rockposer
Vackert foto är det jag minns mest från denna filmen, skådisarna är inte fy skam heller. Manuset är dock ganska bristfälligt på vissa ställen...
 baba_jaga
Den här filmen är fin. Den som gav filmen sin svenska titel (Jeremiah Johnson - INDIANDÖDAREN) borde dock skjutas.
 Boogie_aight
bra men lite seg
 c3po
Ännu ett mästerverk av Sydney Pollack!!!!!
 Mara Jade
Den var väldigt vacker, Robert Redford var kanonbra och filmen hade en bra och spännande handling.
 WillyV
Klassiker och asbra. Tom realistisk.
 Vladmir
Spännande och bra film med härliga natur bilder.
 Vanandapeus
Rätt så mysig och skön skildring av livet i vildmarken, men jag tycker att den var lite småtråkig och indianerna spelade ju bara en idiotroll som antingen korkade eller blodtörstiga - eller både och - vildar. Om man förändrat indianernas roll och plockat väck de vildsinta vargarna hade det blivit en bättre levnadsskildring och varit rent myspys.
 Vanandapeus
Jag kanske uttryckte mig klumpigt. Det jag menar är att filmen vinner inte på att framställa indianer på det sätt den gör, tvärtom. Hade filmen haft ett annorlunda upplägg och faktiskt handlat om någon som lever för att hämnas så hade det i viss mån funkat. Men den film jag såg handlade inte om det.
 kennert
Blev lite väl grym,indianerna bara blodtörstiga bestar.
 powderface
Vilket jävla gnäll på alla att Indianerna framställs som blodtörstiga!Ni vill ha en mer nyanserad bild av de ädla små liven!Men ta då å åk till Nya guinea!där finns stammar som ännu har väldigt lite kontakt med den grymme vite mannen.Med största sannolikhet är deras föreställningsvärld nära besläktad med artonhundratals Indianen. Skriv sen en romantisk roman om det mysiga mötet, med dessa oförställda äkta ursprungliga människor!
 waylon
Sydney Pollack framställer Indianerna som blodtörstiga!?Jag tycker att Scorsese framställer Newyorkborna som depraverade ruttna avskum i Taxi Driver!Och Mel Gibsons bild av Engelsmännen i Braveheart är nervärderande och rasistisk.
 mUTTA
Filminfot indikerade att detta var en högtempo western med mycket våld. Så var dock inte fallet men sista 3:e-delen levde visserligen upp till detta. Men ändå en helt ok rulle med schyssta miljöer, bra musik och så.
 O´Reilly
Robert Redford gör en jävligt cool roll! Sevärd!
 wescan
Ovanligt ämne som är bra skildrat. Något för överlevnadsnördar.
 Namrub
Enligt min åsikt en riktigt bra film.
 mipp
En av mina favvo västern
 bubblo
Älskar den här genren från 70-tal med en sorts stillsamma hybrider där ett vildmarksdram möter western och road movie.. Nån sorts westernfilmer som slirar iväg och blir lyriska, ofta lite aviga och new hollywood. "A man called horse", är lite i samma stil. Visst är kanske Redforsd lite väl tvålfager och inte helt trovärdig som den antagligen hiskeliga "liver eating johnson" - men nu är jag inte insatt i historiska fakta och skiter därför i den aspekten. Likt andra filmer av samma typ är den bra, och som filmtipset förutsäg ger jag den 4/5 i betyg
 KillerPutte
(rek.3) Är man hooked på överlevnadsdrama samt gillar indianer så är denna klockren! Ett vackert porträtt av en pälsjägares liv , en puttrande roadmovie med comboys/indian-tema, helt perfekt i min smak. Redford tycker jag fungerar helt utmärkt.
 kosmoskatten
Utan sista halvtimmen en solklar femma.
 den_fonk
Lite utav en dåtida Into the Wild Mccandless (hette han ens så, orkar inte checka) i Redford. Riktigt stabil och originell "Western".
 labi
Snygg, men, njae. Lite för trist för min smak. Förutsägbar och ganska konventionellt gjord av Pollack. Redford spelar dock jäkligt bra!
 Illusionisten
Solid rollprestation av Redford.
 hannibalhayes
Nä. Inget vidare helt enkelt.
 jimmy ringo
Det enda imponerande är de storslagna exteriörerna. Annars är filmen ganska långdragen och tråkig.
 WillyV
Jodå, den håller. Minimalistisk, vacker och rak.
 Hypostas
Intressant film, men Robert Redford är alldeles för tvålfager för att spela Jeremiah Johnson - indiandödaren. Dessutom är bilden på BD:n under all kritik. Störde mig även på att man inte använde sig av äkta djupfokus, utan lät halva bakgrunden vara suddig, medan den andra var skarp. Det såg riktigt B ut. Har googlat lite och skulle tro att det är en så kallad Split-focus diopter som använts. På en TV kanske man inte tänker på det, men blåser man upp bilden på en projektorduk så ser det inte klokt ut. Så fotot får inte något högt betyg i min bok, även om det som sagt finns många storslagna vyer.
 Berniey
Snyggt foto och fina vyer något långsam och Redford är lite felplacerad i denna roll annars sevärd!
 Laszlo Kovacs
Politiskt korrekt indianwestern med ganska tråkig dialog mellan de gamla trapper-veteranerna. Pollack och Redford är båda tråkiga filmarbetare. "Tre dagar för Condor" blev deras enda lyckade samarbete.
 Tolkana
Mysig. Men hemsk svensk titel.
 ClintanTheKing
Fantastiskt fin film med underbara miljöer, strålande musik och en av Robert Redfords bästa rollprestationer. Detta är inget annat än en toppwestern !
 martin eden
[rek. 4] Myspys i vildmarken. Ganska typiskt och ytligt äventyrsscenario. Redord i skägg. Det är väldigt välgjort och välspelat, men manuset känns väl endimensionellt. Bra!! 3+
 Spook
lite småseg...
 EvilNed
Bra film men Redford är lite avskalad på det känslomässiga planet. Storyn hade kunnat bli ännu bättre i någon annans händer.
 andybrando
Stämningsfull film från Utahs ensliga bergstrakter på 1850-talet. Tyvärr visste inte regissören när han skulle sätta punkt och när slutet väl kommer är det diffust. Geer är bra som tuff och erfaren trapper som lär Jeremiah att klara av livet som jägare.
 Jamesa
Trivsamt och bra.
 Qhorinhalfhand
Finns mycket som jag verkligen tycker om i den här filmen men tyvärr blir det inte mer än en 2a pga att jag helt saknar medkänsla och respekt för huvudkaraktären som tycker sig ha rätt att springa runt och mörda urbefolkningen.
 Zarquon
Rätt okej med relativt lågt tempo, men sen kommer ett mycket märkligt disponerat slut som hastas igenom med montage av fajter på varann. Fattar inget. Känn som att regissören räknade med att få göra en riktig epic, med 1h till på sig att knyta ihop historien.
 mammene
Helt underbart foto och en kuskande Redford och hans utveckling från novis till hämnare. Det dröjde rätt länge från start till att man förstod titeln, så man tog tid på sig att bygga upp storyn, vilket jag gillar. Sedan hände det saker i rask takt, kontraster. En trea får det bli.
Senaste kommentarer
Midsommar (info) 23:59 18/8 (23)
Once Upon a Time in Hollywood (info) 23:12 18/8 (8)
Poirot: The Adventure of the Egyptian Tomb (info) 23:12 18/8 (1)
Highlander (info) 23:05 18/8 (349)
Bloodfist VII: Manhunt (info) 22:56 18/8 (3)
De förskräckliga barnen (info) 22:52 18/8 (14)
Happy-Go-Lucky  (info) 22:37 18/8 (161)
About Time (info) 22:37 18/8 (134)
Stormen (info) 22:28 18/8 (29)
The Warriors - Krigarna (info) 21:48 18/8 (373)
The Jurassic Games (info) 20:55 18/8 (2)
Free State of Jones (info) 20:15 18/8 (21)
Kyss mig (info) 20:15 18/8 (92)
Good Boys (info) 19:10 18/8 (2)
Flykten från DDR (info) 18:02 18/8 (3)
Jersey Boys (info) 17:41 18/8 (17)
Knight of the Dead (info) 15:13 18/8 (1)
Magic Beyond Words: The JK Rowling Story (info) 15:05 18/8 (1)
Under pyramiden (info) 13:04 18/8 (5)
Leprechaun - Back 2 tha hood (info) 12:59 18/8 (13)
Solstice (info) 12:12 18/8 (33)
UFO (info) 12:05 18/8 (10)
Skräck i sol (info) 11:57 18/8 (15)
Brawl in Cell Block 99 (info) 11:57 18/8 (28)
Funky Monks (info) 11:16 18/8 (3)
Musikfilmen (info) 09:34 18/8 (2)
Certain Women (info) 09:34 18/8 (7)
Ladykillers (info) 07:27 18/8 (137)
Carmen Jones (info) 07:24 18/8 (6)
Flaskpost från P (info) 06:41 18/8 (14)
Iron Sky (info) 05:22 18/8 (286)
Knight of Cups (info) 04:38 18/8 (18)
The Red Pill (info) 04:08 18/8 (7)
Ma (info) 01:22 18/8 (5)
House of Secrets (info) 01:22 18/8 (2)
Vi som älskade varann så mycket (info) 01:13 18/8 (100)
A Star Is Born (info) 23:27 17/8 (65)
Faces, Places (info) 22:41 17/8 (9)
Godzilla: Monster Planet  (info) 21:18 17/8 (2)
Secret Obsession (info) 21:09 17/8 (9)
Den skyldige (info) 21:06 17/8 (13)
Farväl min konkubin (info) 20:01 17/8 (49)
Studio 54 (info) 16:19 17/8 (2)
Sin City (info) 15:43 17/8 (1885)
Land of the Dead  (info) 15:18 17/8 (505)
Aladdin (info) 14:41 17/8 (17)
The Attendant (info) 13:28 17/8 (3)
Lommbock (info) 12:56 17/8 ()
Småkryp 2 - Äventyr i Karibien (info) 12:25 17/8 (1)
Mortal Engines (info) 12:05 17/8 (25)