minewounds
Relativt standard superhjälte/actionrulle som inte gör något särskilt för att sticka ut rent handlingsmässigt. Ok tempo, snygg visuellt men lite hafsigt hopknuten. Helt klart mest en mellanlandning i väntan på Infinity Wars. Överskuggad av Ragnarok som la ribban högt på egna ben var en riktig bra och unik film.
 Roswall
Det finns, ibland mörka, undertoner i denna film som skiljer den från andra i genren. Den kopplar mycket tydligare till tillhörighet, utanförskap och historiska händelser, vilket ger den en mörk tvist. Tyckte den var något för våldsam och mörk ibland.
 Zipper
Supersnygg, och har tillsammans med Wonder Woman sparkat igång intresset för superhjältefilmer för mig igen. Har varit dödstrött på genren i flera år, men äntligen händer nåt kul.
 Dangoh
Ok film, men den politiska korrektheten är föör mycket i Marvel franchisen nuförtiden... Jag menar "kolonisatörer" ......
 KurtKarlsson
Blek panter..
Inte så mycket Marvel-känsla, utan mer exotisk sf/action-matiné. För mycket prat och ritualer - för lite superhjälte. (5/15)
 DYV
Har väldigt svårt för fantasy och serietidning som förlaga. Det här dock bland det bättre i sin genre. Inslagen med samhällspoltiska speglingar till vår samtid ger bra perspektiv och problematisering kring konflikter/svårigheter. Detta är svårt att göra objektivt, men måste ändå säga att det görs ett ambitiöst sätt att lyfta både för och nackdelar ur olika scenarion. Actionscener är som sig bör för genren ganska monotona och fantasilösa. Klart sevärd ändå.
 miguelmetal
Stundtals riktigt bra och stundtals skrattretande usel. En trea i betyg vare sig mer eller mindre. En överdriven hype!
 Sangraal
Dangoh: Marvel har väl alltid varit rätt så "politiskt korrekt" (vilket är ett ganska betydelselöst nonsensord som används av får, om du frågar mig). Jag tänker på tidningarna framför allt. Det är en av anledningarna till att vi gillar Marvel så mycket. :)
 Kayuzuzu
Estetiskt snygg och underhållande. Kul med en "ny" superhjälte istället för ännu en reboot.
 EvilNed
Överlag väldigt bra. Över förväntan. Tyvärr har filmen en stor svaghet, och det är karaktären "Black Panther" som är dötrist. Men filmen drivs snarare av bikaraktärerna så det spelar inte så stor roll. Filmen borde typ hetat Wakanda istället. Black Panther känns meningslös.
 Skökskjuterska
Stark tvåa ffa för det visuella spektaklet. I övrigt inget som direkt imponerar och jag är inte heller superförtjust i genren till att börja med. Men, skulle tro att denna står sig rätt bra jämfört med övrig generika under Marvelflagg.
 dr_Robert
Filmen känns betydligt längre än den är. Första halvans visuella spektakel är för långt, men väldigt snyggt och räddar tvåan. Andra halvan är sedan en enda lång actionscen, men eftersom ”karaktärerna” vare sig blöder eller har en tredje dimension är det inte spännande utan bara tråkigt. Då hjälper det inte att filmens viktiga roller har mörk hudpigmentering och ofta dessutom är kvinnor.
 the Feber
Oj vad roligt att se! Men låt oss börja med det som sänker betyget, nämligen sista akten. Det blir återigen en superhjälte som slåss mot en superskurk som är en identisk kopia i scener som dränks av specialeffekter. Antagonisten är annars en av de intressantare i MCU, även om han slarvas bort i slutet. De kvinnliga karaktärerna får framträdande och intressanta roller. Fotot är snyggt och effekterna absolut i toppklass. Storyn håller upp intresset och miljöerna med tillhörande musik känns fräsch. Detta är helt klart en av de bästa superhjältefilmerna!
 Supernaut
Med hästlängder det bästa Marvel Studios kläckt ur sig. Frågan är hur något efter detta ens ska komma i närheten. Även utan den geniala hanteringen av representation och politik är det en riktigt solid superhjältefilm med en av de bästa antagonisterna jag sett på film och tveklöst den bästa i en Marvelfilm. Fantastisk!
 karlmats
Ännu en Marvelfilm i alla dess bemärkelser, enda skillnaden är att man här har en mycket mer diversifierad cast, vilket är positivt i sig men inte något som kan rädda filmen i sig. Storyn är ganska alldaglig och karaktärerna likaså. På många sätt är det här kusinen till Wonder Woman, jag är väldigt glad att de här filmerna äntligen görs, synd bara att de inte kunde göras bättre. De flesta Marvelfilmeran landar på starka 2or, de som kommer över det har någonting extra, oftast i dialog eller i form av en väldigt underhållande skurk. Här saknas kryddan och kvar blir en massa slagsmål med folk som inte kan skadas och en storyline utan direkt nerv. Det är snyggt och påkostat och jag blir aldrig uttråkad, men det räcker inte hela vägen. En stark 2a.
 Halofreak92swe
Häftig film! Vackra miljöer och spännande story! Inte alls lika flummig som vissa andra marvelfilmer. Musiken är <3
 arietis
Tänka sig, en film med nästan uteslutande svarta skådespelare och många, många kvinnor i stora roller. Och det går väldigt bra för den. Det är nästan som att filmpubliken kan hantera kvinnor i stora roller, kvinnor i superhjältefilmer, kvinnor som är krigare och filmer där majoriteten inte består av blekhyade människor. Hoppsan liksom. För mig som inte kände till Black Panther innan Avengers CW var det väldigt spännande att lära känna den här helt nya världen. Wakanda känns mer exotiskt och spännande än de utomjordiska världar vi tidigare mött i MCU. De har gjort ett bra jobb med att porträttera detta hemliga land och dess invånare. Precis som i alla andra Marvel-filmer är actionscenerna onödigt långa och många, men det är ju något man får acceptera när det gäller superhjältefilmer. Det här är en mer sammanhållen film än de brukar vara. Fantastiska skådespelarinsatser och väldigt bra specialeffekter.
 Argo_L
¨Fy van vilken värdelös film. Vilka kassa skådespelare osv...
 Harford
Snyggt gjort med enastående specialeffekter, men manuset är tyvärr inget vidare. Mest action för barn och tonåringar, speciellt svarta, som säkert kommer att älska den. Men för oss andra är den en gäspning. Tyvärr kommer vi säkert att få se en lång rad uppföljare då den dragit in mycket pengar. Men det är trevligt att se många starka kvinnliga karaktärer.
 menschenfeind
Urkass CGI, samt för lång och den tappar kraft ungefär halvvägs in. Plus för att panterns dräkt ser ut som den ska, till skillnad från tex Avengers.
Innan filmen premiär så var hypen total och inom Amerikas svarta befolkning hade den vuxit till en rörelse. Utifrån detta så kommer denna film, trots att den är en bra och sevärd film mer, gå till historien för hur viktig den var genom att man nu äntligen vågade skapa en massiv produktion där nästan uteslutande rollerna spelades av svarta skådespelare och som dessutom med många och starka kvinnoroller. Jag har andra Marvel-filmer jag gillar bättre men jag har fallit hårt för Wakanda. 3+
 amam
Utspelar sig till större delen i Wakanda, vilket är lite tråkigt när den större Marvel-världen är betydligt mer intressant. Drar ner helhetsintrycket litegrann från en svag trea, till en stark tvåa.
 abnormal
En hel del bra, t.ex. snygga dräkter och bra genusperspektiv, men en hel del irrationellt och ologiskt beteende - varför skulle ett så modernt och framstående samhälle bygga på blodsarv och rituell strid?
 Adoniram
Marvel i matinékostym som flörtar med afroamerikaner. Tycks ju ha lönat sig, men imponerar föga.
 zallaxx
Helt klart en cool del av marvel universumet. Sluttalet var bra. Påminde lite om chaplins dictatorstal där (för den bildade) :)
 V70
Blaxploitation+Lejonkungen+Saganomr ingenstridscener+Afrikatouch. CGI dominerar och allt annat saknas.
 Vertov
Hade stora förhoppningar, men blev lika besviken som de senaste Marvelfilmerna. Svag tvåa.
 amotherscrime
Helt klart en av de bättre Marvel-rullarna men det säger inte mycket. Fortfarande löjlig på många sätt.
 widez
Det är en snygg film men story är ingen höjdare. Jag rankar den bland de sämre Marvelfilmerna i slutändan.
 Robkiller
Riktigt uselt. Kass handling och värdelösa skådespelare. Helt meningslöst.
 WillyV
Äsch då, den var fullt i klass med de flesta övriga Marvel-filmerna de senaste tio åren. En trea med andra ord.
 laowai
ANTLIGEN! Bra och normbrytande. Den har filmen ar svar att forsta vikten av om en inte ar bekant med Amerkansk kultur och historia.
 kryttan
Helt ok, men mycket svajjig CGI på sina ställen och en mossig överspelande Forest Whitaker som försöker låta afrikansk och misslyckas kapitalt! Underhållande men medioker.
 KJ
En av de bättre Marvelfilmerna. Inte perfekt, men lyckas på så många punkter att det inte gör så mycket.
 Johjt
Tyvärr den svagaste och sämsta "MCU" filmen hittills. Sorry Marvel, men nä. Den är ju inte dålig ska jag tillägga, men skådespelare och handling kunde varit bättre.
 consumedmind
hade kanske för höga förhoppningar men det här va ju riktigt dåligt, och lite rasistisk?
 Hans Moleman
Inte bästa förutsättningar när man ser den på ett plan, men hade oavsett om jag sett den på bio fått en tvåa.
 Qhorinhalfhand
Du kommer få en fantastisk filmupplevelse om du inte ställer så många logiska frågor kring vibranium och wakanda, med otroligt bra karaktärer (Michael B. Jordan inte minst) och story. Ska man leta efter något minus så kan jag tycka att man kunde dragit ned på några actionscener och lagt in lite mer manus istället. Men oj vad bra, en av de allra bästa marvelfilmerna so far, stabil 4a.
 vonadel
Ganska besviken faktiskt. Hade väntat mig en av de bättre MCU-filmerna, men så var verkligen inte fallet. Brukar föredra Marvels solo-filmer, men här fanns mycket att sakna. Förstår verkligen inte hajpen runt denna. Riktigt tunn story. Trista action-scener, mest en massa fighting. Ok, den är inte helt kass, men nah...det räcker inte. 5/10
 Björkman
Stabil, men saknar det där lilla extra. Samtidigt sticker den ut lite jämfört med många andra superhjältefilmer med sin geografiska placering och mix mellan modern teknik och bevarande av äldre kultur på samma gång. Mest plus för Michael B. Jordan och Letitia Wright.
 Bozze80
Matinéaction med en hyggligt intressant story, som dock har stora hål, så försök inte tänka logiskt när du ser den, koppla bort hjärnan lite. Utseendemässigt så är det en salig blandning av riktigt snygga scenerier, och lika fula sådana, och det samma gäller actionscenerna, förutom att de är otroligt mesiga så är de också av väldigt varierande kvalitet, vissa välgjorda, andra amatörmässiga. Förstår inte alls hypen, och jag förstår inte riktigt hur man kunde göra en film som varierar så mycket i kvalitet...
 HerrNenne
Nej jag vet inte, jag gillar tanken mellan krocken mellan det gamla traditionella och det hypermoderna teknologiska, både i Wakanda som i karaktärerna, och Wakanda är superhäftigt och filmen är grymt snygg med grym setting, men... Storyn är ju jättedålig, och mest irriterande.
 Benisakura
Ge mig en superhjältefilm med handling och mörker tack, de flesta som görs nu är alldeles för bubbliga för min smak.
 RichardEk
En Marvelfilm som omgav med en hel del hype, att den skulle vara något extra, i samband med premiären. Nu håller den ganska medelmåttig Marvelnivå. Det är som vanligt gott om action och lagom mycket karaktärsutveckling, men väl inom bekvämlighetszonen. Att filmen skulle innehålla anmärkningsvärt starka kvinnliga karaktärer håller jag inte med om, inga stora steg framåt i jämställdhet här inte. Vi får också den sedvanliga dosen amerikansk sentimentalitet centrerad kring fader-son - temat. På det stora känns filmen mest som en transportsträcka till 'Avengers - Infinity War', och med närmare eftertanke är det ju precis det den är.
 Greystalker
Stark trea, grymma talking drums!
 Eldritch
Suck, går på det varje gång. "men den här marveln är faktiskt bra". Nej, det är den inte. Väntar fortfarande
 lumberdajack
Den bästa marvelfilmen jag har sett. Känns modern och har fantastiska miljöer.
Nja, det är jättesnyggt och allt det där, men som med Thor så rör vi oss mest i ett påhittat ställe baserat på cgi. Rätt tröttande. Vill ha tillbaka Marvelatmosfären från första Iron Man.
 shitstorm
Oscarsnomineringen är ett skämt.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
The Shape of Water (info) 08:48 14/2 (80)
Beautiful Boy (info) 06:50 14/2 (23)
The Ducktators (info) 01:30 14/2 (8)
Scrap Happy Daffy  (info) 01:28 14/2 (3)
Daffy - The Commando (info) 01:26 14/2 (7)
Snurre Sprätt lär sig flyga (info) 01:25 14/2 (5)
A Serbian Film (info) 01:22 14/2 (199)
Miss Violence (info) 01:09 14/2 (15)
Black Mass (info) 00:24 14/2 (71)
Efterlyst av hemliga polisen (info) 00:03 14/2 (2)
Arrival (info) 00:00 14/2 (171)
The Favourite (info) 23:50 13/2 (19)
Min vän Mac (info) 23:32 13/2 (30)
Röjar-Ralf kraschar internet (info) 23:25 13/2 (7)
Bird Box (info) 22:39 13/2 (46)
Han som drar veven (info) 22:21 13/2 (69)
La chienne (info) 22:04 13/2 (9)
If Beale Street Could Talk  (info) 21:44 13/2 (4)
Shoplifters (info) 21:33 13/2 (11)
Mary Queen of Scots (info) 21:30 13/2 (2)
Den skyldige (info) 21:26 13/2 (5)
The Basement (info) 20:12 13/2 (3)
Winchester - House of Ghosts (info) 19:33 13/2 (16)
Revolvermannen och främlingen (info) 19:24 13/2 (12)
Titanic II (info) 18:21 13/2 (62)
Fast and Furious 5 (info) 17:30 13/2 (201)
The Geographer Drank His Globe Away (info) 15:22 13/2 (1)
Beauty Shop (info) 15:03 13/2 (44)
The Limits of Control (info) 09:35 13/2 (88)
Ghost Dog – Samurajens väg (info) 09:32 13/2 (334)
Children Of The Corn IV (info) 09:07 13/2 (35)
Take Every Wave: The Life of Laird Hamilton (info) 08:58 13/2 (2)
Manchester by the Sea (info) 08:25 13/2 (83)
Bob Roberts (info) 08:24 13/2 (18)
Creed II (info) 07:28 13/2 (5)
Ready Player One (info) 06:54 13/2 (78)
Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap (info) 05:56 13/2 (8)
Jackie (info) 05:52 13/2 (31)
American Animals (info) 03:54 13/2 (7)
Frukost på Tiffany's (info) 02:57 13/2 (296)
Svarta änglar (info) 01:27 13/2 (190)
I, Tonya (info) 01:00 13/2 (28)
Robin Hood (info) 00:24 13/2 (6)
Under solen (info) 00:17 13/2 (8)
Kickboxer: Vengeance (info) 00:08 13/2 (9)
Then Came You (info) 23:34 12/2 (1)
Captain Fantastic - En annorlunda pappa (info) 23:19 12/2 (74)
The Day After (info) 22:43 12/2 (1)
Stormdriven (info) 22:40 12/2 (3)
I hennes skor (info) 22:29 12/2 (287)