k1ngk0ng
3 får den.
 nybryggd
jag blev så fruktansvärt besviken på slutet, annars skulle den fått en stark 4:a.
 Nemralis
Vill läsa boken/pjäsen snarast så jag kan se den här sen!
 Hangaround
En smula daterad, men fint spelad och riktigt gripande.
 JohanHag
Riktigt bra dialogdriven film, både Samuel L Jackson och Tommy Lee Jones briljerar i sina roller.
 PeterTheW
Intressant och välspelat!
 Hugas
vilket välskrivet manus. det är lite så jag föreställer mig att mina hjärnhalvor är uppdelade, å ena sidan en halva som håller hoppet vid liv, å andra sidan en halva som genomskådar all skit. femman är inte långt borta.
 Herr Fågelsaft
Jag hade förväntat mig en smart debatt mellan en troende och en ateist, men ateisten var sjuk och suicidal och då försvann den jämlika debatten. De har båda varsin stund av passion och dessa är intressanta att följa, men i övrigt en blek historia som inte fångar mitt intresse. En annan sak filmen får mig att tänka på är hur jag ogillar hur kristna kastar sig över lätta offer som inte kan försvara sig eftersom de är mitt uppe i en kris. Själv är jag ateist och inte ett dugg suicidal.
 DiMMU BoRGiR
Dynamisk och intressant - tack vare manus och framförallt väldigt duktiga skådespelare som gör situationen levande. Jag hoppas att inte filmen hade ett budskap och i så fall väljer jag att ignorera det och bara konstatera att det här var enormt bra och nästan nästan ett toppbetyg.
 Valross
Jag är på DiMMU BoRGiRs linje. Mycket bra skådespeleri och dialog, man kan inte sätta vilka klåpare som helst på såna här roller och få bra resultat. Jag trodde den här filmen skulle sluta med ett budskap, men det blev härligt luddigt mot slutet.
 Spomenka
SPOILER Men den har ju ett budskap! Att livet inte är logiskt, titta inåt istället för utåt när du letar efter svar. Även en lycklig tro är inte nödvändigtvis sann, Gud ingrep inte med inspiration där han tycktes borde. Kanske är det inte så Gud fungerar? Ateister, troende, fortsätt leta och gör livet enkelt för varandra.
 JaxJulle
Inget ont om genomförandet, storyn eller skådespelarna - men ska det vara någon mening med att göra film av något som redan är en pjäs så kräver jag mer.
 Robodan
Tungt (har in te sett pjäsen så jag har inget att jämföra med)! Två fantastiska skådespelare i en riktigt dyster historia. Jag mår ganska dåligt efteråt.
 annihilat0r
Efter kvällens träning vandrade jag, med högt ställda förväntningar, rakt in i "The Sunset Limited". Samuel L Jackson är som väntat stjärnan, medan Tommy Lee Jones mest bara existerar. Två äldre herrar som älskar sina karriärer, och antagligen bara tyckte denna inspelning var skön. De hade ju redan gjort sina respektive mästerverk, så varför tacka nej till enkla pengar? The Sunset Limited är verkligen monologernas film.. Oftast blir samtalen för vridna, men ibland delar Samuel ut rena guldkorn. Guldkorn som förgyller kvällen. Fascinerande hur de kongruerat varandras skägg, förresten. Jag vägrar tro att det är uppstyrt. Inte överraskande sämre än det svenska mästerverket "Hur som helst är han jävligt död". Jag vandrade, lite besviken och med ett överhängade vemod, ut från The Sunset Limited.
 deftune
Berör inte och missar poängen helt. Monologer som aldrig avslutas och sedan vevas nya upp.
 jonbo
Bra kammarspel av herrarna, inte mer.
 hardcoder
Jag ville sluta titta på filmen. Men det gick inte... Komplexa dialoger.
 Rune2000
Det stora problemet med denna filmpjäs är att den lyckades aldrig engagera mig. Jag kände mig precis som Tommy Lee Jones' karaktär som hela tiden ville lämna lägenheten. Ända var det knappast någonting fel med filmen och skådespelarinsatserna.
 vieekk
Herr Svart och herr Vit är två äldre herrar som av en slump träffas på tågstationen. En ytlig vänskap uppstår och väl hemma hos herr Svart betas allehanda samtalsämnen, med herr Vits misslyckade självmordsförsök som grogrund. Herr Svart berättar vidare om sitt tidigare liv som fängelsekund och niggermisshandlare, och oroas över herr Vits pessimistiska inställning och brist på tro. Mycket bra film faktiskt. Visst kan det då och då bli lite långdraget med krystade monologer, men med enbart Samuel Leroy Jackson och Tommy Lee Jones i rollistan är det nog dessvärre oundvikligt. I en sådan här avskalad film märker man att SLJ är den bättre skådespelaren, även om TLJ också presterar bra. Lite längre tagningar hade väl dock inte skadat i en stilla film som denna. Kul att se att det går att göra bra film med så små medel (två män i en och samma lägenhet i 91 minuter) även om HBO nog fick öppna plånboken rejält för dessa två giganter. 4-/5
Problemet med den här typen av religösa/filosofiska filmer är att det för mig missas så mycket självklarheter. Jag känner mig aldrig berörd av vare sig den ena eller andras perspektiv och jag känner aldrig att någon av mina tankegångar är representerad. Dock gick dom dryga 90 minutrarna förbi rätt snabbt så filmen lutar ändå mot en trea, det är flera saker som är bra. Men samtidigt tycker jag att sånna här filmer behöver ha någonting lite mer substansfyllt för mig att ta till mig för att få ett bra betyg. Fast å andra sidan är det ganska duktigt att göra underhållning av två män som pratar så den får en trea.
 Argo_L
Efter 15minuters non-stop bla-bla-bla vart man bara less och bestämde hoppa fram lite och se om de fortsätter och verkade hela filmen ut, då fick man bara säga nej tack. Har bättre att göra än att se bla-bla-bla film..
 YouAreNrIchi
Fantastisk film, det känns som om TLJ och SLJ i de här filmen representerar varsin sida av mig. Det är nog inte en film för alla, jag såg var nog rätt person vid rätt tillfälle att se den. Vi får se om det blir en femma.
 jennah
Samuel L Jackson är mkt bra men trots filmens korta speltid blir det riktigt långtråkigt och oengagerande.
 giovannis
Tun tun manus dock mycket bra skådespeleri. intressant och se Samuel Jackson ihop med Tommy Lee
 Christofer
Engagerande och ganska välspelat, även om jag inte hängde med i något enstaka av de resonemang som fördes. Väl avvägd presentation av två helt olika livsåskådningar. Även om det inte var någon fantastisk film på något sätt så är det ändå klart sevärt ifall man är intresserad av temat.
 Benisakura
Bra skådespeleri men annars rätt så ointressant.
 Kryzmynta
enligt filmtipset skulle jag ge den en femma. den var tråkig och jag blev så frustrerad över den dåliga argumentationen så jag stängde av.
 johansjosten
Mycket starkt tvåa, det som gör att den inte får en trea är det faktum att när jag tittar på filmen så känns det verkligen att Samuel och Tommy skådespelar, alltså det känns inte äkta. Det känns som dom spelar karaktärerna, vilket är negativt för betyget. Men jag gillar den ändå, jag gillar idén och konceptet och jag gillar dialogerna. Som sagt, en starkt tvåa får den.
 Tobetobbs
Var för seg för min smak tyvärr.
 Mistlake
Brinnande och fängslande tvåkaraktärsdrama. Särskilt roligt att få se Jackson spela något helt annat än han brukar. Vill man ha pangpang och tre explosioner i minuten bör man i stället vända sig till Michael Bay, men gillar man interaktioner mellan människor kan The Sunset Limited inte rekommenderas för varmt.
 Jannebanan
En 90 minuter lång argumentation som tyvärr bitvis blir sträckbänk. Dock ska sägas att hela dramat levereras mycket trovärdigt av dessa kapabla herrar och när deras argument emellanåt träffar rätt, får tittaren en del "sanningar". Hade passat bättre på en teaterscen.
 rikirock
Ett rum där ljuset och mörkret pratar om hur dem ser på livet. Jones och Jackson är lysande i sina roller och dialogen är fantastisk. Dock är den lite seg men betyget landar på en stark 3/5.
 todape
Dialogdriven film som börjar ganska lovande men slutar utvecklas och blir bara allmänt trist. 3 av 10.
 zonk
lovande upplägg & grymt skådespel, men tyvärr lite trist samtalsämne.
 fari
Kan inte klaga på skådespeleriet. Samuel L Jacksons sydstatare var fantastiskt bra. Vad jag kan klaga på är ojämlikheten mellan de två "diskuterande" parterna. Black pratade på, hade argumenten och resonemangen, fyllde i tomrummen med historier och höll ihop allt medan White var ett vrak som då och då hade ett tillräckligt klart sinne för att ifrågasätta och komma med egna argument. Den stora obalansen mellan karaktärernas förmåga att argumentera sänker filmen betydligt. Tyvärr mynnar filmen inte ut i en diskussion utan snarare en lång monolog med tillfälliga pauser. Hade kunnat göras bättre men jag misstänker att produktionsteamets religiösa ideal är målet med filmen, inte diskussionen. Stark två och då endast pga skådespelarnas enorma närvaro och karaktärsbidrag.
 Pugie
Bra!
 ClintanTheKing
Verkade först intressant men efter 90 minuters diskussion på en och samma våning blev det bra långdraget och aningen tråkigt. Men som tur är har vi två utsökta skådisar för denna. Stark 2:a.
 Dutch
Njaeee.
 Hypostas
fari: såg du hela filmen? Tycker snarare att det var White som kom med de kraftfullaste argumenten, men det kan ju bero på att jag själv inte är religiös. Annars kan jag hålla med dig om att det var lite väl mycket religiöst mumbo-jumbo, men det var intressant att se hur en religiös person försökte argumentera och övertala i denna fråga. Utmärkt skådespeleri och jag älskar den här typen av filmade teaterpjäser.
 Tim Buckley
(rek 3a) En rakt igenom sevärd film. En film som gestaltar ett verbalt schackspel mellan "white" och "black" i konversation kring livet och döden och om oss som fastnat i ingenmansland mellan de två. Om så för ett ögonblick, eller en livstid. Skulle lika gärna kunna ha spelats upp på en teaterscen. Det enda jag har emot filmen, & som håller betyget nere, är att man inte tänkt tillräckligt kring att skapa en naturlig känsla kring att de 2 karaktärernas fortsatta dialog uppehåller sig på den geografiska spelytan. Samt att dialogen i sig känns lite för uttänkt och strukturerad. Något som håller mig som tittare utanför, då livet sällan hinner tänkas ut. Vilket alltså förtar inlevelse/empati.
 YouAreNrIchi
Såg om den igår och jag står fast vid att det här en av de bästa filmerna jag har sett. Jag kan relatera till det mesta som både Black och White säger.
 bojaka
Åh denna hade jag trott och väntat mig så mycket mer av än en film som egentligen inte kommer någonstans. Jag gillar normalt sett den här typen av filmer, men av någon anledning, så slog denna inte ann mina stränga alls. Klart besviken på de ofruktsamma deiskussionerna som i grund och botten bara handlar om tro. Som sagt... Väntade mig mer... Mycket mer!
 Bomkia
Välgjord pjäsfilmatistering med två vassa skådespelare. Stämningen kan skäras med kniv. 4a.
 setterwall
Potentialen infrias aldrig. Saknar äktheten och djupet i skådespelet och replikerna.
Senaste kommentarer
Hands of Stone (info) 01:49 20/8 (5)
Drömmarnas värld (info) 23:33 19/8 (111)
Buffalo Bill (info) 23:31 19/8 (7)
Midsommar (info) 23:19 19/8 (24)
Under pyramiden (info) 22:58 19/8 (6)
Wicked Witches (info) 22:28 19/8 (1)
Leptirica (info) 22:00 19/8 (3)
Gentlemen (info) 20:17 19/8 (32)
Flicka och hyacinter (info) 20:08 19/8 (90)
Wonder Woman (info) 20:00 19/8 (110)
10 Years (info) 19:38 19/8 (22)
Behöriga äga ej tillträde (info) 19:05 19/8 (1)
För en liten snuvas skull (info) 18:58 19/8 (2)
Maskeraden (info) 18:42 19/8 (3)
Rosenbaum - Det sista vittnet (info) 18:36 19/8 (2)
Rosenbaum - Målbrott (info) 18:27 19/8 (1)
Rosenbaum - Bländverk (info) 18:23 19/8 (2)
Paddington (info) 18:02 19/8 (46)
The Last Black Man in San Francisco (info) 15:48 19/8 (2)
Cloud Atlas (info) 15:35 19/8 (305)
Den skyldige (info) 13:31 19/8 (14)
Superman the Movie (info) 11:23 19/8 (268)
Once Upon a Time in Hollywood (info) 10:57 19/8 (9)
Scarface (info) 10:50 19/8 (1043)
Kungsgatan (info) 09:53 19/8 (17)
Lejonkungen (info) 09:05 19/8 (19)
Pandoras ask (info) 06:38 19/8 (29)
A Touch of Zen (info) 06:37 19/8 (22)
Bring It On: Worldwide #Cheersmack (info) 04:22 19/8 (1)
Fruktans lön (info) 03:18 19/8 (43)
Poirot: The Adventure of the Egyptian Tomb (info) 23:12 18/8 (1)
Highlander (info) 23:05 18/8 (349)
Bloodfist VII: Manhunt (info) 22:56 18/8 (3)
De förskräckliga barnen (info) 22:52 18/8 (14)
Happy-Go-Lucky  (info) 22:37 18/8 (161)
About Time (info) 22:37 18/8 (134)
Stormen (info) 22:28 18/8 (29)
The Warriors - Krigarna (info) 21:48 18/8 (373)
The Jurassic Games (info) 20:55 18/8 (2)
Free State of Jones (info) 20:15 18/8 (21)
Kyss mig (info) 20:15 18/8 (92)
Good Boys (info) 19:10 18/8 (2)
Flykten från DDR (info) 18:02 18/8 (3)
Jersey Boys (info) 17:41 18/8 (17)
Knight of the Dead (info) 15:13 18/8 (1)
Magic Beyond Words: The JK Rowling Story (info) 15:05 18/8 (1)
Leprechaun - Back 2 tha hood (info) 12:59 18/8 (13)
Solstice (info) 12:12 18/8 (33)
UFO (info) 12:05 18/8 (10)
Brawl in Cell Block 99 (info) 11:57 18/8 (28)