vackert sätt. Finstämmigt, starkt och mångbottnat. Samhällets förväntningar. Kampen i att vara kvinna. Kampen i att vara man. Moll är filmens grundton med stort fokus att förmedla samtligas mänskliga försök att undkomma ensamheten. Undkomma sig själv. Är det ens möjligt, verkar filmen vilja fråga tittarna. Det enda lökiga med dialogen är att den har många lager, om man är mottaglig för att skala av dessa. T.ex. att Rochester kan missuppfattas som kall när han egentligen är sorgesam, rädd och vaktande. Jag reagerade på att vissa repliker var feministiska, vilket också var väntat. Oväntat var dock den andra vinklingen att det också fanns hinder i egenskap av att vara man kontra dåvarande samhällsnormer.
 Iamsam
Självklart kan de inte hinna få med allt från boken, men jag tycker de har valt helt rätt saker att fokusera på. Den är vackert filmad, vissa platser var läskigt likt hur jag tänkte mig dem i boken. Sen är den så intensivt känslosam stundtals att jag får gåshud. Wasikowska är okej i rollen, men Michael Fassbender tycker jag är som gjord för att spela Mr Rochester. Över förväntan.
Börjar riktigt riktigt bra men romansen lyckas aldrig fånga mina känslor så andra halvan faller därmed platt. Många saker som stressas också och gör att känslan tappas för mig. Synd, för det är mycket som är otroligt bra, den är snygg och Wasikowska är jättebra i huvudrollen. Så ganska slät men väldigt stabil trea. Börjar dock som så mycket mer!
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
Flykt undan rättvisan (info) 23:33 18/6 (1)
Superfly (info) 23:28 18/6 (62)
End of Evangelion (info) 23:19 18/6 (152)
Brightburn (info) 22:19 18/6 (4)
Black Mirror - White Christmas (info) 21:32 18/6 (12)
Men in Black: International (info) 21:02 18/6 (2)
Climax (info) 20:54 18/6 (11)
Autumn (info) 20:54 18/6 (2)
Body of Deceit (info) 20:53 18/6 (1)
Black Mirror - San Junipero (info) 20:18 18/6 (13)
Fitzcarraldo (info) 20:06 18/6 (178)
Cutie Honey (info) 19:39 18/6 (43)
Detroit Rock City  (info) 16:30 18/6 (177)
Seven Pounds (info) 16:08 18/6 (445)
Beyond Skyline (info) 15:59 18/6 (11)
Skottår (info) 15:50 18/6 (83)
Sjösalavår (info) 13:54 18/6 (11)
Blindspotting (info) 13:12 18/6 (7)
Hemlig pakt (info) 12:11 18/6 (1)
Mamma gifter sig (info) 11:56 18/6 (1)
The Haunting of Sharon Tate (info) 11:44 18/6 (1)
The Unborn (info) 09:18 18/6 (7)
Satans skinn (info) 09:16 18/6 (19)
Booksmart (info) 04:39 18/6 (8)
The Beach Bum (info) 00:46 18/6 (4)
Get Naked (info) 23:54 17/6 (2)
Savannens härskare (info) 23:48 17/6 (96)
På solsidan (info) 23:38 17/6 (8)
Disaster L.A. (info) 23:36 17/6 (7)
Everybody Wants Some (info) 23:35 17/6 (28)
Döda eller dödas (info) 23:35 17/6 (5)
The Affairs of Martha (info) 23:19 17/6 (1)
Public Enemy (info) 22:54 17/6 (7)
Micmacs (info) 22:53 17/6 (101)
Hanasaari a (info) 21:58 17/6 (3)
Black Mirror - Be Right Back (info) 21:57 17/6 (18)
Psych:9 (info) 21:55 17/6 (6)
The Square (info) 21:51 17/6 (84)
The Equalizer 2 (info) 21:45 17/6 (27)
Greta (info) 21:41 17/6 (3)
En kvinnas rop (info) 21:40 17/6 (1)
Bröllopsfest i Karelens runobygder (info) 20:48 17/6 (1)
It Watches (info) 20:25 17/6 (1)
The Poison Rose (info) 19:59 17/6 (2)
Stockholm Östra (info) 19:49 17/6 (31)
Egg (info) 19:10 17/6 (1)
Remo - Obeväpnad, men farlig (info) 17:52 17/6 (52)
Husdjurens hemliga liv 2 (info) 17:27 17/6 (1)
Executive Target (info) 17:18 17/6 (3)
Raggarjävlar (info) 16:55 17/6 (2)