polski
ligger på IMDB 250 toppen, (plats 250).
 Bomkia
11 Oscars-nomineringar (2 vunna). Och jag förstår varför. En lysande film. Här finns det ingen action, inga moment av spänning, det som finns är tung dialog, levererad med precis precision som får dig att sitta ner och lyssna. Se denna film!
 Ihsahn
Första halvan är helt makalöst seg, totalt oangagerande som bara bärs upp av snygga kameraåkningar (hur många varv snurrar inte kameran runt personer som talar?) men filmen växer allt eftersom och vid slutet så har man fått något att tänka på, nämligen vad som är rätt och fel och vilken skuld man har ifall man inte gör aktivt motstånd mot det man tycker är fel. Skådespeleriet är helt utmärkt, både åklagare och försvaret är helt underbara. Kul dessutom att se Judy Garland i en liten roll. Har man tålamod med en film som går långsamt och utspelar sig till största delen i en rättegångssal är den helt klart värd att se.
 elis
Mycket bra. Stabil film som nästan är en 5:a.
 ezeikel
Har lite svårt för shatner, någon som vill kommentera hans prestation?(meddelande)
 Unleashed747
Fantastiskt spel av särskilt Lancaster, Schnell och Tracy! Mycket bra film!!
 Snah
Mycket bra film som behandlar ett moralfilosofiskt och juridiskt dilemma som tilltalar geniknölarna.
 Matewan
Bra film om ett angeläget ämne; Ansvar och skuld. Men den har en moraliserande ton som irriterar. Det är synd. Skådespeleriet är dock över lag strålande. Montgomery Clift är så bra att man faktiskt undrar om han spelar.
 goeran
En ovanligt absurd kommentar av jake. Men det är ju typiskt för vänsterextremister och USA-hatare att försöka jämföra världens största demokrati USA (med sina i demokratisk ordning antagna lagar) med Nazi-Tyskland. Det var för övrigt främst på amerikanskt initiativ som Nürnberg-tribunalen tillskapades för att döma de tyska nazisternas brott mot mänskligheten.
 Bomkia
Nog är väl Indien världens största demokrati.
 Czechflash
Inte riktigt så bra som jag hade hoppats på, men ett par av rättegångsscenerna är både dramatiska och mycket välspelade. Utanför rättssalen blir det dock ganska ointressant. Mest imponerande var Montgomery Clift följd av Maximilian Schell.
 klauskinski
Goeran man måste inte vara USA hatare och vänsterextremister för att avsky Bushadministrationens.
 goeran
klauskinski; man behöver naturligtvis inte vara vänsterextremist för att ogilla president Bush och den republikanska administrationen. Men börjar man jämställa Förenta staterna med Nazityskland (och den av kongressen antagna antiterroristlagstiftningen med Nazitysklands lagar) då har man fullständigt spårat ur; och helt anammat avgrundsvänsterns tänkande och språkbruk.
 Galivan
Maximilian Schell som spelade Hans Rolfe imponerade stort.
 Mat1az
Visst är det en intressant film att se på men med sina 3tim så blir det tyvär mycket långtråkigt i längden. Filmen är klart sevärd för det starka temat och för de riktigt bra filmade rättegångsscenerna. Maximilian är helt fantastiskt i sin roll och gör otroligt bra ifrån sig. Överlag så spelar alla riktigt bra och de långa scenerna filmade i ett svep är bevis på detta. Det hela känns dock alldeles för utdraget och innehållslöst för att man ska känna att det är riktigt bra. 2tim hade absolut varit tillräckligt och skulle helt klart ha höjt intressenivån avsevärt.
 jssfrk
Dom där i Nürnberg, alltså.
 #54
Jag saknar ord. En riktigt bra film!
 ezeikel
kortaste tre 180 minuterna i mitt liv.
 Kaka22
Schnell är ju så fantastiskt jävla bra i den här filmen, shazam!
 knudwig
Absurt välspelat och välgjort.
 ilBrutto
Det är många lovord till Schells tolkning av den hetsige åklagaren. Men jag tycker Spencer Tracy överträffar alla i sin lågmälda motpol till Schell, tittta på alla små rörelser han gör, och det där sorgsna uttrycket i ögonen. Helt fantastik. Filmen borde alla se, som en historielektion, men tre timmar rättegång är väl mer än man kan begära av en åttondeklass?
 Daniel Mott
Stanley Kramers triumf!
 Tim Buckley
(rek 4a) Det finns mycket otroligt kvalitativt med denna film när det kommer till dialogen som inte bara är ytterligare en ensidig segerparad för de allierades vy, utan faktiskt lyckas med konststycket att inkludera ett ifrågasättande av även den allierade sidan och alla dess moraliska brister. Detta gör väldigt mycket för tittarvärdet och känslan av att båda sidor utifrån vad som tenderar beskådas i andra hollywoodproduktioner här faktiskt står representerade, med det mest eldiga framförandet utifrån den tyska välspelande advokaten, och framförallt av "Ernst Janning", eller dvl, superba Burt Lancaster som på sätt och vis kan sägas vara filmens hjälte i slutändan. Sedan skall också påpekas att Judy Garland gör ett ypperligt inhopp som vittne, med all den dramatik som bara hon kan uppbåda. Det enda som står som hinder framför 5an är att rättsalen som arena för filmen under åtminstone 2 av 3 timmar skulle behövt ytterligare lite fler fullträffar till tal, liksom att dialogen hade kunnat flyga högre än att segla i sitt svulstiga mittfilsskepp. Men det klart bästa rättsdrama jag beskådat var det tveklöst, och nånstans känns det naturligt då att filmen har nära nog ett halvt sekel i ryggen nu, då dagens motsvarigheter oftast bara slutar upp i orkestrerad nationspropaganda. Sammantaget alltså fastklistrat bra film som sannolikt kommer fortsätta vara det starkaste rättsdramat i minst ett helt sekel såsom holywood ser ut idag. Stark 4a = Se!
 lehtonen
En fantastisk film, dock droppad till en fyra pga faktafel i filmen angående Dachau. Men ämnet i sig är alltid aktuellt och får aldrig glömmas, välgjort karaktärsmåleri för att vara så kort efter WWII. Manusförfattaren har hittat sympati för bägge sidor i rättegången vilket alltid är en kvalitet när man behandlar sådana ämnen
 Diminuendo
Mycket välgjord film.
 NoWireHangers
Tvekar mellan en fyra och en femma.
 KillerPutte
(rek.4) Ett ofantligt maffigt drama om rättegången mot de tyska domarna efter det andra världskriget. Det filmen lyckas med förutom att briljera i superbt skådespeleri är att inte vara 100 procent dömande av en sida, utan istället fokuserar man på den komplexitet och problematik som rådde under rättegångarna. Enastående stark film!
 Adoniram
En stark film med tunga moraliska frågor som fortfarande är aktuella och som presenteras på ett sätt så att filmen fortfarande engagerar. Ett fantastiskt manus och många suveräna skådespelarprestationer. Schell fick en Oscar, men både Tracy, Widmark och Lancaster är magnifika. Judy Garland gör ett kort men övertygande framträdande, och det är svårt att inte gilla Montgomery Clift i rollen som mr Petersen. En verklig klassiker.
 GrandMaster_E
Ibland kollar man på en films längd och undrar ifall detta kommer bli segt. Sedan sätter man sig och tittar...sedan är det slut. Mycket välgjord och gripande film som ställer många frågor i detta kapitel av historia som kanske aldrig kommer besvaras till fullo.
 tjobi
Relativt intressant problemdiskussion kring frågor om moral och ansvar. Blandade skådespelarinsatser, men man kan iaf konstatera att oscarsakademin här lyckades uppmärksamma den bästa, nämligen Schell. Tre timmar gick fort, vilket måste innebära att jag fick ut en hel del av filmen. Svag fyra/stark trea.
 Intro
Tung!
 madox
Tre tunga timmar i en rättegångssal går fort som tusan ibland.
 jimmy ringo
Skakande och välgjord film om rättegångarna i Nurnberg. Bland skådisarna är Montgomery Clift klart bäst. Detta var också efter hans tragiska olycka, där han i full fart råkade köra in i en kraftledningsstolpe. Stark trea!
 Afflicter
Makalösa insatser av Clift, Tracy och Schell. Lancaster gör också en fin prestation som får en att tänka på hans roll i Il gattopardo. Arkivbilderna förstärker intrycket av det verkliga ämnet bakom filmen, men som Schells advokat poängterar så är det endast fyra domare som sitter anklagade den här gången.
 Erik Nolander
Oerhört bra! Se se se se se!
 Hangaround
Wow. En film med så stark moralisk ståndpunkt att man nästan grips av svindel. Fantastiska rollprestationer och en dyster vision om en värld som kunde blivit bättre och rest sig ur askan av något fruktansvärt. Ett makalöst dokument och till på köpet, en riktigt spännande domstolsfilm.
 foppa99
186 min känns som 90: fantastiskt underhållande.
 Esettlokko
Mästerverk, inget mindre. Otroligt stabil skådespelarensemble, och trots filmens långa monologer känns de tre timmarna knappt av. Storslaget, moraliserande, javisst, men en film som behövde göras och fortfarande behövs visas. De äkta bilderna används väl, och man väcker många tänkvärda filosofiska dilemman, inte bara kring förintelsen utan i vidare perspektiv. Fantastiskt.
 Virrpanna
Kunde inte filmen vara lite kortare? Helt ok, inte riktigt i min filmsmak dock. Ämnet berör, som alltid!
 AddeColciago
Makalöst stark film som känns autentisk som få andra filmer i samma genre.
 Hypostas
Stör mig på att alla pratar engelska med varandra (och att vissa använder sig av tysk brytning) trots att hörlurar etc. med tolkar har en ganska framträdande roll i filmen. Det förstör den realism som filmen strävar efter ganska rejält enligt mig. Dessutom blir det överdrivet teatraliskt med en försvarsadvokat som nästan låter som Hitler själv emellanåt. Det skriks och gormas alldeles för mycket i rättssalen. Sedan tycker jag att filmen är för lång; de första två timmarna är ganska sega emellanåt, även om den sista timmen är betydligt mer gripande. Trots allt detta så är det en intressant, ovanlig och sevärd film, som är värd en stark trea i betyg.
 Sture Stenhög
En riktig koloss till film det här, tre timmar med rättegångar och nazister, men oj så fascinerande och tänkvärt. Här väcker man verkligen många intressanta frågor kring moralisk skuld, kanske framför allt kring var skillnaden ligger mellan moralisk skuld och juridisk skuld, och den rättegång som filmen skildrar blir på ett väldigt effektivt sätt en allegori över hela det tyska folkets eventuella skuld. Jag blir verkligen imponerad över att man lyckas så bra med att lyfta fram hur komplex frågan är och att man på ett så bra sätt skildrar frågan från olika synvinklar. Vi bjuds också på rakt igenom fantastiska skådespelarinsatser, Spencer Tracy i synnerhet lyckas förmedla väldigt mycket med små medel och hans karaktär blir en väldigt intressant guide genom den här historien. Men Marlene Dietrich, Maximilian Schell och Burt Lancaster ska också de lyftas fram lite extra, och så blir man förstås lite glad varje gång William Shatner dyker upp i bild. Filmens första halva är lite bättre än den andra dock, där kändes faktiskt toppbetyget aktuellt, men den kontemplerande tonen som är filmens absoluta styrka får kliva lite åt sidan i andra halvan när filmen blir mer intresserad av att tycka saker och skapa dramatik. Men detta är knappast nån mördande kritik från min sida och fyran är stark
 Dutch
Skådisarna är ju helt makalösa i denna briljanta film.
Det jag verkligen gillar är att det ligger ett tungt täcke av obehag över alla interaktioner med tyskarna som "inte visste något". Samtidigt är den inte så enkelspårig att den inte skildrar bördan som hela världen ska bära. Stark fyra.
Med en sådan imponerande rollista som denna film kan skylta med så är det som finmintresserad svårt att hålla sig borta. Trevligt nog så får man även se dessa skådespelare visa varför deras namn är synonymt med kvalitè och med en intressant och välskriven historia så trivs jag. Både scenerna i och utanför rättegångssalen är bra. Det som drar ner betyget för filmen är att den inte bara är lång med sina 3 timmar utan ännu värre kändes väldigt lång. Detta var inte en film jag klarade i en sittning.
 lilebroer
Det finns egentligen två egenskaper som jag främst vill framhålla med Judgment at Nuremberg. Det är dels den relativt opartiska hållningen. Att en hel-amerikansk produktion talar så insiktsfullt om kriget är ovanligt. Det finns inga riktiga bovar (utöver de uppenbara), utan alla handlingar har sin grundade, logiska förklaring. Men bara det att man ens nämner USA's agerande mot Nagasaki och Hiroshima, och då även som den högst omoraliska och oansvariga handling som det faktiskt är, är för mig uppfriskande inom denna typ av filmer. Det andra är givetvis det historiska och moraliska budskapet som filmen, och en gång i tiden själva rättegången i sig, av logiska skäl hanterar. Oavsett vilka regler som sätts och oavsett vilka normer som följs så får man aldrig glömma vårt humanitära ansvar. En väg som vi tyvärr nu återigen är på väg att ta. LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG - the Shinbone Post - http://theshinbonepost.blogspot.se/ 2015/12/judgement-at-nuremberg-1961-brd-186-min.html
 wasteoftime
Det skall redan från början erkännas att jag är svag för både rättegångsdramor och filmer av den längre sorten, så att den här träffar rätt, är väl ingen direkt överraskning. Tyvärr känns det som att den sista timmen är den bästa, även om den sista halvtimmen är den bästa, så är det i den första timmen som det hålls över lag högst kvalité och det dippar faktiskt rätt rejält där på mitten. Jag gillar verkligen när man får se Domare Dan Haywood utforska Nürnberg och dess invånare, att försöka lära känna den tyska folksjälen. Detta är fantastiskt, om än lite kort - även om det finns förklarliga skäl. Över lag är det väldigt kompetent skådespel, och det finns inga direkta svagheter på den fronten. Även själva språkbarriären sköts på ett snyggt sätt. Men ja, dippen på mitten drar ner vad som kändes som en lovande fyra till en trea, som den ändå får tack vare det starka slutet.
 andybrando
Ett mycket välgjort drama om rättegången mot tyska krigsförbrytare efter andra världskriget. Fina insatser av Spencer Tracy som amerikansk domare, Marlene Dietrich som änka efter en tysk officer, Judy Garland som tysk hemmafru och Montgomery Clift som härjat offer.
 Pi-R
En dundersmocka av skådespeleri, regi, foto, och klokskap. Som film betraktat – allra tydligast i fråga om skådespeleriet – är det inget mindre än ett mästerverk, och den finkänslighet och perspektivförmåg som manuset uppvisar när det gäller hur filmens tema behandlas är minst sagt imponerande. Filmen ÄR väldigt lång, och även om det är svårt att exemplifiera hur det skulle göras, så hade såväl budskap och uppevelse tjänat på att vara åtminstone en halvtimme kortare.
 RustyFilm
Andy Mann skrev manuset till det här. Som ide grund ligger den verkliga domarrättegången i Nürnberg -47. Det hela är mycket snyggt utfört. Stanley Kramer står för regin och många av dåtidens största skådisar finns med. Hela ensemblen får högt betyg av mig. Så i det hela en är det här en god filmupplevelse men kanske lite för lång för sitt eget bästa (speciellt mittpartiet).
Senaste kommentarer
Lída Baarová (info) 01:12 23/4 (3)
Alpha (info) 00:02 23/4 (8)
Event Horizon (info) 23:52 22/4 (382)
Ant-Man and the Wasp (info) 23:37 22/4 (42)
Conversations with a Killer: The Ted Bundy Tapes (info) 23:34 22/4 (1)
Shazam! (info) 23:31 22/4 (8)
Infernal Affairs (info) 23:27 22/4 (413)
Black Panther (info) 23:23 22/4 (85)
Lilly Turner (info) 23:15 22/4 (2)
Ubåten (info) 21:50 22/4 (663)
En förtrollad romans (info) 20:56 22/4 (189)
Thor: Ragnarök (info) 20:44 22/4 (101)
The Novelist (info) 20:30 22/4 (2)
Transnistra (info) 20:27 22/4 (3)
Switchblade Romance (info) 20:15 22/4 (196)
Blood Brothers (info) 19:23 22/4 (9)
Wild Things 2 (info) 18:46 22/4 (52)
Drunk Parents (info) 17:29 22/4 (1)
Only Lovers Left Alive (info) 15:15 22/4 (90)
Vi har en påve! (info) 14:55 22/4 (14)
Coffee and Cigarettes (info) 14:46 22/4 (383)
Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott (info) 14:02 22/4 (26)
Krampus (info) 13:32 22/4 (29)
Bohemian Rhapsody (info) 13:31 22/4 (63)
As Good as Dead (info) 12:08 22/4 (10)
Snow Sharks (info) 11:43 22/4 (9)
Fyra fula fiskar (info) 11:06 22/4 (121)
Joni (info) 09:32 22/4 (2)
Hell or High Water (info) 09:29 22/4 (60)
Into the Grizzly Maze (info) 09:12 22/4 (24)
I Feel Pretty (info) 05:40 22/4 (12)
The Lost Tree (info) 04:38 22/4 (2)
Kong: Skull Island (info) 00:42 22/4 (104)
Arctic (info) 00:36 22/4 (4)
The World's End (info) 23:39 21/4 (153)
King Lear (info) 23:13 21/4 (2)
The Purchase Price (info) 23:01 21/4 (3)
Aguirre – Guds vrede (info) 22:46 21/4 (276)
Den långa flykten (info) 22:32 21/4 (5)
Replicas (info) 22:32 21/4 (4)
Robin Hood (info) 21:55 21/4 (12)
Our Kind of Traitor (info) 21:39 21/4 (11)
God's Own Country (info) 21:34 21/4 (13)
Blindspotting (info) 19:56 21/4 (6)
Vincent van Gogh - Vid evighetens port (info) 18:29 21/4 (6)
Eureka (info) 15:01 21/4 (42)
Saknaden (info) 15:00 21/4 (18)
One Cut of the Dead (info) 14:23 21/4 (5)
Blockers (info) 13:53 21/4 (15)
Childhood's End (info) 13:31 21/4 (1)