Betyg idag: 1 710 Besökare idag: 5 694

n u f a n
Har svårt för sånna här handskake-kamerafilmer
 Thavox
uff, ur-tråkig
 missbaath
Ger denna en svag 3a för att den är lovande, och att deras tänk är intressant :). Tyvärr så kunde den ha varit bättre, mer intressant och att det kunde ha hänt nått mer än det gjorde. En lite för "slappa-handen" skapelse för min del. Men ger en svag 3a för att effekterna är okej och den är nytänkande :) Tyvärr lite långdragen och långtråkig, men okej.
Hypad rulle som jag till en början tyckte var mycket bra. Även om idén med handkameran numera är gammalt tyckte jag detta konceptet funkade bra och visst var det intressant om än lite förutsägbart hur det skulle gå. Effekterna är toksnygga, inget att klaga på där, men som vanligt tog dessa över mot slutet då det brakade loss - och vips så försvann allt som vart bra.
 Elmore
Ja, vad skulle hända om några helt vanliga tonårsspolingar fick superkrafter. Antagligen nåt sånt här. Kul story och snyggt gjord. Sen var det ju det där med handhållet. Det tillför lika mycket som artificiellt knaster gör i en låt. I 95% av fallen är det bara ett störningsmoment och måste användas extremt sparsamt för att få positiva effekter. Ändå, bra spelat, bra idé, bra film.
 tvamvarg
Vet inte hur bra karaktärerna var egentligen men som helhet ganska underhållande. Men trean är svag.
 myslas
Nä, jag hajar inte hypen. Det är en ok film, men inte mycket mer. Handkameragreppet är redan uttjatat och fungerar mycket sämre än vanligt i den här filmen. Snygga effekter men i övrigt finns det allt för mycket detaljer man blir irriterad över.
 cookiebee
en cool ide. Men.. ja, en trea helt enkelt.
 Rockylin
Helt okej film som börjar bättre och mer intressant än väntat, men allt eftersom så tar storyn en vändning som först känns oväntad, men därifrån blir istället väldigt förutsägbart, klichéigt och därav lite tråkigt. Godkänd film fortfarande, som hade kunnat bli bättre med en mer genomtänkt story.
 ägnes
Lite mer av hälften av filmen var verkligen svinbra med nice effekter, en fyra! Men sedan går det åt ett helt annat håll som inte känns särskilt trolig och det blev helt plötsligt något som man kände att man sett förut, en tvåa. Tråkigt, Det hade verkligen kunnat bli något riktigt grymt! Sedan är det som andra skrivit, ganska uttjatat med handkameragreppet, eller det funkar fram till hälften av filmen gått. Det blev en besvikelse i slutet med en ganska självklar trea.
 Hogman
Instämmer med ägnes, klassiskt när allt börjar gå åt skogen
 PiaN
Började rätt bra, men det gick snabbt utför. Hade de lagt lite mer krut på handling/manus hade det kunnat bli en sevärd film. Nu föll den ganska platt.
 Sir_Lord
Gillar inte shakycamsfilmer. Dock gillar jag filmen till en början, men det går snabbt utför. Inte alltid bra att labila tonåringar får krafter.
 Engravadlax
Det är inte 'shakycam' för bövelen, det kallas 'found footage' eller 'mockumentary' (finns dock gott om 'shakycam' som inte är found footage, ett stuk som jag också ofta lackar på), och det är rätt coolt faktiskt, mest för att det är helt och hållet POV (vi upplever verkligheten i första person, därför är POV en så spännande teknik; det skapar en, för hjärnan, mycket trovärdigare representation). Josh Trank har inte samma grepp om stilen som exempelvis REC-skaparna, men inget säger att han inte kan bli bättre på det. Önskar dock att de hade lagt upp handlingen för en uppföljare med Andrew som superskurk, då det tar ett tag för filmen att komma igång, och det känns lite som början på en längre serie. (6/10)
 Ehrmann
Extremt, och då menar jag extreemt förutsägbar story som är totalt ointressant de första 15 minuterna och de sista 50, vilket lämnar oss med en 20-minuters lucka som är ganska intressant, men inte mer. POV-stilen börjar verkligen bli uttjatad vid det här laget. Det var kul när det kom, men nu känns det bara krystat - speciellt i den här filmen. Det bara "råkar" vara kameror utplacerade överallt, faktiskt till den graden att det känns som att regissören "behövde" placera ut dem överallt, bara för att storyn ska kunna utvecklas. Ironiskt nog hade filmen varit bättre utan POV upplägget. Det tillför liksom ingenting. Svag tvåa. Jag vet inte ens varför jag kommenterar den här filmen.
 RichardEk
Habil men tillför inte något till det växande antalet filmer som tar upp superkrafter som något inneboende mänskligt och därmed även något potentiellt problematiskt. Superkrafter blir en projektionsyta att visualisera mänskliga, sociala och psykologiska problem på. Detta är ett effektivt grepp, och den mest lyckade filmen i genren är i mina ögon "Watchmen". I "Chronicle" försöker man, kanske för att man har en låg budget, förstärka det socialrealistiska genom skakig handkamera, vilket är ett nytt grepp formmässigt inom genren, men det räcker inte när berättelsen saknar nytänkande. Det blir förutsägbart på det där tråkiga sättet och slutet känns lite som en transportsträcka mot det oundvikliga. Filmen lever inte riktigt upp till de goda intentionerna helt enkelt, för vi kommer inte närmare vare sig de psykologiska eller de sociala bandens betydelse för mänskligt välbefinnande.
 gubben viktor
Kunde inte den här blivit lite bättre än så? Besviken.
 Bijan
Hade tyckt mer om den om den varit aningen mindre grabbig. Är alltså övertygad om att med grabbigheten hade även over the top-upplösningen dämpats lite.
 dance now
svag 3a, töntig ibland..kunde varit mycket bättre
 xpor
Den börjar helt kasst och blir långsamt, långsamt bättre tills den når en 4a mot slutet. Trist att de inte var mer mogna, karaktärerna, så att det kunde blivit mindre amerikansk college-film över det, men oh.
 erosagape
Träig upplösning och med trasiga föräldrar kan det la bara gå åt skogen för gossar. Visst...?
 Andreas_
Helt okej "found footage" film utan någon "found footage". Filmen är välspelad och välgjord med bra okända skådespelare som har lysande karriärer framför sig, speciellt Dane DeHaan, men tyvärr tycker jag att filmen haltar pga just "the found footage" stilen, och den hade fungerat mycket bättre som vanlig sci-fi film utan att försöka få det att se realistiskt ut med vanlig handskakig kamera, för i vissa scener så blir det bara totalt orealistiskt att scenen ens skulle ha blivit filmad eller att kameran ens skulle vara påslagen vid just det tillfället. Hursomhelst så är detta helt okej, och betyget blir en svag 3:a
 rebelscum
Åh, ännu en "karaktärerna agerar cinematografer trots att det berättartekniskt inte behövs-film".
 sonocronic
Dokumentärgrejen blev lite väl extrem när ALLT var tvunget att visas från det perspektivet. Jag gillade upplägget och det var grymt spännande men mot slutet ballade det ur totalt. Gick från en klar 4a till en svag 3a.
 Gadwin
Fräsch, rolig, spännande. Sällan man sitter så klistrad framför tv'n numera, låg budget till trots.
 conbe755
Filmen har en del intressanta inslag och hyfsat välspelad/välgjord upplever jag men jag kan inte påstå att jag tycker den är bra ändå. Tvåa - varken bra eller dålig.
 Boonez
Historien hade stora möjligheter men tog inte vara på dem. I grund och botten en dålig ungdomsfilm. Sista halvtimmen är riktigt dålig, funderade på en trea men när jag väger in slutet måste det bli en tvåa.
 annchen81
Jag gillar historien, det är intressant lek med tanken på ungdomar med plötsliga superkrafter. Trots den galna tanken känns det nästan trovärdigt. Superhero with a twist. Jag gillar dock inte formatet med dokumentärklipp, så det drar ner betyget kraftigt för mig. Kameran är dock inte så skakig trots allt. Vore det inte för formatet hade det nästan blivit en fyra, nu är trean istället så svag att det blir en tvåa.
 pufred
Jag gillar premissen- en "found footage" av några tonåringar som fått telekinetiska superkrafter. Över förväntan i effekter, skådespeleri och karaktärsuppbyggnad. Sen att handlingen och karaktärer överlag är som vilken highschoolfilm som helst (lite mörkare dock) drar ner lite. Men jag gillade den.
 Djason
Börjar bra och filmen har potential, men tyvärr drar slutet av filmen ned betyget då den mer eller mindre ballar ur. Ska tilläggas att trots låg budget är effekterna riktigt bra.
 Bomkia
Fick en bra känsla för karaktärerna, men det var ju inga direkta överraskningar.Hade nog föredragit en normalt filmad film över den här filmens "riktigt filmande"-variant. 3+
 norenorama
Sinnessjukt irriterande hur öppet de använde krafterna, man skulle kunna gjort miljoner coola hämndsaker eller fixa sätt att få in pengar med krafterna utan att någon viste att man hade dem. Känns bara så osannolikt att de någon skulle vara så korkad.
 silvertrain
En riktigt bra film! Är även rätt hemsk ibland. Lämnar en del obesvarade frågor, men det är väl lite en del av grejen. Filmen är även intressant om hur deras krafter påverkar deras personligheter och val. Stark fyra!
 MaxMackan
Svag fyra. Gillade konceptet, gillade faktiskt också doku-stilen, eftersom det gjorde att man fick se vissa grejer ur ett perspektiv man inte ofta får i superhjälte-filmer. Bra skådespeleri överlag men vissa vändningar och händelser lyckas man inte göra trovärdigt och det drar ner hela alltet.
 annihilat0r
"Chronicle" är en suverän verklighetsflykt som ter sig likt en sagolik dröm. Det är en fascinerande berättelse uppspelad i en intim atmosfär. Vi får följa med på en lika spännande som högkvalitativ resa inuti huvudkaraktärernas själar. Ett verkligt guldkorn.
 hulqen
Ovanlig, smart, snygg och spännande. Bildberättandet känns lite klaustrofobiskt ibland, men i huvudsak funkar det. Grundberättelsen är kanske lite konventionell, men i den här varianten funkar det. Svag fyra.
Jag uppskattar verkligen hur filmen känns fräsch sett till sitt superhjälteperspektiv. Jag lyckas t.o.m. komma över den inledande irritationen att filmen är filmad i "handhållenkameraskak"-stil. Vad jag har problem med är dock att berättandet inte är så bra och att jag har väldigt svårt att engagera mig för karaktärerna i filmen. Filmens senare del blir dessutom väldigt ooriginellt med ointressant action. En film som kom med stor potential men inte lyckades ta vara på det fullt ut. 3-
 eliastheman
Hon bruden är ju verkligen inmosad där för att det ska finnas en till kamera ; LLolOLOLlo
 amotherscrime
Helt otroligt koncept, handling och till vissa delar utförande. Men det var egentligen dömt till misslyckande med detta handy/shaky-cam eller found footage eller vad man nu ska kalla det. Fullkomligt idiotiskt och man blir bara less. Sen så är den ju tekniskt B. Även ganska skevt händselseförlopp som lämnade mig ganska oberörd till den sista biten av filmen. För övrigt fantastiskt skådespel från framförallt DeHaan och emellanåt snyggt foto. Jag är dock extremt besviken för denna filmen hade kunnat bli helt sinnessjukt bra.
Egentligen rätt så tråkig, men jag kan inte sätta underbetyg på en film med så mycket nytänk och med ett så okonventionellt sätt att berätta utan att för den skull bli det minsta pretto. Mixen av superhjälte-action och diskbänksrealism är så udda och genial att jag kan inte annat än att ta av mig hatten. Imponerande men rätt så seg rulle. (7/15)
 #54
För fånig.
 DrJW
En blandning av Found Footage-genren, High school-rulle och Superhjälte-genre. En intressant och rätt originell blandning av manusförfattaren Max Landis, son till regissören John Landis. Klimaxen var väldigt förutsägbar, men annars så var de här en bra film, faktiskt en av de få bra found footage-filmer som man har sett och jag är ingen stor fan av found footage-genre. Den här behövde dock inte ha varit en found footage-rulle, dock så funkade den stilen på slutet.
 Solidus
Superhjälte-temat är en uttjatat genre, men då kommer filmen "Chronicle" som vågar vara sig själv och inte blir en traditionell superhjältefilm. Det blandas friskt och vågat med olika genres samt olika filmstilar och jag uppskattar slutresultatet. De tre killarna sköter sig utmärkt framför kameran och jag köper historien rakt av, tack vare duktig regi och välskrivet manus. Annorlunda och mycket bra. Stor tumme upp!
 Lord_saile
Detta är inte en superhjälte-film, och det är helt okej. Det är något visst med filmer där karaktärerna driver filmen istället för en egentlig story, och jag älskade spelet mellan Matt, Andrew och Steve, fantastiskt skådespelat av alla dem. Förväntade mig en bra rulle och fick det också, mycket nöjd
 Zebulonm
Den är rätt bra och rolig. Men tycker den ballar ur på slutet och fet drar ned betyget ett snäpp..
underhållande
 Len Widleheyt
Jag hoppas verkligen att den som äntligen gör en långfilm av Akira tar en lång titt på denna först, för det blir svårt att göra det bättre.
 Murvel48
Sista kvarten hygglig men det uppväger inte den andra smörjan. Och som vanligt hade handkamera-konceptet ingenting att tillföra, det blev bara krystat,
 Robkiller
Rätt risig första halva där förstapersonsperspektivet mest blir jobbigt, men den tar sig en del vartefter.
 S_Griffon
Mycket cool. Finns flera liknande i samma genre men gillar detta temat lite extra.
« Föregående   |   1 ... 3 4 5
Senaste kommentarer
Polar (info) 05:40 20/1 (1)
The Demon of Mount Oe (info) 03:50 20/1 (1)
Belizaire the Cajun (info) 03:14 20/1 (2)
United (info) 02:02 20/1 (15)
Berättelsen om Askungen (info) 01:25 20/1 (60)
Zoolander (info) 01:19 20/1 (683)
Christoffer Robin & Nalle Puh (info) 00:30 20/1 (10)
På driven i New York (info) 00:28 20/1 (139)
A Star Is Born (info) 00:16 20/1 (30)
Tårtgeneralen (info) 23:39 19/1 (34)
Glass (info) 22:47 19/1 (3)
I trollkarlens hatt (info) 22:46 19/1 (2)
Mission: Impossible - Fallout (info) 22:42 19/1 (39)
The Meg (info) 22:29 19/1 (34)
Tvillingarna på äventyr i London (info) 22:24 19/1 (51)
Heja Roland! (info) 22:20 19/1 (18)
The Wall (info) 22:12 19/1 (6)
The Trip (info) 21:59 19/1 (89)
24 Hours to Live (info) 20:55 19/1 (6)
Brassed Off (info) 20:39 19/1 (114)
Bird Box (info) 20:02 19/1 (41)
Sarahs nyckel (info) 20:00 19/1 (45)
7:35 in the Morning (info) 20:00 19/1 (66)
A Cure for Wellness (info) 19:02 19/1 (56)
Curse of the Scarecrow (info) 18:41 19/1 (1)
Beautiful Boy (info) 18:15 19/1 (6)
Cover Versions (info) 18:14 19/1 (1)
Vice (info) 17:06 19/1 (5)
Unbreakable (info) 16:58 19/1 (583)
Maria Wern - Jord ska du åter vara (info) 16:32 19/1 (1)
Amelie från Montmartre (info) 15:51 19/1 (1835)
IO (info) 15:46 19/1 (2)
Kopps (info) 15:23 19/1 (938)
Under sanden (info) 15:19 19/1 (23)
Our Idiot Brother (info) 15:15 19/1 (97)
Gold Diggers of 1933 (info) 14:26 19/1 (13)
Mur-mummel (info) 14:17 19/1 (2)
Halloween (info) 13:39 19/1 (28)
Mauritz Stiller (info) 12:17 19/1 (2)
Ned Rifle (info) 11:14 19/1 (3)
Solo: A Star Wars Story (info) 11:09 19/1 (54)
Santo and Dracula's Treasure (info) 10:18 19/1 (2)
Marty (info) 09:35 19/1 (26)
True Grit (info) 09:33 19/1 (407)
Split (info) 09:32 19/1 (67)
En bro för mycket (info) 09:30 19/1 (101)
Tomb Raider (info) 08:58 19/1 (55)
Death Line (info) 08:56 19/1 (16)
Rattens Desperados  (info) 06:07 19/1 (5)
A Guy Thing (info) 05:02 19/1 (96)