Tim Buckley
(rek 4a) Den här filmen har jag inte sett sedan jag var en liten pojke & vilket skönt återseende! :) Någonstans ligger viben inpräntad i mig & det hela känns bekant samtidigt som scen för scen upplevs för första gången. Stort plus i kanten för att "Directors cut" versionen är hela 1 timma längre med "Intermission" och allt. John Barrys kompositioner passar de storslagna fotot perfekt och historian är klassisk på det sättet som får en att känna att man önskar att man hade läst den som en uppslukad 11 åring ;)) Sen är i och för sig Kevin Coster lika intressant som en ostskiva i solen. Men dessa klassiska äventyr handlar liksom inte om "realism" eller påtaglighet på det sättet. Istället är det mer som att bläddra i ett Tintin-album fast i filmform och med inlevelse. Oskyldig storslagenhet! Så allt som allt en tveklös liten fyra till en mustigt stor film. 4a.
 LouReed
Filmen känns inte alls så lång som nästan 3 timmar. Naturen är helt enorm. Kevin Costner ska ha en stor eloge för det här, helt klart. Fyfan för de hjärndöda, vita, trash-äckel runt om på jordklotet som bara förstör saker som inte tillhör dem, tar saker som inte tillhör dem osv. Har/hade de ingen skam i kroppen? tydligen inte...jag är äcklad. Självupptagna,materialistiska,girig a,osmakliga drägg.
 SHAAWW
Blev en favorit
 LauenKauen
Vackert utfört, såväl angående landskapsmiljöerna som hur handling artade sig. Känns en aning klyschigt emellanåt, men helheten är ändå tilltalande. Pendlar mellan en 3a och en 4a, nöjer mig med en stark 3a så länge då det kändes lite väl segt ibland och inget större eftertryck lämnades.
 hohohanne
En av de mest fantastiska filmer jag sett
 Indiana
Dansar med vargar var en storslagen film och Kevin Costner har inte gjort något som varit i närheten i fråga om viktigt tema, skådespeleri och engagemang sedan dess. Filmen var ett viktigt inlägg i uppgörelsen med ett smutsigt förflutet i behandlingen av landets urinvånare, något som fortfarande är aktuellt. Leonard Peltier har sutit fängslad mycket längre än Nelson Mandela efter en allt annat än en rättvis rättegång. För indianerna innebar filmen säkert ett lyft. Siouxindianer kom till Göteborg för att informera ooch visa upp sina danser, allt i efterdyningarna av filmen.
 AirikrStrife
väldigt vacker film, stark trea
 booby
Vacker film med stämningsfullt, fint och lugnt tempo. Stark 3a.
 booby
Stärker filmen med en 4a. Klart värd trots allt.
Är det här något slags skämt, eller? Det var alltså här som Costners hybris blommade ut till fullo. Med sig själv i huvudrollen som übermenschen och Bror Duktig i ett rasistiskt jävla matinédravel som aldrig - och jag menar aldrig - verkar ta slut. Lägg sedan till smink och kostym som luktar gymnasiemaskerad, en vedervärdig Mary McDonnell med håret sprejat som en rufsig pudelrockare i ett band som aldrig slog, och så tidernas sirapssvulstigaste skit-soundtrack från hela helvetet. Det här är ren och skär ondska från början till slut - fast mycket plattare och mer förutsägbart. (1+/15)
 DrSayer
En stark och lite annorlunda krigsskildring egentligen. Vacker!
 Hypostas
Ett mästerverk. En av mina absoluta favoritfilmer från mina högstadieår .
 Misslovemovie
Mycket bra, måste se den snart igen.
 lesunq
klassiker
 jagedina1
I love you, Kevin but sorry....En riktigt dålig film
 need_sleep
Mmm, ja... jag hade svårt att bestämma mig för en 4:a eller en stark 3:a men den är ganska bra den här, storslagen och bra berättad.
 eliastheman
versionen jag fick hem var fyra timmar, ingen film behöver vara fyra timmar.. svag trea mest på grund av segheten och lite mycket cheesy stuff här och där
 hsimpson
Storslagen var väl ett adjektiv som passade bra här. Visst är den lite smörig ibland, men det behöver inte alltid vara en nackdel, så länge det inte går till överdrift. Fin berättelse, lite sådär härligt romantisk. Når upp till en fyra, absolut.
 Cybot
Så jäävla lång film! Man hinner nästan dö innan den är klar!
 Brouhaha
Jäkla indianpropaganda. Trodde det skulle handla om vargar. :^)
 Sajo
En bra film men rätt många starka sener. Men ärligt så kunde man kapat en timma på den.
 Ful_fisk
En film som är tre timmar lång och går i ett väldigt långsamt tempo, men som ändå aldrig får mig att tröttna... DET är en bra film! Vet inte riktigt om jag ska sätta fyran eller femman, så jag avvaktar. Mycket bra film är det i vilket fall!
 DOKAN
Svårt med fyra eller femma här - väljer det förra. Fortfarande det bästa Kevin Costner varit involverad i.
 myslas
Tre timmar lång men det känns aldrig som den står still. Underbart berättad historia som är väldig fängslande. En modern klassiker. Femman är nära.
 Vasp
drog upp betyget till fem efter att ha sett extended cut.
 TheMusicalBox
Kevin Costner i sitt esse!
 kendo77
Mycket bra film. lång men ändå inte en tråkig minut.
 Hannerz1987
Många otroligt vackra bilder, man utnyttjar verkligen de storslagna, vidsträckta vidderna i South Dakota till fullo. Och de tre timmarna flyter på väldigt fint - filmen är utsökt berättad och blir aldrig tråkig. En bättre film om mötet mellan vita och indianer får man nog leta efter.
 bryngel
Välspelad (trots Costners annars så trista gestaltande) och storslaget, lågmält och samtidigt ett illvrål. Jag gillart.
 Berniey
Mindes den som ganska så bra, men nu drygt 22 år senare när man ser om den så blev jag mäkta besviken. Filmen är inget annat än en svulstig och uppblåst saga med lösryckta scener som klippts ihop totalt utan känsla för det filmiska och sen så vimlar det av både historiska och andra missar filmen igenom för att inte tala om dessa stråkar filmen igenom som ska ge sken av en stor film, vilket det inte är.
 LTT86
Jösses var tråkig filmen var. Jag erkänner att den har bra stunder och det var vissa bitar jag verkligen kunde njuta av, men jag var så uttråkat att jag pausade filmen, gick iväg och gjorde nåt annat och kom tillbaka efter nån halvtimme för att se vidare. Jag menar, det här filmen får mig att älskar "Den siste samurajen" Och den filmen har ju samma story och är inte gillat av många! Enda stora skillnaden är att det är japanska kulteret som jag älskar och det är sorlig att jag ska tvingas fokusera på kulturet så mycket för det vill jag inte göras för det är inte så jag borde poäng ställa filmer. Men... som det ser ut som gjorde jag det och är inte nöjd. En svag tvåa.
 #54
Director's Cut är i längsta laget.
 Meadowcastle
En av världens i särklass bästa filmer, men trotts detta räcker det med att slänga in cd nr 2 på dvd och bara se andra halvan av filmen.
 Hitschmidt
Väldigt amerikanskt episkt, det funkar i den här filmen.
Det är en väldigt välgjord, intressant och vacker film som aldrig blir tråkig utan går på i ett behagligt tempo och ibland snabbare när det plötsligt vankas krig mellan indianstammarna. För en del otåliga kanske det händer för lite i filmens första 90 min. 5-
 saggesaliv
I inbördeskrigets Amerika så blir sergeant John Dunbar placerad ute i öknen. Det tar inte lång tid innan han gör kontakt med en indianstam. Deras vänskap växer starkare under en lång tid som passerar. Detta var en otroligt härlig, men samtidigt tung film att se. Det är fyra timmars briljant foto, många goda skratt, underbart skådespel, mycket välskrivet manus och en helvetes story. Det tunga ligger i den hårda biten att se hur illa amerikaner verkligen behandlade indianstammar, jag har läst om det och det är verkligen "klump-i-halsen" sorgligt varje gång. Kevin Costner är lysande och jag har alltid älskat denna mannen. Även det andra skådespelet från indianstammen är helt otroligt. Jag hade höga förväntningar på denna filmen och de infriades verkligen. En riktigt härlig och verkligen en mäktig filmupplevelse. Ett viktigt kort i filmhistorien och väldigt trevligt att äntligen få ha sett denna pärla. Betyget landar på en stark åtta, vid vissa punkter lever den upp för alla kriterier till nian och eftersom det är en sådan bra film så kommer jag definitivt se om den någon gång, då finns det möjlighet för höjning. För jag tror verkligen att detta en film som växer ju mer man ser den! Betyg: +8/10
 Eeler
Exotifierande och romantiserat dravel.
 Golazo
sådärja
 martin eden
[rek. 4] Jag såg director's cut versionen på ca 4 timmar. Verkligen lysande och inte alls så "Hollywood" som man kan vänta sig utan en uppriktigt nyanserad skildring. Min ända egentliga invändning mot filmen är Costners dåliga lösskägg och mustasch. Filmens verkliga styrka är i relationerna mellan Dunbar och de indianerna, som för en gångs skull är riktiga karaktärer som utvecklas i relationen till "den vite". Fotot och vyerna är helt fantastiska och landskapet blir verkligen en karaktär i filmen. I amerikansk kultur möter man ofta den tematiska konflikten mellan civilisation och vildmark, vilket i denna film får ett oerhört starkt och poetiskt uttryck. Ett mästerverk!! 5.
 martin eden
*SÄNKER FRÅN 5:A TILL 4:A* Inser så här lite i efterhand att jag var lite överdriven i mitt pris till denna film. Den är naturligtvis episkt storslagen, men, som många påpekar, oerhört romantiserad. Jäkligt bra dock!! 4.
Dansar med vargar och A Perfect World är de enda bra filmerna Kevin Costner medverkat i. Så enkelt är det.
 gjoob
Förvånansvärt simpel och rentav platt film. Mindre förvånansvärt är Kevin Costners stela skådespeleri och ännu mer monotona berättarröst, samt att det känns som fyra väldigt låånga timmar (jag såg Director's Cut). Men vidderna var vackra.
 RustyFilm
Otroligt vackra vyer. 3tim 47min långt. Hög klass på regi och foto. Vet inte om man kallar det här western film. Gör man det så är det en ovanlig sådan. Relationen mellan ”röda” och ”vita” är i fokus. Att filmen är så lång med en handling som maler fram i ett långsamt tempo stör inte mig ett dugg. Men kan tänka mig att det kan störa en och annan beskådare.
Klassiker
 Solidus
Magisk och storslagen western som förtjänar sina Oscars och Kevin Costner gör en av sina bästa rollprestationer i sin karriär. Jag kan tycka att filmens budskaps trycks ner i halsen på tittarna, men som det fråntar inte att detta är en av filmhistoriens bästa westernfilmer där fyra timmar (extended cut) flyger iväg. Det här ÄR film!
 Engravadlax
Costners voice-over är rätt kass, och ädla vilde-grejen är jättefånig, men i övrigt rätt bra film för att vara 1990.
 StaffanE71
Helt fantastisk. Solkar 5'a. Ett måste.
Har jag missat att sätta betyg på denna? Bra film, men kanske lite seg..
 Pi-R
(extended cut) Fyran hänger löst... Varken Costner eller McDonnell förmår riktigt hålla upp huvudrollerna, rollfigurerna är, om inte platta så iaf allt annat än komplexa (porträttet av pawneefolket är minst sagt problematiskt), och samma sak kan sägas om manuset. Samtidigt så finns det en storslagenhet i filmens foto, klippning, och sätt att belysa souixkulturen som jag faller rätt hårt för, och inledning har ett nästan postapokalyptiskt anslag som träffar mig helt rätt. Och jo... alla scener med Two Socks får mig att smälta totalt
Söndagsmatiné och omtitt av denna klassiska western. Minns när den kom och det höga status den fick redan då - och så här snart 30 år senare var det inte oförtjänt. Den romantiserade bilden och historisk korrekthet är såklart föremål för "de lärde", men faktum kvarstår att detta är en förbannat snygg film med en story som funkar alldeles utmärkt en trist söndag i April.
« Föregående   |   1 ... 8 9 10
Senaste kommentarer
Drunk Parents (info) 17:29 22/4 (1)
Only Lovers Left Alive (info) 15:15 22/4 (90)
Vi har en påve! (info) 14:55 22/4 (14)
Coffee and Cigarettes (info) 14:46 22/4 (383)
Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott (info) 14:02 22/4 (26)
Krampus (info) 13:32 22/4 (29)
Bohemian Rhapsody (info) 13:31 22/4 (63)
As Good as Dead (info) 12:08 22/4 (10)
Snow Sharks (info) 11:43 22/4 (9)
Fyra fula fiskar (info) 11:06 22/4 (121)
Joni (info) 09:32 22/4 (2)
Hell or High Water (info) 09:29 22/4 (60)
Into the Grizzly Maze (info) 09:12 22/4 (24)
I Feel Pretty (info) 05:40 22/4 (12)
The Lost Tree (info) 04:38 22/4 (2)
Kong: Skull Island (info) 00:42 22/4 (104)
Arctic (info) 00:36 22/4 (4)
Shazam! (info) 23:44 21/4 (7)
The World's End (info) 23:39 21/4 (153)
King Lear (info) 23:13 21/4 (2)
The Purchase Price (info) 23:01 21/4 (3)
Aguirre – Guds vrede (info) 22:46 21/4 (276)
Den långa flykten (info) 22:32 21/4 (5)
Replicas (info) 22:32 21/4 (4)
Robin Hood (info) 21:55 21/4 (12)
Our Kind of Traitor (info) 21:39 21/4 (11)
God's Own Country (info) 21:34 21/4 (13)
Blindspotting (info) 19:56 21/4 (6)
Vincent van Gogh - Vid evighetens port (info) 18:29 21/4 (6)
Eureka (info) 15:01 21/4 (42)
Saknaden (info) 15:00 21/4 (18)
One Cut of the Dead (info) 14:23 21/4 (5)
Blockers (info) 13:53 21/4 (15)
Childhood's End (info) 13:31 21/4 (1)
A Bigger Splash (info) 11:46 21/4 (14)
The Curse of La Llorona (info) 11:46 21/4 (3)
The Dirt (info) 11:00 21/4 (14)
Fångade av scientologin (info) 08:39 21/4 (36)
Lyrro - Ut & invandrarna (info) 07:49 21/4 (16)
The Long Night of Francisco Sanctis (info) 03:57 21/4 (1)
Jurtjyrkogården (info) 02:57 21/4 (9)
Extinction (info) 02:34 21/4 (25)
Pathfinder (info) 01:57 21/4 (262)
A Star Is Born (info) 01:49 21/4 (60)
Indiana Jones och det sista korståget (info) 01:40 21/4 (473)
Indiana Jones och de fördömdas tempel (info) 01:40 21/4 (521)
Jakten på den försvunna skatten (info) 01:39 21/4 (610)
The Asylum - Dödens Salar (info) 01:01 21/4 (187)
22 July (info) 00:59 21/4 (17)
The Incredible Hulk (info) 00:17 21/4 (449)