Betyg idag: 1 055 Besökare idag: 4 787

Spidde
Fullständigt värdelös och ointressant fransk skitfilm som det är väldigt svårt att hitta någon som helst poäng med. Som inlägg i någon slags politisk debatt känns den sjukt förlegad, och nästan häcklande med sin äckliga ton, men det finns säkert en målgrupp av kulturtanter som kommer stortrivas med det här. Förutom den lysande En profet har alla franska filmer som tagit sig till Sverige de senaste två åren varit otroligt värdelösa och meningslösa. Det är dags att fransmännen visar att de fortfarande kan!
 piotr
Spidde, du har inte bott i Frankrike märker jag, den är inte förlegad. Tror dock du skulle gilla "L'immortel" om du gillade Un Prophète. Bra film som speglar exakt hur det var och ÄR idag i Frankrike. Förr var det spanjorskor, idag är det kvinnor och män från Filippinerna, som jobbar som tjänstefolk åt de rika och bor på små rum på vinden och tvingas ta trappan för hissen är för de "riktiga" hyresgästerna. Underlig detalj, samtliga portvakterskor är idag från Portugal. Satt och kände situationerna exakt i filmen, samma klassamhälle finns än idag och samma sätt att tilltala tjänstefolk med förnamn och de svarar med Monsieur X. Bra film, aktuellt problem snyggt berört. Mycket igenkänningsfaktor för alla som bott i ett chambre de bonne i Paris.
 kennert
En trivsam film.
 larox
helt underbar, mysig film som visar spanjorskornas situation i dåvarande Frankrike. Härlig vändning när fastighetsägaren börjar umgås med spanjorskorna, hans liv var trist och innehållslöst... med kvinnorna på sjätte våningen började han leva livet som aldrig förr. Naturligtvis finns allvaret bak hörnet med det regelvidriga klassamhället men spanjorskorna lyckas ändå se livet från den ljusa sidan. Härlig Fransk film som jag rekommenderar varmt.
 sundelius
Sjukt härlig film. Något av det bästa som finns i filmväg är när man sätter sig och tittar på en film som man inte ens läst vad den handlar om. Och så visar den sig vara klockren. Underbar film helt enkelt. Given 4:a
 alf
Lite pilsnervarning på den här, va? Rik och olycklig gubbe blir kär i tjänsteflickan som lever fattigt men ändå har så mycket rikare liv än honom. Förljuget och inget som får de fina människorna på solsidan att skämmas. Och då kvarstår en halvdålig komedi, men jag skrattade bara två gånger, tror jag. Sedan undrar jag också om aktiemäklare verkligen blekte sina tänder på sextiotalet.
 Nonoshe
Otippat bra.
 SithLord
Mansfilm
 haajen
En film som slår knut på sig själv i sin strävan efter att vara mysig och trevlig...tycker mest den blir ytlig, banal och inte så lite gubbsjuk. Helt ok spel och fin tidsskildring ger den en tvåa.
 myslas
Nä, det här var inte särskilt roligt alls.
 niljoh
Fabrice L är strålande
 janne53
Trist att så många går på de mossiga knepen att skapa mysfilm, höll mig ändå vaken vilket höjer betyget ett snäpp.
 wiilska
Är kluven till filmen, tyckte om kvinnornas starka band och att deras personligheter. Tyckte inte om hur han betedde sig dock, mansgrisig.
 shahinos
Kass filmbeskrivning, men okej.
 Lux Lisbon
Suger gammal gubbkuk.
 Gigi1943
Alltså, den här var ju supercharmig, en verkligt måbrafilm, men så är jag ju pensionär och kan bortse från eventuella "mansgristendenser. Alla medverkande var riktigt riktigt bra, vore kul att bo i det huset!
 Mrs Smiths
Det är ju så himla fint. Varför slänga in kärlekshistorien? Obegripligt att man inte vågar lita på enkelheten i berättandet.
 happyrape
håller med om att man kunde skippat kärlekshistorien, den blev genast lite äcklig då
 labi
Verkar som den här feelgoodrullen delar Sverige... Själv tycker jag den var riktigt skön. Skrattade gott filmen igenom och skådespeleriet är riktigt sprudlande. Som en kombination av Woody Allen och Pedro Almodovar på gott humör.
 sparv
Ush. Hela kärlekshistorien kändes oerhört omodern och sunkig. Varför? Filmen hade fungerat utmärkt utan den.
 AmyTatti
Trevlig film, hjärtlig och kul.
 Fiskjävel
Mysig och härlig film med intressanta människoöden. Dock tror jag filmen skulle tjänat på att dra ner på feel-goodkänslan, det gör filmen i sig lite för lättsmält och förutsägbart i min mening. 3+.
 RustyFilm
Paris i början av 60-talet. Aktiemäklare med neurotisk fru bor och äger nått slags ”lägenhetshotell” av fransk typ. Takvåningen (6 trappor upp) är det livligaste tillhållet i huset. Här bor ett gäng tjänstefolk (spanska kvinnor) och det är trapporna som gäller, hissen är till för herrskapet på nb. Ja detta är miljön som denna komedi utspelas i och handlingen är av typ ”Pompös rik lär av ödmjuk fattig”. Det hela är förutsägbart och segt men ändå lite sevärt.
Senaste kommentarer
A Quiet Place (info) 20:15 20/4 (61)
The Equalizer 2 (info) 20:02 20/4 (26)
ChromeSkull: Laid to Rest 2 (info) 19:56 20/4 (9)
The Presence (info) 19:55 20/4 (11)
Infernal Affairs 3 (info) 19:42 20/4 (29)
Gringo (info) 19:42 20/4 (5)
The Bouncer (info) 18:46 20/4 (1)
Spionen (info) 17:26 20/4 (13)
The Social Network (info) 17:20 20/4 (467)
Änglagård – andra sommaren (info) 16:21 20/4 (131)
Kellys hjältar (info) 16:00 20/4 (280)
Skuggan av ett tvivel (info) 14:18 20/4 (150)
Widows (info) 12:15 20/4 (8)
Cold War (info) 12:14 20/4 (17)
Bad Moms 2 (info) 12:13 20/4 (14)
Fist Fight (info) 12:12 20/4 (18)
Get Hard (info) 12:11 20/4 (55)
Elizabeth - The Golden Age (info) 11:29 20/4 (184)
Elizabeth (info) 11:18 20/4 (185)
Life (info) 11:01 20/4 (73)
Flightplan (info) 10:37 20/4 (538)
The House That Jack Built (info) 09:20 20/4 (14)
Bohemian Rhapsody (info) 08:29 20/4 (62)
The Mule (info) 08:16 20/4 (13)
Min store tjocke far (info) 06:58 20/4 (45)
Prinsen och jag (info) 06:33 20/4 (189)
Thank You for Smoking (info) 00:48 20/4 (545)
The House of Yes (info) 00:36 20/4 (29)
Bumblebee (info) 00:18 20/4 (19)
Fahrenheit 451 (info) 00:18 20/4 (9)
Infernal Affairs 2 (info) 00:05 20/4 (59)
The Curse of La Llorona (info) 00:00 20/4 (2)
Den siste gentlemannen (info) 23:44 19/4 (5)
Mary Poppins kommer tillbaka (info) 23:06 19/4 (9)
Triple Threat (info) 23:04 19/4 (2)
Draktränaren 3 (info) 23:01 19/4 (8)
Kungens hologram (info) 22:39 19/4 (17)
12 Strong (info) 22:35 19/4 (13)
Infernal Affairs (info) 21:39 19/4 (412)
Midnatt i Paris (info) 21:08 19/4 (319)
Jurtjyrkogården (info) 20:23 19/4 (8)
Poppers pingviner (info) 19:52 19/4 (103)
Fulltime Killer (info) 17:24 19/4 (67)
Pastor Brown (info) 16:40 19/4 (1)
Mördartomaterna anfaller igen (info) 15:42 19/4 (79)
Främlingen (info) 14:44 19/4 (66)
Dear God No! (info) 14:39 19/4 (3)
Hämndens skugga (info) 14:37 19/4 (18)
Bring It On: In It to Win It (info) 13:44 19/4 (44)
Mord på nattexpressen (info) 13:21 19/4 (11)