lekke
Jag satt länge under filmens gång - som jag såg utan att veta ett skatt om den eller sett en endaste filmruta i förväg - och undrade varför Sarah Polley ville göra sin film. För berättelsens "mörka" hemlighet är ju verkligen inte på något sätt unik eller upprörande. Mot filmens slut börjar hon - lyckligtvis nog - ifrågasättas om vad filmen egentligen ska berätta. Men svaret Sarah Polley värpte fram gav mig ingen tillfredställelse. Och filmen som helhet gav mig ingen tillfredställelse. Istället såg jag en film som nog mest känns angelägen för familjen Polley och ingen annan. En förvisso välgjord men ack så ointressant dokumentär med förväntade känsloporrsvar. Av någon anledning fick jag dock lusten att se om "Capturing the Friedmans" igen...
 hestret
Hade lite svårt att sammanfatta vad jag tyckte här. Det är ju en rätt säregen film - en Rashomon i dokumentärform liksom - som behandlar ett dysfunktionellt äktenskap, vilket ju utan tvekan är Polleys favorittema. Det jag gillade var att det tråkiga greppet med talking heads faktiskt hade något form av tyngd - både narrativt och känslomässigt - även om de ibland var lite jobbigt obekväma i situationen. Generellt tycker jag att narrativets upplägg var imponerande. Genom att pussla ihop flera olika tekniker och synvinklar så ger Polley oss en bra bild av de relevanta personerna och händelseförloppet i fråga samtidigt som hon effektivt berör ämnen som alltid intresserar mig - minne, varseblivning, subjektivitet, berättande etc. Men det är verkligen inte perfekt. Ibland tycker jag att vissa sekvenser borde klippts av och lämnats därhän - det blir ibland onödigt förvirrande och sidospårigt. Jag tycker också att de motsägelser i minnena inte är tillräckligt stora för att vara riktigt intressanta. Återdramatiseringarna är dock inget vidare och känns billigt och manipulativt, vilket tar ifrån filmen en del. Plus dock för de metakommentarerna som kommer från deltagarna och för porträttet av Polleys far Michael som var intressant. Hade gärna sett en film om honom tbh. Slutligen, fascinerande historia och smart upplägg, men det finns en del nackdelar jag irriterade mig på samt att jag inte riktigt blev alldeles fast. Jag kan inte ge den här filmen mer än en stark stark trea i betyg även om jag ger tummen upp.
 robe_karlsson
En filmskatt! Sarah Polley har svårt att sätta ordet på sin metafilm, vad den egentligen handlar om. Om människor som har historier. Om människors skilda historier, om vad som är sant eller inte. Vad betyder sanningen? Är den viktig? Framställningen är halva filmen. Du kommer många människor nära inpå, men i stort är det ju filmens regissör och manusförfattare som filmen handlar om. Genialt, glädjefyllt och gripande.
 solan
En fantastisk film med många dimensioner och tankeställare
 myslas
Historien är bra berättad, men historien i sig är ju egentligen inte särskilt märkvärdig. Det intressantaste blir hela meta-aspekten av filmen. Men det är inte tillräckligt för att jag ska ställa mig upp och jubla som många kritiker gjort.
 Spidde
Jag är inget Sarah Polley-fan, särskilt inte efter den urusla Take This Waltz, men bestämde mig ändå för att se den här filmen efter all fin kritik. Som dokumentär är den helt okej och intressant nästan hela vägen, trots att storyn egentligen är rätt tråkig. Men den läggs fram på ett rätt snyggt sätt och berör delvis. Filmens mer "intellektuella ambitioner" ger jag inte mycket för och Sarah Polley känns fortfarande som en jobbig jävel, men Stories we tell är ändå en sevärd film.
 KimEkberg
lyckas vara genomtänkt, fiffig och självreflexiv- utan att kännas det minsta tung, vilket garderar en större publik, men känns lite forcerat. kan inte låta bli att tycka att det handlar om ingenting, även om jag kommer på mig själv med att bli gripen då och då. men alla ska vara så jävla sympatiska hela tiden.
 AddeColciago
Intressant upplägg som ändå inte riktigt klarar av att engagera känslor och hjärna, åtminstone inte på det sätt som Polley eftersträvar.
 erik.p
Riktigt bra tyckte jag. Visst, det finsn dokumentärer som handlar om "större" saker här i världen, men den här berörde ändå. Rent tekniskt och filmiskt snyggt gjord med. Rekommenderas.
 ulpe01
Har ibland reflekterat över hur folk upplever samma \'sanning\' på olika sätt, och den här dokumentären visar det på ett gripande sätt för mig.
 tandersten
Jag blir klart förvirrad om uppgifterna på IMDB om medverkande i filmen. På IMDB står Himself/herself på alla personer. Medan det i eftertexterna till själva filmen står att alla karaktärer har porträtterats av skådespelare. Går det ens att kalla det en dokumentär. Det är ju heller ingen mockumentär?
 martinnilsson
tandersten - Om jag fattat rätt så är alla personer som intervjuas och berättar historien de faktiska medlemmarna i familjen. Men all den Super 8 film som visar händelserna som beskrivs är inte gammal film av de faktiska personer, utan återskapande av händelserna med skådespelare.
 svältaren
Martin - A-ha! Det förklarar ju den till synes obegränsade tillgången till gammal dokumentation. Det är bara att applådera, för sällan har väl dramatiseringar i en dokumentär gjorts på ett så övertygande sätt?
 asasae
Tycker dokumentären var ganska ointressant. Alla familjer har ju sina hemligheter och detta var inget speciellt att berätta. Kändes banalt och amatörmässigt. Som ett skolarbete.
 Borrman
Fattar inte grejen?
 Asmorod
Efter tre slätstrukna helylledramafilmer klämmer Sarah Polley ur sig en nästan två timmar lång familjenostalgisk låtsasdokumentär, som är så fult gjort att Troma att verka kapabla att slå Dario Argento på fingrarna.
 haajen
En mångbottnad film, där begreppet "stories" får flera dimensioner, som är fascinerande till en viss gräns men tillsist blir det för långrandigt och alltför navelskådande, Polley lyckas inte engagera mig hela vägen helt enkelt.
 Rallimowic
Underbar film om människor och hur stora de är till livet.
 hullarn
På många sätt är det både genialiskt och nyskapande, men det är alldeles för långt, segt och otajt. Rätt synd på ett så fint grundkoncept... Har vissa gemensamma drag med Anna Odells Återträffen i och med metafilmandet. Men Odell gör det bättre.
 KyLLo
Fängslande, om än aningen lång. Vilket arbete med klippningen.
 idaho1981
Fint berättad historia. Tyvärr engagerar den inte tillräckligt för ett högre betyg. Men intressant och välgjort.
 Lilla Blåa Mus
Bitvis intressant, bitvis berörande, bitvis rörigt (svårt att hålla koll på alla personer, särskilt i början, även om det finns en poäng i att hålla somligt hemligt). Nån sa ung. att i en parrelation kan inte båda älska varandra lika mycket (samtidigt) – det tror jag verkligen att de kan (även om det kanske är ovanligt, och omöjligt att mäta)!
Senaste kommentarer
Alla presidentens män (info) 20:23 14/2 (168)
The Salesman (info) 20:20 14/2 (24)
Soldier (info) 20:18 14/2 (157)
Tales from the Hood 2 (info) 19:42 14/2 (2)
The Entity (info) 19:35 14/2 (5)
Candy Stripers (info) 18:33 14/2 (1)
Dirty Harry (info) 18:06 14/2 (331)
Bigfoot Vs. Zombies (info) 17:10 14/2 (1)
The Man from the Future  (info) 16:40 14/2 (9)
Bränd (info) 14:34 14/2 (39)
Showtime (info) 13:44 14/2 (176)
Polisfällan (info) 13:25 14/2 (3)
Skepp 9 (info) 11:13 14/2 (6)
Newness (info) 11:11 14/2 (3)
Babettes gästabud (info) 11:09 14/2 (37)
Filth (info) 10:50 14/2 (42)
Free Solo (info) 10:44 14/2 (5)
Grace Is Gone (info) 09:56 14/2 (36)
For the Boys - soldaternas sång (info) 09:39 14/2 (9)
Morden i Sandhamn - I fel sällskap (info) 08:57 14/2 (4)
The Shape of Water (info) 08:48 14/2 (80)
Beautiful Boy (info) 06:50 14/2 (23)
The Ducktators (info) 01:30 14/2 (8)
Scrap Happy Daffy  (info) 01:28 14/2 (3)
Daffy - The Commando (info) 01:26 14/2 (7)
Snurre Sprätt lär sig flyga (info) 01:25 14/2 (5)
A Serbian Film (info) 01:22 14/2 (199)
Miss Violence (info) 01:09 14/2 (15)
Black Mass (info) 00:24 14/2 (71)
Efterlyst av hemliga polisen (info) 00:03 14/2 (2)
Arrival (info) 00:00 14/2 (171)
The Favourite (info) 23:50 13/2 (19)
Min vän Mac (info) 23:32 13/2 (30)
Röjar-Ralf kraschar internet (info) 23:25 13/2 (7)
Han som drar veven (info) 22:21 13/2 (69)
La chienne (info) 22:04 13/2 (9)
If Beale Street Could Talk  (info) 21:44 13/2 (4)
Shoplifters (info) 21:33 13/2 (11)
Mary Queen of Scots (info) 21:30 13/2 (2)
Den skyldige (info) 21:26 13/2 (5)
The Basement (info) 20:12 13/2 (3)
Winchester - House of Ghosts (info) 19:33 13/2 (16)
Revolvermannen och främlingen (info) 19:24 13/2 (12)
Titanic II (info) 18:21 13/2 (62)
Fast and Furious 5 (info) 17:30 13/2 (201)
The Geographer Drank His Globe Away (info) 15:22 13/2 (1)
Beauty Shop (info) 15:03 13/2 (44)
The Limits of Control (info) 09:35 13/2 (88)
Ghost Dog – Samurajens väg (info) 09:32 13/2 (334)
Children Of The Corn IV (info) 09:07 13/2 (35)