Betyg idag: 1 118 Besökare idag: 5 505

kikki
Så bra! Otroligt bra spelat av Newman o resten av gänget. Absolut inte seg, skönt med skickliga aktörer som kan spela scener som varar längre än 2 sek.
 Hoss
Förstår inte riktigt susningen med den här, tyckte den var både oengagerande och onödigt lång, Newman sköter sig bra dock.
 Tolkana
Var mig en redigt skön film. Gillar Lukes attityd. Ganska intressant slutperspektiv på Dragline som tidigare varit så hård och tuff.
 Sibilisibili
Vad jag inte fattar att jag missat tidigare är att Cool Hand Luke i själva verket är Jesus-historien omberättad. Egentligen hela evangeliet, från det att han börjar sin mission tills korsfästelsen och uppstigandet i himlen, med löftet om något slags återkomst (Om än bara andlig).
 Hypostas
"What we've got here is failure to communicate." #11 på AFI's 100 Years... 100 Movie Quotes. Paul Newman är fantastisk och borde ha fått en Oscar. Det filmiska hantverket är också förstklassigt, med magnifikt foto. Men berättelsen, som den utvecklar sig under andra halvan, är seg och ger mig ingenting. Den första (mer komiska) delen är däremot riktigt bra. Så det får bli en stark trea.
 Hedning
Rätt trött på fängelsefilmer från det där u-landet där fn. 1% eller så av befolkningen våldtar varandra bakom galler.
 Hans Moleman
Sevärd film med många minnesvärda citat.
 kennert
Tyvärr bara en standardfilm.
 MutantKnut
Smile-montaget gjorde min dag iaf! =D
 k1ngk0ng
nothing can be a really cool hand
 Quartz
i'm with kennert, jag. en standardfilm med en standard-newman som är the dude som spärras in och sen blir snabbt en ledargestalt som är bäst på allt, trots motgångar typ. seglivad. storyn var på DEN tiden kanske inte så uttjatad förstås, men hur ska man roas av denna film idag? :) tycker ofta paul newman är lite tråkig på nåt vis. bättre på senare år (speciellt i "empire falls"). finns ju en påminnande stor skådis som tar hem spelet mkt oftare och det är såklart steve mcqueen.
 Astrojacob
Ovanlig film men kanske lite för lågt tempo emellanåt. En supercool Newman i sin kanske bästa roll är dock filmens ess. Men mer än Fyra kan det inte bli. Tiden har runnit iväg med detta drama tyvärr. Plus till allt oväntat och bra regi dock.
 robbieroy
Paul Newman är stabil i denna rulle med flera klassiska scener, tex äggätarscenen och "What we´ve got here"-citatet. Cool Hand Luke tappar lite på att den är så jäkla kamratlig och trevlig hela tiden. Man får liksom ingen förståelse för att Luke vill rymma ständigt och jämt och med den här kamratandan försvinner också mycket av den spänning som kunde varit. På det hela taget är detta dock en bra film.
 AnecdotistOwl
Svag fyra. Cool film med en väldigt cool Newman!
 mazquara
hmm har visst sett den här förut, inte konstigt jag kände igen vissa scener?
 OneFlewOver
Hade helt missat den här klassikern! 50 eggs!
 The Herminator
Sjukt snyggt foto men ganska platt och oengagerande handling.
 Hanness
Bra film, men hade skyhöga förväntingar så lite besviken blev jag allt. Ovärderligt: "What we got here is failure to communicate", En stabil 3a får den, ingen handling som direkt engagerar.
 peetah
Gillar Newman, och jag gillar denna. Många bra scener, speciellt ägg-scenen. Det enda jag har att klaga på är att den är lite utdragen. Dock med ett jävligt bra slut.
 Jonatoon
Grym! "We have a bet!" :D
 Jocke_eriksson
Klassisk film. Skönt att jag äntligen har fått lägga vantarna på denna klassiker. Paul Newman är som vanligt väldigt bra och Dragline som hans bästa vän. Citatet "What we got here is failure to communicate" är förstås också en given klassiker. Kan avnjutas närsomhelst i inledningen till Civil War med Guns N Roses :)
 Philips
Engagerande film trots den enkla handlingen. En rebellisk fånge (Paul Newman) i ett fängelse i den amerikanska södern. Undrar vad filmen kostade att spela in? Femton dollar? Sevärd, trots sin enkelhet.
 100tonvalspäck
Okej, men inte särskilt engagerande eller spännande att följa en kroniskt korkad, eller nej just det "rebellisk", karaktär.
 ziferN
Riktigt bra och välgjord film med en utmärkt Paul Newman som aldrig gör mig besviken. Storyn är bra och gripande, samt så bjuder även filmen på ett par skratt. Sen så är jag väldigt svag för filmer som utspelar sig i ett fängelse så det är ett stort plus. Jag måste ju även tillägga att ägg-scenen var helt fantastisk! Betyget landar på en självklar fyra. Sevärd!
 joakimfischer
svår att betygsätta gamla filmer. just denna är välgjord, rolig, spännande och pauls karraktär skön, speciell men blir ändå trovärdig. den behövde den långa speltiden för att hitta rätt. ger mig trots allt inte så mycket... men jag kan inte med att ge den lägre ån 4a
 arruba
"Well, I don't care if it rains or freezes, long as I got my plastic Jesus, sittin' on the dashboard of my car. Comes in colors, pink and pleasant, glows in the dark cause it's irridescent Take it with you when you travel far. Get yourself a sweet Madonna, dressed in rhinestones sittin' on a pedestal of abalone shell Goin' ninety, I ain't scary, 'cause I've got the Virgin Mary, assurin' me that I won't go to Hell. Get yourself a sweet Madonna, dressed in rhinestones sittin' on a pedestal of abalone shell Goin' ninety, I ain't scary, 'cause I've got the Virgin Mary, assurin' me that I won't go to Hell." Direkt efter Paul Newman slagit ton på denna hjärtskärande låt så inser man vilken film detta verkligen är. Cool Hand Luke är en filmskatt, det finns så mycket stämmning och så mycket gott att hämta ur denna film, ett rent mästerverk!
 booby
Stabil och mysig rulle med sköna skådespelar-insatser, framförallt charmas jag av George Kennedy.
 HerrNenne
Tog inte den vägen jag hoppats att den skulle göra. Känns som om den inte ger någonting.
 ClintanTheKing
Rätt roligt fängelsedrama med Paul Newman och George Kennedy. Tycker dock den blir en aning seg emellanåt + för lång. Men en stark 3:a iaf.
 Herr Fågelsaft
Efter en stunds övervägande så har jag kommit fram till att det här är ett sant mästerverk. För det första är filmen fylld med karaktärer och citat som fortfarande snurrar runt i populärkulturen. För det andra är det ett starkt och tjusigt levererat antiauktoritärt budskap som kom precis rätt i tiden. För det tredje lyckas man skapa både spänning, patos och härlig humor, filmen är genreöverskridande. För det fjärde är en lång rad skådespelarinsatser på högsta nivå. I rest my case.
 Ojhda
Skit svår att betygsätta, väger mellan fyran och femman, ska låta den sjunka in lite och se om den stannar på fyra eller stiger, så jävla bra! Härlig klassisk film stämning och enligt mig höjs alla filmers betyg när Paul Newman är med, vilken jävla skådespelare!
 Tobias Rydén
En "Gökboet" i fängelsemiljö som inte engagerar till hundra procent, men som har vackert foto och en del fina scener.
 raggardjavul
En bra film som handlar om att ett starkt psyke är svårt att bryta.
 erik3
Jesus!
 ClintanTheKing
Ändrar mig efter att ha sett filmen igen. Ett mästerverk med allt på topp!
 knyff
Helt otrolig film, fast man måste ha lite överseende över tidsmarkörerna som t.ex. det väldigt 60-taliga slutet. Men Paul Newman är riktigt bra och det ligger en väldigt uppfriskande komisk vibb över dialogen på fängelset. Mycket bra film!
 Gigi1943
Blev lite för mycket för att verka sann (men det är den väl inte förstås) men vore det inte bättre att göra straffet lite mer meningsfullt än att gräva och fylla igen och gräva igen? Rensa ogräs kanske ...? Hm, jag kände lite trötthet men höll mig ändå vaken till slutet.
 jlam
Lysande karaktärsstudie med Newman i en av sina bästa roller, glänsande av svett i storartat plåtad landsortsmiljö.
 emilstjernholm
Newman gör det bra i huvudrollen. Har dock svårt för att kolla på sådan långdragen pennalism.
 BarryHero
Riktigt valgjord film dar Paul Newman ar en javla harding. Tragiskt att man ska fa ett sa hart fangelstraff for en mindre forseeelse under berusning. Lite for lang for min smak vilket drar ner betyget lite. Kul att se en ung Dennis Hopper i en av birollerna. Maste ocksa hylla The Man with No Eyes som ar en av de intressantaste karaktarerna i film pa lange. Manga intressanta (bibliska framfor allt) allusioner i filmen.
 Eriol
Jag såg filmen för att den var med på en lista på pokerfilmer. Först blev jag besviken pga en enda pokerscen, … men sen insåg jag den subtila symboliken, vilken även avspeglar sig i den engelska titeln "Cool Hand Luke"!!
Från starten är denna film väldigt angenäm att ta till sig. Det känns från start att den vill nå ut till en bred publik dvs. mainstream. Vi får dessutom duktige och charmiga Paul Newman i huvudrollen. Just att filmen flörtar så brett känns samtidigt positivt men är också lite av en besvikelse. Ju längre filmen fortlöper så kommer dock överrarskningarna och inslag som lyfter filmen över det mainstreama till något tyngre och intressantare. Detta skapar till slut en tänkvärd och sevärd film. 4-
 Stan
Manligt
 annihilat0r
"Cool Hand Luke" är ännu en film med en vanvettigt rebellisk Paul Newman i huvudrollen. I denna berättelse upplever han meningslöshet i livet och åker i fängelse – där han vägrar bli hunsad eller knäckt. Jag måste dessvärre förtälja att denna film inte är lika tidlös som Newmans mer exceptionella verk. Under upplevelsen är det påtagligt hur filmen verkligen har åldrats, och med det förloras mycket av kvaliteten. Scenerna med äggen är dock fasansfullt underhållande, och minnena av dessa kommer följaktligen för evigt att bestå.
 RustyFilm
Såg den här filmen för ca 45 år sen. Tyckte den var väldigt bra då. Tror jag nån gång har sagt att det är bästa filmen jag sett. Nu när jag sett om den märker jag att den inte når upp till den dunkla positiva minnesbilden jag har. Troligen beroende på att det senare gjorts så mycket bra flykt och fängelsefilmer (speciellt under 70 talet). Men det är fortfarande hyfsat bra. Att jämföra nutid med dåtid är svår. Kanske det är mina nostalgikänslor som håller upp betyget.
Klassiker!
 Solidus
Detta kan vara den mysigaste fängeslefilm som har gjorts än idag. Skådespelat är på topp från samtliga, speciellt Paul Newman och Geroge Kennedy och det är kul att se en ung Harry Dean Stanton i en mindre roll. Det finns inte så mycket till historia, utan det är mer olika händelser som ersätter varandra och jag ska inte förnkea att filmen, med undantag av äggscenen, inte lämnar avtryck på samma sätt som t.ex. "Nyckeln till frihet" eller "Papillion" lyckas att göra. Men när jag ser på "Cool Hand Luke", då njuter jag fullt ut. Sevärd!
Så mycket A-film det kan bli. Snyggt foto och grymt skådespel. Men ack så utdraget det är. Det känns som att tåget aldrig lämnar stationen. Några bra och flera charmiga scener, men emellanåt blir ögonlocken väldigt tunga. (8/15)
 Pi-R
Newman spelar ännu en gång den roll han föddes till, och han gör det bättre än nånsin,varesig förr eller senare. Utöver det, så är det inte jättemycket som jag bär med mig. Foto, ljud, bild, och berättartekniskt är det mycket som både är välgjort, och som pekar frammåt... men som också kom as göras bättre under sjuttiotalet. Två-tre scener; äggscenen, moderns besök, och eventuellt grävscenen, höjer sig dock över resten. Å andra sidan har vi biltvättscenen som det är skämskuddenivå på. Summa sumarum, bra, men en avsevärd bit under vad jag hoppades på.
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
Late Phases (info) 13:28 18/11 (11)
Bright (info) 13:24 18/11 (51)
Donbass (info) 13:15 18/11 (3)
The Kindergarten Teacher (info) 13:09 18/11 (2)
Wolfen (info) 13:03 18/11 (20)
Superhjältarna 2 (info) 13:02 18/11 (22)
Captain Fantastic - En annorlunda pappa (info) 13:00 18/11 (73)
Avengers: Infinity War (info) 12:51 18/11 (71)
Gold (info) 11:52 18/11 (22)
Galopperande flugan (info) 11:45 18/11 (17)
Hidalgo (info) 11:45 18/11 (270)
Tills döden skiljer oss åt (info) 11:06 18/11 (31)
De har flytt (info) 09:28 18/11 (5)
Charmören (info) 09:16 18/11 (2)
Domaren (info) 08:12 18/11 (2)
Monica Z (info) 07:43 18/11 (149)
I nöd eller lust (info) 07:38 18/11 (13)
London Has Fallen (info) 03:26 18/11 (63)
Burning (info) 02:54 18/11 (3)
Dikij vostok (info) 01:47 18/11 (4)
The Curious Case of Dr. Humpp (info) 01:35 18/11 (3)
Den krypande hämnaren (info) 01:33 18/11 (23)
Den blomstertid nu kommer (info) 01:08 18/11 (40)
Casting JonBenet (info) 01:05 18/11 (4)
Outlaw King (info) 00:59 18/11 (9)
Almost Christmas (info) 00:55 18/11 (3)
Blade Runner (info) 00:44 18/11 (1068)
The last post (info) 00:43 18/11 (1)
2012 (info) 00:41 18/11 (801)
The Pig (info) 00:38 18/11 (1)
Natt utan nåd (info) 00:19 18/11 (57)
Hotel by the River (info) 00:13 18/11 (2)
Amasonkvinnornas guld (info) 00:12 18/11 (9)
The Chambermaid (info) 00:09 18/11 (3)
Hämndens skugga (info) 00:02 18/11 (17)
A Star Is Born (info) 23:45 17/11 (19)
Hollywood Cop (info) 23:26 17/11 (2)
The Greasy Strangler (info) 23:11 17/11 (8)
American Animals (info) 23:09 17/11 (6)
BlacKkKlansman (info) 22:48 17/11 (24)
Cam (info) 22:43 17/11 (3)
Experimenter (info) 22:37 17/11 (12)
Rampage: Big Meets Bigger (info) 22:29 17/11 (16)
Shaft rensar stan (info) 22:16 17/11 (21)
Harry Potter och de vises sten (info) 22:13 17/11 (880)
Anacondas: The Hunt For the Blood Orchid (info) 22:03 17/11 (208)
Nothing to hide (info) 21:49 17/11 (1)
American Ultra (info) 21:34 17/11 (29)
Widows (info) 21:20 17/11 (2)
Galax Man-Doll (info) 21:13 17/11 (2)