Alex De Large
Den tappar tyvärr lite framåt slutet.. Mengele + Keyser Soze = sant
 Czechflash
En övertygande och bra Orson Welles som själv höjer filmen på egen hand (även om Edward G. Robinson också är bra som den piprökande mannen som är efter honom). Några minnesvärda scener, men hade hoppats på lite mer. Kanske höjer ett snäpp vid omtitt. Stark trea så länge.
 NHL
Bra skådespelarinsatser av Welles & Robinson. En intressant story där dock spänningen aldrig stegras som man hade hoppats på.
 kungkalas
skådespeleriet är finfint och stämningen lagom tät, men jag håller med om att klippningen är högst underlig, särskilt efter den grymt coola slutscenen som känns som att den bara lämnas därhän helt plötsligt.
 FrågaEwa
Komplex.
 emilstjernholm
Riktigt snyggt filmad och Welles är den stora behållningen. Däremot tycker jag inte att spänningen är särskilt påtaglig före de sista fem minuterna.
 oan
Welles är alltid lika bra, men den är alldeles för småfinurlig för att få ett högre betyg.
 Ihsahn
En något vacklande och stundtals småtråkig intrig vägs upp av starkt skådespel av Welles och Robinson, samt ypperligt regiarbete. Jag tror inte de saknade scenerna hade tillfört så mycket faktiskt. Tror nog herr Hitchcock såg den här filmen innan han gjorde vertigo...
 pellevin
Kass pretentiös film. Det enda jag såg som halvt positivt med den var det oväntade användandet av dramatisk musik, men det var samtidigt rätt irriterande.
 goeran
Även om filmens handling kanske är något orealistisk så är det en mycket sevärd film; väl genomarbetad med goda skådespelarinsatser och snyggt foto.
 nopasaran
Så här i efterhand så framstår en hel del i filmen som patetiskt men det hindrar inte att det är intressant att se hur Orson Welles laborerar med ljus och mörker, skuggor, vinklar och olika scenlösningar på filmens struktur, berättelsen och innehållets trovärdighet får stå tillbaka för formen. Bara vrid ner den prententiösa och skrälliga musiken och fundera över att det nog inte bara är Hitchcock som inspirerats till egna filmprojekt genom att studera Orson Welles.
 tnk
Bra foto men en ganska ointressant berättelse. Gillar dock Welles skådespelarinsatts.
 Laasse
Nu var jag alldeles för trött egentligen, men min uppfattning som behöver en ombeskådning är att filmen filmas snyggt och att skådespelarna till stora delar gör goda insatser. Jag uppfattade inte handlingen direkt som orealistisk som en del andra, men halvsov samtidigt tyvärr genom vissa mindre delar..
 Shaun
Slutet känns verkligen Welles, och jag känner igen både "Den tredje mannen" och "Touch of Evil", annars känns den lite ointressant men med tanke på just Welles som vanligt tar över hela filmen och en hel del roliga infallsvinklar och arbete är betyget relativt säkert.
 accatone
Spännande? Ja. Trovärdig? Nej.
 jimmy ringo
Orson Welles var en väldigt intressant filmskapare som gjorde flera oförglömliga filmer. Citizen Kane är en av dem. Denna film är dock en av hans mimdre märkvärdiga. Den känns mera "vanlig" om man jämför med annat han gjorde. Det riktiga intresset uppstår aldrig. Fast Främlingen är ändå självklart en bra film med bra skådespeleri, men som sagt en Welles mindre tilltalande verk.
 Herr Arne
Styrkan ligger inte i realismen utan i det tillspetsade sättet att berätta.
 Gerrard Olo
Spännande och bra!
 Hoss
Spännande och ganska bra, men inte mer än en stabil trea.
 kennert
Orson Welles lyckas skapa en atmosfär som är krypande i kroppen.
 testify
spännande och bra! sevärd, verkligen, orson är bra!
 yrkeschaufföre
Kul när han "råkar" klottra ett hakkors när han snackar i telefon!
 100tonvalspäck
Mycket bättre än vad jag fått för mig, spännande.
 ezeikel
Robinson är fantastisk.
 Albion
Robinson är strålande här. Filmen har en riktigt trevlig ton rakt igenom. Intrigen är kanske lite tunn men det är välgjort. Betyget blir en 4;a
 Astrojacob
Double Indemnity-Edward G Robinson vs Citizen Kane. Regi Orson Welles. Kan det bli bättre? Fick i alla fall en Nominering för Bästa Manus. Denna kommer min Ada att gilla, som älskar noir o svartvita thrillers från 40-talet. Orson Welles rules!
 kount siro
En film som behållit en hel del kvaliteter trots att den gjordes på 40-talet. Orson Welles och Loretta Young gör både goda insatser. Manuset är bra men kunde ha varit bättre. Jag ger denna klassiker tre klämtande klockor i betyg och rekommenderar den för dem som gillar äldre filmer.
 Dele
Hantverket är gott och visst finns det en del dramatiska ögonblick, men denna film har t.ex. alltför svårt med verklighetsförankringen i händelseförlopp och framförallt grundläggande story.
 ilBrutto
Ett skolboksexempel på modern thrillerdramaturgi, här så överdrivet att det i dag kan verka övertydligt och förenklat. Här finns inga gråzoner, allt är svart eller vitt, ont eller gott. Och det är jävligt bra! MEN var finns Criterion när man behöver dem?
 Erik Nolander
en stark 3:a, inge vidare imponerad
 #54
Långt ifrån Welles bästa, men definitivt sevärd.
 madox
Spännande, men inte mycket mer än så.
 martin eden
Ett av Welles mindre ansedda verk och en faktiskt rejält (även av honom själv) underskattad thriller. Välspelat och välregisserat och Welles är riktigt ruggig i rollen som Franz Kindler. "Marx was not a german, he was a jew." Mycket bra! 4
 NoWireHangers
Stark 3a.
 Solidus
En deckare som utvecklas under filmens gång till att gå från "bra" till "riktigt bra". Welles gör ett fin jobb både som regissör och skådespelare medan Edward G Robinson gör en utmärkt insats som piprökande detektiv. Det som drar ner filmen är den överdrivna filmmusiken som tyvärr är ett vanligt fenomen i äldre verk. Betyg: 3+.
 the godfather
Godkänd men inte mer. Har dock lite svårt för hans filmer. Men han är en duktig skådespelare. En vanlig thriller som underhåller. En vanlig trea blir mitt betyg.
 Placebohoe
Väldigt bra manus och skådespeleri som höll mig intresserad genom hela filmen. Slutscenen är riktigt bra.
 themodest
Jag blev inte övertygad stilmässiga kvalitéer till trots. Man hade säkerligen kunnat göra en bättre komedi av den här storyn istället för den dussinthriller RKO gjorde den till. Den har ju onekligen vissa komiska scener som man hade kunnat spinna vidare på. Försöket att dölja den döda kroppen i skogen, "Marx was not a german, he was a jew"-scenen och när Kindler ritar en svastika i telefonhytten. Då slipper den kämpa med trovärdigheten också...
 AlbinWesley
Åh jag såg den ju för att jag inte ville sänka mitt Welles-snitt, och trodde jag skulle finna den lika lysande som allt annat jag sett av honom. Så blev det inte, även om den så klart är väldigt bra. Nåja. Synd,
 Ful_fisk
Efter ha bekämpat hårda strider mot filmbolagen under skapandet av sina två första mästerverk Citizen Kane och De magnifika Ambersons valde Orson Welles att hoppa på "Jakten på nazister"-tåget som dominerade i Hollywood vid krigsslutet, detta i hopp om att få göra en kommersiell film som bolaget skulle tycka vara tillräckligt safe för att inte lägga sig i och förstöra. Det lyckades, men idag har filmen inte samma höga rykte som föregångarna. Nåväl, filmen är givetvis lysande, Welles var ju trots allt en mästare som visste exakt hur man använde ett effektivt bildspråk (med enastående ljussättning!) och gjorde en enkel berättelse extra magisk och fängslande. Edward G. Robinson är som vanligt fullkomligt lysande i rollen som polis som kommer till amerikansk småstad för att luska ut en av initiativtagarna till koncentrationslägren, som gömmer sig som en anständig medborgare Mörkret som lurar i småstadsidyllen ger nästan lite Blue velvet-vibbar. En suverän film.
jag faller pladask för Orson Welles talang och då både regimässigt och som skådespelare. Faktum är att skådespelarna i denna film är fantastiska och då speciellt Orson Welles, Edward G Robinson och Loretta Young. Jag är full av beundran över det som de visar upp i denna film. Filmens manus är underbart skrivet och skapar spänning från första stund till den fantastiska upplösningen. Jag måste säga att jag tappade hakan litegrann under filmens gång över hur bra produktion detta är. Imponerande! 5-
Orson Welles är en mästerlig regissör och har ett fantastiskt öga för bildkomposition, snygga scener och kameraåkningar som är makalösa. Men han är inte en fantastisk historieberättare eller karaktärsskildrare. Det blir mycket saker som faller platt och karaktärerna känns aldrig på riktigt. Stark trea.
 Andreas123
Rätt medelmåttig film som lyfter i och med slutet på klocktornet. Den enskilda faktorn som drar ner är den historiska frun som stundom gör det irriterande att titta på filmen.
 RustyFilm
Inte en av Orson Welles mest belönade filmer det här men ändå en av hans allra bästa. Kan tänka mig att slutscenen i klocktornet var ett riktigt glansnummer när det begav sig (idag håller det väl inte riktigt). Sammanfattningsvis är detta en mycket spännande och underhållande s/v rulle från 1946. Tekniska kvalitén på filmen är väldigt ojämn, ibland dålig, ibland riktigt bra.
 Stan
Rätt rörig historia som inte alls hade behövts vara så rörig. Utan att gå in i närmre detaljer kring handlingen så känns ju många motiv i leden rätt krystade och karaktärer som beter sig rätt otroligt i sammanhanget. Snygg och välspelad, men måste musiken vara så dundrande hög? Varför? För att inge obehag hos publiken som regissören inte kan göra med bilder? Störande i alla fall.
 KyLLo
Instämmer med många andra. Ojämn, men en ganska stark upplösning.
 okidoki
Tekniskt helt OK, men vilken mansfilm!!! Filmens enda kvinna blir kär i en så uppenbar skurk. Fullföljde inte tittandet.
 Sarakin76
Veldig amerikansk i sin analyse av tema og kategoriserende av personer. Troverdigheten er vel ikke heller på topp.
 dudson
Vill man checka upp en gammal klassiker så är den The Stranger ett bra val! Orson Wells spelar likt en gud. Med pondus som ett nevreotiskt vrak som vilken sekund helt briserar. Loretta Young gör sin roll även lika bra, Storyn funkar åxå fint då detta var 46. ett år efter kriget. Fint o läckert filmat i en liten småstad i höst skrud.
 hsimpson
Jag kanske är lite generös med femmorna på sistone, men så har jag också haft bra flyt med de senaste filmerna. Den här är fantastisk, och Welles är helt briljant här!
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Children (info) 17:36 19/5 (6)
Planerat illdåd (info) 16:28 19/5 (18)
Larry Flynt - skandalernas man (info) 14:28 19/5 (209)
Röda Nejlikan (info) 14:25 19/5 (24)
Fruktans nävar (info) 13:57 19/5 (82)
Den lilla flickan i huset vid vägens slut (info) 12:41 19/5 (58)
Society (info) 11:57 19/5 (62)
Backdraft II (info) 11:08 19/5 (1)
Polar (info) 11:03 19/5 (21)
Vägvisaren (info) 10:58 19/5 (51)
Justice League vs. the Fatal Five  (info) 10:33 19/5 (2)
Mortdecai (info) 09:46 19/5 (25)
Tredje mordet (info) 08:53 19/5 (6)
Five Nights in Maine (info) 08:24 19/5 (1)
En iskall jävel (info) 07:58 19/5 (33)
Oskyldigt blod (info) 06:20 19/5 (33)
Alla mår bra (info) 03:39 19/5 (2)
[REC] 4: Apocalypse (info) 03:22 19/5 (20)
Det vildväxande päronträdet  (info) 03:04 19/5 (6)
Brokedown Palace (info) 02:14 19/5 (55)
Nattbarn (info) 23:41 18/5 (9)
The Mule (info) 22:26 18/5 (15)
Big Brother (info) 22:09 18/5 (2)
Snuten i Hollywood 2 (info) 21:35 18/5 (224)
Sonja (info) 20:19 18/5 (2)
Den hårda leken (info) 18:36 18/5 (1)
Iron Sky: The Coming Race (info) 15:45 18/5 (1)
Time Machine (info) 15:37 18/5 (327)
Sameblod (info) 15:07 18/5 (58)
Zlatan i Alperna  (info) 12:31 18/5 (3)
Fruktan lägger pussel (info) 12:28 18/5 (4)
Atlantic City, U.S.A. (info) 11:47 18/5 (44)
UFO (info) 11:25 18/5 (8)
Star Wars: The Last Jedi (info) 10:37 18/5 (148)
Acts of Vengeance (info) 10:33 18/5 (7)
Purpurgänget (info) 09:59 18/5 (1)
Black Panther (info) 09:00 18/5 (86)
American Exit (info) 07:48 18/5 (1)
Tag (info) 05:38 18/5 (7)
Isn't It Romantic (info) 05:36 18/5 (10)
I Feel Pretty (info) 05:34 18/5 (13)
Enemy Gold (info) 04:04 18/5 (5)
Summer of Blood (info) 03:44 18/5 (5)
Det ljuva livet (info) 23:33 17/5 (150)
De bedragna (info) 23:21 17/5 (29)
Mordet på Orientexpressen (info) 22:41 17/5 (49)
Destroyer (info) 22:33 17/5 (7)
Frank and Ava (info) 22:29 17/5 (1)
Big Boss (info) 21:59 17/5 (96)
The Hustle (info) 20:44 17/5 (1)