Sam.E
Sött!
 Zuzz
Jo, den får en 4a, om än en svag. Fick äntligen se den och mina förväntningar var mycket höga. Tyvärr var den inte lika bra som jag hade förväntat mig, men väldigt bra ändå. Jag säger bara KLÄNNINGEN! SKORNA!!! Fy vad tjejig jag är :D
 federico033
Lucifer och den elaka styvmodern är det bästa med hela filmen, mössen är mest irriterande och askungen själv är en föråldrar kvinnotyp som finner sig i allt och hoppas på att det ska bli bra i slutändan
 Rikk3
mössen är så gulliga :)
 karlmats
Jag vill egentligen inte hata alla gamla Disneyfilmer men det är oerhört svårt att låta bli. De där vidriga små råttorna som springer runt och sjunger stör man sig mer än lite grann på, och Askungen själv är ett riktigt våp som man inte bryr sig så mycket om. Ur ett biologiskt perspektiv förstår man styvmodern fullt ut, sjävklart satsar hon på sina egna döttrar och låter bastarden slava, men både hon och hennes äckliga döttrar är så fula och osympatiska att inte heller de kan få någon sympati. Lite kul att katten heter Lucifer men den där fläsksvålen ger mig heller inga positiva känslor. Sen har vi kungen och prinsen och de små pilska fåglarna utöver det... Nej fy fan för gammalt unket Disneyskräp.
 elzplz
en fyra bara för gus. älskar honom!
 Tobias Rydén
Roligast är helt klart kungen och hertigen. En fin slutscen hade varit om man fått se kungen leka med sina barnbarn som han drömde om.
 Noseman 2005
Ingen höjdare, egentligen. Ålderdomliga ideal och så är det svårt att höra vad mössen säger...
 Blink182
tråkig. man har sett den tusen gånger
 Vitus
lite väl tjejig och djurens röster blir hyfsat irriterande i längden. men fortfarande bra.
 Mysharry
En riktig klassiker. Härliga färger, och härliga teckningar.
 Film Guden
Utan att det finns något som lyfter rejält, är den gulligt charmig och oförargligt snäll. Lite före sin tid, med Råttor som talar som Chipmunkarna. Sidointrigen förde tankarna till Tom & Jerry.
 electrique
Skulle filmen gjorts idag så skulle den totalsågas.
 LaDecima
Nostalgi.
 nittonhundra87
en klassiker men BORRING BORRING BORRING! en svag 2a..
 Mikkala
Jag såg aldrig denna som barn och är nog glad för det, hade väl drömt mardrömmar om de elaka styvsystrarna och styvmamman. Jag tycker det är kul att Askungen är som en blåst brud som drömmer om en annat liv och vilken tur att detta blir verklighet, jag menar denna är verkligen saga när det är saga! Lite kort och tunn men sevärd eftersom det är en klassiker.
 Ell
Dessvärre kan inte prinsen rädda Askungen från sin egen bakgrund och budskapet att rikedom plus en man är lika med lycka i alla dagar känns rätt så möglig 2010. Fråga: Varför porträtteras de goda i Walt Disney som "skönheter" enligt västerländsk ideal och de onda karaktärerna som mindre smickrande?
 Pingu Dreams
Bortsett från irriterande saker som elak=ful och ful=måååste ha stora fötter medan askungen har fötter som är mindre än handen på betjänten... och andra irriterande saker som att hon bara säger "ja ja ja" kvittrande (inte konstigt att de fortsätter...) Men som sagt bortsett från det så är det en film som jag gillar starkt! Filmen är så fint gjord och vacker! Och musik och allting är perfekt! Ja, jag gillar Askungen! =)
 Llamagirl
Askungen är en fjant som inte kan stå på egna ben och hellre syr små kläder som hon sätter på djur än att göra något åt sin sorgliga situation. Patetiskt.
 Jessicaology
Askugen! Den vackraste sagan som finns och hon får sin prins till slut! Är det inte härligt!
 TheHorrorfan
Inte nåt vidare kommer ihåg att jag var rädd för styv systrarna.
 ulpe01
Så vacker saga. En riktigt klassiker som jag aldrig ledsnar på.
 Hypostas
Föredrar helt klart Bröderna Grimms version. Det här var en väldigt fjantig, barnslig och disneyfierad (doh!) version av Askungen. Smakprovet från Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul väckte falska förhoppningar om att resten av filmen skulle vara lika bra. Tyvärr är det mest en massa pajaskonster och väldigt lite romantik i resten av filmen.
 Hypostas
Lucifers leende påminner ganska mycket om The Cheshire Cat förresten... Tyckte att Lucifer var en ganska skön karaktär om jag ska säga något positivt om filmen.
 Kajsa91
Otroligt vacker och precis som en saga bör vara! :)
 emsir
Om du är en toffel som aldrig står upp för dig själv, men är vacker kan du få gifta dig med en prins! Oh joy!
 Grillo
En mysig men utseendefixerad disneyfilm, men vad ska man vänta sig av en film från 1950? Jag blev chockad av vad som hände med klänningen som mössen och fåglarna sydde ihop. Kommer aldrig kunna se på det klippet på julafton igen!
 jingoo
En riktig klassiker. Även om den innehåller en hel del dumma stereotyper så är den väldigt underhållande och fasligt snygg. För mycket angst kanske inte passar en barnfilm, men jag tycker ändå den är som bäst i scenen där hennes balklänning ryker. Härligt tragiskt som motpol till de glättiga scenerna men mysiga djur som sjunger och dansar.
 PervenireFatum
Rolig detalj: subject = undersåte
 myslas
Inte en av Disneys bästa men den innehåller några riktigt fina scener och sånger.
 ziferN
Gammal goding!
 hsimpson
Karaktärerna är inte särskilt roliga. Medelmåttig, långt ifrån de bästa Disneyfilmerna.
 Sarakin76
Den er ikke langt fra femmeren.
 silvertrain
En bra film. Riktigt vackert med kärlek och hur man visar vad som är rätt och fel. Gillar dock uppföljarna bättre då jag tycker att det är så fint att (spoiler) den ena styvsystern Petronella blir snäll och vän med Askungen i dom.
 Zarquon
Den väldigt passiva huvudpersonen är väl inte mycket till förebild, men det är ju som man kan förvänta sig av en filmsaga signerad Disney från 1950. Annat som är som man kan förvänta sig är de vackra bakgrunderna, klämmiga låtarna, och hur man sitter med ett litet leende och småmyser igenom det mesta av filmen. Hertiginnans ansiktsmimik är lysande animerad också.
 yrkeschaufföre
Det är 7 år sen jag såg den senast och oftare än så behöver man inte se den, jag gillar djuren men människorna är tråkiga. Men den är väldigt snygg!
 Sznax
En ganska blandad historia. Mössen är gulliga men samtidigt påfrestande (interaktionerna med Lucifer känns inte riktigt som att de passar in). Hyfsade sånger, lite väl gammaldags karaktärer men underbara teckningar. Betyg 6.1
 KyLLo
Snutten man får se på svensk tv varje jul är mysig och fin, men långfilmen är en stor besvikelse. Den fängslar inte och har åldrats sämre än många av Disneys andra klassiker. Jag stör mig på en del av originalrösterna. Askungen låter som en tjurig tant när hon pratar. Sången och musiken är däremot strålande. Filmen har säkert legat till grund för andra filmer såsom Bernard & Bianca, men det ger inga pluspoäng.
 AmyTatti
Mössen är väl lite charmiga, men annars har jag svårt att se något magiskt i den här filmen. Det går alldeles för fort i mötet mellan prinsen och Askungen för att egentligen vara en kärlekshistoria. Det är mer en historia om att frigöra sig än att bli kär, typiskt då att enda vägen ut för Askungen är att träffa en man som vill gifta sig med henne. Så romantiskt (suck).
 martin eden
[rek. 3] Jag kan konstatera att jag föredrar de tidiga Disneyfilmerna framför de senare. Uppskattar den mer renodlade sagokaraktären, även om man här anar tendenser till de, enligt min mening negativa, humoristiska inslagen. Mycket bra! 4.
 Gigi1943
Disney är aldrig fel även om det där med Lucifer borde klippas ner lite, men annars gulligt, gulligt, gulligt.
 bnfalkenberg
Första gången jag ser denna, känns inte speciellt bra faktiskt enligt mig som inte är helt inne på tecknad film. Men jag har tänkt att jag skulle se alla klassiker minst en gång. Den ende Disney som jag verkligen gillar är Djungelboken som jag såg på biopremiären på 1960 talet har jag för mig.
 Djason
Bra gammal hederlig tecknad Disneyfilm men som kanske inte direkt har åldrats med värdighet, den känns väldigt gammal. Finns flera mysiga scener speciellt med mössen.
 Taandborste
Fin, men minns inte att mössen var så irriterade. Cinderelly? Sen när lägger (tecknade) möss till ett y efter allting?
 Hompen
Storyn är mycket bra här och den håller hela vägen. Karaktärerna etableras bra, förutom fen som inte etableras alls. Dock så är etableringen av katten för lång, och de humoristisk inslagen, en sorts slapstick, passar inte riktigt in i en sådan här film, utan hör mer hemma hos disneys kortfilmer. Man kan dessutom undra om första delen och den senare är gjord av olika personer, för plötsligt börjar mössen att tala och bete sig annorlunda, det är när de börjar sy klänningen, och då höjer sig filmen rejält, blir till ren filmmagi. Syscenen måste höra hemma bland disneys bästa. Filmen är bra, men hade, om den hade haft en högre lägsta nivå, varit ett mästerverk, men nu når den inte ända fram.
 idaho1981
Ja, det märks ju att den har ett antal år på nacken och precis som i Snövit är ju huvudkaraktären inte så mycket att hurra för, alldeles för svag och snäll. Men om man bortser det så är den fint gjord med flera underhållande karaktärer.
 wasteoftime
Alltså som film är det ingen höjdare, tyvärr. Det är lite för uppenbart traditionell saga. Det finns liksom ingen som helst nerv i filmen, om man nu inte är en mus. För då är man ju skraj för Lucifer givetvis. Men allt går som på räls från punkt A till punkt B. Och däremellan är det mest väldigt lojt. Jag tror att man skulle kunna anpassa sagan bättre till en mer spännande film, eller läskigare. Eller ja, vad man nu vill göra med den. Men som den här versionen står sig är det hela mest rätt ointressant, inte dåligt, men ointressant. 0,1 på SH-skalan.
En av Disneys bästa rullar när det gäller de gamla klassikerna. Bra story, bra musik och allt är snyggt tecknat. Även om det finns många bra datoranimerade filmer så saknar jag faktiskt tiden då man gjorde tecknade filmer för hand. Tycker det här är en film man bör ha sett.
 Redwood
Tycker nästan mössen förtjänar en egen film..
« Föregående   |   1 ... 4 5 6
Senaste kommentarer
Bränd (info) 16:13 17/2 (40)
Disturbia (info) 15:47 17/2 (542)
Bad Santa 2 (info) 14:56 17/2 (22)
Alla helgons blodiga natt 2 (info) 12:58 17/2 (175)
Dagar som skakat världen (info) 12:52 17/2 (49)
Imse vimse spindel (info) 12:50 17/2 (189)
En riddares historia (info) 12:46 17/2 (586)
Candyman (info) 12:45 17/2 (205)
The Greatest Showman (info) 12:44 17/2 (32)
Berättelsen om Askungen (info) 12:44 17/2 (61)
Beck - Den tunna isen (info) 12:32 17/2 (28)
Vågen (info) 12:26 17/2 (42)
Mindhunters (info) 11:55 17/2 (282)
American Dragons (info) 11:49 17/2 (8)
Peppermint (info) 11:06 17/2 (4)
Beck - Djävulens advokat (info) 10:29 17/2 (17)
White Sun (info) 09:49 17/2 (2)
Climax (info) 09:46 17/2 (9)
The Shape of Water (info) 09:28 17/2 (81)
Puss & kram (info) 07:50 17/2 (8)
Tomb Raider (info) 06:29 17/2 (56)
Damsels in Distress (info) 02:18 17/2 (34)
Alita: Battle Angel (info) 02:12 17/2 (9)
Compound Fracture (info) 01:59 17/2 (2)
The Human Centipede (info) 00:59 17/2 (315)
The Possession of Hannah Grace (info) 00:05 17/2 (1)
A Star Is Born (info) 23:33 16/2 (40)
The Favourite (info) 23:33 16/2 (21)
Bohemian Rhapsody (info) 23:28 16/2 (51)
L'école buissonnière (info) 22:45 16/2 (1)
Mary och häxans blomma (info) 22:43 16/2 (6)
Järnladyn (info) 22:39 16/2 (167)
Valerian and the City of a Thousand Planets (info) 22:29 16/2 (70)
Green Book (info) 22:04 16/2 (18)
Sword for Truth (info) 21:57 16/2 (3)
First Man (info) 21:53 16/2 (22)
Happy Death Day 2U (info) 21:44 16/2 (2)
Lego-filmen 2 (info) 21:34 16/2 (2)
Ant-Man and the Wasp (info) 21:31 16/2 (36)
Spy Kids (info) 21:28 16/2 (174)
Mudbound (info) 21:20 16/2 (15)
Cool as Ice (info) 20:53 16/2 (20)
I Miss Sonia Henie (info) 18:59 16/2 (4)
Bomber och granater (info) 18:46 16/2 (3)
Baywatch (info) 18:32 16/2 (38)
Tårtgeneralen (info) 18:26 16/2 (36)
French Connection – Lagens våldsamma män (info) 17:30 16/2 (249)
The Duke of Burgundy (info) 16:58 16/2 (17)
Summer of '84 (info) 16:03 16/2 (16)
Rampage: Big Meets Bigger (info) 15:25 16/2 (24)