carnevil
Relativt snårig intrig i en sevärd film.
 CitizenPrice
Svenska titeln är lysande!
 NHL
Bra manus även om man krånglar till det en aning mot slutet. Skådisarna är inte de bästa och det ger lite B-känsla. Trots det en intressant film med ett bra upplägg. Re-maken från 1988 skiljer sig rätt mycket från originalet.
 Czechflash
Ett mycket bra och intressant upplägg som har flera spänningsmoment och en del humor. Men mot slutet blir det lite väl krångligt. Annars en bra film, men som sagt, kunde varit en riktig klassiker.
 bullitt
Vad var det för ljudeffekter när han såg snygga tjejer? Oerhört bisarrt. Satt och funderade på om det var någon störning på min dvd-skiva eller om det verkligen skulle vara så.
 Malfunction
Tänkte bara tillägga att filmen finns att ladda ner gratis på www.archive.org
 1up
Spännande början! Sen sabbar de hela cliff-hangerns tempo med att köra en lång introduktion. Synd. Så efter kanske 30 min tar den fart igen och blir riktigt bra. Filmen visar bland annat på vilken människans största motivationskälla kan vara.
 yangbo
intressant handling och det kunde ha blivit bra, men för det första hände det i stort sett ingenting de första 30, och sen kom aldrig nåt klimax man satt och väntade på, och sen var skådespeleriet för dåligt, nej, en omspelning med grym budget hade varit högst intressant med bättre användning av handlingen, iofs är det väl lite så i Crank, men det är ju en helt annan typ av film....
 Scrite
Underhållande men så pass komplicerad att jag fick läsa lite på IMDB för att förstå hur allt hängde ihop.
 Sznax
En intressant inledning bygger upp filmen och man tänker det här kan bli spännande. Sedan trycks gasen i botten och i ett sanslöst tempo så kastas man från plats till plats mellan diverse skumma karaktärer. Spänningen är riktigt ryslig under vissa scener. O'Brien är perfekt i huvudrollen men mest gör ändå Brand som psykopat. Riktigt bra användning av miljöer och fler vändningar än vad man trodde var mojligt. Betyg 8.1
 philip marlowe
Filmen hade förvisso en bra grundidé men var inte så intressant som jag hade hoppats. För mycket förvecklingar med figurer hit och dit som duperar varandra. Kunde varit mer sido-spår, detaljer o.s.v. Kändes ganska konstruerat. Och många töntiga inslag, jazzflöjten som ljuder vid åsynen av stiliga damer tar ju priset - vad sjutton tänkte de? Huvudkaraktärerna tycker jag inte skådespelas särskilt bra heller. Bigelow känns väldigt klumpig, både när han skall uppvakta de kvinnliga karaktärerna, och i actionsekvenserna, t.ex. i scenen där han blir beskjuten och för sig med ett löjligt rörelsemönster. Hade ju gärna sett Bogart där istället... Trots tidsandan i beaktande stör det mig mycket med dessa kvinnoroller. Paula - eller vad hette hon? - vilket våp! Okej mycket kritik, men betyget dras ned av att det finns så mycket bra filmer i denna genre, även äldre.
 Bernhard99
nja, varför blir det ofta litet för rörigt i film noir intriger? Filmen finns i alla fall på youtube som publiv domain, tydligen missade någon att förlänga copyrighten 1977..
 themodest
Lite töntig på sina ställen och lite för många hopp i intrigen för sitt eget bästa. Men inledningen är klassisk!
 myslas
Intressant idé men kunde gjorts bättre. Lite för mycket hopp och logiska luckor för att ge ett högre betyg.
 johan93
Håller med Sznax, Neville Brands karaktär var den mest minnesvärda! Underskattad skådis, verkligen.
 yrkeschaufföre
Ganska spännande men inte speciellt övertygande.
 goeran
Rudolph Matés D.O.A. från 1950 är en inte alltför oäven film men storyn är väl överlastad och ansträngd. Man kan också sätta frågetecken för många av skådespelarinsatserna men Edmond O'Brien i huvudrollen är helt okey.
 KyLLo
Snygg, men klichéfylld och med visst överspel.
 eriqk
" I don't think you fully understand, Bigelow. You've been murdered." Hehe!
 haajen
Hade rätt höga förväntningar men de infriades tyvärr inte, snyggt foto och bra idé men filmen är träig och vissa ljudeffekter får en att vilja ta fram skämskudden. Den har således inte åldrats med behag.
 Tonti
Kul film som känns som en perfekt inkarnation av idén om hur noir uppfattas i det allmänna medvetandet idag. Pulpig på samma sätt som Kiss Me Deadly, dock utan den geniala extra dimension som den filmen har. Det är som att alla medverkande gör någon slags parodi på skådespeleri men eftersom det är så pass genomgående funkar den absurda tonen väldigt bra.
 Albion
Det här var en frisk fläkt tycker jag. Finurlig vinkel och tät intrig som borgar för en trevlig filmupplevelse. Någon annan i huvudrollen hade säkert skruvat upp nivån ytterligare något. Betyget blir en svag 4;a, dvs 4-
Senaste kommentarer
Chernobyl (info) 01:24 19/6 (7)
Fjällbackamorden: Strandridaren (info) 00:56 19/6 (10)
Flykt undan rättvisan (info) 23:33 18/6 (1)
Superfly (info) 23:28 18/6 (62)
End of Evangelion (info) 23:19 18/6 (152)
Brightburn (info) 22:19 18/6 (4)
Black Mirror - White Christmas (info) 21:32 18/6 (12)
Men in Black: International (info) 21:02 18/6 (2)
Climax (info) 20:54 18/6 (11)
Autumn (info) 20:54 18/6 (2)
Body of Deceit (info) 20:53 18/6 (1)
Black Mirror - San Junipero (info) 20:18 18/6 (13)
Fitzcarraldo (info) 20:06 18/6 (178)
Cutie Honey (info) 19:39 18/6 (43)
Detroit Rock City  (info) 16:30 18/6 (177)
Seven Pounds (info) 16:08 18/6 (445)
Beyond Skyline (info) 15:59 18/6 (11)
Skottår (info) 15:50 18/6 (83)
Sjösalavår (info) 13:54 18/6 (11)
Blindspotting (info) 13:12 18/6 (7)
Hemlig pakt (info) 12:11 18/6 (1)
Mamma gifter sig (info) 11:56 18/6 (1)
The Haunting of Sharon Tate (info) 11:44 18/6 (1)
The Unborn (info) 09:18 18/6 (7)
Satans skinn (info) 09:16 18/6 (19)
Booksmart (info) 04:39 18/6 (8)
The Beach Bum (info) 00:46 18/6 (4)
Get Naked (info) 23:54 17/6 (2)
Savannens härskare (info) 23:48 17/6 (96)
På solsidan (info) 23:38 17/6 (8)
Disaster L.A. (info) 23:36 17/6 (7)
Everybody Wants Some (info) 23:35 17/6 (28)
Döda eller dödas (info) 23:35 17/6 (5)
The Affairs of Martha (info) 23:19 17/6 (1)
Public Enemy (info) 22:54 17/6 (7)
Micmacs (info) 22:53 17/6 (101)
Hanasaari a (info) 21:58 17/6 (3)
Black Mirror - Be Right Back (info) 21:57 17/6 (18)
Psych:9 (info) 21:55 17/6 (6)
The Square (info) 21:51 17/6 (84)
The Equalizer 2 (info) 21:45 17/6 (27)
Greta (info) 21:41 17/6 (3)
En kvinnas rop (info) 21:40 17/6 (1)
Bröllopsfest i Karelens runobygder (info) 20:48 17/6 (1)
It Watches (info) 20:25 17/6 (1)
The Poison Rose (info) 19:59 17/6 (2)
Stockholm Östra (info) 19:49 17/6 (31)
Egg (info) 19:10 17/6 (1)
Remo - Obeväpnad, men farlig (info) 17:52 17/6 (52)
Husdjurens hemliga liv 2 (info) 17:27 17/6 (1)