Man5on
Jag har lite liknande bekymmer med denna rulle som med Adam McKay's förra, dvs jag må älska alla roliga cameos, de tvära stilistiska kasten och den påhittiga approachen...men under allt det där finns bara en fruktansvärt ointressant historia. Förra gången var det bostadslån, den här gången en vice president. Jag ser fram emot dagen då Adam McKay väljer en betydligt intressantare grundstory att väva sitt annars fräscha filmskapande runtikring!
 Jaganatha
En sympatisk film om en extremt osympatisk man, som ju aldrig borde ha fått chansen att erövra den maktposition han fick. Den poängen driver Adam McKay hem med emfas, för detta är ju så klart en partsinlaga från motståndarsidan. Men jag blir underhållen samtidigt som jag känner igen de flesta av påståendena om Cheney från mediarapporteringen under hans tid som George W Bushs "vicepresident". Speciellt intressant är talet som Colin Powell höll inför FN:s säkerhetsråd och dess koppling till grundaren av Islamiska staten, yrkeskriminelle Abu Musab az-Zarqawi. Christian Bale gör huvudrollen bra, men ännu bättre är kanske Steve Carell som Donald Rumsfeld, en annan extremt osympatisk figur i det amerikanska politiska spelet.
 ViolaIngeborg
Riktig samtids-ångest-film! Mådde verkligen dåligt av att se den. Brutal och lite knäpp.
 myslas
Det här var inget vidare. Mest rörigt och fånigt, ett jäkla hoppande hela tiden. Säger ingenting som inte redan sagts om de här sakerna om och om igen och ärligt talat så är inte ens skådespeleriet särskilt imponerande. Christan Bale har fått massa bra kritik och en Golden Globe för sitt porträtt av Cheney men egentligen går han mest omkring och grymtar. Att han är porträttlik är ju make up-avdelningens förtjänst (precis samma sak som med Gary Oldman i Darkest Hour), ge dem priserna istället.
 DYV
Hade förhoppningar på denna film, men blev besviken, även om den har bättre stunder. Adam McKay försök att göra något humoristiskt och lättillgängligt av något väldigt allvarligt blir en hårt och platt fall. Lite intressant dock att en se hur "medelmåtta" tar sig så långt som till Vita Huset genom att lära sig maktspelet, på ett något krokigt sätt. Däremot alla random inklippa sekvenser och extremt genreöverskridande tilltag gör att det bitvis känns som ett väldigt påkostat kårspex. Fingertopskänsla är verkligen helt frånvarande, istället arbetas det med någon slags bazooka som gör att det bitvis blir så grovhugget and övertydligt att det ibland gränsar mot buskis. Vill nog påstå att Amy Adams gör en mer minnesvärd insats än Christian Bale.
 karlmats
Väldigt svårbedömt, McKay gör en repris av The Big Short och slänger in oortodox klippning, bryter mot fjärde väggen, blandar humor med allvar och det är i slutändan svårt att riktigt veta vad det är han vill åstadkomma med detta. Bales förvandling är makalös, om det är det svårt att säga så mycket. Filmen verkar faktacheckad till max för att slippa de oundvikliga stämningarna som annars skulle komma som ett brev på posten. Filmen är också stundtals väldigt underhållande, det är trots allt en dramakomedi som McKay har gjort men jag undrar lite om det ändå var rätt fokus när man vill porträttera en man och en värld som är så pass seriös. Det känns lite som att det är en presentation av en wikipedia-artikel mer än en inblick i en komplex människas världsbild. Varför gjorde Cheney allt detta? Om det får vi väl egentligen inget svar alls och när jag funderar på vilket håll bilan ska falla får väl besvikelsen över det överväga det underhållningsvärde som filmen ändå hade. Det är en film helt i dagens tidsanda, det ska vara lite hippt, lite coolt, inte ifrågasättas så mycket utan bara vara lite härligt. Sam Rockwell är dock just härlig som W, en av mina absoluta favoritskådisar. Det stannar på en stark 2a då likheterna med, och bristerna i jämförelse med, The Big Short blir oundvikliga.
 PeterTheW
Det skiner till emellanåt, men blir sällan roligare än att se Bale i en riktigt skön tolkning.
 Ful_fisk
Jodå, det här gick hem, betydligt bättre än The Big Short, dessutom. Bale är suverän som denna otäcka figur, och storyn visar sig minst lika fascinerande som den om Bush själv i Oliver Stones W. Obehaglig historia, men också mycket underhållande. McKay är fortfarande inte riktigt den mästerregissör han nog försöker bli, detta är fortfarande inte superproffsig regi, men han har tamigfan ambition att vara innovativ och påhittig, och den räcker långt. Det ska bli spännande att se vad han hittar på härnäst.
 dimension7
Ojämn. Christian Bale gör en otrolig rolltolkning, manuset är bitvis briljant och saker som smink och foto håller högsta klass. Dock är dess propagandistiska, anti-amerikanska Michael Moore-tjat minst lika vulgärt och tröttsamt som de fenomen den söker kritisera.
 Benisakura
Lättsmält.
 Robkiller
Välspelad, men helt ointressant. Regin försöker vara annorlunda, men det tillför inget överhuvudtaget.
 #54
Välgjord, men det räcker inte riktigt för att göra filmen intressant.
 Sture Stenhög
Jag har svårt att tänka mig en sämre ingång för en filmskapare än att vara totalt ointresserad av de personer som man gör film om, men det är alltså den ingång man har valt här. Att man kritiserar Cheney är väl en sak, det kan han gott ha, men det måste åtminstone finnas ambitioner till något insiktsfullt. Oliver Stone avskydde Nixon, men gjorde ändå en film där han försökte förstå honom. Fan, Hirschbiegel gjorde det t.o.m. med Hitler. Att McKay inte klarar av att göra det med Cheney får honom att framstå som en väldigt liten människa som bara är ute efter ryggdunkar från sina meningsfränder. Att filmen klagar på Fox News samtidigt som den använder sig av samma ohederliga retorik själv blir närmast parodiskt. Bra skådespeleri och ett imponerande sminkjobb skänker dock ett visst värde till det här, Men dess främsta funktion är kanske att den blir en väldigt talande illustration av vår tid, när framtida generationer vill studera vilket haveri det offentliga samtalet var på 2010-talet, så kommer den här filmen att bli en ovärderlig källa
 mammene
Det är knappt det blir en tvåa. Hafsigt och tjafsigt utfört och jag kunde bara inte sluta att irritera mig på hur Christian Bale väste, lät verkligen Dick Cheney så där. Kunde blivit intressant om man tagit det lugnare och inte flaxat omkring.
Senaste kommentarer
Paddleton (info) 20:41 25/6 (6)
Union Square (info) 20:10 25/6 (1)
Den of Thieves (info) 19:38 25/6 (27)
Get Out (info) 19:34 25/6 (92)
American Made (info) 19:29 25/6 (37)
The Perfect Date (info) 19:21 25/6 (3)
Crypto (info) 19:19 25/6 (1)
The Drowning (info) 17:58 25/6 (3)
Isle of Dogs (info) 17:32 25/6 (29)
What Men Want (info) 17:26 25/6 (1)
Avengers: Endgame (info) 17:20 25/6 (29)
The Last Summer (info) 17:19 25/6 (2)
Under belägring 2 (info) 17:17 25/6 (150)
Specialisten (info) 17:14 25/6 (117)
Whitney (info) 17:10 25/6 (7)
Booksmart (info) 17:06 25/6 (10)
John Wick: Chapter 3 - Parabellum (info) 17:05 25/6 (12)
Rim of the World (info) 16:59 25/6 (9)
Always Be My Maybe (info) 16:55 25/6 (4)
The Professor (info) 16:51 25/6 (3)
Someone Great (info) 16:46 25/6 (2)
The Girl in the Spider's Web (info) 16:44 25/6 (13)
Hej Pussycat (info) 16:31 25/6 (20)
The Meg (info) 16:27 25/6 (46)
Adrift (info) 16:23 25/6 (9)
Plus one (info) 16:14 25/6 (1)
The Way We Weren't (info) 15:57 25/6 (1)
Anna (info) 15:41 25/6 (1)
Fimpen (info) 14:56 25/6 (75)
Offret (info) 14:55 25/6 (160)
The Con Is On (info) 14:16 25/6 (1)
Bajonett på! (info) 11:56 25/6 (3)
40 pistoler (info) 11:55 25/6 (10)
Smurfarna: Den försvunna byn (info) 10:52 25/6 (7)
The Silence (info) 10:22 25/6 (10)
The 33D Invader (info) 10:08 25/6 (2)
The Man Who Killed Don Quixote (info) 09:43 25/6 (7)
Dödskallen (info) 09:32 25/6 (9)
Wishmaster (info) 09:23 25/6 (108)
Trots allt (info) 08:33 25/6 (1)
The Unwanted (info) 04:59 25/6 (2)
Djungelboken (info) 02:44 25/6 (85)
The Wolf's Call (info) 02:43 25/6 (2)
The Beach Bum (info) 02:42 25/6 (6)
Thunderstruck (info) 02:41 25/6 (2)
Cake (info) 02:41 25/6 (26)
Monica Z (info) 02:40 25/6 (152)
The Nun (info) 01:02 25/6 (31)
Legally Blonde (info) 00:45 25/6 (493)
Mannen från Laramie (info) 00:28 25/6 (26)