abnormal
Absolut snygg och med fantastisk musikläggning, men irrationellt beteende av soldater och officerare, vilket avslöjar ett dåligt arbete från manus och regi.
 Jobis
Varje år görs det minst en storfilm om hur heroiska britterna eller amerikanerna var. Det har gått över 60 år sedan kriget tog slut, men västs i jämförelse med Sovjetunionens ganska mediokra insats ska hypas och hyllas år efter år. Vinnarna skriver sannerligen historien. Nåväl, utöver det var det en överlag snygg och välgjord film med vissa riktigt bra scener, men den känns spretig och har inte mycket till handling.
 running_b
Fastnade inte helt för denna. Snyggt gjord men lite ointressant då den både saknar handling och karaktärer att bry sig om. Kändes som det vara 10 olika scener då det läckte in vatten på en båt, några plan som störtade och en halvsur gubbe som ville segla, inte så mycket mer.
 SatyreX
Jag hade inga bra förväntningar innan jag såg den. Har sett minst 3 dokumentärer om just Dunkirk så.. Jag började i alla fall att titta och jag måste säga att jag blev förvånad! Den följde den riktiga storyn jättebra och även om skådespelet från vissa inte var så bra, så är filmen helt underbar! Kommer absolut att se den igen!
 pzun
Svag fyra , vackert filmat , musik som sätter stämming men också är lite påfrestande , dialogen är i princip obefintlig hadde nog hoppats på mer
 ilBrutto
Alltså jag kan bli så fascinerad över hur olika vi ser på film, läser andras kommentarer nedan och undrar om vi har sett samma film. "Lite ointressant", "inte mycket till handling", "en halv sur gubbe som ville segla". Jösses!!! Detta var tveklös årets filmupplevelse för min del, här fanns allt som ger mig knottror på huden.
 Henkoo
Sätter en svag 4.
 Conan Barbaren
Slutar: De kommer hem till England.
 Willythekid
Det här va inte bra. Någon skrev att det kändes som en två-timmars trailer, jag är villig att hålla med!
 Zok
Nolan gör mig inte besviken denna gång heller, helt enkelt en kompetent och bra film.
 vonadel
Överskattad? Ja, det tycker jag. Hade sett fram mot något riktigt bra här m t p vad jag hade hört, och så blev det att jag mest satt som förundrad i soffan. Visst, den är tekniskt bra gjord, men vad fasen, det ska väl vara mer till en film än det? Det där med en två timmar lång trailer var riktigt bra. Det skriver jag också under på. 5/10
 Metheuz
Såg om filmen och fick lov att sänka betyget. Det blir inte lika bombastiskt som på biografen och den konstanta nervositeten som hängde med över filmen försvinner när man vet vad som kommer hända. Lite platta karaktärer också.
 DaKKa
Axelryckning. Ingen story alls. Ingen karaktärsutveckling.
 WillyV
Very solid.
 Roswall
Något svag 4. Det som lyfter filmen är skildringen av kriget på nationsplan genom hur den skildrar det för individerna. Inte minst de civila. Även om den är något platt tycker jag att det funkar. Den är som en impressionistisk svepande målning, som får med det vackra heroiska, det vidriga krigiska och mycket mer i en enda lång tavla.
 arruba
Något som är oerhört unikt för Dunkirk är fokuseringen på händelsen till skillnad från en eller flera karaktärer, här ser alla nästan likdana ut och fokus ligger i stället på de modiga soldater och civilister som lyckades rädda alla människor. Fräckt koncept av Nolan, han levererar som alltid.
 djonipony
Stark 3.
 Dragonetheren
Knappt någon story, knappt något manus, man känner inget för karaktärerna, ingen action, inga kvinnliga karaktärer, fartyg som sjunker på 2 minuter, ingen skildring av fienden. Dock finns det några spännande scener och 2 eller 3 bra skådisar. Godkänd, men det är ju inte direkt en ny Saving Private Ryan.
 mammene
Helt otroligt foto och bilden av de civila småbåtarna som tuffade in gav i alla fall mig en tår i ögat. Allt kändes så realistiskt, man kunde riktigt känna kaoset som de inblandade måste känt, en rädsla, en flykt från helvetet. Det visade också på hur känslor kan skapas och överföras på tittaren utan för mycket onödiga effekter, en film som jag inte glömmer.
 Sture Stenhög
Efter att ha kastats rakt in i kaoset, så är det här en film som tar sig alltmer ju mer bilden klarar. Att det också är tekniskt skickligt förvånar kanske inte. Karaktärerna förblir lite anonyma dock, men jag inser att det är ett medvetet val, och jag har respekt för det sätt man väljer att berätta det här på. Likväl gillar jag delen med den civila båten mest, mycket eftersom den är mer karaktärsinriktad än resten av filmen. Samtidigt står i det slutändan klart att Nolan verkligen har tagit ett helhetsgrepp och lyckats skapa en bra överblick av Dunkirk-evakueringen. Det är således en film som bara blir bättre ju mer jag tänker på den
 Snah
Ärligt talat inget unikt ofredligt. Det är snygga flygscener och det beskriver snuttifierat helvetet på stranden. Men musiken är ytterst störande, som om filmmakarna vill riktigt hamra in "Nu är det spännande!" eller "Nu är det sorgligt!". Musiken störde mig oerhört. Krig är krig, det ofredliga talar för sig själv, och behöver inte pådyvlad så här ska du känna-musik. När en Spitfire i slutet lyckas glidflyga i 10 minuter är det mycket spännande. När piloten lyckats landa mitt på stranden är den stora frågan en ställer sig "Vad ska du göra nu då? Bada, kanske?!"
Man börjar känna igen Nolans sätt att regissera och därför förstod jag rätt snabbt att den här krigsfilmen skulle ha en lite annorlunda touch. Otroligt snygg stundtals och storyn växer långsamt fram bland de många anonyma karaktärerna. Misär och mörker blandat med lite hopp - precis som en bra krigsskildring ska vara.
 92axha10
En väldigt realistisk ögonblicksbild över en speciellt skede i andra världskriget. Det finns varken karaktärer eller handling att följa utan filmen är från ett utomståendes perspektiv.
 carre006
filmen har ett så störigt soundtrack att jag efter 2/3 av filmen inte orkade höra på eländet mer.
 karlmats
Jag tror man skulle ha sett den här på bio. Filmen lever ju på att den är snygg och stämningsfull, och det kommer inte riktigt till sin rätt på hemmaplan känner jag. Framför allt hade jag nog velat haft lite mer av ett manus och lite fler karaktärer att bry sig om. Båt- och flygscenerna är inte riktigt min kopp te och när man dessutom kastar om kronologin på ett, för mig, förvirrande sätt tappar jag lite fokus på dessa namnlösa soldater som är inslängda i ett satans helvete på jorden. Jag gillar öppningsscenen och inledningen på stranden, men sen tappar tyvärr filmen lite för mycket för att en 3a ska kännas helt befogad.
 Robkiller
Snyggt, välregisserat och dramatiskt, men väldigt intetsägande. Krigsfilm utan mycket till krig egentligen, mest ett segt drama.
 Danny_Boy
Snygg och välspelad, en stark 3:a.
 Bozze80
Vill tycka mer om den än vad jag gör, väldigt snygg och välgjord, gripande historia, men samtidigt blir den märkligt nog inte speciellt intressant förrän sista tredjedelen.
 Olof_Gronlund
Är ju inte mycket till film, mest effekter och långa scener. Blir inte mycket till dialog, en klassisk biofilm som bygger på effekter.
 PSH-BOZO
Fotot och ljudet är helt perfekt, låt oss börja där. Dunkirk är en en upplevelse och ska helst ses på en stor skärm samt ha tillgång till maffigt ljud. Så långt är det hela toppen. Problematiken är att storyn kanske inte riktigt håller hela vägen fram. Visst lyckas Nolan bygga upp en spänning och ibland sitter man lite som på nålar. Men det håller i ca 45 min sen börjar jag tappa lite intresset. På det stora hela är det en riktigt sevärd film, men hade kanske förväntat mig mer. Därför når det inte riktigt upp till högsta betyg den här gången.
 Tim Buckley
(rek 4a) Visuellt snygg film som berättas mer genom händelser (den alltjämt pågående evaluationen) än genom dialog. Filmmusiken spelar härigenom en viktigare roll än någon enskild skådespelare, bland vilka det ändock finns gott om talanger. 4a.
 QuiNonStultus
För mej blir denna mest rörig.
 Qhorinhalfhand
Sett filmen en gång förut och kände meh, vet inte hur jag tänkte då asså, det här är bannemig ett mästerverk. Tycker att Dunkirk är en unik film på många sett och det märks att den är gjord med extrem fingertoppskänsla. Bara ljudet och fotot gör den extremt snygg, spännande och berörande. 5/5 toasters
 ToddDowney
Tyckte den var bra, dock lite för lång. Tom Hardy var riktigt bra dock.
 Green Mamba
Det blir alldeles för många parallella handlingar för att det ska bli bra. 2+
 Gyllenbock
En bra film tycker jag, fint foto och väldigt passande musik. Lågmält och inte så överdrivet mycket Hollywood. Hade gärna kunnat vara lite längre, tycker att själva evakueringen gick snabbt.
 stgurgel
Märkligt glättad totalmisär. Lite vi på saltkråkan-versionen av Stalingrad
 Hans Moleman
Ändå spännande, trots att man vet utgången på filmen. Typisk amerikansk på många sätt, men ända på rimlig nivå, så man inte hann störa sig för mycket på det.
 Dutch
Man får ändå ge Nolan beröm för att han skippat CGI o kört all natural. Det är helt fantastiska scener och explosioner vi får se, och allt med riktiga flygplan och fartyg osv. Han har även lyckats förmedla det kaoset som soldaterna fick uppleva på ett utomordentligt sätt. Men samtidigt är det lite synd att han inte kunde få in fler statister för inte ser det ut som att drygt 400.000 soldater befinner sig på stranden, här skulle han kanske ändå kört in lite CGI? Sen är där lite saker som jag inte har stora problem med men ändå...som att fartygen sänks på under minuten och att piloten som Hardy spelars flygplan verkar ha obegränsat med ammo. Men detta är ändå en filmupplevelse utöver det vanliga, en äkta film med äkta effekter och en nervkittlande musik.
 yrkeschaufföre
Högt betyg för att den är snygg, lågt betyg för att den faktiskt är tråkig.
 tvamvarg
Enastående svag ur realismsynvinkel, och klen storymässigt. Stor besvikelse.
 Invertedd
Älskar anonymiteten. Ingen karaktär att direkt fästa sig vid, nazisterna är bara hotfulla plåtburkar i luften till ljudet av ond, bråd död. Känns lite som att man är en soldat där på stranden, i båtarna som sjunker och allt det andra. Fotot, vyerna och ljudet är så maffigt, samtidigt är allt så litet, intimt och... meningslöst. En film för mig, men säkert inte för alla.
Sevärd....
 wendybalsam
Väldigt sevärd och snyggt gjord. Intressant perspektiv från de olika karaktärerna. Musiken är också väldigt bra.
 Rele
En bra krigsfilm. Nolan har annorlunda sätt att regissera en film och det tog tjugo minuter att inte bli störd av detta. Med tyskarnas och civilas hjälp evakuerades stor del av brittiska styrkor till England. Jag ger en fyra.
 dafreakish
Mästerlig regi av Nolan i den rakast berättade filmen han gjort hittills. En film som osar av realism och mäktiga scener. Musiken är lågmäld till stor del och byggs upp på ett fantastiskt sätt. Man sitter som på nålar när Nolan svingar sitt magiska trollspä och skapar filmmagi nästan hela tiden. Snudd på femma.
 Redwood
Bästa filmen anno 2017. Bra berättelse som fokuserar på soldaternas upplevelse under stressade situationer. Utan det tekniska mumbojumbo (förlåt, Inception/Interstellar) som brukar utmärka Nolans filmografi.
 Charnsea
Moderna containerkranar i bakgrunden drar ner.
 Mikael602
Långsam och seg utan röd tråd
 Sovande_mannen
Bland det bästa jag sett på länge. Christopher Nolan kan verkligen sin grej.
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
Detroit Rock City  (info) 16:30 18/6 (177)
Seven Pounds (info) 16:08 18/6 (445)
Beyond Skyline (info) 15:59 18/6 (11)
Skottår (info) 15:50 18/6 (83)
Sjösalavår (info) 13:54 18/6 (11)
Blindspotting (info) 13:12 18/6 (7)
Hemlig pakt (info) 12:11 18/6 (1)
Mamma gifter sig (info) 11:56 18/6 (1)
The Haunting of Sharon Tate (info) 11:44 18/6 (1)
The Unborn (info) 09:18 18/6 (7)
Satans skinn (info) 09:16 18/6 (19)
Booksmart (info) 04:39 18/6 (8)
Get Naked (info) 23:54 17/6 (2)
Savannens härskare (info) 23:48 17/6 (96)
På solsidan (info) 23:38 17/6 (8)
Disaster L.A. (info) 23:36 17/6 (7)
Everybody Wants Some (info) 23:35 17/6 (28)
Döda eller dödas (info) 23:35 17/6 (5)
The Affairs of Martha (info) 23:19 17/6 (1)
Public Enemy (info) 22:54 17/6 (7)
Micmacs (info) 22:53 17/6 (101)
Hanasaari a (info) 21:58 17/6 (3)
Black Mirror - Be Right Back (info) 21:57 17/6 (18)
Psych:9 (info) 21:55 17/6 (6)
The Square (info) 21:51 17/6 (84)
The Equalizer 2 (info) 21:45 17/6 (27)
Greta (info) 21:41 17/6 (3)
En kvinnas rop (info) 21:40 17/6 (1)
Bröllopsfest i Karelens runobygder (info) 20:48 17/6 (1)
It Watches (info) 20:25 17/6 (1)
The Poison Rose (info) 19:59 17/6 (2)
Stockholm Östra (info) 19:49 17/6 (31)
Egg (info) 19:10 17/6 (1)
Remo - Obeväpnad, men farlig (info) 17:52 17/6 (52)
Husdjurens hemliga liv 2 (info) 17:27 17/6 (1)
Executive Target (info) 17:18 17/6 (3)
Raggarjävlar (info) 16:55 17/6 (2)
Labour of Love (info) 15:36 17/6 (2)
Gone Girl (info) 15:34 17/6 (275)
Destroyer (info) 14:46 17/6 (8)
Midnight Special (info) 12:22 17/6 (41)
Kikis expressbud (info) 12:07 17/6 (5)
The Meg (info) 11:16 17/6 (45)
The Mule (info) 10:01 17/6 (17)
Maybe It's Love (info) 09:58 17/6 (2)
Black Mirror - Fifteen Million Merits (info) 08:35 17/6 (27)
Black Mirror - The National Anthem (info) 08:16 17/6 (31)
Lady Bird (info) 04:22 17/6 (45)
A Bigger Splash (info) 03:38 17/6 (16)
Suspiria (info) 03:27 17/6 (20)