Powha
Gillar Mayhem. Bra casting.
 karlmats
En fruktansvärt mörk och obehaglig film faktiskt. Jag tror att gemene man kanske bör hålla sig bort från det här om hen vill behålla sin gulligulliga världsbild. Det bygger ju samtidigt på verkliga händelser och om man är intresserad av att få en inblick i en annan del av världen än den man själv tillhör så finns här ett ypperligt tillfälle att göra det. Det är några visuellt jobbiga scener och med tanke på verklighetens händelseförlopp är jag ändå glad att Åkerlund väljer att inte väja för dem. När ett band vill sprida ondska och misär, ja då är det inte läge att vara barntillåten. Samtidigt gillar jag också att Åkerlund på samma gång tar det här på stort allvar och lite med glimten i ögat. Utan att förlöjliga den här subkulturen, som han själv var en del av i ungdomen, lyckas han ändå lyfta fram mycket av det som är absurt med hela situationen och det blir ändå lite skratt bland publiken. Det är synd att den är på engelska när den utspelar sig i Norge med norska karaktärer, jag har generellt svårt för sånt, men samtidigt finns det så mycket annat som uppväger detta faktum och lillebror Ensam Hemma i huvudrollen är riktigt bra. Att jag sen satt och tänkte att Varg var sjukt likt Val Kilmer bara för att efteråt se att Val Kilmers son faktiskt var med i filmen men spelade en annan roll är ju lite av ett mindfuck, men i en sån här film är väl det bara lämpligt. En film som stannar kvar efteråt, ibland behöver man lite perspektiv på livet och jag kan inte låta bli att sätta en 3a på det här spektaklet.
 Engravadlax
Grejen med Edgelords of Chaos är att det är inte en dåligt producerad film, men innehållet--de dödspinsamma tonåringarna och deras subkultur--hade gjort sig så mycket bättre som komedi, för jag tror inte att källmaterialet låter sig med fördel tolkas på något annat sätt. Jag hade föredragit en fars med narrativ fokus på Varg och Fenriz-bromansen. Cornflakes!
 YouAreNrIchi
Den har en del problem - Emory Cohen som Varg är brutalt felcastad - och vissa saker spolas förbi lite snabbt. Men det var en väldigt bra film utöver det, särskilt våldsscenerna känns väldigt äkta.
 callusis
Rory Culkin är en favorit så där finns något, men Emory Cohen förstör ju mest. Frågan är väl annars varför Jonte inte använder skådisar med korrekt språk där historien utspelar sig? Konstigt... Svag, svag, svag, svag, svag, svag trea.
 Thy Impaler
Emory Cohen var det sämsta valet för ''vloggaren'' Vikernes..
 Jaganatha
Det är första gången jag tycker genuint bra om en film regisserad av svenske Jonas Åkerlund, men så har jag ju också för alltid den dödliga konflikten mellan Øystein "Euronymous" Aarseth och Kristian "Varg" Vikernes inpräntad i minnet. Rory Culkin är helt perfekt i rollen som Euronymous, medan Emory Cohen är ett lite mer udda val i rollen som Varg, men castingen fungerar ändå hyfsat. Stundtals är detta blodigt och brutalt på ett realistiskt sätt som vida överträffar många av dagens skräckfilmer. Sanningshalten i historien går nog också att ha invändningar emot, men ingen kan väl egentligen invända emot att Varg Vikernes var och är en helt jävla genomvidrig människa. Själv lyssnade jag bara på Mayhem i min ungdom och aldrig på Burzum, så jag är partisk i målet.
 Ful_fisk
Börjar lite hastigt och småfånigt, men får snart vind under vingarna, förmodligen tack vare verkligheten i berättelsen. Det är ju trots allt en fullkomligt sinnessjuk historia! Tycker skådisarna fungerar bra, även ifall det förstås hade varit sjukt mycket bättre ifall den varit på norska. Klart sevärd, och inte bara för black metal-fans. Kanske snarare mer för andra, mindre puritaniska, tittare, till och med.
 Powha
Varför tycker folk att Varg är felcastad? Han var en slyngel med stort ego, allt han ville ha var bekräftelse. Emory Cohen gestaltar detta vidrigt perfekt.
 Kirikou
Urusel på så många plan. Med tanke på Åkerlunds egna kopplingar till genren hade detta kunnat göras betydligt med respektfullt. Det stinker Hollywood
Riktigt bra och det är en grymt fascinerade historia. Filmen känns lite väl tillrättalagd men jag tycker ändå den visar på väldigt intressant dynamik och jag gillar hur den låter oss som tittare bilda oss en egen uppfattning om många saker.
Senaste kommentarer
Knight and Day (info) 17:46 19/5 (295)
Children (info) 17:36 19/5 (6)
Planerat illdåd (info) 16:28 19/5 (18)
Larry Flynt - skandalernas man (info) 14:28 19/5 (209)
Röda Nejlikan (info) 14:25 19/5 (24)
Fruktans nävar (info) 13:57 19/5 (82)
Den lilla flickan i huset vid vägens slut (info) 12:41 19/5 (58)
Society (info) 11:57 19/5 (62)
Backdraft II (info) 11:08 19/5 (1)
Polar (info) 11:03 19/5 (21)
Vägvisaren (info) 10:58 19/5 (51)
Justice League vs. the Fatal Five  (info) 10:33 19/5 (2)
Mortdecai (info) 09:46 19/5 (25)
Tredje mordet (info) 08:53 19/5 (6)
Five Nights in Maine (info) 08:24 19/5 (1)
En iskall jävel (info) 07:58 19/5 (33)
Oskyldigt blod (info) 06:20 19/5 (33)
Alla mår bra (info) 03:39 19/5 (2)
[REC] 4: Apocalypse (info) 03:22 19/5 (20)
Det vildväxande päronträdet  (info) 03:04 19/5 (6)
Brokedown Palace (info) 02:14 19/5 (55)
Nattbarn (info) 23:41 18/5 (9)
The Mule (info) 22:26 18/5 (15)
Big Brother (info) 22:09 18/5 (2)
Snuten i Hollywood 2 (info) 21:35 18/5 (224)
Sonja (info) 20:19 18/5 (2)
Den hårda leken (info) 18:36 18/5 (1)
Iron Sky: The Coming Race (info) 15:45 18/5 (1)
Time Machine (info) 15:37 18/5 (327)
Sameblod (info) 15:07 18/5 (58)
Zlatan i Alperna  (info) 12:31 18/5 (3)
Fruktan lägger pussel (info) 12:28 18/5 (4)
Atlantic City, U.S.A. (info) 11:47 18/5 (44)
UFO (info) 11:25 18/5 (8)
Star Wars: The Last Jedi (info) 10:37 18/5 (148)
Acts of Vengeance (info) 10:33 18/5 (7)
Purpurgänget (info) 09:59 18/5 (1)
Black Panther (info) 09:00 18/5 (86)
American Exit (info) 07:48 18/5 (1)
Tag (info) 05:38 18/5 (7)
Isn't It Romantic (info) 05:36 18/5 (10)
I Feel Pretty (info) 05:34 18/5 (13)
Enemy Gold (info) 04:04 18/5 (5)
Summer of Blood (info) 03:44 18/5 (5)
Det ljuva livet (info) 23:33 17/5 (150)
De bedragna (info) 23:21 17/5 (29)
Mordet på Orientexpressen (info) 22:41 17/5 (49)
Destroyer (info) 22:33 17/5 (7)
Frank and Ava (info) 22:29 17/5 (1)
Big Boss (info) 21:59 17/5 (96)