seven
Den här är så bra! Är lite olycklig såhär efteråt.
 ziferN
Bra, trovärdig och genuint äkta drama-film som inte alls känns alltför amerikansk vilket den ska belönas stort för. Skådespeleriet ifrån alla i filmen är toppen och realistiskt samtidigt som man avskyr Moore och Coogan's karaktärer i filmen. Deras karaktärer gjorde mig rent sagt förbannad. Men det är ungen som är starkast i filmen trots att hon inte strålar ut mycket känslor med skådespeleri, utan man kan se det i hennes ögon. Stark trea, snudd på fyra.
 Rockylin
Så elegant och vacker film, med en lätt och ljus känsla trots att den behandlar ett dystert ämne. Man känner verkligen för flickan, och hon berör en i hjärtat med sin närvaro. Enkelheten i fotot och musiken, samt mycket övertygande skådespelare, gör filmen till en behaglig upplevelse som omedvetet drar i ens egna känslor om vad som är rätt och fel. När man inser vart man själv står i filmens dilemma, och hur man själv vill att det ska sluta, så bjuds man på en berg och dalbana av känslor i konflikt om man är uppmärksam nog för att uppfatta det. Bland det bästa jag sett på länge helt enkelt.
 joakimfischer
Stark 4a. Väldigt engagerad historia sedd ur en ung tjejs ögon. Om man har barn i sin närhet som har föräldrar som skiljts sig så kan man nog ta filmen som en lärofilm. Unga Onata Aprile är med i princip varenda scen och gör ett fantastiskt jobb... men även resterande skådespelare är bra.
 precineadd
skickligt på alla sätt
 Spidde
Jag hade inte förväntat mig något speciellt och blev därför väldigt överraskad. Oväntat finkänslig och välskriven film om en liten tjej - spelad av en ovanligt begåvad och uttrycksfull liten tjej i snygga och välskräddade barnkläder (en liten mini-Charlotte Gainsbourg) - som far illa av hennes föräldrars oerhört själviska beteende. Lyckligtvis finns en charmig Alexander Skarsgård i ovanligt slitna t-shirts som back-up när det ser riktigt risigt ut. En sevärd film som borde kunna få ett stort genomslag. Given fyra.
 September
Annorlunda film som med små medel (inte så mycket repliker alltid, utan tystnad och Maisies blick får leda oss genom filmen) träffar rakt i hjärtat. Fina skådespelarinsatser av samtliga och tjejen som spelar Maisie är en fantastisk barnskådespelare.
 Hypostas
Hjärtskärande.
 Canaletes
Lugn och trevlig film att kolla på med samtidigt trist på hur en ursöt liten flicka kan ha det i livet med en psykopat morsaoch en förvirrad pappa. Delvis seg och tyst men det funkar. Rätt förutsägbar med ett lyckligt slut hur vissa nu vill tolka det men jag gillade den. Dock kunde den ha varit lite längre. Rekommenderas att se när man är lite nere för en bättre filmupplevelse annars kan den som sagt bli så som jag beskrev filmen. Bra skådespel från alla. 5.8/10
 Iamsam
En helt otrolig skildring av hur det är som barn att växa upp under trassliga omständigheter. Alla skådespelare är fantastiska.
 todape
Skildrar hur ett par som separerat åsidosätter deras gemensamma barn till förmån för sitt eget välmående och behov. Den är plågsamt att se vuxna bete sig så omdömeslöst så att ett litet barn kommer i kläm på grund av en trasig relation. Filmens avslutning kunde man tämligen enkelt förutse långt i förväg. En bra film. Välspelat. 6/10.
 larox
trivsam, fin och lite tragisk berättelse om en liten flicka som väljs bort av bägge föräldrarna efter separationen, karriären går före och därutöver är föräldrarna synnerligen egocentriska. Andra vuxna tar vid och handlingen blir tragikomisk. Alexander Skarsgård spelar en trivsam ung och kärleksfull man som visar sig ha god hand med barn.
 Astrojacob
Riktig liten pärla som alla föräldrar skulle se. Både ömsint, hjärtskärande och positiv med kanonspel av både Skarsgård o lilla "Maizie". Den perfekta Fyran?
 Cisco
Helt fantastisk på alla sätt och vis :D
 Jannebanan
Mycket gripande men smärtsam att titta på. Helt suveräna skådespelarinsatser av samtliga, men extra plus till lilltjejen. Välkomnande att få se denna typ av film skildrad ifrån barnets perspektiv.
 staten
Märkligt att denna välgjorda, originella och gripande film gått så obemärkt förbi. Känns kanske ibland som en radda liknande situationer staplade på varandra men helheten är ändå stark.
 ochsebbe
Usch, ens hjärta slits verkligen ut!
 Esereht
Väldigt hjärtskärande, kunde inte hålla tillbaka tårarna. Men vilken fantastisk film!
 -Hedda-
Nu undrar jag om det är mitt Tengil-hjärta som spökar men den här filmen var inte särskilt sorglig? Okej att hennes föräldrar inte närvarade på grund av deras kris men hon hade många andra personer i sin omgivning som verkligen älskade och brydde sig om henne. Filmen berörde inte.
 swampblues
Skön misärfilm med ovanlig tvist.
 Gigi1943
Tack "Hedda", jag håller helt med dig! Jag tyckte filmen var ren skit, skulle den där lilla ungen vara charmig? Hon var tyvärr ingenting i mina ögon och så till råga på allt fick man stå ut med Julianne Moore (jag jag ALDTIG gillat (hon är inte bara oattraktiv, hon är också en sällsynt dålig skådespelare. Och han som spelade pappan, borde han onte klippts bort! Jag var så oengagerad så jag höll mig tyvärr vaken (annars brukar jag somna in när jag njuter av en film ...
 Smultronsylt
Stark 3 som verkligen gränsar till en 4. Julianne Moore presterar trovärdigt som instabil och självupptagen mamma.
 Berniey
Kändes absolut som en standard tv film i ett berörande ämne, själv pappa i en svår seperation, så visst känns en del igen, men detta är ingenting som man inte sett innan. Svag tvåa!
 riduzh
Den var inte speciellt sorglig, men det var så himla fint att se vardagsproblem ur ett barns synvinkel. Förvirrningen, osäkerheten, rädslan.. Helt klart godkänd.
 johannorlund
Bästa dramat jag sett om trassliga familjeförhållanden! Fint berättad och tänkvärd film.
 Christofer
En tragisk skildring över den moderna människans lättsamma syn på familjen och sitt ansvar som förälder. Överraskande bra manus faktiskt och en passande nedtonad Skarsgård.
 cassiopeia
Vackert men framför allt berörande berättad. Tycker att filmskaparna varit duktiga när det gäller att behålla Maisies perspektiv, det gör mycket för berättelsen.
 annihilat0r
"What Maisie Knew" är en kvalitativ upplevelse. Alla känslor som ett drama bör innehålla finns tillgängliga. Alexander Skarsgård gör en behagligt seriös roll – och dominerar fullständigt. En fin liten behjärtansvärd film.
 Cp-arnie
Bra skådisar, bra handling och bra att den berättas ur flickans perspektiv. Hemsk, men verklighetstrogen. Skarsgård va förvånansvärt bra tycker jag. Jag blev lite besviken på slutet, det kändes för abrupt.
 ayudame
En fin, stillsam film där barnets perspektiv står i fokus. Klar 4.
Första tredjedelen tror jag att man gillar olika mycket beroende på vilken level (i sammanhanget) man befinner sig på. Level 1 når man genom att ha varit barn - och det har ju vi alla. Level 2 når man genom att ha gått igenom en separation. Level 3 når man när man har barn, och den slutliga level 4 når man genom att genomgå en skilsmässa med minst ett barn i skolåldern i kläm. Har man nått level 4 så är det fullkomligt omöjligt att inte beröras av, och åtminstone fragmentariskt känna igen sig i, filmens första tredjedel. Sedan blir det salta lite mer distanserat och det söta lite mer påtagligt. Det hinner förvisso varken bli sirapssliskigt eller ointressant, men nog är början bättre än fortsättningen. På det hela taget en stabil film med massor av känslor, och som är betydligt mindre "amerikansk" än man hade kunnat befara. Har man i sitt bagage en tung separation med (minst ett) barn inblandat/-ade så måste man se detta. (9/15)
 lottes
Riktigt bra. Och så roligt att se Alexander Skarsgård, som man verkligen inte behöver skämmas över. Äpplet och päronträdet och det där. Julianne Moore gör sin ganska osympatiska roll med den äran. Och Onata Aprile, Maisie själv, helt fantastisk. Mycket bra casting överlag, och regi.
 KillerPutte
(rek.4) Sammanfattar bra vad jag tror är förälderns roll.
 HerrNenne
Hemsk film som gör ont.
 GinNTonic
Bra film som visar en separation mellan två dåliga föräldrar ifrån barnets perspektiv. Det ger en något fragmenterad dramaturgi, som dock ändå lyckas berätta historien på ett bra sätt. Jag hade dock gärna sett att föräldrarna var lite mer sympatiska, det hade gjort filmen mer lärorik för föräldrar, denna kan nog de flesta avfärda med "Vi är alla fall bättre än dessa idioter". Ett barn förstår och känner mycket mer än många tror. Stark trea, rörande film som ofta gör en förbannad.
 dafreakish
Intressant berättargrepp i denna tragiska men ändå mycket fina skildring av ett barns upplevelser under hennes föräldrars skilsmässa. Lilla Maisie slits mellan hopp och förtvivlan på grund av usla föräldrar men finner det positiva i deras betydligt mer sympatiska respektive. Härligt naturligt skådespeleri där Skarsgård och Vanderham står för det charmiga och Coogan och Moore det direkt vidriga. Men Aprile är bäst som Maisie vars upplevelser är det vi får se utan undantag. Smart och genomtänkt.
 Tatty
Faktiskt bra film men ändå sorglig och tragisk situation som ett barn ska behöva vara i. Och Julianne Moore och Alexander Skarsgård spelar jättebra i filmen.
 KyLLo
Ovanligt tragisk och deppig för att vara amerikansk. Ingen familjefilm, utan en film om familjen. Välproducerad, men kommer egentligen inte med något nytt, förutom att den går steget längre än många liknande filmer. Rollerna känns välbekanta vid det här laget, för att inte tala om Alexander Skarsgårds klyschiga "good guy"-roll. Ingen huvudroll är helt sympatisk, förutom dottern, spelad av Onata Aprile. Hon spelar bra och växer in i rollen. Det går inte att genomskåda hennes verkliga känslor för skådespelarna och jag tycker att hon har den rätta blicken. What Maisie Knew är en film som nog ska väcka tankar, och lyckas med det, men det är oklart vad det egentliga budskapet är. Kanske är det helt upp till tittarna att avgöra.
 mammene
Onata Aprile som spelar Maisie gör en fantastisk prestation, hon känns så naturlig, en liten tjej som kanske inte alltid förstår vad som händer runt henne och som hela tiden försöker anpassa sig. Föräldrar som sviker, som har svårt att klara sitt ansvar, visst är det svårt att se, tur då att det finns andra som väger upp. Mitt i alltihop den lilla tjejen som skuttar fram, så härlig film trots all turbulens.
 haajen
Banal och rätt tråkig, några fina scener men på det stora hela på tok för lång och enahanda.
 Off The Ground
Jag förstod mig inte på det här.
 Yoki
Tragisk film, med enstaka glimtar av hopp. Tanken som dröjer kvar är att vissa människor verkligen inte borde få gåvan av ett barn.
 Norpan0
Som skilsmässobarn berör skildringen ur barnets perspektiv mig starkt. Stackars Maisie. Vilka skitföräldrar; inte bara hur de behandlar dottern, utan även hur de behandlar de som tar hand om henne. Hade gärna sett ett ordentligt slut.
 asasae
Dessvärre är det just så här skitigt en skilsmässa kan te sig, när vuxna inte kan ta ansvar och vara just vuxna. Betyget sätts pga en lite för tunn story.
 JD
Det blir lite för ytligt. Självupptagna, rika vuxna som inte har tid med sina barn är en filmkliché som oftast återfinns i komedier och på något sätt har den här filmen samma lätta attityd till sitt ämne fast den kanske borde ha gått den andra vägen mot mer drama. Nu blir det som ett drama utan riktig botten. Och filmstjärnor som spelar rockstjärnor...det är en svår, nästan omöjlig genre även för bra skådespelare. Filmen blir bättre i scenerna med de mer nedtonade Skarsgård (som är mycket bra i den här typen av roller) och Vanderham.
 V70
En riktig liten pärla med ett konsekvent (barn)perspektiv. Bra skådisar.
Senaste kommentarer
S.W.A.T.: Under Siege (info) 01:03 20/7 (1)
Money Monster (info) 01:01 20/7 (36)
Fool's Gold (info) 00:21 20/7 (143)
Brace For Impact (info) 23:55 19/7 (1)
Ghost Stories (info) 23:41 19/7 (2)
Frihet - Den blå filmen (info) 23:22 19/7 (259)
The Cured (info) 23:19 19/7 (5)
Son of a Gun (info) 23:12 19/7 (15)
Tully (info) 22:56 19/7 (4)
I morgon börjar allt (info) 22:45 19/7 (3)
Baby Driver (info) 22:44 19/7 (69)
Den frusna leoparden (info) 22:00 19/7 (20)
The Shallows (info) 21:39 19/7 (54)
211 (info) 21:29 19/7 (2)
Season of the Devil (info) 21:15 19/7 (1)
The Grand Budapest Hotel (info) 21:09 19/7 (250)
Bergmans hushållerska (info) 20:30 19/7 (16)
Masterminds (info) 20:03 19/7 (21)
The 15:17 to Paris (info) 19:20 19/7 (5)
När tyskarna kom tillbaka (info) 18:28 19/7 (1)
Mission: Impossible - Rogue Nation  (info) 17:53 19/7 (121)
Game Night (info) 17:52 19/7 (24)
Vaiana (info) 17:49 19/7 (72)
Snabba ryck (info) 17:32 19/7 (1)
Evolution (info) 15:08 19/7 (7)
How It Ends (info) 13:15 19/7 (6)
Drömmarnas horisont (info) 12:44 19/7 (118)
Clueless (info) 12:42 19/7 (288)
Huset vid 92:a gatan (info) 12:36 19/7 (4)
Gatan utan namn (info) 11:26 19/7 (9)
Den blomstertid nu kommer (info) 10:51 19/7 (22)
The Lobster (info) 10:46 19/7 (86)
Today (info) 08:03 19/7 (1)
Det våras för arvingarna (info) 05:05 19/7 (10)
What Happened to Monday (info) 04:43 19/7 (18)
Split (info) 03:26 19/7 (64)
Transformers (info) 02:08 19/7 (1263)
I Do, I Do, I Do (info) 02:05 19/7 (1)
Dödsjakten (info) 02:05 19/7 (3)
Vargarnas rike (info) 01:55 19/7 (31)
AM1200 (info) 01:35 19/7 (3)
Big Stan (info) 01:32 19/7 (90)
Downrange (info) 01:07 19/7 (5)
Mamma Mia! Here We Go Again (info) 00:53 19/7 (1)
Ready Player One (info) 00:28 19/7 (44)
Fyra år till (info) 23:47 18/7 (74)
Morden i Midsomer - The Ghost of Causton Abbey (info) 23:22 18/7 (2)
Dr. Strange (info) 23:05 18/7 (4)
Värdshuset fritiden (info) 23:00 18/7 (11)
The Mercy (info) 23:00 18/7 (2)