Nyikos88
Lite förhastat slut men annars var den bra.
 Helvetikum
Gillar hans ledarstil på båten. Han var phett snygg. Hehehe
 pufred
Fantastiska effekter och intressant äventyr. Välgjord men kändes lite överdriven dramaturgiskt med alla hajar. Minus för den svulstiga musiken. Synd att filmer ska "hollywoodifieras" för att försöka sälja in till en inernationell publik.
 HerrNenne
Havet och himlen och naturen är ju vacker, och det lyckas filmen förmedla. Brister tyvärr när filmen försöker vara för mycket film, och göra det mer dramatiskt. Största exemplet är Herman som bara finns för att skapa spänningar och det gör filmen jobbigare att se på.
 Djason
Välgjord film med riktigt bra effekter och skådisar. Man skulle kunna tro att en film på en liten flotte skulle kunna bli ganska långtråkig men icke. Bra musik om lite pampig för ändamålet kanske. Norsk film är alltid sevärd. Slutet av filmen kommer väldigt plötsligt dock.
 Samuelv
livlös och tråkig film, en av de sämsta norska jag sett
 Mapadaz
Kul att ni klagar på att filmen innehar dramatik och "Hollywoodifiering". Vet inte riktigt vad jag ska känna, när filmen Oscarsnominerades och regissörerna ska få göra nya Pirates of the Carribean. Filmen är enligt eget tycke en frisk fläkt bland den Jantelagiga nivån som nordisk film håller, (minus danskarna). Svenska filmer har t.ex. ALDRIG någon filmdramaturgisk plot eller känsloböjande sekvenser. Antingen är den en tonårsdrama eller en polisfilm. Tack Tre Vänner för "Snabba Cash - Livet Deluxe", som vågar gå över den svenska "vi ska inte tro att vi kan göra storartad film"-andan. I alla fall, åter till "Kon-Tiki"; Ett härligt äventyr, med spännande sekvenser och fantastiska visuella effekter. En stabil 4:a!
 shady_slim
Halvseg - roligt att höra norrmän prata engelska dock.
 TURGUT
Snyggt och tillräckligt intressant.
 Poker-Mange
Äventyr och spänning made in Norway. Välgjort hantverk in i minsta detalj. Trovärdig dialog. Snyggt foto. Jag blev positivt överraskad av denna. Mycket sevärd. Rekommenderas varmt. Stark 3a.
 Jockflake
En riktig ävertyrsfilm, ett riktig äventyr, en typ av film som itne brukar tilltala mig. Det känns som en begränsad film både till yta och handling, men den är bra, spännande och fängslande. Jag gillade verkligen den här filmen. Och att detta är ett äventyr som ett gäng norrmän (och en svensk) företog sig år 1947 är väldigt inspirerande. En stark och välförtjänt 4'a.
 Verdendi
Väldigt stark trea! Kan inte sätta fingret på varför det inte blev en fyra. Snyggt foto dock!
 rebelscum
Trots en del ostiga scener med stråkar-som-en-slägga-i-huvudet så är den klart sevärd!
 tvamvarg
Tja, habilt utförd matinefilm utan någon direkt handling utöver själva resan.
 DanielRönn
Jag gillar den, snygg film och skarsgård är riktigt bra. Men känns lite som att filmen saknar djup, med ett så episkt äventyr så hade det kunnat bli en 5 poängare men som sagt dom la lite mer krut på actionscener än på den psykologiska delen.
 ellaine
Snyggt gjord. Många fina scener, särskilt den med valhajen.
 Nalleman
Återigen en klart sevärd film som folk inte tog chansen att se på min hemort. Såg den helt ensam i biosalongen. Synd!
 Christofer
Ett fascinerande äventyr som kändes mer påkostad och välproducerad än väntat för att vara ett nordiskt alster. Spännande från början till slut.
 guacamole
Helt ok men långdragen
 paninaro
Hollywoodkänslan är tyvärr påtaglig, hade hoppats på någonting lite svårare. Men det är ändå en ganska fin stund i soffan som fick mig intresserad av att läsa Heyerdahls bok och det är ju inte fy skam.
 asasae
Jag gillade filmen mer än vad som förutspått! Fin musik. Blev aldrig ointressant eller tråkig. Tyckte det var intressant och jag visste inte mycket om denna historiska persons åstadkommanden.
Välproducerat äventyr om expdeitionen med bra rollprestationer och framförallt effekter. Kändes påkostad, vilket den säkert också var. Fin matinékänsla.
 AlbinWesley
Bra film som inte riktigt träffar tonen. Ovanligt påkostat, vilket syns mer än nödvändigt, och kanske borde man istället fokuserat på historieberättandet? Visst, det är bra, men det är knappast Hitchcocks Livbåt liksom. Till exempel.
 Switch
Fantastiskt bra film som gör att man vill veta mer om Heyerdahl och hans äventyr!
 kervisch
4 av 5. Grymt bra film.
 Noseman 2005
Den hade förstås kunnat vara både engagerande och intressant, men det gick ju bra såhär också. 5/10
 abnormal
Välgjord.
 Taandborste
Det känns som en riktig storfilm, men jag tycker på något sätt att blir lite plastigt av det hela. Bra, men inte speciellt minnesvärd.
 isecore
Helt okej film om en intressant händelse i utforskningens historia. Lite plastig på sina ställen och emellanåt försöker den rycka lite för hårt i sentimentalsnörena, men överlag en solid och genuin äventyrsfilm om några män på en flotte. Stark trea.
 philip marlowe
Jag kom att tänka på den här filmen i samband med dåliga filmer jag har sett. Jag vet inte vad den här filmen vill, det är i alla fall inget som framgår. Se hellre "All is lost" om du är intresserad av hopplöshet på havet.
 marleey
Otroligt vacker film som känns påkostad. Fotot håller stundtals riktigt hög klass. Storyn som är baserad på verkliga händelser är bra men kanske en aning tunt berättad. Känns lite som att man bara skrapar på ytan innan resan börjar. Hade gärna sett att man byggt upp storyn lite mer innan själva resan började. Gärna sett mer av de olika karaktärerna som istället blir lite platta nu. Skådisarna gör ändå ett bra jobb. Nästan allt krut är lagt på själva resan som också är visuellt fantastik. Stor skillnad på stadsmiljöerna i början som inte är nå vidare och scenerna på havet som minst sagt är fantastiska. Blev definitivt sugen på att se dokumentären för att få veta mer om denna otroliga resan. Med lite mer fokus på berättande innan själva resan så hade betyget kunnat bli högre.
 Qhunden
Härligt att se en så välproducerad nordisk film och som uppfyller sina ambitioner utan att det blir töntigt. Visuellt riktigt vacker (och vithajen - wow!) och ett soundtrack som precis håller sig inom ramarna för vad som är okej. Kanske lite fläskigt stundtals, men jag köpte det faktiskt. Kort sagt; riktigt bra, långt över förväntan!
 yrkeschaufföre
Väldigt snygg men ganska tunn å tråkig. Men det är ju alltid intressant med filmer som sticker ut.
Alltid intressant att få ta del av moderna händelser i världshistorien som man har missat, vilket i dagens informationssamhälle är få. Det är välgjort och välspelat. Jag hade dock önskat mer karaktärsfördjupning för när filmen väl tar slut känns det inte jag har lärt känna karaktärerna vilket gjorde att jag inte kände så mycket engagemang som jag hade velat.
 BrutusBeefcake
Spännande och intressant! En fantastisk resa som skildras på ett popcorn-vis men det funkar bra. Haj-scenen är sjukt snygg. (10/15)
 Bijan
Karaktärsintroduktionen: Här har ni Erik, Knut och Torstein! Jaha, hej hej. Kunde kanske varit en aning mer fördjupande? När de dessutom varit på havet en stund och alla tre hade långt blond hår och skägg slutade jag försöka hålla isär dem. Tur att kylskåpsmannen i alla fall hade lite rundare kroppsform men det var också allt. Gustaf sitter mest i ett hörn och skrattar lite charmigt. Ibland stöter de på någon svårighet. Jaha, det var det. Men jaaa, den är snygg och man blir lite sugen på söderhavssemester.
 Bloodcolored
Även om filmen var intressant så var ändå känslan efteråt att det inte hände så mycket...
 Rehn108
Det är en snygg film med åtminstone tre filmer som verkligen sticker ut (2 som involverar hajar), men samtidigt känner jag att just hajscenerna var för korta. Där fanns möjlighet att skapa något oerhört bra om man inte varit så stressad. Tycker att tre av karaktärerna har alldeles för lite personlighet, introduktionen av dem kändes rentav pinsam. Detta förstör för tittarens upplevelse av dynamiken mellan karaktärerna. En slutlig kritik är att närmast varenda moment i filmen är viktig vilket leder till en förutsägbarhet.
 Kurosawafan
skön film som skall vara långsam och meditativ
 Bear
Mest baserat på att jag blev väldigt positivt överraskad och att fotot var en fröjd för ögat! I övrigt kan jag hålla med om att karaktärerna var lite platta men här var det naturen som spelade huvudrollen!
 Körsbär
Positivt överraskad över hur välgjord denna film är, Spänning finns o så. Men kan störa mig något på hur filmen slutar, man vill ju se karln få lite upprättelse. Tycker sådant saknas i survival filmer. Ge en 15-20 min till livet efter.
 MrDoctor
Alltså... lösskäggen.
 EvilNed
Positivt överraskad. Lite snopet att se denna film idag eftersom vi nu vet att han hade fel...
 Starlette
Intressant.
 Sarakin76
Kan ikke så mye historiske fakta. Har lust å se dokumentaren fra 1950. Dette er uansett en klasseproduksjon. +4. Kan bli fem ved omtitt.
 bubblo
Konstigt val att historieförfalska och karaktärsmörda en riktig historisk person bara för att man i enlighet med hollywood-dramaturgi "behöver" en fegis ombord. Bilden de målar upp av den tjocke fegisen stämmer ju inte alls. Han var varken tjock eller feg eller klantade sig sådär.
 Hans Moleman
Sevärd. Svag trea.
 Asian Dawn
Det är precis som att man plötsligt har bestämt sig för att tempot blir för långsamt och att man därför behöver skapa några konstlade konfrontationer för att göra det hela mer dramatiskt. Det är bara onödigt. Filmen hade vunnit på att istället fokusera på deras utsatthet på havet och dom fantastiskt vackra vyerna, både ovan och under havsytan.
 hsimpson
Välgjord och underhållande!
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
Journeyman (info) 06:56 24/5 (4)
Mary Queen of Scots (info) 05:27 24/5 (9)
A Perfect Ending (info) 03:44 24/5 (1)
Family Blood (info) 01:52 24/5 (5)
Learning to Drive (info) 19:35 23/5 (4)
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (info) 19:20 23/5 (12)
Mirakelpojken (info) 19:11 23/5 (1)
Stockholm, My Love (info) 16:16 23/5 (1)
Texas Chainsaw Massacre 3D (info) 14:48 23/5 (90)
I Feel Pretty (info) 13:59 23/5 (14)
Attentatorn (info) 10:20 23/5 (15)
Ödemark (info) 10:20 23/5 (1)
Ida (info) 10:18 23/5 (79)
The Perception (info) 09:15 23/5 (1)
Bad Moms (info) 01:48 23/5 (35)
Fear and Desire (info) 01:24 23/5 (30)
Us (info) 01:22 23/5 (15)
Aquaman (info) 01:18 23/5 (42)
Helvetet i grodstan (info) 00:58 23/5 (29)
Blekansiktet (info) 23:56 22/5 (12)
Rehearsals for Retirement (info) 23:52 22/5 (2)
Bränd (info) 23:13 22/5 (12)
The Convent (info) 22:38 22/5 (1)
Haunting on Fraternity Row (info) 22:29 22/5 (1)
Nightbreed (info) 22:00 22/5 (64)
Rock'n roll för hela slanten (info) 21:46 22/5 (1)
Rock Around the Clock (info) 21:44 22/5 (7)
Drunk Parents (info) 21:26 22/5 (2)
30 Miles from Nowhere (info) 21:14 22/5 (1)
Thor: Tales of Asgard (info) 20:12 22/5 (14)
Safe Haven (info) 19:56 22/5 (65)
Butiken vid Storgatan (info) 19:25 22/5 (25)
Hidden Peaks (info) 19:20 22/5 (1)
Aladdin (info) 18:01 22/5 (1)
Mad Families (info) 17:51 22/5 (3)
Galveston (info) 16:45 22/5 (4)
Showtime (info) 16:19 22/5 (45)
Beast of Burden (info) 14:53 22/5 (2)
Presidio - brottsplatsen (info) 14:46 22/5 (33)
Superfly (info) 13:29 22/5 (1)
The Art of Getting By (info) 12:29 22/5 (43)
Jane Eyre (info) 11:42 22/5 (127)
Pierre and Sonny Jim (info) 11:12 22/5 (1)
Mannens moral - och kvinnans (info) 10:20 22/5 (6)
Brain Damage (info) 10:19 22/5 (45)
A Trip to Jamaica (info) 09:34 22/5 (1)
Blacula (info) 07:55 22/5 (18)
Stjärnornas krig (info) 23:52 21/5 (988)
Space Cowboys (info) 23:41 21/5 (173)
Shocking Dark (info) 23:35 21/5 (20)