Ramza
Skumt nog en av disneys absolut snyggaste filmer.
 Noseman 2005
Svag trea, mest för den låånga sekvensen som introducerar dvärgarna, och som framställer dem som ett gäng usla komiker. I övrigt lite lagom spännande, roligt, tryggt och bagatellartat - perfekt för barnen, alltså.
 ASSFACE
Snövit är en dum och naiv brud, ingen bra bild av kvinnor som jag skulle ha lust förmedla till barn. Dessutom är låtarna värdelösa. Men den är gammal, den är vacker och det är nostalgi.
 paninaro
Jag vill egentligen inte sätta en etta på det här, men jag kan med facit i hand inte ärligt sätta något annat betyg. Dessutom varken värdesätter eller betygsätter jag nostalgi. Det måste vara Disneys fel att alla barn tror att naturen är så fin och att alla djur är så gulliga och snälla (utom typ gamar). Bättre då att visa knottarna Planet Earth eller liknande så att de lär sig från början att det enda naturen handlar om är överlevnad - inte tindrande rådjursögon i motjlus. Att Snövit är helt pantad ger inte heller direkt några sympatier.
 Kulturgam
paninaro: Du verkar vara en tragisk människa utan någon som helst fantasiförmåga eller sinne för romantik. Du kanske bör fråga dig själv varför du ser på film, eller kolla upp ditt intellekt om du känner dig förnärmad att Disney gett dig en kass verklighetsuppfattning?
 paninaro
Blev du ledsen av det jag sa om gamar? Om det är tragiskt och ett tecken på dålig fantasiförmåga att gilla sälar i partyhattar, hästar med kunskap om aktiemarknaden och apor som är spioner är jag den första att erkänna mig själv skyldig.
 Emcor
För att vara den första animerade långfilmen är det helt otrolig. Det tog Disneys bästa tecknare flera år att måla den här filmen för hand och man måste bara uppskatta det otroliga konstverk som är Snövit och de sju dvärgarna.
 Film Guden
Historisk, och väldigt snygg för att vara från 1937. Måste ha varigt en visuell fest för dem som såg den då. Men jag tycker den var innehållslös. Mycket hänger också på att man charmas av dessa Dvärgar, vilket jag tyvärr inte gjorde.
 Algotsson
Bara måste berätta att det inte är den första tecknade långfilmen, redan 20 år tidigare gjordes El Apóstol i Argentina, dessvärre försvann de sista kopierna av den i en brand 1926. Jag vet att det låter som en skröna, men alla källor tyder på att det är sant. Dock är det den första amerikanska tecknade långfilmen.
 Chriistian2
Riktigt bra! fin film..
 origC-J
Är väldigt gullig och smörig och har väl inte den djupaste storyn man sett, men det är onekligen ett konstnärligt verk av rang.
 kennert
Jaså,det är härifrån julaftons-scenerna i TV kommer ifrån.
 MERisen
Fundamentet att lita sig på, här är tryggheten av en bra film, en klassiker man vet vad man kan förvänta sig av och som inte billigt kopierat någon annan (givetvis bortsett från att den bygger på tidigare berättelser). Nyskapande utan att bli konstnärligt flummigt, roligt utan förnedringshumor, storslaget vacker utan att behöva James Cameron och ett par 3D-glasögon. Barnfilm? Inte då, en film som alla målgrupper kan uppskatta.
 hsimpson
Snyggt, välgjort, underhållande. Men jag tycker inte att det är Disneys bästa. Halvsvag fyra.
 Klintan911
Disneys första och bästa långfilm någonsin, med välgjord animering, underhållande och kusliga scener, fin musik och starka karaktärer.
 Blink182
aldrig varit riktigt en favorit för mig
 femhundratolv
Fruktansvärd.
 Ponycrack
Ett sant Disney-mästerverk!
 Bozze80
Toker är bland det roligaste som skådats på film!
 Lux Lisbon
Lika söt, naiv och romantisk som Snövit själv. Älskade den som liten, men den lyckades inte helt vinna mitt hjärta som stor. Kanske för många dvärgar.
 TheHorrorfan
Sevärd.
 larsen1976
Ett smärre mästerverk, blev imponerad av denna film som har över 70 år på nacken, otrolig vältecknad!!!!
 Strange_
mycket välgjord, ett riktigt hantverk. förbryllas över snövits sjukt genomträngande sångröst, jisses. Gammaldags och ack så nostalgisk!
 esau
Trots sockersötma, klassisk sång och lite slap stick var Snövit och de sju dvärgarna ganska medioker.
 Bankoofer
den funkar, inte Disneys bästa. Har inte klarat sig bra genom tiden haha men se den.
 -Daulig-
Växte aldrig upp med Snövit, så inga nostalgipoäng tyvärr. Dock är jag stormförtjust i animationerna, välgjort minsann, även med dagens mått mätt!
 ulpe01
Så klassiskt, så bra. Vilket hantverk. Så underbar. Önskar alltid att "Jag fångade en räv..."-låten ska fortsätta i alla evighet, den är så bra.
 Newt
Först men långt ifrån bäst. Enskilt magiska moment som "Silly song" och drottningens förvandling blandas med ganska så oengagerat berättande. Huvudkaraktären själv framstår som otroligt tråkig och charmlöst naiv. Prinsen yttrar inte ett ord och kärleksbiten tillsammans med upplösningen är helt intetsägande. Det mesta med dvärgarna och drottningen är det bästa. Det visuella måste också plussas.
 Xenox
En mycket bra barnfilm. Roliga låtar och dvärgarna drar upp betyget till en fyra.
 vordhosbn
Hon kunde väl ha stannat med dvärgarna.
 Ola_Schubert
Väldigt skickligt animerad och ibland riktigt charmig. Men det ändrar inte på det faktum att väldigt mycket ifrån USA är så tröttsamt förutsägbart. En stark trea i betyg får det bli.
 Grillo
Framförallt intressant att de flesta disneykonventioner började tidigt. Dessutom kul att höra dvärgfesten på engelska, även om låtarna i min mening låter bättre på svenska (vilket jag även tycker är sant för klänningssången i Askungen, som har en mer varierad text på svenska än på engelska)... Scenen där Snövit springer genom skogen är faktiskt väldigt läskig, och hade jag sett den som liten hade jag nog spolat förbi den delen eller fått mardrömmar av den... Scenen där drottningen jagas och dör är också väldigt välgjord och oväntat äcklig, med asgamarna som betraktar allt som sker från ovan... Bra disneyrulle, och imponerande för att vara den första, men knappast perfekt.
 Fläskkäft
Måste vara en enorm milstolpe i den animerade världen så för att vara 1937 så är detta fantastiskt gjort. Historien är dock väldigt banal och väldigt utdragen. Det sjungs om evig kärlek, lycka och annat sockersött och det blir lite väl mycket av den varan. Lite klassiskt Disneyhumor varvas med det mycket underhållande sångnumret som vi alla sett på julafton, minst 20ggr iaf. Som helhet är det rätt segt och det finns bra mycket bättre Walt Disneyfilmer än det här.
 hestret
Fantasirik och förunderlig film som testade nya gränser i att vara en fullängdsfilm, vilket inte Disney hade provat innan. Sånt ger plus i min bok. Jag tycker också att animationerna/ritningarna är riktigt bra i den här filmen och det är flera riktigt fina bildrutor. Jag tycker också man lyckas med skräcken i den här filmen och det är också kul att de är så duktiga på att ge varje dvärg, om än en ytlig, egen personlighet. Också en fantastisk musiksättning. Det som drar ner filmen till en stabilt stark trea är att det blir lite för mycket av det charmiga sjung-och-dansandet. Handlingen är inte den bästa till att börja med så det blir lite tröttsamt. Tyvärr är också karaktären Snövit riktigt trist och motsägelsefull (ibland jättemogen och mammaliknande och i nästa stund så naiv som bara flickor i trettiotalsfilmer kan vara) och hon är dessutom oväntat öppet nedsättande mot dvärgarna och deras livsstil, vilket man ju inte direkt tänkte på som liten. Som sagt, betyget är en vanlig stark trea utan krusiduller.
 martin eden
[rek. 4] Min favorit bland Disneys imponerande repertoar. Sagoaspekten är mer trogen den skrivna förlagan, även om ändringar givetvis gjorts, och otäcka och obehagliga element utgör ett vitalt element i kontrasten och dynamiken i berättelsen. Mästerverk!
 Sture Stenhög
Filmhistoriskt intressant, och en imponerande prestation när det begav sig, men som filmupplevelse gav den mig inget speciellt. Storyn är verkligen lövtunn, och kärlekshistorien kan nog vara den mest underutvecklade i hela filmhistorien. Dvärgarna livar upp lite när de dyker upp, men den humor de levererar är ändå lite för barnslig för att de ska bli nåt att skriva hem om. Jag måste också ifrågasätta hur Doc kunde bli Kloker på svenska, han framstår ju som dummare än tåget. Men allt är iaf ganska harmlöst, och nog kan jag titta på det här utan att bli varken irriterad eller uttråkad. Det är lite samma axelryckningskänsla som jag fick när jag såg Frozen, vilket bara stärker intrycket av att Disney har spottat ur sig samma film gång på gång i snart 80 år nu
 Taandborste
Tycker nog fortfarande att den är lite obehaglig... och att den framför allt hastar över det mesta av handlingen.
 Hompen
Filmen är naturligtvis fantasisk för sin tid, och en milstolpe i filmhistorien. Den står sig hyfsat än idag. Snyggt tecknad, även om man ser på en del av djuren att stilen ännu inte är fullt utvecklad. Filmen börjar bra, med bra berättartempo. Och scenen när Snövit rengör dvärjarna hus är underhållande och charmig. Problemet kommer in när dvärjarna entrar historien, då blir det segt. Med undantag av den scenen som brukar visas på julafton, en sång och dans scen, så beror segheten bl.a på att saker ska visas sju gång om, en gång var för varje dvärj. När t.ex dvärjarna ska smyga så visas detta sju gång, som om smygning inte är långsamt i sig. Jag uppskattar spännande moment i filmer, men här blir det för långsamt. Jag reagerar också på att dvärjarna egenskaper/namn inte har mycket med historien att göra, det görs ganska lite av detta. Glader, vad gör t.ex han? Sjunger några stråfer, inte mycket mer. Historien är även väldigt tunn. Detta fylls ut med en del billiga slap sticks och one liners eller vad man ska kalla det. Kanske dessa kändes mer fräscha när filmen gavs ut. Lite tråkigt också att det i filmens slut kommer en textskärm som berättar något som med enkla medel skulle kunna visar, om det nu skulle behöva visas. Filmen måste jag dock säga är okej som helhet. Den innehåller några otäckare scener (c:a 2) som kan vara skrämmande för barn. Blu-ray utgåvan har rätt så fin bild, fina färger och bra restaurerad. Dock är bilden oskarp ibland, vilket förmodligen är så filmen blev gjord då det begav sig.
 Fiskjävel
En charmig och tidlös saga med snyggt hantverk för den tiden. Dessvärre känns tempot i filmen alltför seg i dagens mått mätt och efter filmen frågar jag mig mest; Hur mycket innehåll fanns det i filmen och hur mycket berörde filmen mig..egentligen?
 silvertrain
En bra Disneyfilm. Både fin och sorglig på samma gång. Dock så tycker jag att (***spoiler***) den onda drottningen byter personlighet lite väl mycket när hon förklär till den fula häxan. Jag menar att när hon är sitt rätta jag som vacker drottning så är hon så allvarlig, arg och sträng och ler inte det minsta. Ungefär som att det gör ont att le. Sen när hon förvandlar sig till den fula häxan så kan hon typ inte säga ett ord utan att behöva gapskratta. Hon skrattar åt typ allting. Det är inget som irriterar eller så, men det känns liksom inte trovärdigt att en person kan byta personlighet bara sådär. Men filmen är som sagt en bra film med mycket kärlek och känslor. Stark trea.
 Troddel
Åttio år gammal film som håller fortfarande - ett fint betyg!
 idaho1981
Filmen är fantastiskt gjord och mycket vackert tecknad. Dvärgarna är sköna och ok skurk i drottningen. Dock är Snövit så pass svag och tråkig som karaktär att det drar ner poängen från fyra till trea.
 Zeylon
Egentligen en tvåa men den är riktigt snyggt gjord och sen är det trots allt en barnfilm.
 Ghostface
Det är fyllt av fina bilder men det är en inte alltför engagerande historia eller 1937 var det kanske det.
 Tatty
Älskar filmen. Så rolig, gullig, underbar och spännande film.
 vonadel
En klassiker som jag inte kan ge mindre än en 4. Disneys första långfilm. Troligen den första Disney-film jag såg på bio också. Kanske också var det denna film som fick mig att alltid känna en extra skräck för häxor. Härligt att se den på remastrad blu ray. 7/10
Snutten de brukar visa på julafton kan jag ju utantill vid det här laget men jag har nog aldrig sett hela filmen förut, men det är jag glad att jag gjorde. Det här är en riktig klassiker. Den gör sig riktigt bra på Blu-ray.
klassiker
Bara för att det är en klassiker betyder inte att den är bra...
 Redwood
Top notch.
« Föregående   |   1 ... 5 6 7
Senaste kommentarer
The Shape of Water (info) 08:48 14/2 (80)
Beautiful Boy (info) 06:50 14/2 (23)
The Ducktators (info) 01:30 14/2 (8)
Scrap Happy Daffy  (info) 01:28 14/2 (3)
Daffy - The Commando (info) 01:26 14/2 (7)
Snurre Sprätt lär sig flyga (info) 01:25 14/2 (5)
A Serbian Film (info) 01:22 14/2 (199)
Miss Violence (info) 01:09 14/2 (15)
Black Mass (info) 00:24 14/2 (71)
Efterlyst av hemliga polisen (info) 00:03 14/2 (2)
Arrival (info) 00:00 14/2 (171)
The Favourite (info) 23:50 13/2 (19)
Min vän Mac (info) 23:32 13/2 (30)
Röjar-Ralf kraschar internet (info) 23:25 13/2 (7)
Bird Box (info) 22:39 13/2 (46)
Han som drar veven (info) 22:21 13/2 (69)
La chienne (info) 22:04 13/2 (9)
If Beale Street Could Talk  (info) 21:44 13/2 (4)
Shoplifters (info) 21:33 13/2 (11)
Mary Queen of Scots (info) 21:30 13/2 (2)
Den skyldige (info) 21:26 13/2 (5)
The Basement (info) 20:12 13/2 (3)
Winchester - House of Ghosts (info) 19:33 13/2 (16)
Revolvermannen och främlingen (info) 19:24 13/2 (12)
Titanic II (info) 18:21 13/2 (62)
Fast and Furious 5 (info) 17:30 13/2 (201)
The Geographer Drank His Globe Away (info) 15:22 13/2 (1)
Beauty Shop (info) 15:03 13/2 (44)
The Limits of Control (info) 09:35 13/2 (88)
Ghost Dog – Samurajens väg (info) 09:32 13/2 (334)
Children Of The Corn IV (info) 09:07 13/2 (35)
Take Every Wave: The Life of Laird Hamilton (info) 08:58 13/2 (2)
Manchester by the Sea (info) 08:25 13/2 (83)
Bob Roberts (info) 08:24 13/2 (18)
Creed II (info) 07:28 13/2 (5)
Ready Player One (info) 06:54 13/2 (78)
Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap (info) 05:56 13/2 (8)
Jackie (info) 05:52 13/2 (31)
American Animals (info) 03:54 13/2 (7)
Frukost på Tiffany's (info) 02:57 13/2 (296)
Svarta änglar (info) 01:27 13/2 (190)
I, Tonya (info) 01:00 13/2 (28)
Robin Hood (info) 00:24 13/2 (6)
Under solen (info) 00:17 13/2 (8)
Kickboxer: Vengeance (info) 00:08 13/2 (9)
Then Came You (info) 23:34 12/2 (1)
Captain Fantastic - En annorlunda pappa (info) 23:19 12/2 (74)
The Day After (info) 22:43 12/2 (1)
Stormdriven (info) 22:40 12/2 (3)
I hennes skor (info) 22:29 12/2 (287)