Mr. Purple
Obehagligt spekulativ men fånigt tillgjord.
 AnnieR
den var knas, :/ lite för knas för att vara verklighetsbaserad!
 Andy_B
Vart den här tagit vägen när man snackar klassiska sf/psyk - filmer förstår jag inte. Stark.
 Dele
Höll sig på lite högre nivå än vad jag hade väntat mig. Har en mänsklig grundton och väger även in olika perspektiv vilket ger en befriande objektivitet till skillnad mot så många (andra) b-skräckisar som finns på detta tema. Hershey är bra och filmen fastanar inte i effektsökeri och dold subjektivitet som numer infiltrerar det mesta i den moderna underhållningskulturen.
 Riff Randell
Ruggig, tycker så synd om kvinnan. Fyfan tänk att bli knullad av ett okänt väsen som du inte ser, helt osynligt, att inte kunna försvara sig. fyfan Gud va hemskt asså! vad skulel man göra fy helvete. Så trean går till mina sympatier fölr Hersheys karaktär. Hershey är även en gammal slags chocklad, de använde det som blod i Raging Bull av Marin Scorsese.
 Godzillasaurus
Hershey highway är även amerikansk slang för anus.
 mutato
minns denna som rätt bra, vilket betyder att den antagligen är lite sämre än det. minns det där huset för vålnaden, och det var en intressant idé.
 Andy_B
Riff dina kommentarer är alltid underhållande att läsa... :)
 Almighty Bob
Förvisso en ganska bra och orginell handling, men det hela är ju så dåligt gjort.
Cool och dramaturgiskt lyckad film med bra ljud- och specialeffekter och ett magnifikt soundtrack. Förtjänar större uppmärksamhet än blockbustern och halvplagiatet Poltergeist.
 Andy_B
spännande att se hur Nakata tar sig an denna...
 Svarfvar
Tjejen blir våldtagen var femte minut, ja det va ju spännande. Håller definitiv inte med Gordyal, Poltergeist är riktigt bra jämfört med den här filmen.
 Czechflash
Kanske lite upprepande efter ett tag och minst 20 minuter för lång, men det är skön känsla i den (av 70-/80-tal), bra musik och ett par rysliga scener. Många effekter är välgjorda av Stan Winston, men håller handlingen kunde varit bättre.
 Netza
Cool.
 metz
Märkligt att den här skräckisen inte fått större uppmärksamhet. Kan tänka mig att den kanske var lite för lång för dåtidens biopublik. Enkelt men lysande soundtrack!
 pufred
det som förstörde för mig var att den är "based on a true story"
 kanzi
Bitvis snygg och välgjord, men helheten är alldeles för ojämn och såväl storyn som genomförandet är betydligt sämre än "Poltergeist".
 varulf
jag minns den som helt okej. :)
 RokkeR
Underbar film, och förbannat underskattad! Specialeffekter som låg långt före sin tid och ett bra skådespeleri! Ett måste för alla filmälskare!
 isan
den var mycket bättre än jag trodde den skulle vara, rätt bra gjord också. men det där på slutet när det stod att det hänt på riktigt sänkte hela filmen, eftersom jag absolut inte tror på sånt.
 queerish
nja den här gillade jag inte så mycket. okej det är inte min kategori, gör man det är den säkert läskig men jag gillar inte väsen och onda andar.
 Totenkopf
Bra spänning filmen igenom.
 mpea
DÅLIG film!
 Mr_v
Hyggligt spök/demonraffel för sin tid. småseg emellanåt dock.
 akasava
Tycker faktiskt att det är en av de bästa skräckfilmerna som gjorts. Bitvis är den genuint obehaglig, och det är det få filmer som lyckas vara.
 LaDecima
Längesen jag såg den.
 sannaohhh
en snygg brud som blir våldtagen upprepade ggr av en poltergeist . bygger på en "sann" historia. en såndär typisk misogynisk skräckfilm med "sexiga" och "snygga" våldtäktsscener...bortsett från det så va den mycket underhållande.
 Macheath
Riktigt kuslig mellan varven, det bör man ge den. Sevärd.
 santiago
Ron Silver är enormt störig i filmen, i övrigt är den faktiskt rätt bra.
 nikdrum
lite b skräckis men jag gillar den. lite obehaglig faktiskt tycker jag och underhållande.
 Kurosawafan
såg den aldrig då det begav sig- riktigt bra faktiskt och skön retrokänsla att se den 2011
 Tobias Rydén
"Baserad på en verklig händelse" my ass. Visade sig vara en flumfilm, vilket är synd. Bra specialeffekter och musik dock.
 Ondskapt
Jag gillar hur den tacklar det som händer både genom psykologi och parapsykologi, det blir en uppenbar krock mellan de två disciplinerna som är intressant. Snyggt gjord, bra effekter och mycket bra musik. Barbara Hershey gör sig utmärkt i huvudrollen och stundtals vrids otäckheterna upp rätt högt. Slutet hade kunnat vara lite bättre, särskilt med den korkade "true story"-texten som uppenbart är fel. Finfin rulle som tidsmässigt befinner sig i någon slags övergång till 80- från 70-tal.
 amam
Svag trea. Den är aldrig läskig eller speciellt snygg men den är dock ganska intressant bitvis. Att de däremot försöker passera den som baserad på en sann berättelse är väldigt löjligt.
Som många andra rysare runt den här tiden får den ordentligt med tid på sig att utveckla storyn, vilket alltid är bra om den är tillräckligt intressant. Stundtals rätt obehaglig vilket förstärks effektivt med ett riktigt bra soundtrack. Vet inte om denna eller den mer berömda Poltergeist kom först, men där den lyckades vara mer underhållande är denna betydligt mer otäck.
 KyLLo
Kommentar från mitt gamla filmregister: "En film man minns tack vare ett återkommande o mkt påfrestande oväsen.". Borde kanske döpas om till Känt oväsen. :P
 ziferN
Personligen så tyckte jag att den var riktigt bra, spännande, stämningsfull och äckligt intressant hela vägen. Redan från den första minuten satt jag helt fast klistrad framför tvn med obehagligt mycket spänning och intresse över vad som förekom i filmen, story mässigt. Filmen har dessutom i princip allt jag är svag för när det gäller skräckfilmer; 80-tal, övernaturliga fenomen och dom klassiska story vändningarna, och där syftar jag på allt från spökjägare till sökningen efter de övernaturliga. Filmen har även flera scener som fick mig att rysa lite, som texten i slutet, samt så har den riktigt välgjorda scener inom sin genre om vi ska vara ärliga. Skådespeleriet är det heller inget fel på. Att den dock är baserad på en sann historia fick mig att vara en aning skeptisk under filmens gång, eftersom filmen porträtterar som att det är ett spöke som var en våldtäcksman förr.. och ja det fick mig att skratta lite inombords men kvinnan berättar ju att hon blev sexuellt utnyttjad som liten så där finns några tydliga förklaringar där, och jag läste lite om fallet på nätet och det stod tydligt att hon hade alkoholproblem som filmen inte nämner något om alls.. Så då börjar man mest ifrågasätta kvinnans psykiska tillstånd men jag kunde inte låta bli att bli fängslad utav scenen i hennes hem där man får se.. ja ni vet vad och filmen i sig känns så trovärdig. Filmen får fan en fyra av mig i betyg eftersom detta var en film som jag genuint personligen älskade och tyckte om.
 lavemagnus
Det här var riktigt spännande, intressant och ganska så jäkla bra film. Lätt en av dem bästa spökrullarna jag någonsin sett.
 RobinsTaste
Hade inte alls varit läbbig utan soundtracket...och det är ett jävligt bra soundtrack!
 silvertrain
Bra, skrämmande och intressant film. Det är riktigt hemskt också med tanke på det demonen utsätter den stackars kvinnan för. Fy vilken hemsk ande. Stark trea!
 silvertrain
Denna film är väl verklighetsbaserad också? Den har ju iallafall hyfsad trovärdighet i sig. Hur som helst en bra film!
Jag menar fyra!
 FUR
Den blev rätt långdragen, och slutet är som lite otillfredsställande, men jag gillade den ändå. Om inte annat så var första timmen rätt fet!
 Sawatdeedrama
Riktigt bra film, blev dock lite besviken på slutet.
 ItalyErik
Spännande med stundtals obehagliga scener. Tycker också filmen fungerar ganska bra som ett drama. Tidig 80-talare där stämningen är tät.
 AlbertSpica
"Welcome home, cunt." Ganska besviken, hade förväntat mig lite mer och slutet kändes sisådär. Visst att det är baserat på verkliga händelser gör det lite mer intressant men ger inte ett högre betyg.
Ja, vad ska man säga om den här filmen då? Specialeffekterna är ju väldigt snygga och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig. Storyn däremot haltar lite på en punkt och det förstör en del. På DVD-omslaget på utgåvan jag hade en gång i tiden stod det att filmen är baserad på en sann historia men jag tvivlar starkt på att den verkligen är det och då är jag ändå ganska öppensinnad när det gäller såna här saker. Att jag tvivlar på att det här verkligen har hänt beror främst på (som jag redan påpekat) att storyn haltar lite. Därmed inte sagt att jag tycker filmen är dålig, för det tycker jag inte. Men det är ingen film jag skulle kunna tänka mig att se mer än nån gång. Svag 3:a.
 Raimo_1985
Extremt otäck faktiskt! Inte dum alls att se på bio. Jag har faktiskt ingenting att klaga på här.
 haajen
Otroligt seg och enahanda film som inte leder någonvart. Hershey är bra men i övrigt är detta mest Poltergeist med sex.
 Solidus
Grundidén är bland det otäckaste som har skrivits ner på papper och det går inte heller klaga på skådespelet, då samtliga är trovärdiga i respektive roller. Vidare gillar jag att filmen tar in två perspektiv: vetenskapen vs tron på det övernaturliga. Med allt detta positiva skrivet så blir jag inte så hänförd som jag hade hoppats på, Jag vet inte vad det kan bero på, men jag gissar på att filmen saknar täckning för sin speltid. Det känns som den stundtals står och trampar utan att komma någonvart.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Sista natten med gänget (info) 08:14 22/8 (224)
Max Manus (info) 08:04 22/8 (130)
Godzilla vs. Mechagodzilla II (info) 06:58 22/8 (13)
Den skyldige (info) 06:31 22/8 (16)
Dead Night (info) 05:33 22/8 (2)
The Harder They Come (info) 04:44 22/8 (43)
Eros (info) 03:31 22/8 (14)
Scary Stories to Tell in the Dark (info) 23:39 21/8 (4)
Batman och Robin (info) 23:32 21/8 (493)
London Has Fallen (info) 22:54 21/8 (65)
Den siste mohikanen (info) 22:42 21/8 (281)
Brightburn (info) 21:30 21/8 (11)
The Warriors - Krigarna (info) 19:39 21/8 (374)
Flykten från DDR (info) 17:54 21/8 (4)
Kick-Ass (info) 16:31 21/8 (678)
BlacKkKlansman (info) 16:30 21/8 (44)
Chernobyl (info) 16:26 21/8 (11)
The Nest (info) 15:03 21/8 (7)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 14:45 21/8 (64)
Polisskolan (info) 14:13 21/8 (272)
How It Ends (info) 13:42 21/8 (26)
En kvinna bland män (info) 12:45 21/8 (4)
Den grymma leken (info) 12:30 21/8 (34)
Rallybrudar (info) 12:06 21/8 (134)
Shaft (info) 11:31 21/8 (4)
...Och sen var ingen kvar (info) 11:28 21/8 (30)
Vicky Donor (info) 11:24 21/8 (1)
Namibia: The Struggle for Liberation (info) 10:51 21/8 (1)
Ficktjuven (info) 10:44 21/8 (77)
Hearts Beat Loud (info) 10:06 21/8 (6)
The Mustang (info) 09:34 21/8 (1)
Den tunna röda linjen (info) 09:10 21/8 (656)
Us (info) 08:14 21/8 (23)
Mom & Dad (info) 05:43 21/8 (13)
Trapped by Television (info) 02:28 21/8 (1)
Annabelle Comes Home (info) 00:36 21/8 (4)
Hard Ticket to Hawaii (info) 21:59 20/8 (28)
Rubber's Lover (info) 21:52 20/8 (13)
Doom Asylum (info) 21:44 20/8 (3)
Parasite (info) 21:36 20/8 (3)
Barabbas (info) 21:27 20/8 (2)
Våga älska (info) 20:50 20/8 (2)
Sextuplets (info) 20:45 20/8 (1)
The Red Sea Diving Resort (info) 20:43 20/8 (2)
Downsizing (info) 20:39 20/8 (52)
En oväntad vänskap (info) 20:34 20/8 (412)
Djungelboken (info) 19:33 20/8 (412)
Green Book (info) 19:18 20/8 (39)
Cykeltjuven (info) 18:47 20/8 (347)
The Farewell (info) 17:17 20/8 (1)