Hans Lucas
otrolig!
 tilapia
Föråldrad och fånig
 il_duce
Fyfan. Jävla engelska lektioner!
 caffeineaddict
Fascinerande och mycket vacker.
 Doc Holliday
tematiskt må den vara föråldrad men inte visuellt.
 jlam
En av de visuellt snyggaste filmer som gjorts (än mer imponerande eftersom regissören själv höll i kameran). Dessutom en av de bästa filmerna om mötet mellan den primitiva och den moderna världen. Gåtfull film som inte skriver en på näsan, här får man använda hjärnan och tänka efter. Mest sitter man dock bara och gapar över detta fantastiska bild- och ljudpoem.
 Borsellini
Märklig, absurd handling och klippning, men endå mycket fascinerande. Fotot är fantastiskt, men känns emellanåt mest som en stiluppvisning. Mycket stämningsfull musik därtill.
 paragon
snygga och effektiva bildkompositioner. Roeg hade onekligen fina toppar.
 Avtalet
Bedövande vacker och intressant
 Läskientekopp
Jag har aldrig sett så mång djurmord i en och samma film. Jag förstår verkligen inte hur man kan kalla filmen vacker.
 Mrs Smiths
Är lite kluven. Det är så mycket jag gillar men också mycket jag ställer mig starkt frågande till. Tittar man på miljön de rör sig i och djurlivet så får man känslan av att de går över hela Australien, vilket borde tagit en evighet. Och jag kan hålla med om att alla djurmord tillslut blir lite besvärande. Ett tag känns det som de dödar mer för ”nöjet” att döda snarare än att överleva (vilket helt strider mot aboriginernas seder och bruk). Men det är ändå gripande och väldigt storslaget. Svårt!
 arvidsollenby
Läskientekopp: då har du inte sett cannibal holocaust?
 Jellybird
För vackert fotografi och symbolik
 joberan
Krystad handling och omotiverat agerande
 Wridmuld
Varning - potentiella spoilers här. Underbara naturskildringar. Om man tycker denna film är krystad är det uppenbart att det finns något man behöver krysta ut. Antagligen något stort, svettigt och illa-luktande som har med psykologiska problem och komplex relaterat till naturen att göra. Fotot är vackert och symboliken är inte överladdad, utan blir mer en naturlig följd av de omständigheter barnen befinner sig i. Det som verkligen berör är att aboriginerna blir upprörda när de vita männen kommer och bara dödar för nöjets skull i stället för att överleva, vilket ju faktiskt är lite störande. En vacker film som säger något. Jag önskar bara att slutet inte gjorde kvinnan till en sån typiskt australiensiskt fjuttigt följsam kvinna som australienskor tyvärr ofta är. Hon vill ha mer än det vanliga tugget från sin man, men säger inte ett ord... Men vad väntar man sig... Aussie macho-kultur är ju som den är. Men filmen var vacker i alla fall. Särskilt vackra är naturscenerna där aboriginen på ett naturligt sätt dödar djur för att barnen skall överleva.
 kennert
Den får väl duga.
 KimEkberg
sagolik, men lite väl mycket transportsträckor som titeln implicerar. Den speciella relationen är inte så speciell. Snyggt foto och många roliga djur som går runt.
 Tonti
Som de andra filmer av Roeg jag sett: Bra men inte mer.
 sQuiGboBBle
Visar på ett starkt sätt, genom bildspråk och karaktärsstudier, kontrasten mellan öppensinnade, icke-dualistiska urfolk kontra instängda, bekväma moderna människor. Generaliserat, javisst; men ack så vackert och poetiskt.
 Hypostas
Oväntat erotiskt laddad film, som emellanåt balanserar på gränsen till att bli exploitation eller mondo. Men bitvis är den också mycket vacker, med ett poetiskt bildspråk och effektiva montage. Tyvärr blir filmen under vissa delar alltför seg och detta i kombination med den överdrivna erotiska manliga blicken från filmskaparens sida gör att det inte kan bli mer än en trea i betyg.
 Hypostas
Jenny Agutter från Logan's run är för övrigt lättklädd i ganska många filmer och var en av sjuttiotalets stora sexsymboler inom filmens värld.
 bubblo
Lyriskt elegisk naturromantik från 70-talet: människa möter naturen, lite av en roadmovie till fots, i öknen..
 #54
Jag uppskattade den just nu.
 answai
Skulle möjligen kunna ses som en komedi, där det urusla skådespeleriet avser att locka till skratt. Men fy, vilken smörja.
 larox
Lite tudelad känsla - otroligt fin bild, naturscenerier som är helt ljuvliga, mötet mellan kulturer men det fattas ändå något eller snarare är det överdrifterna som ligger i vägen och gör att skildringen haltar något. Filmen har dock mycket att ge.
 Blink182
Fina naturbilder och skön handling med en smutsig och sakta stämning. Gillade den. Väldigt 70 tal
 rebelscum
Älskar den, så jävla vacker!
 lottes
En blandning av dokumentär och spelfilm, med endast 14 sidor manus. Inspelad 71 med en del inslag som inte hade passerat idag - t ex en snudd på pedofil kamerakärlek till den unga flickans nakna kropp när hon badar. Men bortsett från det så är det en fantastisk dokumentation av en tillvaro som inte finns kvar. det sista paradiset.
 larox
Vacker, mycket fin bild - fantastiska naturscenerier men filmen är något av en saga, ingenting som är realiserbart, helt obalanserad film. Lite smågullig.
 Malfunction
Film som antagligen växer för varje gång man ser den. Stört vacker.
 Lilla prinsen
Manuset är extremt bra. Roegs jobb (regi+foto) är mer obegripligt, vilket kanske inte passar egentligen men det blir också lite intressantare på så vis.
 JimCarrey
Mycket bra utförande av ett starkt manus. Informationen ges i såna doser att filmen fortsätter vara spännande hela tiden. Tematiken om olika grader av förståelse och förvirring är väldigt skickligt bearbetad
 Slowdive2
Som framgår av recensionerna här så väcker filmen blandade känslor - även hos mig. Till en början kändes skönheten lite som reklamfilm. Efter en del trippiga sekvenser började jag bli osäker. Det känns som att filmen ställer en del frågor. Av filmen verkar det som att vildmarksliv innebär nästan uteslutande animalisk kost - det tycker jag verkar konstigt. Med Roegs komposition är jag dock beredd att överse med en del invändningar som väcks.
 Tolkana
Vacker film men lite intetsägande och blir frustrerad på de pedofila inzoomningarna på flickan, som iofs är het. Hade vunnit på om den blivit gjord för barn.
 tompe
Mitt tvåtusende betyg! :)
 Astrojacob
Märklig upplevelse. Syns att regin var hans första, vilket dock kompenseras med "reklamfilmsavbrott" som påminner mer om turistfilm än äventyr. Nåväl, både naket och avskalat med lätt bizarra inslag var denna upplevelse ändå såpass udda att jag ger upp - den var mer än bara OK. Svag Fyra.
 Adoniram
Som sagt, märklig upplevelse som ger blandade känslor. En del vackra landskapsbilder blandade med halvt utvecklade naturfilosofiska syftningar och en hel del unken erotik. Känns som att regissören fått för stora skor på sig.
 Ful_fisk
Flummig och typiskt Roeg, med ett par riktigt fina inslag men också ett par trippar som går åt fel håll. Fint foto och intressant budskap, rätt intressant film.
 92axha10
En väldigt vackert filmad film. Fotot som visar Australiens landsbygd är riktigt fångande. Sen berättelsen om 2 kulturer som krockar är övertygande.
Absolut! Och inte. Skitsnygg och tidlös film med imponerande barnskådespel. Men det är ganska mycket som sänker den. Dels är det hurtigheten; att pappan har försökt att döda dem och sedan skjutit sig själv i huvudet är knappt ens en parentes och att det är stekhett i solen och att vatten saknas påverkar inte barnens humör nämnvärt. Dels är det tydligen tvunget att skrika ut kulturskillnaderna, vilka är tydliga utan hysteriska pekpinnar. Avslutningsvis är jag ingen större beundrare av dödande av djur på film, och undrar om det inte i den här filmen sätts någon sorts rekord i den grenen. (6/15)
 gjoob
Fånig och ganska flummig, med dåligt skådespel och en outvecklad handling. Och vackert filmad tycker jag inte den är; visst är miljöerna fina, något man har försökt förstöra så gott man kan genom ett uselt kameraarbete (den skakiga kameran och inklippta stillbilderna i jaktscenerna skar i ögat). Kärleksstoryn är fin på ett sätt, men även den känns rudimentär och outvecklad, likt det mesta i filmen.
Tycker den börjar ganska bra ändå. Lite styltigt och så men ändå lite intressant. Jag är hyfsat engagerad när vi får följa barnens vandring. Men från att dom träffar aboriginern och framåt så försvinner allt mer av mitt intresse och filmen är mest bara tråkig. Men ändå lite speciell stämning som funkar så tvåan känns ganska klar, även om den är svag.
Senaste kommentarer
Drunk Parents (info) 17:29 22/4 (1)
Only Lovers Left Alive (info) 15:15 22/4 (90)
Vi har en påve! (info) 14:55 22/4 (14)
Coffee and Cigarettes (info) 14:46 22/4 (383)
Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott (info) 14:02 22/4 (26)
Krampus (info) 13:32 22/4 (29)
Bohemian Rhapsody (info) 13:31 22/4 (63)
As Good as Dead (info) 12:08 22/4 (10)
Snow Sharks (info) 11:43 22/4 (9)
Fyra fula fiskar (info) 11:06 22/4 (121)
Joni (info) 09:32 22/4 (2)
Hell or High Water (info) 09:29 22/4 (60)
Into the Grizzly Maze (info) 09:12 22/4 (24)
I Feel Pretty (info) 05:40 22/4 (12)
The Lost Tree (info) 04:38 22/4 (2)
Kong: Skull Island (info) 00:42 22/4 (104)
Arctic (info) 00:36 22/4 (4)
Shazam! (info) 23:44 21/4 (7)
The World's End (info) 23:39 21/4 (153)
King Lear (info) 23:13 21/4 (2)
The Purchase Price (info) 23:01 21/4 (3)
Aguirre – Guds vrede (info) 22:46 21/4 (276)
Den långa flykten (info) 22:32 21/4 (5)
Replicas (info) 22:32 21/4 (4)
Robin Hood (info) 21:55 21/4 (12)
Our Kind of Traitor (info) 21:39 21/4 (11)
God's Own Country (info) 21:34 21/4 (13)
Blindspotting (info) 19:56 21/4 (6)
Vincent van Gogh - Vid evighetens port (info) 18:29 21/4 (6)
Eureka (info) 15:01 21/4 (42)
Saknaden (info) 15:00 21/4 (18)
One Cut of the Dead (info) 14:23 21/4 (5)
Blockers (info) 13:53 21/4 (15)
Childhood's End (info) 13:31 21/4 (1)
A Bigger Splash (info) 11:46 21/4 (14)
The Curse of La Llorona (info) 11:46 21/4 (3)
The Dirt (info) 11:00 21/4 (14)
Fångade av scientologin (info) 08:39 21/4 (36)
Lyrro - Ut & invandrarna (info) 07:49 21/4 (16)
The Long Night of Francisco Sanctis (info) 03:57 21/4 (1)
Jurtjyrkogården (info) 02:57 21/4 (9)
Extinction (info) 02:34 21/4 (25)
Pathfinder (info) 01:57 21/4 (262)
A Star Is Born (info) 01:49 21/4 (60)
Indiana Jones och det sista korståget (info) 01:40 21/4 (473)
Indiana Jones och de fördömdas tempel (info) 01:40 21/4 (521)
Jakten på den försvunna skatten (info) 01:39 21/4 (610)
The Asylum - Dödens Salar (info) 01:01 21/4 (187)
22 July (info) 00:59 21/4 (17)
The Incredible Hulk (info) 00:17 21/4 (449)