smichael
En väldigt 70-talsaktig och lite halvflummig film med skönt foto. Tycker dock att det var väldigt många konstiga handlingar av huvudpersonerna. Tycker att den var lite för lång och slutet var inte speciellt bra. Jack Nicholson är alltid sevärd, kul att se honon i lite annorlunda miljöer.
 okidoki
Delar As intresse för arkitektur. Skönt med tystnaden, nästan inga ord och vi är seende. Vad ser vi? Jag är förtrollad.
 Puck
Lysande! Hypnotiserande och avskalad. Allt är sååå rätt gjort.
 Step1
Detta är en film för foto & folk som allmänt är intresserade av udda vinklar. En fråga är hur gjorde han den sista scenen? Jag menar den långa tagningen, precis innan han klipper av till slutscenen. Kameran smög sig genom gallret. Förvirrande!
 kennert
Antonioni hade en tendens att göra relativt händelselösa och ganska tråkiga filmer.
 jlam
Filmen passar inte alla men bärs upp av mästerligt foto, magisk slutscen och ypperlig Nicholson.
 TristanTzara
ja, hur f-n tar han sig genom gallret?
 IanCurtisRIP
Det är gångjärn på gallret.
 jimmy ringo
En film med ett långsamt tempo och inte särskilt många repliker. Intrigen var hyfsat intressant och Nicholson var som vanligt "outstanding"
 Bomkia
Börjar riktigt bra, första 45 är väldigt intressanta, men sen går det ner sig tycker jag och tappar tempo och idérikedom. 3a.
 hannibalhayes
Sjukt bra film! Måste vara en av Roy Anderssons favoriter.
 origC-J
Intressant verk som i mycket liknar en medelmåttig Hollywood-thriller men är betydligt mer filosofiskt lagd.
 papabobadiof
alltså så jääävla heta 70-tals brudar! särskilt Maria Schneider. OH MY!
 vicky_42
Såg den igen idag och det mäste bli en femma.
 KillerPutte
Jack Nicholson är mästerlig, dock kommer inte filmen upp i samma nivå, men den är bra, absolut, men utan Jack, så hade trean legat mer rätt till. Dock skönt tempo i filmen.
 JoshTee
gillar fotot och landskapsmiljön
 Daniel Mott
Antonioniskt och fint mysterium.
 Jarmo
Långsamt och grymt!
 Caligari
Visst, det var ganska snyggt. Men fy fan vad segt!
 Spidde
Jag hade lite svårt att greppa den och kan avslöja att jag slumrade till några gånger under filmen. Jack Nicholson är fantastisk i huvudrollen och fotot är magnifikt, men filmen är väldigt seg. Slutscenen var dock riktigt bra och imponerande, och jag tror att det här kan vara en sådan film som vinner på att ses flera gånger. Tills dess får den en stark trea.
 Lyndon
Återigen från Antonioni mer av ett stämningsstycke och sinnestillstånd än en egentlig film. Förmodligen hans bästa, mest fascinerande skapelse.
 Audrey Horne
väldigt bra, gillar det skarpt
 heftigahector
äh åh nä
 Sailor Boy
Tycker stora delar av kameraspråket försvunnit sedan början av 60-talet, då Antonioni var som bäst.
 Daniel Mott
Nicholson är strålande i Antonionis enigma.
 Ralphtheninja
Totalgrymt foto. Sista scenen är episk.
 celec
riktigt seg film, nicholson är bra och en hel del snygga foton från bla barcelona men storyn är på tok för seg
 Papagiorgio
På många sätt en fantastisk film, men för lång, långsam och, tyvärr, seg.
 Mohawk
Antar att man ska vara beredd på att just långsamheten, fåordigheten, de långa tagningarna är en del av det som gör den här filmen till en fantastisk upplevelse. Det och sättet att beskriva en historia som sätter griller i huvudet långt efter att ha sett den samt att den är otroligt vackert filmad gör att jag ger den en femma. Filmkonst.
 Läderfejan
Alldeles för långsam och händelselös för min smak, tyvärr.
 sirkurt
Otroligt bra! Väldigt spännande och intressant.
 jichaelmackson
smart å brilliant.
 Ninonette
Åh, tyckte väldigt mycket om denna film, även om jag inte riktigt kan sätta fingret på varför!! Den var bara så otroligt bra. Stark fyra!
 Valarn
Intressant historia med ett annars fattigt manus; dugliga skàdespelarinsatser.
 ketto
en av de bästa filmer jag såg denna hösten! ett väldigt engagerande mysterium, man bör nog se den mer än en gång för att förstå den.
 Jonas77
Se hellre på Salvador.
 mammene
Jag borde egntligen ha gillat det här för det innehöll allt som jag brukar fastna för. Men det fattades något, kittet som band samman allt kanske. Jag blev aldrig riktigt intresserad. Jack Nicholson gjorde bra ifrån sig som den eftertänksamme reporten, men det räcker inte riktigt fram till trean.
 Sture Stenhög
Det finns mycket att gilla här. En lite nedtonad Jack Nicholson är väldigt bra i en intressant livsfilosoferande roll, storyn är bra, filmens teman är överlag väldigt intressanta, flera scener är riktigt bra, och filmens pittoreska europeiska miljöer är snyggt filmade. Ändå blir jag aldrig riktigt indragen i filmen, och jag känner lite att sättet man berättar på inte riktigt passar den historia man vill berätta. Det känns som att man vill göra en raffinerad thriller och ett existentiellt drama på samma gång, och den kombinationen funkar aldrig helt ut för mig. Det är fortfarande en bra film, men jag tror att de två delarna hade blivit en bättre film var och en för sig
 justcelsius
håller med sture stenhög 100%.
 annihilat0r
"Professione: reporter" är ren och skär filmkonst av konstnären Michelangelo Antonioni. Om man faller eller inte är således som alltid när det gäller konst – subjektivt. Michelangelo Antonioni var tidigare en av männen som på 1950- och 1960-talet utvecklade den "italienska neorealismen" som kan sammanfattas med följande grundregler: filmerna måste alltid skildra verkligheten, de ska vara helt förankrade med gemene italienare, bara amatörskådespelare får användas och skapandet måste ske med ytterst små medel. År 1975 när "Professione: reporter" gjordes hade Antonioni redan hunnit vara med om att bli utnämnd till "Kung över filmvärlden" av Hollywood för sin neorealistiska tetralogi och därefter blivit uppköpt av amerikanska filmbolag för att göra film i Hollywood – något som vore helt otänkbart idag. Här, år 1975, fick han med all vunnen respekt med sig den store Jack Nicholson till att skapa detta, enligt många, mästerliga konstverk.
 Berniey
Sett den här filmen två gånger genom åren och aldrig begripit mig på den! Den är långsam och genomtråkig utan någon egentlig handling kort sagt trist!
 kakbakarn
Som så ofta med Antonionis filmer är den här lite stel och trist, samtidigt som den är väldigt tilltalande på ett estetiskt plan och ganska intressant ur ett existentiellt perspektiv. Den har också, återigen precis som flera av regissörens övriga alster, ett par helt fantastiska scener.
 emilstjernholm
En del scener är magnifika (småsaker som när Nicholson kör ifrån två poliser, eller slutscenen med den långsamma kameraåkningen mot och igenom gallret) medan andra är lite för långsamma. Som många har poängterat många snygga miljöer, både i öknen och i Europa. Trots att jag stundtals tappar intresset uppskattar jag i stort den lågmälda stilen. Intressant kuriosa är att filmteoretikern Peter Wollen, gift med Laura Mulvey, varit med och skrivit manus.
 DavidFlowie
Det kan ha att göra med att jag såg filmen textad på ett okänt språk, troligen portugisiska. Att den konstiga lingvistiken distraherade mig från någon klockren scen här och var... men med nästintill 2 timmars tittande utan att ens ett enda ögonbryn höjdes, det ger denna film en ytterst neutral tvåa.
 Ful_fisk
Antonioni följer upp sin amerikanska debut Zabriskie point med denna stillsamma och stämningsfulla film där Jack Nicholson stjäl en nyligen avliden mans identitet för att kunna börja om livet på nytt. Påminner en hel del om Five easy pieces. Riktigt bra, stark trea.
 #54
Härligt tempo.
 Hypostas
Antonioni och Nicholson i högform. Det här är en riktigt bra film.
 Ghostface
Aningen långdragen men med små scener av briljans som får en att vilja se vidare.
 larsen1976
Gäsp
 hsimpson
Mycket positivt överraskad av denna! Behagligt, meditativt tempo, en fängslande berättelse, vackert foto, bra skådespeleri, härliga miljöer. Bortsett från ett par svagare scener i mitten av filmen är detta en ruskigt stark film. Kan bli höjning vid omtitt! Stark fyra.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Veronika bestämmer sig för att dö (info) 00:52 22/7 (81)
The Reunion (info) 00:42 22/7 (11)
The Dark (info) 00:25 22/7 (3)
Min grekiska sommar (info) 00:18 22/7 (4)
The Wife (info) 23:59 21/7 (19)
Flotten (info) 23:43 21/7 (4)
Klienten (info) 23:41 21/7 (112)
Hostiles (info) 23:36 21/7 (18)
Murder Mystery (info) 23:20 21/7 (13)
Spartacus (info) 23:19 21/7 (271)
The Lone Ranger (info) 23:17 21/7 (173)
Den gode, den onde, den fule (info) 23:03 21/7 (817)
Coneheads (info) 23:02 21/7 (99)
Flipped (info) 23:01 21/7 (76)
Husdjurens hemliga liv 2 (info) 23:00 21/7 (3)
The Meg (info) 22:59 21/7 (49)
Häng dom högt (info) 22:58 21/7 (101)
Spider-Man: Far From Home (info) 22:56 21/7 (10)
The Mist (info) 22:54 21/7 (838)
Fasanjägarna (info) 22:40 21/7 (20)
The Curse of La Llorona (info) 22:24 21/7 (5)
The Mountain Calls (info) 22:16 21/7 (1)
Avengers: Endgame (info) 22:08 21/7 (32)
Captain Marvel (info) 21:54 21/7 (36)
Personal Shopper (info) 21:53 21/7 (12)
Ideal Home (info) 21:50 21/7 (2)
Shazam! (info) 21:49 21/7 (16)
Bränd (info) 21:48 21/7 (13)
Dödlig skörd (info) 21:46 21/7 (198)
Sorry to Bother You (info) 21:42 21/7 (25)
Happy Death Day (info) 21:33 21/7 (36)
Det (info) 21:31 21/7 (114)
Doctor Who (info) 21:28 21/7 (17)
Bob Lazar: Area 51 & Flying Saucers (info) 21:14 21/7 (3)
Men in Black: International (info) 20:50 21/7 (5)
At the Sinatra Club (info) 19:43 21/7 (1)
Cold Heart (info) 19:25 21/7 (7)
En ettas dagbok (info) 18:54 21/7 (2)
10 Years (info) 18:22 21/7 (21)
Reine & Mimmi i fjällen! (info) 18:19 21/7 (335)
Batman vs. Teenage Mutant Ninja Turtles (info) 18:11 21/7 (4)
The Night of the Virgin (info) 17:28 21/7 (1)
The Ritual (info) 15:27 21/7 (55)
1922 (info) 15:25 21/7 (21)
The Brasch Family (info) 15:20 21/7 (1)
First Man (info) 15:07 21/7 (34)
Boyhood (info) 14:09 21/7 (163)
En pyromans kärlekshistoria (info) 14:08 21/7 (3)
What If (info) 14:07 21/7 (49)
CHiPs (info) 14:00 21/7 (14)