uCj
Filmen saknade det där extra som gör en engagerad och berörd av mannens öde. Vet inte riktigt varför den inte lyckades, kanske var man lite för rakt på.
 goeran
Ett riktigt välgjord Fritz Lang-film i den traditionella film noir-genren. Edward G Robinson är är mycket bra i huvudrollen som kamreren och hobbymålaren Christopher Cross. Och jag gillar särskilt att filmen också berör just konstens och konstnärens villkor.
 Nnikk
Räddas av sista kvarten, förstår inte varför den här har sån kultstatus.
 Bomkia
Edward äger och jag lider med karln rakt igenom hela filmen. 4a.
 Knyppel
Filmen når inte till ett högre betyg. Den har flera moralkakor av den bättre diskreta sorten att bjuda på men de är bara smulor av den större kakan som filmen består av. Christophers giftemål haltar och är en dåligt skriven anhängssats för att ge kärnan i filmen konsistens, Tyvärr haltar filmen starkt av denna smått komiskt framställad delsats. Helt klart en mycket bra film men helheten ger inte mer än 3
 emilstjernholm
Ingenting utöver det vanliga men Scarlett Street är en härlig, snygg och klassisk film noir som gjorde min dag. Som alltid med Fritz är tematiken intressant. En rolig detalj dock, är alla män som diskar underordnade sina kvinnor?
 ezeikel
En tematik som Allen fòrdjupat sig i och som jag verkligen tycker àr intressant. McShit: Det àr vàl snarare hur han diskar som stàrker bilden av att han àr underordnad och inte att han diskar.
 Daniel Mott
Härligt att se ännu en textad noir. Starka insatser av Robinson och Bennett (som nästan har Mae West-accent) och skön expressionistisk touch. Stark fyra! Sorgligt att man inte förvaltar de här public domain-filmerna bättre dock.
 Cftbl
Den är välgjord och bra, en klassiker. Men den är inte min kopp té. Blir inte mer än en trea för min del.
 Ihsahn
Första filmen jag ser ur Langs amerikanska produktion, och den gav mersmak. Stundtals riktigt spännande film noir som tyvärr dras ner en smula av att Chris är mer än lovligt naiv. Nog för att kärleken gör en blind, men någon måtta får det väl ändå vara?
 jimmy ringo
Helt okej sista film i svt:s Film/Noir serie. Kvinna i rött är en småspännande rulle, där skåspeleriet är mest framträdande och man kan inte låta bli att tycka synd om Robinsons blåögda karaktär.
 Vinicity
Chris Cross will make you jump, jump.
 Tonti
Stackars karl! Svag fyra, spännande men känns ibland nästan äldre än den är. Detta kan dock i och för sig har berott en del på den dåliga bildkvaliteten. Mycket sevärd i alla fall.
 pellevin
Stark trea! Det som främst sänkte en annars bra Lang-film var Criss Cross extrema naivitet och det lätt moralpredikande slutet. I övrigt hade den en hel del charmiga inslag och stumfilmsestetiken fanns helt klart i bakgrunden!
 onopko
Stabil film som har sina poänger, men inte lyfter till några riktiga höjder.
 Herr Arne
Fritz Lang vet hur man bygger upp en historia!
 Slaskhinken
synd att slutet var lite väl paniklöst.
 Slaskhinken
paniklösning, alltså inte avsaknad av panik
 Tony Montana
Bra story, bra regi, men det sista lilla saknas. Betyget sjunker också av moralkakorna på slutet.3.a
 Floop
Totalt vidriga karaktärer utöver Edward G Robinson. Vet att det var meningen att det skulle vara så men lite svårt att hålla uppe intresset för en film där man har noll sympati för människorna.
 ItalyErik
Nja, Robinsom är som tidigare påpekats så naiv att man nästan blir irriterad och slutet är så himla moraliskt och inte alls passande.
 eriked
Sista 30min var grymt bra. Men första timmen ganska seg. Hmm.
 jep
Robinson gör en riktigt bra prestation som denne naive man.
 Don Active
Ganska förutsägbar och inget man kommer ihåg någon längre tid.
 yrkeschaufföre
Seg i början spännande i slutet.
 kanzi
Välspelad, snygg och ovanligt svart historia med bitter upplösning.
 landjorden
Början är seg och inte alls inspirerande, man sitter bara och väntar känns det som. Slutet rycker upp den här filmen rejält och det är det enda som räddar trean
 Eeler
Skådespeleriet är överlag väldigt bra. Filmen är, i min mening, inte driven av sin plot och därmed är påtalade förutsägbarhet av ringa betydelse för mig. Det finns ett begränsat antal tragiska scener som nötts sen antiken, det viktiga är framförandet.
 kakbakarn
Sevärd noir med en i vanlig ordning fantastisk Robinson. Hans skådespel och hans ganska intressanta karaktär är filmens kärna. Slutet är som flera nämnt mycket bra. Gränsen mellan tre och fyra i betyg.
 StateoftheArt
Charmig liten film noir av Fritz Lang. Väl värd att se mest tack vare Joan Bennet- briljerar som kallhjärtad förförerska.
 KimEkberg
Främst är det väl Edward G Robinsons fantastiska skådespeleri som gör den här filmen något intressant. Den förlitar sig väldigt mycket på honom, men vem kan klandra filmen för det. Den har vissa platta element som får liv tack vare det inneboende gripet som uppstår. Dessutom en mycket snygg film och välkoreograferad.
 Albion
En film som tar sig rejält efterhand. Klurig och trevlig intrig. Inget mästerverk men bjuder på stor underhållning. Betyget hamnar på en 4;a.
 sunvalley
Det här gillar jag. Edward G Robinson nämns i var och varannan kommentar här nedan, och med all rätt. Snyggt slut också.
 #54
Fint regihantverk av Lang och övertygande skådespelarinsats av Robinson.
 Astrojacob
Utsökt intrig o fantastisk casting i Robinson o bitchiga Bennett. Lite slow i början men tar sig rejält o sista halvtimman typisk Lang - kanon!!! Sniffade på en Femma. Stark noir-Fyra.
 Mikka
Riktigt välgjord film med ganska bra slut. Faller lite på att den är lite oengagerande. Men Dan Duryea är slemmig som bara den...
 Fuzzy
Kanske den bästa feel-bad film som någonsin gjorts. Mästerverk. Punkt.
 martin eden
[rek. 4] Lang är ju helt klart en av filmhistoriens stora regissörer. Skådespeleriet är mycket bra och manuset är intrikat med en imponerande intrig. Tyvärr såg jag denna film ganska sent och misstänker att min trötthet hade inverkan på mitt intryck av filmen. Får se den igen. Sålänge: Rra! 3+
 BrutusBeefcake
Så otroligt skakande historia, detta var riktigt, riktigt bra. Storyn är helt underbar och man sympatiserar något oerhört för Robinson, en skådespelare i världsklass. Sista 40 minuterna är bland det bästa jag sett i filmväg, ett måste att ses av alla som uppskattar äldre filmer.
 precineadd
hårda bud i mellerud.
Sanningen är att under stor del av filmen är det mest intressanta att se skådespelaren Edward G. Robinson, som jag tidigare endast sett i starka, dominerande roller, här spelar en rätt mesig och försynt medelålders man. Ok, skådespelarna som helhet är rätt bra men historien fångar mig inte alls. Det är först i slutet som filmen lyckas skapa spänning och då samtidigt känner jag att detta är en Fritz Langfilm. Inget som jag kommer ha kvar särskilt länge i minnet, antar jag.
 Laasse
Andra halvan och framför allt slutet är fantastiskt. Det gäller bara att ha överseende med Johnnys groteskt illasittande kostym...
 idd
Helt ok men rätt menlös, inte nån av Langs bättre rullar..
 myslas
Känns rätt lättsam första halvan men tar en mörkare vändning under andra, mycket bättre, hälften. Edward G. Robinson är lysande som en rätt patetisk figur och Dan Duryea gör det bra som ett av de större arslen man sett på filmduken. Inte Langs bästa film på långa vägar men utan tvekan ett finfint filmhantverk.
 lekke
Nja, det här var ju ingen "M" direkt... Håller inte riktigt med dagens mått. Förenklade rollfigurer och motivationer.
 erc
Det är motvilligt jag säger det, men det måste sägas: originalet är bättre (alltså Renoirs). Skådespelet är inte alls lika välspelat som i Renoirs, dialogen och flytet är inte heller så väl sammansatt. Som film noir håller det inte heller måttet, trots att den i sammanhanget är relativt tidig. Den är inte helt utan kvaliteter - främst Robinson - men när allt kommer omkring är det inte mer än en dussinfilm, knappt över godkäntgränsen.
 Ful_fisk
Andra samarbetet på raken för Lang och Robinson, dessutom i samma genre och med en snarlik titel som föregångaren. Den är också rätt lik kvalitetsmässigt, med samma brister och styrkor. Känns lite som en kompromiss mellan bolag och Lang, vilket gör att kvaliteten inte slår i taket som hos Langs bästa verk, men hans talang skiner ändå igenom. Storyn haltar en aning och ibland känns det en smula endimensionellt, men när man i slutändan förstår vart det hela leder räddas det mesta upp, och vi möter ett lysande slut. Det bör väl också tilläggas att jag kunde storyn sedan tidigare via Jean Renoirs film La chienne, men till skillnad från många filmiska finsmakare föredrar jag Langs version. Förmodligen eftersom jag föredrar Lang före Renoir; som dessutom gjort betydligt bättre verk än den rätt långdragna och ospännande La chienne.
 Tonti
En riktig paradroll för Edvard G. och Lang fyller filmen med både svärta, ömhet, humor och distans.
 haajen
Snygg regi och Robinson är alltid sevärd men filmen har inte åldrats alltför väl, speciellt slutet känns lite klumpigt och utdraget.
 hsimpson
Wow! Mästerlig film noir av Lang!
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Knight and Day (info) 17:46 19/5 (295)
Children (info) 17:36 19/5 (6)
Planerat illdåd (info) 16:28 19/5 (18)
Larry Flynt - skandalernas man (info) 14:28 19/5 (209)
Röda Nejlikan (info) 14:25 19/5 (24)
Fruktans nävar (info) 13:57 19/5 (82)
Den lilla flickan i huset vid vägens slut (info) 12:41 19/5 (58)
Society (info) 11:57 19/5 (62)
Backdraft II (info) 11:08 19/5 (1)
Polar (info) 11:03 19/5 (21)
Vägvisaren (info) 10:58 19/5 (51)
Justice League vs. the Fatal Five  (info) 10:33 19/5 (2)
Mortdecai (info) 09:46 19/5 (25)
Tredje mordet (info) 08:53 19/5 (6)
Five Nights in Maine (info) 08:24 19/5 (1)
En iskall jävel (info) 07:58 19/5 (33)
Oskyldigt blod (info) 06:20 19/5 (33)
Alla mår bra (info) 03:39 19/5 (2)
[REC] 4: Apocalypse (info) 03:22 19/5 (20)
Det vildväxande päronträdet  (info) 03:04 19/5 (6)
Brokedown Palace (info) 02:14 19/5 (55)
Nattbarn (info) 23:41 18/5 (9)
The Mule (info) 22:26 18/5 (15)
Big Brother (info) 22:09 18/5 (2)
Snuten i Hollywood 2 (info) 21:35 18/5 (224)
Sonja (info) 20:19 18/5 (2)
Den hårda leken (info) 18:36 18/5 (1)
Iron Sky: The Coming Race (info) 15:45 18/5 (1)
Time Machine (info) 15:37 18/5 (327)
Sameblod (info) 15:07 18/5 (58)
Zlatan i Alperna  (info) 12:31 18/5 (3)
Fruktan lägger pussel (info) 12:28 18/5 (4)
Atlantic City, U.S.A. (info) 11:47 18/5 (44)
UFO (info) 11:25 18/5 (8)
Star Wars: The Last Jedi (info) 10:37 18/5 (148)
Acts of Vengeance (info) 10:33 18/5 (7)
Purpurgänget (info) 09:59 18/5 (1)
Black Panther (info) 09:00 18/5 (86)
American Exit (info) 07:48 18/5 (1)
Tag (info) 05:38 18/5 (7)
Isn't It Romantic (info) 05:36 18/5 (10)
I Feel Pretty (info) 05:34 18/5 (13)
Enemy Gold (info) 04:04 18/5 (5)
Summer of Blood (info) 03:44 18/5 (5)
Det ljuva livet (info) 23:33 17/5 (150)
De bedragna (info) 23:21 17/5 (29)
Mordet på Orientexpressen (info) 22:41 17/5 (49)
Destroyer (info) 22:33 17/5 (7)
Frank and Ava (info) 22:29 17/5 (1)
Big Boss (info) 21:59 17/5 (96)