Julius
Antagligen första femman jag gett till svensk film. Hade därmed låga förväntningar även om jag diggar crazy pictures youtube anektoter. Det här var dock vuxet... överlag. Snyggt, bra skådespel och handlingen håller spänningen rakt igenom. Kan tycka det var lite väl tilltagen action mot slutet, men det var ändå tacksamt efter en ganska långsam film. Konstig premiärdag, även om jag förstår dom hängde upp det på midsommar. Kanske hoppas dom på mycket regn framöver. :-)
 1idiotzebra
Sjukt snygg, ok skådespel. Men anti-ryss propagandan som genomsyrar filmen tar ner betyget rejält.
 cluster-
Jag är grymt imponerad. Inte så mycket för svensk film och skådespeleri normalt sätt, men det här var riktigt bra. Att ett indiebolag gör bättre produktioner än de stora är ju underbart.
 PEJ
grymt dålig story som haltar rejält i många bitar, dessutom mycket dålig koll på militära taktiska grupperingar, rörelser och felaktiga vapen mm. Det enda som möjligen väger upp en del är några goda skådespelarinsatser. Handlingen brister i stora delar och det hela påminner mest om nåt flummigt Ingmar Bergman-skapelse där varje biografbesökare kommer ut från bion med var sin upplevelse. Nej detta dyger inte - sämsta svenska filmen på många år.
 Jompalompier
Visuellt är det en fullpoängare sett till vilka små medel de har jobbat med. Jag har gillat Crazy Pictures i många år men var tveksam till om det skulle hålla som långfilm. Jag får ändå säga att den var underhållande och snygg så även om manuset kanske inte var så fantastiskt man hade hoppats på så väger det andra upp den. I vilket fall VÄLDIGT roligt med en svensk film av den här sorten, ska bli jävligt spännande att se vad de hittar på framöver!
 PeterTheW
Nja, inte riktigt. Nog är det kul att se en svensk katastroffilm, och nog är den riktigt jäkla snygg rakt igenom. Dessvärre finns det inte en karaktär att bry sig om, både huvudkaraktären och hans far agerar både irrationellt, konstigt och deras relationer passar inte alls in i filmens tema. Relationsdramat stjälper mer än det hjälper. Hade kunnat bli så mycket bätre.
 DYV
Den är spretig i sin genre börjar som en relationsdrama och övergår till thriller och bitvis action. Första 45 min är en lång transportsträcka, där framåtrörelsen är väldigt frånvarande. Att ens ge sig på att skildra en ensamvargs uppväxt med ett 30-45 min långt anslag är snudd på galet i sin långfilmsdebut. Det är i interaktionen men andra karaktärer som huvudkaraktären formas, och den lilla interaktionen som sker är tyvärr ganska kantig och klicheartad. Karaktärerna lämnar mig i princip helt oberörda. Ganska snyggt foto men känns inte som den matchar handcamens skakiga uttryck som påfallande ofta används och musik känns inte heller hundra hur den matcher fotot. Slutsatsen är att det känns lite som en häxblandning lite av det här lite av det där, så får vi något nytt och spännande kanske eller snarare som brukligt i detta fall, vad var det här?
 nodon
På många sätt fantastisk film som tyvärr tyvärr tyvärr förstörs av plot trooper och meningslösa plot-bitar som stjälper istället för att hjälper en otroligt spännande historia. Vissa stunder sitter man på nålar och filmen är magiskt bra. Andra stunder försvinner magin och man skruvar på sig av frustration.. Synd för jag är ett mkt stort fan av Crazy pictures.
 amam
Stark trea. Intressant att det kommer ut en svensk beredskapsfilm i samma veva som regeringen skickar ut informationsbroschyrer om samma ämne till alla hushåll i landet. Annars är det en välgjord film som tyvärr har några svagare bitar som hindrar betyget från att gå upp till en fyra. Men helt klart sevärd.
 Masjävel
Hahaha, vad var det här?! De finfina actionscenerna verkade ha dränerat hela budgeten, medan det hade behövts bättre manus, klippning, skådespelare och regi. Aldrig sett en film med så många ologiska beslut och opassande familjegräl.
 Brinck
Inleds med en för lång set-up med huvudpersonen, den tiden borde klarats av väsentligt mycket fortare. Mittenpartiet är dock mycket bra, där det är intressant att se ett Sverige under attack, även om jag hade velat se mer om hur befolkningen faktiskt agerar. På slutet blir dock alldeles för mycket pekoral och utdraget. Övriga saker som är konstigt: De som attackerar är helt fenomenala på det de gör, tills det handlar om att plocka upp ett vapen. Då kan de inte träffa något. De är värre än stormtroopers. Dessutom är det ett problem att huvudkaraktären inte är speciellt likeable. Han tar många konstiga beslut och är allmänt moody på ett ointressant sätt. Bra är fotot och specialeffekter, de håller toppkvalitet. Hade man gått en runda till i manusrummet, och kortat ner filmen med 45 minuter, då hade det kunnat bli en fantastisk film. Nu är den medioker.
 fabbe86
Jag hade två väldigt härliga timmar i biostolen! Kände mig glad och upplyft efteråt. Ja, det finns en del att anmärka på som de flesta redan nämnt, rätt spretigt, osympatisk huvudkaraktär (har inga problem med det i sak, men frågan är om tanken var att han skulle framstå som så pass egocentrisk?), kärlekshistorien haltar, på gränsen till melodramatisk slutscen osv. Men jag tycker ändå att det lirar! Fin, pampig stämning. Mitten-timmen är riktigt spännande! Mycket, och over the top, härligt! Hoppas att det blir en publiksuccé och en brytpunkt som ritar om det svenska filmlandskapet... Men det kanske är för mycket att hoppas på. (Svag fyra/stark trea)
 staynow
En trea för ett välförtjänt försök!
 Zephyrox
Riktigt bra men aningens lång, därför bara en 4:a.
 Berra S
Mycket bra för att vara en svensk film. Jag anser att den får oförtjänt låga betyg av många på SF-filmtipset. Visst finns det ett par överdrivna sekvenser men vilken film har inte det, det är ju inte diskbänksrealism utan en framtidsfantasi. Dessutom nog så trovärdig så som världen ser ut. Hur skulle vi svenssons agera om vi stod inför ett verkligt hot? Bra gjort, filmmakare, mer av den varan. Bra grafik, ljud och bra action även om vissa skyttar borde öva på skjutbanan lite oftare. Rekommenderas!
 Teolinda
Spännande, välgjord, annorlunda, bitvis riktigt obehaglig eftersom igenkänningsfaktorn av Sverige får det att krypa in under huden. Bra musik och kul med några andra skådespelare än de man alltid ser. Negativt var väl en del logiska luckor, lite överdrivet sentimentalt trams och att den borde varit en halvtimme kortare. Men riktigt sevärd film!
 choklatchip
När man har sett Crazy Pictures och Poesi för fiskars utveckling under åren så är det underbart att se att de lyckades med sin första långfilm. Personligen gillade jag början bäst och tycker att man kunnat jobba mer med den mänskliga bristen på kommunikation. Lite utdragen i min smak och lite för mycket action och för lite av deras vassa humor.
 jiemm
Mycket välgjord. Och rolig pastisch på... ja det mesta. Men tyvärr är den väldigt seg i de långsamma partierna.
 Supernaut
Snygg och i en helt annan klass än svensk film brukar vara.
 Green Mamba
SE INTE DENNA FILM! Den sämsta film jag har sett på bio. Extremt dåligt skådespeleri. Filmen saknar helt rödtråd, är bara sammansatt av lösa scener. Manuset och handlingen är så ogenomtänkt att det är pinsamt. Hela filmen är full av logiska luckor och de får inte ihop det på slutet.
 athelstone
Inte en perfekt film i alla alla avseenden, men känslan och stämningen som förmedlas är oftast mycket trovärdig. Bitvis lite propagandavarning, bitvis lite för mycket hollywood och bitvis lite pajig men helheten är ändå oväntat bra.
 callusis
Inte bra. Alls.
 Hompen
Bra början, med stabil klippning, och karaktärerna sätts bra (utom Annas familj). Men efter första akten så är det några scener som är för långa, tempot hade behövt vara snabbare. Bra foto, bra skådespelare. Imponerande filmskapelse. Hade föredragit dock något starkare färger i bilden vid post-produktion. Ljudet är också på tok för lågt på blu-ray utgåvan. Filmen når inte riktigt ända fram, pga klippningen. Men är ändå en av den bästa svenska filmerna någonsin.
 ShenLong
Jättemärklig film rätt igenom.
 Danny_Boy
Produktionen och effekterna håller högsta möjliga klass. Storyn känns som en förolämpning mot all intelligens. En svag tvåa.
 ekneB
Wow, är enormt tagen av den här filmen. Sluter kommer väl snabbt och plötsligt, men det är helt klart en av Sveriges absolut bästa filmer i min mening. Nånting som jag stör mig på i allmänhet med svensk film är att manus och utförande är så extremt teatraliskt och överartikulerad. Tycker dom har lyckats att komma ifrån detta bortsett från ett par roller. Wow, det var en häftig upplevelse
 Purp
De två huvudkaraktärerna, fadern och sonen är riktigt jobbiga står mest och stirrar med öppen mun och är allmänt psykiskt störda, jag förstår inte varför man i svensk film alltid ska skruva till karaktärerna så förbannat. Jaja måste ju erkänna att vissa effekter var bra men det väger inte upp det negativa.
 saturday_sun
Oengagerande om militär attack mot Sverige. Tyvärr väcker ingen av de tråkiga karaktärerna något medlidande utan man hoppas bara att slippa se dem mer. Oerhört trist kärlekshistoria som förblir olycklig oavsett omständigheterna. Det enda välstämda är väl pianot.
 DIProgan
Märklig. Relationerna är behållningen och gör filmen till något av en kommentar kring att våga vara ärlig. Katastrof-bitarna känns rätt onödiga och fick en att tro att filmen skulle se väldigt annorlunda ut än vad den gjorde men i slutändan ok underhållning i ett annorlunda format för att vara svenskt.
 lurkan
Fy fan vilket skit!
 Qus
Hade förväntat mig bättre faktiskt. Fanns liksom ingen röd tråd i filmen.
 erosagape
Mycket var rent valhänt men skulle Sverige attackeras så vore alla en smula valhänta ute i byggda. Utifrån den grunden så tyckte jag att filmen klarade att arbeta sig upp till en fyra, kanske pga far och son-relationen, som smärtade mer än skådisarna egentligen klarade att ge uttryck för.
 Mlady Milenka
Effekterna klarade de av, men de glömde att ta in en manusförfattare.
 Hypostas2
Jag klarade inte av se klart den här filmen. Efter en uselt skriven och skådespelad melodramatisk upptakt så ballar det hela ur i Michael Bay-action med bilar som krockar och flyger till höger och vänster. Dessutom en sekvens som påminner om något hämtat från ett datorspel, där pappan får agera hjälte. Det känns lite grann som det är ett gäng omogna tonårsgrabbar som skrivit manuset. En riktig kalkonrulle. Pappan, sonen och politikermorsan är pinsamt dåliga i sina roller. Noll trovärdighet, men snygga effekter.
 Christofer
Visst andas det Crazy Pictures alltid, men kanske inte med samma finess som man sett i vissa av deras andra produktioner. Kanske en aning bombastisk för sitt eget bästa också men det var ändå underhållande. Skådespeleriet var väl kanske inte på topp överlag och manuset hade vissa brister måste jag erkänna, så den fyra som jag först satt och funderade på att sätta får nog bli en trea istället när jag tänker efter.
 Sture Stenhög
Det är kul att man vågar sig på ett sådant här ambitiöst projekt i Sverige, då kan jag också ha visst överseende med att det blir lite pajigt på sina ställen, för det blir det onekligen. På det tekniska planet gör man det bra sett till förutsättningarna, men den begränsade budgeten gör sig ändå påmind ganska ofta. De lyckas heller aldrig riktigt strukturera upp det här, mycket antagligen för att man vill berätta lite mer än det finns plats för på två timmars speltid. Det verkar som att de blev tvungna att klippa ner filmen ganska rejält för att den inte skulle bli för lång, och det märks. Men om man inte har fått nog av den varan i regeringsbildningen, så är det underhållande att få se Sverige gå helt åt helvete, och jag gillar verkligen miljöerna i bergrummet, det känns som en underutnyttjad resurs i svensk film. Intressant dessutom med en psykologiskt skadad huvudperson, och jag gillar att hans farsa tilldelas lite mänsklighet trots att han på det stora hela är ganska mycket av ett svin. Svag trea
 RustyFilm
Det här är en svensk aktion terror triller (konstigt bara det). Berättandet är tyvärr ofta osammanhängande. Man vill väl uttrycka den förvirring som uppstår i en attentatsituation men att göra det så att berättartekniken blir det stökiga är inte bra. Men bra är skådespelarinsatserna (genomgående), hela skådisassemblern är helt ny för mig, bara nya ansikten (härligt). Karaktärerna känns genomtänkta och trovärdiga. Mängder av action (sprängningar, bilkrascher osv.) ere. Några gånger känns effekterna ologiska och ej ”pålästa”. Ologiskt t.ex. när Västerbron sprängs (mycket snyggt) och reaktionerna uteblir (midsommar e viktigare). Helheten känns nyskapande men ändå genuint svensk. Erkännande till Victor Danell, Christoffer Nordenrot och den nya bekantskapen CrazyPictures. Ljud och ljudmix är mycket bra (Gustaf Spetz). Del av anledning till den höga poängen är nationalism, erkännes.
 robfox3000
Sämsta filmen, jag blir bara irriterad av karaktärer och handlingen. Typisk svensk film, där huvudkaraktärer varken pratar eller kommunicerar med varandra. Ilskan av fler års tystnad samlas på så att agerar på idiotiskt likgiltigt sätt. Sån budget, så kass handling.
 abnormal
Vansinne att så bra foto och musikläggning krossas av det mediokra skådespelet och det horribla manuset. Irrationella människor som dumstirrar sig genom hela filmen finns det redan alldeles för mycket av. En snygg film med potential störtdök och lämnade en mållös på ett dåligt sätt.
 EvilNed
Jag ger filmen en fyra, men samtidigt erkänner jag att familjedramat var patetiskt. Däremot var spänningssekvenserna sinnessjukt bra. Jag kommer minnas de senare, och glömma relationerna.
 Bozze80
Produktionsmässigt en solklar femma, riktigt snygga effekter och bra ljud/musik. Stora delar av handlingen är dessutom fantastisk, men så har vi även vissa delar som är usla, som t.ex. att många agerar så hjärndött. Hade man dessutom hållit sig till katastrofdelen så hade det varit ett mästerverk! Gillar verkligen också mystiken kring vissa saker.
 Adoniram
Det känns som man försökt göra två filmer i en. Katastrofdelen är väl inte så tokig, men relationsskildringen blir rent pekoral. Sammantaget: bra försök, med inte så lyckat resultat.
 dafreakish
Imponerande debut av kollektivet. En intressant, vacker och samtidigt spännande historia som bådar oerhört gott inför framtiden.
Jag är positivt överraskad, roligt att Sverige kan åstadkomma en riktig film för en gångs skull. Effekter, spänning och story är i stort bra, men visst hade filmens drama behövts fila på - särskilt huvudkaraktären som är bra grå.
 norenorama
Mycket var fan bra på riktigt, heja Sverige! Lätt sevärd, men en scen förstörde sjukt mycket för mig då jag är lite känslig för vissa saker, så drar ner betyget. Dock så har jag hittat en ny favvo skådisi Jesper Barkselius, farsan, sjukt bra, honom vill jag se mera utav, men han va så jävla bra här så är ingen fara för det, kul när man ser någon ny man gillar =) Lär även hålla ett öga på Victor Danell regissören, se vad han tar sig för mera.
 Hanness
Ologisk och pinsam film, såklart ska det vara den onda ryssen med.
 Murvel48
En på alla sätt enerverande film - och mest enerverande var sonens ständigt fåraktiga stirrande.
 Murvel48
Enerverande, ologisk och på många sätt dåligt gjord - och fan vad trött man blir på sonens ständigt fåraktiga stirrande. Aktionscenerna räddar en svag tvåa. Men det är med darr på ribban...
 WillyV
Imponerande ambitionsnivå. Bitvis riktigt tajt.
 InzZzomnia
Nä ambitionen var det inget fel på men genomförandet har en del att önska, klent manus och klent skådespel.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Veronika bestämmer sig för att dö (info) 00:52 22/7 (81)
The Reunion (info) 00:42 22/7 (11)
The Dark (info) 00:25 22/7 (3)
Min grekiska sommar (info) 00:18 22/7 (4)
The Wife (info) 23:59 21/7 (19)
Flotten (info) 23:43 21/7 (4)
Klienten (info) 23:41 21/7 (112)
Hostiles (info) 23:36 21/7 (18)
Murder Mystery (info) 23:20 21/7 (13)
Spartacus (info) 23:19 21/7 (271)
The Lone Ranger (info) 23:17 21/7 (173)
Den gode, den onde, den fule (info) 23:03 21/7 (817)
Coneheads (info) 23:02 21/7 (99)
Flipped (info) 23:01 21/7 (76)
Husdjurens hemliga liv 2 (info) 23:00 21/7 (3)
The Meg (info) 22:59 21/7 (49)
Häng dom högt (info) 22:58 21/7 (101)
Spider-Man: Far From Home (info) 22:56 21/7 (10)
The Mist (info) 22:54 21/7 (838)
Fasanjägarna (info) 22:40 21/7 (20)
The Curse of La Llorona (info) 22:24 21/7 (5)
The Mountain Calls (info) 22:16 21/7 (1)
Avengers: Endgame (info) 22:08 21/7 (32)
Captain Marvel (info) 21:54 21/7 (36)
Personal Shopper (info) 21:53 21/7 (12)
Ideal Home (info) 21:50 21/7 (2)
Shazam! (info) 21:49 21/7 (16)
Bränd (info) 21:48 21/7 (13)
Dödlig skörd (info) 21:46 21/7 (198)
Sorry to Bother You (info) 21:42 21/7 (25)
Happy Death Day (info) 21:33 21/7 (36)
Det (info) 21:31 21/7 (114)
Doctor Who (info) 21:28 21/7 (17)
Bob Lazar: Area 51 & Flying Saucers (info) 21:14 21/7 (3)
Men in Black: International (info) 20:50 21/7 (5)
At the Sinatra Club (info) 19:43 21/7 (1)
Cold Heart (info) 19:25 21/7 (7)
En ettas dagbok (info) 18:54 21/7 (2)
10 Years (info) 18:22 21/7 (21)
Reine & Mimmi i fjällen! (info) 18:19 21/7 (335)
Batman vs. Teenage Mutant Ninja Turtles (info) 18:11 21/7 (4)
The Night of the Virgin (info) 17:28 21/7 (1)
The Ritual (info) 15:27 21/7 (55)
1922 (info) 15:25 21/7 (21)
The Brasch Family (info) 15:20 21/7 (1)
First Man (info) 15:07 21/7 (34)
Boyhood (info) 14:09 21/7 (163)
En pyromans kärlekshistoria (info) 14:08 21/7 (3)
What If (info) 14:07 21/7 (49)
CHiPs (info) 14:00 21/7 (14)