Minik?
Mest intressant är väl faktan att filmen är baserad på en verklisch händelse, fascinerande! Filmen är inte helt lysande dock.
 Graciel
Lite väl overklig ibland. Eleverna var itne trovärdiga
 rabarberpaj
Har sett den tidigare, men shit vad bra den är. Man tänker verkligen efter när man ser den.. Läskigt att den är baserad på en verklig händelse...
 inchris
får en fyra för budskapet, hade väldigt dålig bild annars.
 Hellsborn
Intressant och tagande. Bra story. Speciellt eftersom den är baserad på en verklig händelse.
 Piccolo
Såg den i skolan, får en tvåa för intressant story. Tyvärr är alla skådisar komplett värdelösa.
 Gobo
Kräks på hela filmomslaget!
 film tjejen
så hemskt att detta har hänt på riktigt.. men de kunde ha tagit bättre skådespelare!
 smichael
En stark och obehaglig film som känns trovärdig.
 Lurtz
Såg den i skolan, insåg inte hur bra den va då...
 Judas
Tanken är god men genomförandet otillräckligt.
 aspettando
Snälla någon, gör en remake!
 knutsson
Ja den här behöver regi och dramaturgi.
 ty_durden
vill se denna... hur får man tag på den? Om nån vet så meddela gärna mej det....!!!
 sinister
håller helt med aspettando
 Herr Arne
Effektivare än aldrig så många föreläsningar om auktoritära ideologier.
 Rockylin
Ganska värdelös som film enligt mej, men jsälva meningen med filmen känns värdefull, och det känns som at tden tar upp viktiga ämnen. Fick se den i skolan, hade nog inte sett den annars, men rätt glad att dom visade den för min klass, och de här är en film som dom flesta borde ha sett nån gång. Sen kunde den ju gjorts klart mycket bättre förstås.. detaljer detaljer..
 Tonti
Handlingen är givetvis mycket intressant men utförandet är minst sagt klumpigt och otrovärdigt. Jag såg den på psykologilektionen i skolan och för det syftet fungerar den ändå bra trots missarna i produktionen.
 hara1d
hah, just det...menvafan den är nästan värd en trea för själva grejen...
 burgerboy
Dåligt gjord men bra tanke med filmen.
 Frank_Lucas
Bra film. Den får en femma.
 kritbrun
Hahaha... riktigt risig film, riktigt sköna klyschor, men fick mig att tänka på hur det kan gå till i religiösa samfund etc. En svag trea m.a.o.
 diddelurk
tyska versionen "die welle" har preimär 6/3... det här orginalet är väl standard hos många historialärare?
 Seesawboy
Ganska bra.. Den berörde och gav förståelse..
 pigman
Jag tycker den var underhållande och smart. Såg den i skolan på en halvtaskig VHS, lite surt. En hyffsad stark 3:a ändå. En bra story men kunde gjort mycket bättre!
 Mariamerime
såg den på psykologi timmen. mycket bra!
 emma_j91
den får en att tänka till en hel del...
 hannanas
Läs boken och strunta i filmen. Filmen är till större delen helt okej, men snälla, slutet är meningslöst och har inget med den verkliga händelsen att göra. Varför måste en film alltid ha ett dramatiskt hollywood-slut?
 GLO
helt ok
 JennySj77
Intressant tema, dock ganska naivt och övertydligt framställd. Hoppas på en större filmupplevelse när nu snart den tyska remaken Die Welle kommer inom kort.
 M_Hedman
filmen berör och ger förståelse men själva utförandet är väldigt klumpigt och det gör att filmen känns otrovärdig. Jag ska nog se "Die Welle" någon dag. Om den är bättre utförd kan det nog bli ett högt betyg! Orginalet kommer undan med en 3a.
 Klonkan
Intressant.
 IdaD
Det var ju inte lysande skådeseleri men man förstår ju helt klart vad dom vill säga...
 Sture Stenhög
Det här är verkligen övertydligt och överpedagogiskt, men det känns ändå som att man är ganska ärliga med att poängen är att utbilda kidsen. Därför kan jag ha överseende med det. Själva produktionen är ju minst sagt styltig också, men jag tycker nog fortfarande att det här är tillräckligt intressant för att sätta en svag trea
 Pristinegirl
Mediocra skådespelare men filmen framför poängen bra!
 Elmoh
Solklar 3:a
 BROBJO
otäck!
 joebandoe
Om jag inte hade läst på om händelsen som filmen handlar om så hade jag inte fattat ett skit. Värdelösa skådisar, värdelöst manus, värdelös film. se den tyska versionen istället!
 nikdrum
är nog inte ensam om att fick se denna rulle i högstadiet. poängen är bra men hela rullen känns så töntig. den framför budskapet på ett americana pure teens jonas brothers sett. filmen är som en tomas ledin låt haha.
 Mikael602
Die Welle är oerhört mycket bättre än den här korta versionen.
 tpb
Ok version, men inte mycket mer.
 Virrpanna
Såg denna film när jag gick i skolan, tyckte den vart sådär, läskigt att man faktiskt kan få människor att göra vad som helst. Men jag tycker att "Die Welle" är så mycket bättre!
 Rhofpheh
En bra gestaltning av detta genialiska experiment. Synd bara att de har slängt in klyschiga karaktärsutvecklingar och att nästan alla är usla skådisar.
 snyltare
Spännande innehåll men som många redan kommenterat är den rätt töntig också. Rätt in i konfirmationsundervisningen, liksom.
 Isa Sand
Man får ha i åtanke att die welle kom ut nästan 30 år senare.
 smekaren
Tror jag såg denna tre gånger i skolan under högstadiet/gymnasiet. Såg även en dokumentär på ämnet för ett tag sen. Då var det nån tjej som satte upp affischer med budskap från den påhittade motorganisationen "The Breakers" (som i vågbrytare) i protest mot att alla gick med. Minns inte om detta förekommer i The Wave.
 TheHorrorfan
Var tvungen att se den här i skolan. Förstår inte vad grejen är med att man måste se sådan skit jämt.
 ksen26
Får ge er tillbaka - ni "skol-ungdomar" och ni lätt-manipulativa människor ! Nyttigt för er att se en film om hur det kan vara, ..... att det visst går att få till människor än den dagen i dag, att handla annorlunda......med extrema åsikter, när man inte vågar stå för egna sådana !!! Ta till tron på dig själv......och stå för det i alla lägen.....För.....Nyttig att se i skolan som ett exempel på hur vi ska våga att ta till vara på egna beslut...... Kram K.......
 norenorama
Är "ksen26" en trasig AI eller? Fattar inte ett ord av vad som skrevs. Kommer ihåg att jag såg denna i skolan, minns att den var lågbudget men ger en bra insikt i hur lätt vi människor vill passa in och vara en del av något stort och hur farligt det kan vara. Ser man en film som denna när man växer upp så har man avsevärt mycket större chans att se och känna igen galenskaper hos ledare. Tycker alla borde se denna i skolan, även om filmen kanske var kasst gjord så är den utmärkt som discussionsstartare. Jag har vart fall växt upp som en person som absolut inte vill vara ett svagt får som vallas av någon galning, och är mycket uppmärksam på hur ledare runt om i världen med helt sjuka tankar får folk med sig.
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
Knight and Day (info) 17:46 19/5 (295)
Children (info) 17:36 19/5 (6)
Planerat illdåd (info) 16:28 19/5 (18)
Larry Flynt - skandalernas man (info) 14:28 19/5 (209)
Röda Nejlikan (info) 14:25 19/5 (24)
Fruktans nävar (info) 13:57 19/5 (82)
Den lilla flickan i huset vid vägens slut (info) 12:41 19/5 (58)
Society (info) 11:57 19/5 (62)
Backdraft II (info) 11:08 19/5 (1)
Polar (info) 11:03 19/5 (21)
Vägvisaren (info) 10:58 19/5 (51)
Justice League vs. the Fatal Five  (info) 10:33 19/5 (2)
Mortdecai (info) 09:46 19/5 (25)
Tredje mordet (info) 08:53 19/5 (6)
Five Nights in Maine (info) 08:24 19/5 (1)
En iskall jävel (info) 07:58 19/5 (33)
Oskyldigt blod (info) 06:20 19/5 (33)
Alla mår bra (info) 03:39 19/5 (2)
[REC] 4: Apocalypse (info) 03:22 19/5 (20)
Det vildväxande päronträdet  (info) 03:04 19/5 (6)
Brokedown Palace (info) 02:14 19/5 (55)
Nattbarn (info) 23:41 18/5 (9)
The Mule (info) 22:26 18/5 (15)
Big Brother (info) 22:09 18/5 (2)
Snuten i Hollywood 2 (info) 21:35 18/5 (224)
Sonja (info) 20:19 18/5 (2)
Den hårda leken (info) 18:36 18/5 (1)
Iron Sky: The Coming Race (info) 15:45 18/5 (1)
Time Machine (info) 15:37 18/5 (327)
Sameblod (info) 15:07 18/5 (58)
Zlatan i Alperna  (info) 12:31 18/5 (3)
Fruktan lägger pussel (info) 12:28 18/5 (4)
Atlantic City, U.S.A. (info) 11:47 18/5 (44)
UFO (info) 11:25 18/5 (8)
Star Wars: The Last Jedi (info) 10:37 18/5 (148)
Acts of Vengeance (info) 10:33 18/5 (7)
Purpurgänget (info) 09:59 18/5 (1)
Black Panther (info) 09:00 18/5 (86)
American Exit (info) 07:48 18/5 (1)
Tag (info) 05:38 18/5 (7)
Isn't It Romantic (info) 05:36 18/5 (10)
I Feel Pretty (info) 05:34 18/5 (13)
Enemy Gold (info) 04:04 18/5 (5)
Summer of Blood (info) 03:44 18/5 (5)
Det ljuva livet (info) 23:33 17/5 (150)
De bedragna (info) 23:21 17/5 (29)
Mordet på Orientexpressen (info) 22:41 17/5 (49)
Destroyer (info) 22:33 17/5 (7)
Frank and Ava (info) 22:29 17/5 (1)
Big Boss (info) 21:59 17/5 (96)