KimEkberg
halvvägs ganska kul och bra. slutligen ospännande och otajt. helt igenom stel och icke-involverande.
 Cuchita
Jag fastnade faktiskt för den här storyn... väntade dock på nånting som kanske aldrig riktigt kom.. men som också just därför gjorde storyn så mycket bättre, ändå.
 JimCarrey
Inte den subtilaste av Ozons filmer men fortfarande väldigt väldigt roligt att se. Problematiserandet fungerar väldigt bra det finns någonting verkligt och någonting fiktionellt och vad relaterar till vad många glada skratt 4+
 haajen
En underhållande och snillrikt konstruerad film som för mig blir alltför mycket konstruktion, jag tittar och underhålls men blir inte riktigt engagerad. Med det sagt så är det en film som är väl värd att se, den är komplex och inte så lite vass i sin kritik mot den uttråkade, intellektuella medelklassen. En stark trea.
 Vertov
Börjar väldigt bra, men vet inte hur den ska sluta.
 CultOfZenith
Fenomenala metainslag, men blir aldrig så där provocerande obekväm som andra Ozon-filmer kan bli. Jag tror att mitt (något distanserade) förhållande till karaktärerna utvecklar sig precis som Ozon har avsett, så även om jag kanske inte direkt "känner" för dem är slutresultatet stundvis briljant. Filmen kommenterar sig själv på ett sätt som är helt unikt och i slutändan imponerar och intresserar den framför allt som lektion/experiment i berättelseteknik.
 Spidde
Underhållande och ganska intressant, men när de ändå har bestämt sig för att göra en konstig och utflippad film hade de kunnat ta ut svängarna ännu mer. Finns gott om märkliga och obekväma scener, men det hela hade kunnat vridas några varv till. Stabil trea dock.
 ClintanTheKing
Man fattade ju tidigt vad som skulle ske men ändå en sevärd thriller.
 joakimfischer
Fängslande film helt klart. Svårt att beskriva. Fastnade för en kommentar p^imdb dock, "it's smart and yet playful, intellectual but never pretentious". Man känner så här efteråt att man sätt en "ordentlig" film helt klart, med brist på bättre ord.
 answai
Upplägget och själva historien är egentligen bra, så även skådespeleriet. Men, det blir aldrig fängslande, eller rättare sagt: man tappar snabbt intresset, när filmens koncept upprepas om och om igen. Sen finns en del märkligheter, som läraren/fruns överdrivna intresse. Allt är också väldigt förutsägbart, och på ett sätt som förtar stämningen. Lovvärt, men lite trist.
 FUR
Jag har väldigt svårt för det här metafiktiva; jag får aldrig någon ordning på någonting - och när allt i berättelsen är så föränderligt får jag känslan av att ingenting ändå är genuint. Tråkigt, för det började väldigt bra. Med skådespelarinsatserna, musiken och fotot hade det kanske kunnat landa på en stabil trea, men jag finner berättelsen så motsatsen till tilltalande att jag inte ärligt kan säga att jag tycker om filmen.
 Wicecrew
Ganska fängslande, mycket annorlunda!
 Kajanus
En av årets vassaste filmer och Ozons kanske mest geniala prestation som auteur. Luchini och Umhauer levererar den bästa personkemin på länge. Två stora tummar upp.
 ekmanälskaren
Bra idé, men det blir aldrig till något. Banalt och tråkigt.
 Ponsbach
Lite för teoretisk för min smak.
 myslas
En fängslande historia som rymmer det mesta. Det känns lite som en bok som man inte kan lägga ifrån sig för man är så nyfiken på vad som ska komma härnäst. Det mest upprörande i filmen är nog att Kristin Scott Thomas ser ut som Gudrun Schyman i den.
 bubblo
En lekfull elegant metafiktion som aldrig griper tag på djupet. Metafiktion fungerar bäst som en krydda, något som kan befrukta en "verklig" berättelse med perspektiv. Här känns det mer som om den verkliga delen av berättelsen glömd bort till förmån för leken och stiluppvisningen. Det resulterar i en berättelse som inte förmår engagera en på djupet, då anknytningar till det allmänmänskliga saknas.
 m4e
Bra skådisar, träffsäker dialog och jäkligt roliga situationer i denna franska titthålssnusk-komedi. Tappade tempo en aning precis innan de skulle börja knyta ihop den, men kommer igen i slutet igen. En svag 4:a får den ha.
 emsir
Gillar alla filmer som är meta eller handlar om litteratur och skrivande och denna handlar om båda! Spännande också, men känner ändå att den bara ligger på en trea just nu.
 hco
Genre: Komedi. Helt okej, stark trea.
 Myllo
Min sjätte Ozon och den klart bästa hittills. Sofistikerad och oroande samtidigt. Läraren och hans elev flätar undan för undan samman sina ställföreträdande liv.
 Lilla Blåa Mus
Stor besvikelse. Börjar bra men sista delen är löjeväckande.
 carre006
inget att hänga i granen...
 ellaine
Kändes lite tjatig, efter halva filmen började jag tappa lite av intresset.
 Snah
Typisk författarrulle.
 Nalleman
En charmig och lite skruvad film - jag tyckte verkligen om den.
 Dr Vergerus
Väldigt sevärd, fascinerande.
 pufred
En elev beskriver voyeuristiskt en annan elevs medelklassfamilj som han nästlat sig in i. Hans lärare läser voyeuristiskt med sin fru elevens uppsatser och uppmuntrar honom att fortsätta, samtidigt sitter jag hemma och voyeuristiskt ser på när de intellektuella medelklassparet läser berättelserna..det blir väldigt meta. Och det blir mer och mer metaberättande i filmen. Men greppet i sig är intressantare än själva berättelsen som känns som en fransk såpa.
 Poker-Mange
Vilken positiv överraskning! Smart. Fyndig. Rolig. Spännande. Rapp. Mångsidig. En riktigt bra film med smart historia och superb dialog. Utmärkta skådespelarinsatser från samtliga i ensemblen. Perfekt gestaltad spänning mellan karaktärerna i de olika relationerna! Ligger väldigt nära femman men upplösningen var lite väl simpel. Stark fyra. Rekommenderas alla dagar i veckan.
 indygrinder
Skruvad och lätt obehaglig voyeurfilm om en elev och lärare som tar uppsatsskrivandet aningen för långt. Överraskande bra. Välgjort och med en del sköna idéer. Stark trea.
 snyltare
Inte tillräckligt läskig för thriller, inte tillräckligt rolig för komedi. Nästan lite platt. Inte ens Scott Thomas kunde ensam bära detta.
 KyLLo
Thriller skulle jag inte kalla det. Övervägande drama.
 sunvalley
Underhållande, ganska smart och på samma gång harmlöst intetsägande. Skrämmer inte bort mig från att se mer av Ozon, men jag tror inte det här är en av hans bättre.
 todape
Bra fransk film som både är intressant och bjuder på spänning ur ett psykologiskt perspektiv. 6/10
 Angeliana
Vet inte var jag förväntade mig, men åh en sådan härlig överraskning! Härligt skruvad med glimten i ögat.
 Norpan0
Underhållande. Snudd på en 4:a.
 Starlette
Annorlunda och intressant.
 Taandborste
Fantastiskt berättarsätt!
 Salvation_Mind
Intressant och härligt berättad film som håller sig intressant utan att egentligen aldrig vara särskilt intressant.
 Tatty
Intressant, bra, lite rörigt och förvirrande men ändå intressant. Förtjänar en 2a och mittemellan en 3a. Ger den en 2a för den var lite långdragen.
 Sodastream
Lite väl många hopp fram och tillbaka i slutet, och aningens otillfredsställande slut för att vara en riktig fullpoängare. Men jäklar vilken nagelbitare! Ozon tillhör verkligen toppskiktet.
 Körsbär
Skum fransk film men jag kan ju inte klaga på att den inte var spännande nog. En aning förutsägbar men inget kan ta bort spänningen i filmen. Oväntat bra, trots att jag visste att filmen skulle vara bra.
 Rehn108
Spännande och lekfullt drama som lyckas överraska gång på gång under sin speltid. Sedan spelar filmen även på min svaghet. Jag har nämligen så oerhört lätt för att tycka synd om karaktärer man ska tycka synd om. Vill bara kliva in i filmen och ge dem en kram. Få dem på bättre humör. Ändra om handlingen...
 gjoob
Jag gillar verkligen denna typ av film där någonting byggs upp hela tiden och man anar, men vet inte riktigt vad som ska hända. Tyvärr blir varje knorr i denna historia något av ett antiklimax. Historien är i själva verket ganska tunn och trots att jag satt som klistrad filmen igenom känner jag ändå i efterhand att den var ett enda långt antiklimax.
Jag förstår vad filmen vill säga, men transportsträckan dit är trååkig.
 Memmem
Tänkvärd, didaktisk och spännande kärleksdrama! Det är mycket sällan jag ger en vanlig film högsta betyg. Vanligtvis blir det klassiker eller mycket omtalade filmer som har något extra, som placeras på Parnassen. Denna film, som baseras på ett teaterstycke, är ett undantag. Med rätt små medel får den fine franske regissören François Ozon en framväxande yrkesrelation mellan en fransklärare och dennes matematikintresserade gymnasieelev, att växa till en utmärkt film om att skriva spännande romaner. Jag påverkas också av att jag själv just nu går två skrivarkurser för att höja min förmåga, så filmen känns som gjord delvis i min egen miljö. Den medelålders gymnasieläraren Germain rättar slött elevernas uppsatser vid sitt runda köksbord. Han klagar halvhögt för hustrun Jeanne, som har ett konstgalleri, över sin sämsta klass någonsin. Han läser bedrövad upp några korta uppsatser för henne. Plötsligt hör han hur en uppsats, av 16-årige Claude, låter riktigt bra. Uppsatsen handlar om Claudes nya vänskap med klasskamraten Rapha och dennes familj. Uppsatsen avslutas med "a suivre", = "fortsättning följer". Varje vecka kommer en fortsättning på berättelsen, där verklighet och fiktion blandas, och både elev och lärare samt dennes hustru fångas av Claudes erfarenheter i Raphas hus, och Claudes allt tätare kontakter med dennes pappa och framför allt vackra mamma. Regissören har lyckats väl med att iscensätta detta didaktiska drama. Den rörliga kameran följer tätt inpå rollfigurerna, men inte allt för nära så allt blir närbilder. Ibland dyker personer upp mitt i en avstannande handling, och det blir en effektfull bild av någons tankar just då. Många utomhusbilder som sätter tittaren in i miljön och sammanhanget. För övrigt bilder från skolan och de två aktuella hemmen. Stillsam och följsam musik. Mycket väl spelat av huvudrollerna och flera biroller, framför allt de två attraktiva hustrurna. Betyg: 4½+
 Albion
Finurligt upplagd historia som berättas med en trevlig lekfull ton. Fängslande och man fastnar tidigt i denna berättelse. Ozon blandar och ger och denna landar i det högre skiktet av hans verk helt klart. Betyget blir en 4;a
 mammene
Det får bli en svag trea, ville nog att den skulle vara intressantare än den var. Intressant var den till att börja med, men till slut blev jag uttråkad av den fantiserande eleven och hans lärare. En mycket pratig film, dialogerna mellan läraren och hans fru var den största behållningen. Men det blev för tradigt och pinsamt, lite synd.
 lucius
Storyboardingen för den här filmen gillade jag verkligen, även berättargreppet att scenerna från berättelsen interageras med läraren som karaktär, nästan som en regissör. Men utöver det tycker jag själva berättelsen var lite kropps-lös och fascinationen kring pojkens uppsats känns osannolikt uppslukande för både läraren och hans fru.
Senaste kommentarer
War Machine (info) 12:02 20/5 (21)
Into the Wild (info) 11:59 20/5 (1018)
See You Yesterday (info) 11:28 20/5 (1)
Compliance (info) 11:19 20/5 (77)
Enter the Dragon (info) 10:40 20/5 (269)
Black Gunn (info) 10:02 20/5 (4)
Turtle Vision (info) 09:52 20/5 (2)
Honeymoon (info) 09:36 20/5 (41)
Judo Saga (info) 08:08 20/5 (17)
Fences (info) 08:06 20/5 (18)
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (info) 08:03 20/5 (11)
You Were Never Really Here (info) 08:01 20/5 (35)
The Professor (info) 06:57 20/5 (1)
Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge (info) 04:24 20/5 (71)
Into the Blue 2: The Reef (info) 02:40 20/5 (24)
Kept (info) 02:34 20/5 (3)
Sugar Daddies (info) 02:28 20/5 (2)
John Wick 3 Parabellum (info) 23:57 19/5 (5)
Hit Me (info) 22:44 19/5 (2)
Änglar och demoner (info) 22:19 19/5 (430)
The Science of Sleep (info) 21:58 19/5 (425)
Kill Me Three Times (info) 21:37 19/5 (6)
Victoria (info) 20:35 19/5 (44)
Vit hund (info) 19:25 19/5 (24)
Knight and Day (info) 17:46 19/5 (295)
Children (info) 17:36 19/5 (6)
Planerat illdåd (info) 16:28 19/5 (18)
Larry Flynt - skandalernas man (info) 14:28 19/5 (209)
Röda Nejlikan (info) 14:25 19/5 (24)
Fruktans nävar (info) 13:57 19/5 (82)
Den lilla flickan i huset vid vägens slut (info) 12:41 19/5 (58)
Society (info) 11:57 19/5 (62)
Backdraft II (info) 11:08 19/5 (1)
Polar (info) 11:03 19/5 (21)
Vägvisaren (info) 10:58 19/5 (51)
Justice League vs. the Fatal Five  (info) 10:33 19/5 (2)
Mortdecai (info) 09:46 19/5 (25)
Tredje mordet (info) 08:53 19/5 (6)
Five Nights in Maine (info) 08:24 19/5 (1)
En iskall jävel (info) 07:58 19/5 (33)
Oskyldigt blod (info) 06:20 19/5 (33)
Alla mår bra (info) 03:39 19/5 (2)
[REC] 4: Apocalypse (info) 03:22 19/5 (20)
Det vildväxande päronträdet  (info) 03:04 19/5 (6)
Brokedown Palace (info) 02:14 19/5 (55)
Nattbarn (info) 23:41 18/5 (9)
The Mule (info) 22:26 18/5 (15)
Big Brother (info) 22:09 18/5 (2)
Snuten i Hollywood 2 (info) 21:35 18/5 (224)
Sonja (info) 20:19 18/5 (2)