CitizenPrice
Dom snackar ju svenska ju!
 H.I.
magisk cocteau-klassiker, som är svår att uppskatta till en början... men sugs man in i den (spegeln) är man fast.
 Mr. Purple
De snackar svenska!
 Bobby Peru
Herre Jesus! Ett lysande exempel på Jean Cocteaus talang (snubben va även bland annat poet och målare och gay, ihop me Jean Marais som spelar Odjuret i Flickan och Odjuret och grappen i denna!) Så jävla chockerande fantasifull, och ja blir sugen på att vandra igenom speglar (även om d kan va lite väl farligt).
 jacobsteel
verkligen evigheter sen man såg den, men istanes... det är ju en klassiker. :-)
 force
sjukt peppad!
 Mats_Sve
Sann filmkonst! Första delen är mest en uppvisning på tekniskt perfektion med fantastiska kameratagningar. Andra halvan var dock poesi och Cocteau fördjupar sig i poetens öde, döden och kärlek. Mästerlig film helt enkelt!
 Karo81
"Grappen"?
 surrealisten
Älskar den här filmen. Cocteau- magi! Och Juliette Greco är med, bara det är värt en femma :-)
 suddgummihuvud
Magi utöver det vanliga. Blir tvungen att höja.
 seriost
intressant tolkning av den klassiska myten, även om jag i båda fallen retade mig på orfeus själv. sällan har man mött mer självupptagna karaktärer, men det är väl konstnärsmyten som går igen. François Périer gjorde dock en strålande prestation som ledsagaren till de underjordiska domänerna.
 Riff Randell
En klassiker. Gillar Flickan och Odjuret bättre.
 Suspiria
hm, jag tyckte den var fantastisk när jag såg den men det börjar bli ett tag sen och kanske har man ändrat sig egentligen men så länge kan den få en fyra för sin bildmagi och surrealistiska stämning.
 Gil-galad
Detta är som redan nämnts ett tekniskt mästerverk. Och för det får den nästan en fyra. Fick aldrig riktigt grepp om den dock, även om slutet var fint. Cocteaus bästa är ju självklart men jag gillar inte hans filmer riktigt, bortsett från det tekniska då, detta är den tredje raka trean. Ska dock ge han fler chanser. Kanske se den här igen och se om jag upptäcker något jag inte sett förut men det får vänta ett tag. Stark trea för kameraarbetet och kompositionen. I övrigt är jag inte så fascinerad som er över det surrealistiska.
 Gustavo99
Väldigt intressant. Känns verkligen igenomtänkt. Det visuella är fantastiskt.
 Desolation
Väldigt cool, men kändes rätt ojämn... en intressant och sevärd film är det dock.
 aspettando
En i grunden fantastisk film som dock drar åt pekoralhållet emellanåt. Att den är full av inkrystade homoerotiska fetischer ger den en kitschig prägel, trots dess starka kvalitet i övrigt. En förutsättning för att man ska gilla den är nog att man köper Marais ojämförligt groteska "skådespeleri".
 Mrs Smiths
Blev kär redan i första scenen när tumult uppstår på poetcaféet. Huligankravaller är ett ord vi vant oss vid men när poeter löper amok är det något nästan romaniskt över det.
 uCj
Likt La Belle et la Bête känns det lite för teatralisk ibland, och ofta till filmens nackdel tycker jag. Det lättsamma, humorn, är ibland till behållning. Men det är som bekant inte direkt som gör den här filmen till vad den blivit. Det som skulle vara bra då känns i längden ganska oengagerande, även om det finns en och annan ljusglimt i filmen.
 lekke
This Charming Man!
 niklaseriksson
Riktigt bra, men minst bra i trilogin.
 thegoodold
Tyvärr inte så tekniskt välgjord som jag hoppats på (tyckte inte att den överglänste Flickan och odjuret på det planet). Storyn däremot är en annan femma, den är bra mycket mer invecklad och intressant. En stabil fyra.
 kungkalas
Mycket fascinerande effekter, ja faktiskt en fascinerande film rakt igenom. Kanske kan bli en femma ifall jag ser om den. Som det är nu förstår jag mig dock inte riktigt på vissa karaktärers motiv i slutet av filmen (för att inte avslöja för mycket). Färden mot dödsriket är verkligen fängslande, väldigt speciell musik och sättet de rör sig på... det blir en högst underlig stämning.
 RobF
Det här är en av mina favorit filmer, verkligen! att vara så kreativ med baklänges effekter som Cocteau är, är nästan en omöjlighet idag:). Men jag älskar hur han återänvänder samma klipp i olika situationersom bara blir helt fantatiska och den är så bra!
 #54
Mer intressant än La Belle et la Bête.
 emilstjernholm
Stundtals slås jag av att Cocteau med denna film uttrycker vad filmmediet finns till för. En del scener är magiska, och jag kommer att minnas denna filmupplevelse ett bra tag framöver. Hatten av.
 ilBrutto
Framför allt de "enkla" specialeffekterna imponerar
 Paddyeahh
Väldigt tjusig.
 kakbakarn
Den bästa filmen av Cocteau jag sett hittills, bättre än Poetens blod och Skönheten och odjuret. Snygg, kraftfull, poetisk... Aldrig tråkig.
 JimCarrey
Bra film
 MaxMackan
Snyggt och poetiskt. Kanske pretentiöst och väldigt lite med Orfeus-myten att göra. Men jag är lite pretto av mig ibland och kunde inte låta bli att gilla detta.
 Astrojacob
Cocteau ett geni för sin tid.
 Ful_fisk
Gillade stilen väldigt mycket... Men manuset var ett töcken av frågetecken. Man undrar varför ens Eurydike behölls i historien, när Orfeus mest bara pissade på henne i denna version. Fattade noll av hans relation med dödstjejen också, den bara kom från ingenstans och var helt obegriplig. Men annars var det snyggt och jävligt häftigt med alla visuella tricks. Hade bara önskat att de antingen låtit originalhistorien vara ifred eller hittat någon ny poäng i denna nya version. För detta mellanläge var ingen hit.
Senaste kommentarer
The Warriors - Krigarna (info) 19:39 21/8 (374)
Flykten från DDR (info) 17:54 21/8 (4)
Upgrade (info) 16:33 21/8 (22)
Kick-Ass (info) 16:31 21/8 (678)
BlacKkKlansman (info) 16:30 21/8 (44)
Den skyldige (info) 16:30 21/8 (15)
Chernobyl (info) 16:26 21/8 (11)
The Nest (info) 15:03 21/8 (7)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 14:45 21/8 (64)
Polisskolan (info) 14:13 21/8 (272)
How It Ends (info) 13:42 21/8 (26)
En kvinna bland män (info) 12:45 21/8 (4)
Den grymma leken (info) 12:30 21/8 (34)
Rallybrudar (info) 12:06 21/8 (134)
Shaft (info) 11:31 21/8 (4)
...Och sen var ingen kvar (info) 11:28 21/8 (30)
Vicky Donor (info) 11:24 21/8 (1)
Once Upon a Time in Hollywood (info) 10:57 21/8 (15)
Namibia: The Struggle for Liberation (info) 10:51 21/8 (1)
Ficktjuven (info) 10:44 21/8 (77)
Hearts Beat Loud (info) 10:06 21/8 (6)
The Mustang (info) 09:34 21/8 (1)
Den tunna röda linjen (info) 09:10 21/8 (656)
Us (info) 08:14 21/8 (23)
Mom & Dad (info) 05:43 21/8 (13)
Trapped by Television (info) 02:28 21/8 (1)
Annabelle Comes Home (info) 00:36 21/8 (4)
Brightburn (info) 22:43 20/8 (10)
Hard Ticket to Hawaii (info) 21:59 20/8 (28)
Rubber's Lover (info) 21:52 20/8 (13)
Doom Asylum (info) 21:44 20/8 (3)
Parasite (info) 21:36 20/8 (3)
Barabbas (info) 21:27 20/8 (2)
Våga älska (info) 20:50 20/8 (2)
Sextuplets (info) 20:45 20/8 (1)
The Red Sea Diving Resort (info) 20:43 20/8 (2)
Downsizing (info) 20:39 20/8 (52)
En oväntad vänskap (info) 20:34 20/8 (412)
Djungelboken (info) 19:33 20/8 (412)
Green Book (info) 19:18 20/8 (39)
Cykeltjuven (info) 18:47 20/8 (347)
The Farewell (info) 17:17 20/8 (1)
Sången om Stockholm (info) 13:06 20/8 (8)
A Young Man with High Potential (info) 12:39 20/8 (1)
I Don’t Feel at Home in This World Anymore (info) 12:22 20/8 (21)
Satanic (info) 12:08 20/8 (7)
Tank 432 (info) 12:00 20/8 (9)
Palos brud (info) 11:00 20/8 (1)
Vincent van Gogh - Vid evighetens port (info) 09:01 20/8 (7)
Let the Sunshine In (info) 05:08 20/8 (7)