adelaida
västern är kung.
 adelaida
västern är kung.
 NHL
Lite långsam pace i filmen. Inga klassiska Peckinpah shootouts,men väldigt snyggt filmat av Peckinpah's gamle sidekick Lucien Ballard.
 Wrigley
Hade ett litet men trots det oväntat djup, underhållande nog för ebn trea hursomhelst!
 Lorendriel
Sorgligt avsked till västernfilmens guldera.
 mandarin_80
Smått vidrig kvinnobild, som alltid när det gäller Peckinpah.
 djonipony
bättre än wild bunch tack vare 1 timme mindre material.
 Barney
Inte riktigt lika bra som The Wild Bunch men ändå en av de absolut bästa västerns som har gjorts.
 Riff Randell
Mycket fin western som jag såg i källaren! Började på ett coolt nöjesfält!
 Bomkia
Svag fyra för sköna skådespelare, orginellt manus och snyggt foto. Peckinpah vet vad han håller på med.
 Don Active
Helt okej western. Fin story men inget mästerverk. Peckinpah gör ett stabilt jobb.
 yakolev
Traditionell western som gör det den ska, men inte mer.
 Kugelschreiber
Andra gången jag ser den, flera år sen sist. Minns inte alls att den var så vacker. Både historien, miljön och musiken. Helt underbara karaktärer. Fantastisk film.
 Unleashed747
Rakt igenom stabil western av Peckinpah. McCrea och Scott är förstklassiga. Negativt var att den handlade alltför mycket om bruden, spelad av Mariette Hartley. Inget ont om henne, men filmen hade varit mer spännande om man hållit sig till huvudkonflikten. Snyggt filmad och slutet är magnifikt!
 Al_padrino
Ikväll smäller det
 SiouxieSue
Ja!!! Shit vilket filmmaraton det ser ut att bli denna lördag. Peckinpah och Ripley som avslutning.
 kosmek
Ok att den är från '62, men sämre dialog och skådespeleri har jag sällan bevittnat
 Lavinia
roligt att se gammalt hederligt salons-slagsmål:)
 andmoreagain
en bröllopsfest av samma dimension som Deer Hunter räddar inte den här filmen då bröllopsfesten enbart utgjorde filmens höjdpunkt.
 jimmy ringo
En bitvis mycket bra och spännande Western. Filmen har häftiga pang-pang scener och sköna slagsmål. Fast då och då blir det faktiskt lite ointressant. Detta resulterade i att jag inte var på alerten hela tiden.
 origC-J
Får ta och höja efter omtitt; en utmanande västern, med en handling som på ett fascinerande vis bryter genrens konventioner och publikens förväntningar.
 muschii
Lite för machoaktig trots att det är en western. Slagsmålsscenerna som frekvent dyker upp på grund av detta förhållningssätt känns ganska konstlade och orealistiska. Annars ett relativt gediget hantverk som å andra sidan saknar det där unika och säregna som Leones och Fords filmer kryllar av. Klart sevärd men inget som får en att höja på ögonbrynen något nämnvärt. Svag till stabil trea.
 jep
En spännande historia som inte är för förenklad. En riktigt bra western som inte går på rutin utan ger moderna dimensioner av moral och rätt som jag inte sett i tidigare western.
 Malfunction
Väldigt snyggt filmad och välspelad. Det enda jag har invändning mot är musiken som för det mesta får mig att tänka på gamla pilsnerfilmer, även om huvudtemat är vackert. Slutet var riktigt vackert.
 Heartsick
Det här med westernfilm är inte riktigt min kopp te.
 Ultraslsik
Otroligt snyggt filmad, och de gamla gubbarans gnäll över ungdomen är lysande!
 smichael
Tycker att det är ganska ordinär western. Håller med muschii att slagsmålsscenerna känns ganska konstlade och orealistiska. Dock så är det fina miljöer och en ganska intressant story.
 kennert
Kändes gammal och seg.
 Afflicter
En väldigt underskattad western som är ett tidigt exempel på Sam Peckinpahs missförstådda geni.
 wescan
Randolph Scotts sista film. Och den håller bra!
 beatrs_
helt okej för mig
 apmannen
Den påminde inte så lite om klassikern "De dogo med byxorna nere" men saknade helt den filmens nerv, testosteron och sanningspatos.
 labi
Den goda moralen står i fokus i denna oerhört vackra västernfilm. Skådespeleriet är väl sådär. Det påpekas på konvolutet att det är Randolph Scotts sista film, men jag tycker att Joel McCrea är vassare i sitt spel. McCrea lade också i princip av med filmandet efter den här filmen. Rätt coolt ändå att man ger upp en plats bland stjärnorna för att slå sig till ro och leva gott på pengarna. Garbo gjorde ju samma val.
 bubblo
Frisk och kraftfull! Obehagliga scener där med tjejen bland äcklen i guldgrävarlägren - man märker att det började komma en ny lite mindre präktig och mer psykologiskt realistisk ådra inom westernfilmerna..
 Berniey
Hade förväntat mig en lite mera realistisk western, men det är fortfarande av den gamla skolan, med en tveksam handling och överdramatiserad musik. Allt är dock inte dåligt, då fotot är bra och det blir aldrig jätte tråkigt, så lite hyfsad var den.
 Sture Stenhög
Peckinpah har aldrig riktigt varit en favorit för mig, men det här är den bästa film som jag har sett av honom, gillade den förvånansvärt mycket faktiskt. Det är ju också en tidig film i hans karriär, så kanske hade han vid det här skedet inte helt utvecklat sin stil, en stil som alltså inte riktigt tilltalar mig. Här gillar jag iaf att man får se en väldigt grisig del av western i form av gruvbyn uppe i bergen, och jag gillar verkligen hur de inbördes relationerna karaktärerna emellan på ett trovärdigt sätt skiftar en hel del under filmens gång. Bra skådespeleri från McCrea och Scott dessutom, och Edgar Buchanan stjäl sannerligen de scener han är med i. Trean är ganska stark
 Hypostas
Finfin westernrulle som för in lite mer av realism och svärta i genren.
 martin eden
[rek. 3] Kanske den sista av de gamla, klassiska westernfilmerna!! Berättelsen och intrigen i sig är ganska enkla och av standardtyp, men regin, skådespelet och karaktärsutvecklingen är fantastiskt skickligt gjord och skänker flera dimensioner av komplexitet till en ganska enkel handling. Scenografin och musiken är också väldigt tilltalande. En riktig höjdare i den gamla, klassiska westernskolan, innan spagetti- och episka westerns tog över. Mycket bra!! 4.
 Solidus
Mysig western av den riktigt gamla skolan och som vågar ta in starka och obehagliga scener i sitt mys. Ett bra skådespel och fina vyer stärker filmen.
 Malfunction
En av Peckinpahs starkaste. Har samma kvalitéer och tematik som hans senare mästerverk "The Wild Bunch" och "Jakten på Alfredo Garcias huvud", men är mindre stiliserad och extrem.
Senaste kommentarer
Den lilla flickan i huset vid vägens slut (info) 12:41 19/5 (58)
Society (info) 11:57 19/5 (62)
Lysande gift (info) 11:29 19/5 (21)
Backdraft II (info) 11:08 19/5 (1)
Polar (info) 11:03 19/5 (21)
Vägvisaren (info) 10:58 19/5 (51)
Justice League vs. the Fatal Five  (info) 10:33 19/5 (2)
Mortdecai (info) 09:46 19/5 (25)
Tredje mordet (info) 08:53 19/5 (6)
Five Nights in Maine (info) 08:24 19/5 (1)
En iskall jävel (info) 07:58 19/5 (33)
Snömannen (info) 07:57 19/5 (45)
Oskyldigt blod (info) 06:20 19/5 (33)
Alla mår bra (info) 03:39 19/5 (2)
[REC] 4: Apocalypse (info) 03:22 19/5 (20)
Det vildväxande päronträdet  (info) 03:04 19/5 (6)
Brokedown Palace (info) 02:14 19/5 (55)
Nattbarn (info) 23:41 18/5 (9)
The Mule (info) 22:26 18/5 (15)
Big Brother (info) 22:09 18/5 (2)
Snuten i Hollywood 2 (info) 21:35 18/5 (224)
Sonja (info) 20:19 18/5 (2)
Den hårda leken (info) 18:36 18/5 (1)
Iron Sky: The Coming Race (info) 15:45 18/5 (1)
Time Machine (info) 15:37 18/5 (327)
Sameblod (info) 15:07 18/5 (58)
Zlatan i Alperna  (info) 12:31 18/5 (3)
Fruktan lägger pussel (info) 12:28 18/5 (4)
Atlantic City, U.S.A. (info) 11:47 18/5 (44)
UFO (info) 11:25 18/5 (8)
Star Wars: The Last Jedi (info) 10:37 18/5 (148)
Acts of Vengeance (info) 10:33 18/5 (7)
Purpurgänget (info) 09:59 18/5 (1)
Black Panther (info) 09:00 18/5 (86)
American Exit (info) 07:48 18/5 (1)
Ocean's Eight (info) 05:52 18/5 (36)
Tag (info) 05:38 18/5 (7)
Isn't It Romantic (info) 05:36 18/5 (10)
I Feel Pretty (info) 05:34 18/5 (13)
Enemy Gold (info) 04:04 18/5 (5)
Summer of Blood (info) 03:44 18/5 (5)
Det ljuva livet (info) 23:33 17/5 (150)
De bedragna (info) 23:21 17/5 (29)
Mordet på Orientexpressen (info) 22:41 17/5 (49)
Destroyer (info) 22:33 17/5 (7)
Frank and Ava (info) 22:29 17/5 (1)
Big Boss (info) 21:59 17/5 (96)
The Hustle (info) 20:44 17/5 (1)
Goon (info) 15:43 17/5 (96)
March Comes in Like a Lion (info) 15:13 17/5 (1)