minismood
Jean-Louis Trintignant är elakt skenhelig i sina profilbrillor.
 Plomeros
Stark!
 Mikka
Väldigt bra, men det blir lite väl långsamt och segt stundtals. Sevärd, rekommenderas.
 jones
En bra film som ger en grund till en period i grklands historia som iallafall jag vet väldigt lite om. Är onekligen långsam men håller trots det intresset uppe genom hela filmen.
 NHL
Snyggt filmad och en intressant konspirationshistoria. Blir dock en aning långdragen. Gillar man typ politiska drama filmer så är den definitivt värd en titt.
 Czechflash
En intressant handling och filmen har bra och snyggt foto. Tycker filmen växer mer och mer och trots att man vet i princip hur det hela gått till, blir man intresserad. Bra klippning gör att man ofta kan hoppa mellan nu och dåtid på ett smart och effektfullt sätt. Hade velat ha lite mer thrillerkänsla, men det funkar bra så här också. Denna är snäppet bättre än Missing av Costa-Gavras, även om Jack Lemmon i den var mycket bra.
 Greenleaf
Håller med Czechflash. Tyckte att den började ganska mediokert, men växte och blev riktigt intressant. Skönt slut.
 sQuiGboBBle
Började som sagt väldigt trist men väldigt spännande och se hur långt in i samhället som historian går.
 Vladimir
Detta är en enormt bra samtida politisk thriller. I början av 80talet umgicks jag med greker som flytt från den fascistiska juntan under sent 60tal. Alla har liknande berättelser att förmedla! Mycket starkt!
 KimEkberg
Vilken film!
 Lingondricka
Greenleaf sammanfattar ganska bra, tycker man den är sådär i början är det väl värt att sitta kvar för det fantastiska slutet. Costa-Gavras verkar vara väldigt bra på det där med rafflande spektakulära slut alltså...
 Bomkia
En av de bästa politiska thrillers som gjorts. 4++
 PeterBeer
Otroligt bra
 goeran
En pratig och ganska tråkig film. Precis som Bonniers filmlexikon skriver är det en film som inte har åldrats med behag.
 LouReed
Tycker första timmen av filmen är ganska konstig, lite seg. Men den andra timmen av filmen kommer den igång...mer och mer...det blir riktigt bra helt enkelt. Synd att inte hela filmen var så...då hade detta varit en klockren 5:a, nu blir det istället en 4:a.
 Paul Keres
Politisk, javisst! Men det är även många andra filmer, exempelvis Göta Kanal, många amerikanska actionrullar och romantiska komedier, som ibland är "bättre" på att sprida (smyga in!) politiska "budskap" än regeringars officiella retorik. Skillnaden är bara att "Z" inte hymlar om det, inte hycklar och dunkar den dominerande hegemonin i ryggen.
 wescan
En väckarklocka när det begav sig.
 hairofthedog
mkt fin även om upptakten är rätt lång o lösningen möter ganska lite motstånd rent dramaturgiskt.
 Herr Arne
Kraftfull klippning och bra musik av Mikis Theodorakis.
 ilBrutto
Man kan, än i dag, inte låta bli att bli provocerad och uppretad av idioterna som försöker ljuga sig fira..
 Slowdive2
Märkligt hur ett så tungt ämne kan skildras så matiné-aktigt. Berömvärt att skildra dessa mörka händelser, men varför så glättigt? Och hur kunde filmen vinna en Oscar? En film som hos mig väcker fler frågor än den besvarar.
 #54
Politisk thriller av absolut högsta klass.
 JimCarrey
Riktigt spännande politisk thriller
 Hypostas
Inte lika spännande som Missing, men den här filmen är givetvis ett måste att se för alla som är politiskt intresserade.
 Tabu
Instämmer till 100% med "54#"!
 precineadd
Det kanske är Oliver Stones JFK som spökar i mitt bakhuvud men jag kände att denna kunde vara en halvtimme längre, lite lösa trådar som hänger och dinglar här och var - men på det stora hela en förstklassigt gjord film, en av få filmer som både är starkt påverkad av sin tid och fortfarande helt aktuell. (eftersom korruption och nationell dekadens är ämnen som få vill göra film om och än färre vill distribuera - tyvärr).
Jag har svårt att minnas senaste gången jag såg en så magnifik film som detta. Den är helt utan svagheter till den grad att jag inte vet vad jag ska skriva om den. Så otroligt bra!
 Albion
Stark film om det politiska spelet under 60-talet, mitt i en period då främst sydeuropa genomled flera diktaturer på högerflanken. Jean-Louis Trintignant blir alltmer en stor favorit hos mig efter ännu en utmärkt uppvisning. Betyget blir en 4;a
 Sture Stenhög
Det här är ett exempel på en film där min oförmåga att känna igen ansikten ställer till det rejält. Under första halvan blev det väldigt mycket "vem fan var det där nu då?" och "var det där samma fanskap som var med tidigare?". Filmen blev dock bättre när jag väl fick lite ordning på vad som pågick, men slaget var redan förlorat vid det laget, och riktigt intresserad blev jag aldrig. Man kan annars inte heller anklaga den här för att lyckas förutspå internet, men den titeln är den hopplös att söka efter
 Ghostface
Film med ganska lösa karaktärer som blir allt starkare ju mer tid som går. Filmatisering utav en bit historia som det sällan pratas om. Hade jag sett den då den kom hade betyget säkerligen blivit högre.
Som andra lite har klagat på så presenteras karaktärerna väldigt löst, om ens alls, inledningsvis vilket gör det väldigt svårt att känna sig engagerad. När det dessutom är oklart om vilket land det handlar om eller någonting så blir jag mest förvirrad. Så jag rekommenderar en att inte gå in blind i den här filmen utan läsa på lite mer om vad den handlar om innan en ser den. Jag brukar oftast uppskatta filmer där jag inte vet för mycket på förhand. Det finns mycket som är snyggt och välgjort men jag tycker det distanserade berättandet mest håller mig ifrån att bli engagerad på riktigt. Det är intressant och det finns mycket kritik mot fascism som känns jävligt relevant även i dessa dagar. Jag gillar verkligen inledningen där dom säger att det är fiktion med att alla saker som påminner om verkligheten inte är en slump utan väldigt avsiktliga. Det blir en ganska slät trea som helhet, lite för rörig och distanserat oengagerande och blir liksom aldrig spännande eller rafflande.
 Ful_fisk
Vilket jäkla tempo! Hajade inte att den skulle handla om Grekland, vilket fick den att kännas som en satir framåt slutet, men när jag nu vet det faller bitarna på plats och det blir en riktigt slägga. Galet snyggt filmat också, känns som att det inte finns en död sekund här. En lysande film!
 Tonti
På sätt och vis en habil europudding, men tycker ändå den transcenderar sina begränsningar och blir riktigt engagerande. Påminner om Elio Petri fast med inte fullt lika frenetisk. Trintignant gör en intressant tolkning och Costa-Gavras levererar både spänning och ett paradoxalt gott humör. Högst relevant fortfarande skulle jag säga.
Senaste kommentarer
Une leçon particulière (info) 17:56 22/8 (4)
Rom – öppen stad (info) 15:36 22/8 (94)
Darjeeling Limited (info) 14:52 22/8 (574)
The Lucky One (info) 13:11 22/8 (71)
Upgrade (info) 12:58 22/8 (23)
Ruin Me (info) 12:26 22/8 (1)
Jurtjyrkogården (info) 11:04 22/8 (22)
Alita: Battle Angel (info) 08:52 22/8 (32)
John Wick: Chapter 3 - Parabellum (info) 08:47 22/8 (19)
Sista natten med gänget (info) 08:14 22/8 (224)
Max Manus (info) 08:04 22/8 (130)
Godzilla vs. Mechagodzilla II (info) 06:58 22/8 (13)
Den skyldige (info) 06:31 22/8 (16)
Dead Night (info) 05:33 22/8 (2)
The Harder They Come (info) 04:44 22/8 (43)
Eros (info) 03:31 22/8 (14)
Scary Stories to Tell in the Dark (info) 23:39 21/8 (4)
Batman och Robin (info) 23:32 21/8 (493)
London Has Fallen (info) 22:54 21/8 (65)
Den siste mohikanen (info) 22:42 21/8 (281)
Brightburn (info) 21:30 21/8 (11)
Once Upon a Time in Hollywood (info) 20:45 21/8 (16)
The Warriors - Krigarna (info) 19:39 21/8 (374)
Flykten från DDR (info) 17:54 21/8 (4)
Kick-Ass (info) 16:31 21/8 (678)
BlacKkKlansman (info) 16:30 21/8 (44)
Chernobyl (info) 16:26 21/8 (11)
The Nest (info) 15:03 21/8 (7)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 14:45 21/8 (64)
Polisskolan (info) 14:13 21/8 (272)
How It Ends (info) 13:42 21/8 (26)
En kvinna bland män (info) 12:45 21/8 (4)
Den grymma leken (info) 12:30 21/8 (34)
Rallybrudar (info) 12:06 21/8 (134)
Shaft (info) 11:31 21/8 (4)
...Och sen var ingen kvar (info) 11:28 21/8 (30)
Vicky Donor (info) 11:24 21/8 (1)
Namibia: The Struggle for Liberation (info) 10:51 21/8 (1)
Ficktjuven (info) 10:44 21/8 (77)
Hearts Beat Loud (info) 10:06 21/8 (6)
The Mustang (info) 09:34 21/8 (1)
Den tunna röda linjen (info) 09:10 21/8 (656)
Us (info) 08:14 21/8 (23)
Mom & Dad (info) 05:43 21/8 (13)
Trapped by Television (info) 02:28 21/8 (1)
Annabelle Comes Home (info) 00:36 21/8 (4)
Hard Ticket to Hawaii (info) 21:59 20/8 (28)
Rubber's Lover (info) 21:52 20/8 (13)
Doom Asylum (info) 21:44 20/8 (3)
Parasite (info) 21:36 20/8 (3)