kaustiksoda
Peter Dalle har verkligen tagit inspiration av denna, nästan på gränsen till efterapat när han gjorde sin film "skenbart". Men Hitchcocks version är såklart bäst, nu måste jag nog sänka betyget på skenbart.
 Jämte
 Planekonomi
Slutet är väl det enda man kan klaga på antar jag kändes lite fåningt faktiskt..
 lekke
Lite väl larvig buskishumor och Tally-ho-mentalitet samt ibland lite ologisk. Men annars var den ganska kvick och underhållande som Hitchcock brukar vara. Skönt att slagsmålen på 30-talet inte var våldsammare än att man vred om öron och näsor på folk. Sjysta dinky toys-effekter.
 Mikaela
kul o charmig
 schramm
när man kommer över 30-tals humorn, som i sanningens namn är lite väl tramsig, så finner man en grymt spännande historia. Roliga vändningar, bra skådespeleri, tätt regi! en grymt bra rulle med andra ord!
 Tonti
Härligt mysterium med spänning och humor. Dock är upplösningen ganska tam vilket nästan sänker filmen till en trea.
 ilBrutto
Härligt action äventyr av mästaren själv. Kanske inte en av hans nyskapande filmer, men definitivt en underhållande sådan. Varför görs det inte sådana här filmer idag? Dessutom är modellbygget i filmen sanslöst vackra! slår Lucas skit CGI med hästlängder
 Valarn
Håller med Tonti. En för sin tid mycket spännande film. Underhållande och bra.
 mawan
Gillar bikaraktärerna. Speciellt de två herrarna som vill hem och se kricket. Annars en ganska typisk Hitch-rulle, vilket i de flesta fall innebär en fyra.
 haajen
Som väntat en mkt underhållande film som tom lyckas bli spännande emellanåt. Visst har den åldrats i vissa avseenden men känns ändå förvånansvärt fräsch, Lockwood gör en underbar hjältinna.
 goeran
En film som håller att ses om hur många gånger som helst; underbar brittisk humor i denna klassiska spionfilm.
 jimmy ringo
En förtjusande Hitchcock som bjuder på en perfekt blandning av spänning och humor. Mycket underhållande!
 BarryHero
Snackar vi svartvita tågfilmer föredrar jag nog ändå Skenbart (2003). Den här hade en alldelse för lång inledning, många förvirrande så kallade "flaws" (till exempel med kistan, hur kunde han försvinna ner där? Skulle det finnas en våning till under tåget eller? Nja), men humorn (jag hoppas att det var medveten humor) var ibland alldeles briljant! Allt som allt 3/5. Inte Hitchcocks bästa, men samtidigt inte heller hans sämsta.
 Laasse
Hitchcock i sitt esse, om än i en tidig form.
 Myllo
Tågmässigt bättre än "Night train". Men vad är det för inkompetent svensktextare som kallar en (spår)växel för ett byte? Mycket underhållande och humoristisk.
 Scrite
Ännu en riktigt bra Hitchcook. Hittils har ingen av hans filmer gjort mig besviken.
 kakbakarn
Ser att nagon har nedan klagar pa den svenska oversattningen, sjalv tycker jag att min faster gjorde ett bra jobb! Filmen da: den borjade orovackande, med dalig bild- och ljudkvalitet och de ganska trakiga hotellscenerna. Men nar vi kom pa taget blev filmen battre (tyvarr inte bild- och ljudkvaliteten...) och jag maste saga att jag tycker mellandelen var bast. Overlag en nastan valdigt bra Hitchcock som dessutom ar ratt sa rolig rakt igenom. Harligt!
 bubblo
Den inledande halvtimman är lite ofokuserad och tramsig, och överlag är kombinationen av trams och mord lite svårsmält. Men när själva grundstoryn på tåget kommit igång blir det förstås väldigt spännande. Fast det är knappast någon av Hitchcocks starkare stunder.
 kennert
Den känns verkligen gammal.
 3D Daniel
En tidig spännande film med hitchcock. Kul också att Hitchcock skapat karaktärer som ljuger av andra egoistiska anledningar.
 Redwood
Urusel kopia hos SVT.
 WideOpenSpace
Waow, här var det ju riktig action på liv och död! Tror dock att en nyinspelning hade gynnat actionscenerna. Det här var lite tacky och räddar inte en historia som lider av anorexi.
 Daniel Mott
Hitchcock vågade sig egentligen bara på komedigenren tre gånger trots humorn i hans andra filmer: med The Lady Vanishes, den udda Mr. & Mrs. Smith och The Trouble with Harry. Denna är med sin torra trettiotalshumor och vågade scener Hitch bästa talfilm från den brittiska perioden. Betyg: 4
 madox
Spännande och välgjort för sin tid, men lite väl förutsägbart och utan en bra pay-off.
 Mystica
Den är säkert bra för sin tid. Men jag har svårt för klyshor och dåligt skådespeleri, det förtar actionen.
 kaj08
Ännu en bra Hitchcockfilm. Detta är en film innan hans stora tid, men redan den här känns modern och innehåller många klyschor som kunde vara hämtad från en film idag. En spännande film som tyvärr är lite väl förutsägbar och innehåller inga direkt överaskande moment. Det mesta som händer kan förutses. Skådespeleriet är utmärkt och mitt i spänningen som lägger Hitchcock in en del komiska moment i filmen. De två engelska herrarna som diskuterat cricket och som vill hålla sig utanför allt lättar upp stämningen på ett äkta Hitchcockvis. Med tanke på hur gammal filmen är så får den en 4-a, även om den är något svag. Det hade kunnat bli ett mästerverk ifall det inte varit så tillrättalagt emellanåt.
 43seconds
riktigt skön liten bagatell med en stor dos humor.
 the godfather
Ev av hitchcocks bästa filmer måste jag säga. Filmen börjar bra och sen resten av scenerna på tåget så är det helt enkelt spännande. Filmen har bra story och bra skådespelare. Udda story som en del regissörer kopierat i dagens filmer, och det är en person som sett någon men alla bara förnekar. Detta är ett bra exempel på vad att om man tycker något man ingen bryr sig för att alla andra tycker samma så möts den med andra tankar av förnekelse. Så man kanske ska börja lyssna på varann mer. Så uppfattar jag det så tack vare det fina budskapet och spänningen och storyn och bra huvudrolls innehavare så får denna en femma.
 karlmats
Förutsägbar röra från Hitchcock. Börjar sjukt segt och i inledningen får jag även lära mig att ogilla Redgraves karaktär som jag sedan förväntas hålla på i kärlekshistorian med den fabulösa Margaret Lockwood. Tyvärr, Margaret förtjänar något mycket bättre än så och därmed går den biten förlorad. Del två är klart bättre där mysteriet ska lösas upp, även här bjuds vi dock inte på några överraskningar och i den tredje delen blir det Jason Statham-action av det hela som inte bjuder på några direkta höjdpunkter. Märklig film men mittendelen gör det hela ändå hyfsat sevärt, någon 3a kan det dock inte bli tal om. Men Lockwood alltså, satan vilken laxmacka.
 Sture Stenhög
God underhållning som vanligt från den gamle britten. En kul historia är det, den är också berättad med en rejäl dos kreativitet och med hjälp av ett färgstarkt persongalleri. Det är dessutom en rolig film där framför allt kricket-herrarna bjuder på en del skratt. Trots det tycker jag dock att humorn får ta lite för stor plats och det förstör stämningen lite grann. Inledningen blir närmast en smälla-i-dörrar-fars, och filmen tar inte fart förrän de kliver på tåget, men även där hade man tjänat på att tona ner humorn och istället bygga upp lite mer spänning, det är ju ändå sånt som Hitchcock är som bäst på. Men han var ju bra på att skapa gammal hederlig dumunderhållning också, så jag ska inte klaga alltför mycket. Hyfsat stark trea
 mammene
En mer lättsam och lössläppt Hitchcock än man kanske är van vid och det var lite ovant i början att det kändes lite komedi. Men det fungerade rätt bra men lite olika nationaliteter inblandade, favoriterna var förståss de brittiska herrarna.
 Pol Put
En lite sämre Hitchcockare. Ganska förutsägbart och bitvis riktigt fånigt. Det börjar bra, blir sämre och avslutas illa. Som sex med ett paket glass ungefär.
 mylar
Oerhört spännande och välgjort. Jag märker knappt av att den är så gammal. Det här är kvalitetsfilm på hög nivå och den är skriven i en tid då manusförfattare inte behövde vrida historierna femtioelva varv för att villa bort tittarna. Det gick att underhålla ändå.
 ulpe01
Inte så bra som många av hans andra filmer, kunde ha klarat mig utan \'Dupontarna\' (eller \'Dum & Dummare\' om man föredrar)... Inte så spännande och inte lika bra skådisar som man vant sig vid i Hitchcock-filmer. En rätt besviken trea.
 UFO_lars
En trevlig Hitchcock rulle som börjar lite svagt med sakta men säkert bygger upp en spänning. En spänning som underhåller men inte riktigt når upp till vanlig Hitchcock-klass.
 Engravadlax
Meh.
 Solidus
Börjar tramsigt, men när den gamla damen väl försvinner, då börjar filmen växa ordentligt. Spännande, intressant persongalleri och välskrivet från första scenen till den sista. En enkel idé som resulterade i en fantastisk thriller av mästaren Hitchcock.
 ClintanTheKing
Riktigt bra Hitchcock-thriller. Komiska drag och mycket action bjuds man även på i denna högst sevärda film!
 39steps
Mycket spännande Hitchcock rulle som jag verkligen gillar, en av hans bästa från 30-talet.
 AlbinWesley
Magnifikt! Det är så välskrivet så välskrivet, och Hitchcock utnyttjar sitt manus till max. Hur detaljerna vävs ihop och faller på plats så självklart är mycket imponerande för att vara en så pass tidig Hitchcock som det ändå är. Älskar verkligen miljöerna förresten, väldigt snyggt gjort allting, och det lämpar sig alldeles utmärkt för sin berättelse.
Stora delar av filmen känns överraskande tidlösa. Dialogen är rapp och historien välberättad. Trist nog är de sista tjugo rent patetiska. Men innan dess bjuds man på stabil underhållning. (7+/15)
Jag har hört och läst mycket positivt om denna film och även länge velat se den och idag var det dags. Jag måste säga att Hitchcock var ett fullständigt geni och det redan på 30-talet. Detta är helt lysande med sin blandning av komedi och spänning med även en del actionscener. Det är synd är det inte finns någon Hitchcock i dagens filmvärld! 5-
 Mr Praline
Underbar film, inte lika spännande som många andra av Hitchcocks andra filmer, men otroligt rolig och charmig. Tycker humorn påminner lite om "The Grand Budapest Hotel". 4/5!
 Sawatdeedrama
En charmig och oförutsägbar film, något fånig till och från, men inte så pass att det stör. Stämningen var riktigt härlig från början till slut och dialogen kändes för det mesta klockren.
 BSBully
vilken fantastisk film, spännande och klockren humor!
 frommen
Filmen var trevlig, stämningen var härligt brittisk, och perspektivet var verkligen engelst upp i plommonstopen. Påminner i tonen om Grand Budapest blandat med Tintin. Michael Redgrave var ju grymt charmig rakt igenom. Sen tycker jag att handlingen i Hitchcockfilmer kan vara lite ologiska. Anyhoo, kul å se.
 Lilla Blåa Mus
Börjar lite knackigt men tar sig så fort tåget går.
 Jansmyr
Underbar film om tåg och brittiska turister, och så ett mysterium och en maktkamp som fullkomligt dränks av Hitchcocks ärliga kärlek för film och kärleksfulla hån av sina landsmän. Fulländad underhållning. Det borde göras fler tågfilmer.
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
Bränd (info) 16:13 17/2 (40)
Disturbia (info) 15:47 17/2 (542)
Bad Santa 2 (info) 14:56 17/2 (22)
Alla helgons blodiga natt 2 (info) 12:58 17/2 (175)
Dagar som skakat världen (info) 12:52 17/2 (49)
Imse vimse spindel (info) 12:50 17/2 (189)
En riddares historia (info) 12:46 17/2 (586)
Candyman (info) 12:45 17/2 (205)
The Greatest Showman (info) 12:44 17/2 (32)
Berättelsen om Askungen (info) 12:44 17/2 (61)
Beck - Den tunna isen (info) 12:32 17/2 (28)
Vågen (info) 12:26 17/2 (42)
Mindhunters (info) 11:55 17/2 (282)
American Dragons (info) 11:49 17/2 (8)
Peppermint (info) 11:06 17/2 (4)
Beck - Djävulens advokat (info) 10:29 17/2 (17)
White Sun (info) 09:49 17/2 (2)
Climax (info) 09:46 17/2 (9)
The Shape of Water (info) 09:28 17/2 (81)
Puss & kram (info) 07:50 17/2 (8)
Tomb Raider (info) 06:29 17/2 (56)
Damsels in Distress (info) 02:18 17/2 (34)
Alita: Battle Angel (info) 02:12 17/2 (9)
Compound Fracture (info) 01:59 17/2 (2)
The Human Centipede (info) 00:59 17/2 (315)
The Possession of Hannah Grace (info) 00:05 17/2 (1)
A Star Is Born (info) 23:33 16/2 (40)
The Favourite (info) 23:33 16/2 (21)
Bohemian Rhapsody (info) 23:28 16/2 (51)
L'école buissonnière (info) 22:45 16/2 (1)
Mary och häxans blomma (info) 22:43 16/2 (6)
Järnladyn (info) 22:39 16/2 (167)
Valerian and the City of a Thousand Planets (info) 22:29 16/2 (70)
Green Book (info) 22:04 16/2 (18)
Sword for Truth (info) 21:57 16/2 (3)
First Man (info) 21:53 16/2 (22)
Happy Death Day 2U (info) 21:44 16/2 (2)
Lego-filmen 2 (info) 21:34 16/2 (2)
Ant-Man and the Wasp (info) 21:31 16/2 (36)
Spy Kids (info) 21:28 16/2 (174)
Mudbound (info) 21:20 16/2 (15)
Cool as Ice (info) 20:53 16/2 (20)
I Miss Sonia Henie (info) 18:59 16/2 (4)
Bomber och granater (info) 18:46 16/2 (3)
Baywatch (info) 18:32 16/2 (38)
Tårtgeneralen (info) 18:26 16/2 (36)
French Connection – Lagens våldsamma män (info) 17:30 16/2 (249)
The Duke of Burgundy (info) 16:58 16/2 (17)
Summer of '84 (info) 16:03 16/2 (16)
Rampage: Big Meets Bigger (info) 15:25 16/2 (24)