ettglasjuice
En solid grund med intressanta karaktärer och en bra historia som dock i utförandet känns aningen plumpt och finesslöst. Al Pacinos karaktär räddar dock filmen som är riktigt bra, men skulle kunna varit väldigt mycket bättre.
 Grillo
Lite mer fart än den norska, och samtidigt mindre mystisk. Dock ungefär jämnbra. Solid trea.
 Mat1az
Hyfsad thriller. Men klart är att filmen inte skulle hållit lika bra om Pacino inte medverkade. Måste ändå säga att det är Nolans svagaste film. Men att ha en film med stabil trea som sin svagaste film är inte fy skam det.
 booby
Det är inte mycket som sticker ut i filmen. Men den är mysig med ett fint flow och sköna skådespelare. behaglig stämning och fina miljöer.
 Ftmch
Bra stämning, snygga miljöer, bra skådisar, (Robin Williams funkar förvånansvärt bra), inte så mycket att klaga på, men inte heller så mycket som stannar kvar efteråt. Sevärd om man inte behöver titta på något enastående.
 Kosmoskorven
Bah...rätt tråkig. Gick dock ned, som så mycket annat.
 ZachariasNil
Bra story, bra känsla. Al Pacino är kung som vanligt
 Anvurang
Manuset är inte på topp, plothole dyker upp ganska tidigt i filmen (något även mina 2 kamrater reagerade på när vi kom till den delen av filmen). Visserligen tar filmen upp just det vi ansåg vara en plothole, men vissa händelser verkar ändå ganska framtvingade. I övrigt är filmen rätt bra, även om jag skulle vilja påstå att detta är Christopher Nolans sämsta i nuläget.
 Papagiorgio
Inget speciellt, men välgjort i sin enkelhet.
 ClosingTime
Märks tydligt att Nolan ej står för manus här. Gedigen insats av Pacino. Miljöerna tilltalar.
 Ful_fisk
Bra film! Tog sig upp till fyran i slutet.
 ToddDowney
Spännande och välspelad, speciellt av Pacino och Williams. Dock så önskar jag att Nolan stått för manus, tror det hade blivit lite mer tilltalande då. Men utan tvekan en bra film. En 3:a får det bli!
 kakbakarn
Välgjord standardthriller, och ibland vill man inte ha mer än så. Många anser Insomnia vara en av Nolans svagare verk (vilket det trots allt är) pga att den saknar mycket av de typiskt twistiga och smarta Nolantoucherna - personligen tycker jag att det kan vara ganska befriande att slippa dem ibland, då jag är ambivalent inställd till Nolans stil. God kvällsunderhållning detta, varken mer eller mindre.
 NektarN
Underhållande Thriller
 JohnMcClane
Ska se denna i veckan. Gillar dröm filmer så jag hoppas på att denna blir något bra :)
 JohnMcClane
Nu har jag sett alla Nolans filmer :) Denna var extremt bra. Roliga Robin Williams är inte lika rolig i denna filmen.. Han jobbade i en foto butik innan, One hour Photo, och så flyttade han till Alaska :) Haha :)
 hestret
Det jag gillade först: Pacinos finfina performance, hela metaforen med sömnlöshet, ljus, noirfilm och brott (smarta grejer helt enkelt) och att vi bjuds på flera bra och vackra bildrutor. De olika temata påverkar också fotot och narrativet på ett stundtals intelligent sätt. Det dåliga: Williams funkar inte helt enkelt även om det är en lite spännande idé. Filmen är vidare en rätt formulär tråkig mordthriller och som brukligt förvandlar Nolan en intressant idé till en medioker film. Hur många gånger har vi inte sett den riktigt tuffa, men missförstådda, polisen mot den till synes vanliga, men egentligen skumma och psykotiska boven? Jag ogillar starkt hur billigt bevisföringen sköttes. Gällande pistoler och kulor sköttes och kände bara att det var en enkel manipulation faktiskt, medan vi bjöds på ett par riktigt CSI-mässiga repliker i det övriga polisarbetet (hon har halsband -> Föräldrarna vet inte -> Geniet föreslår att kolla med den lokala juveleraren!!!!11. Det känns lite som att Nolan blev alldeles för taggad på all budget och tappade lite av kreativiteten han visat på i ett par av sina andra filmer. Efter nästan två timmar fick jag lika trötta ögon som Pacino. Jag var rätt säker på att det skulle bli en svag trea, men efter det trista slutet blev det banne mig en rätt stark tvåa istället.
 JimCarrey
Godkänd thriller
 answai
Inte helt usel, men inte jättebra. Gillar egentligen den här formen av lite nedtonade polisfilmer, och själva historien är ganska ok. Men visst, det är en remake, men ändå (och i ärlighetens namn är inte originalet särskilt bra).
 Commandante
Det standardmässiga slutet förstörde en bra början. Al Pacino regerar.
 Engravadlax
Sjysst regi av Nolan, men manus var inte särskilt spännande. Pacino verkade lika trött som han spelade, och Williams som knasig mördarförfattare... eh. (5/10)
 pungsnigel
Pacino är grym, Swank är värdelös. Blir en trea istället för tvåa pågrund av de vackra vyerna.
 Ojhda
Trea, helt okej film men inget speciellt tyvärr trots så stora namn på skådespelare och regissör. Verkligen inte dålig, fungerade bra att se, inget speciellt bara
 Adoniram
Ingen skugga må falla över Pacino, men gärna över Williams.
 AlbinWesley
Oftast är Hollywoods nyinspelningar överflödiga och ointressanta. Men oftast är det inte Nolan som gör dem. Originalet föll på mig i att den inte övertygade tillräckligt. Den var hemskt bra men såg lite trist ut, saknade den verkliga nerven. Ändå jättebra film. Nog för att Nolan följer vissa konventioner och en del saker var bättre i den norska versionen,en på det stora hela gillar jag denna bättre. Pacino är magnifik och filmen är hemskt tjusig att titta på. Berättelsen är lika intressant som senast.
 Körsbär
Jag har sagt det förr o jag säger det igen, läs aldrig vad filmen ska handla om o se aldrig en trailer, gör alla filmer mycket bättre. Denna film är ett klass-exempel på detta, denna film blir en trea istället för en tråkig tvåa. Tyvärr är avslutningen svag på filmen men början är riktigt bra!
 Harkaiden
Stod och vägde denna mellan en 3a och en 4a. Här har vi en film med en protagonist, vars beteende och agerande som polis känns relativt uppfriskande och framförallt högst intressant. Det börjar som ett rent kriminaldrama, men styr sedan samtidigt in i en parallell riktning och filmen blir därefter mer karaktärsdrivande. Inget man får se särskilt ofta.
 ClintanTheKing
Jag gillar de gråa och kalla miljöerna i denna film. Mystiskt och spännande där vi får se Pacino och Williams briljera mot varandra. Inte riktigt där för att få en 4:a men fortfarande, detta är en stabil mysterie-thriller.
 Fläskkäft
Christopher Nolan är en av mycket få nya regissörer som jag tycker ger oss bra filmer. Insomnia är inget undantag, det är en stabil thriller men saknar det där lilla extra som verkligen lyfter en film. Intressant val av skådespelare med väldigt tilltalande miljöer och foto. Ingenting överraskar direkt utan det går mot en ganska given final där man som tittare inte riktigt vet hur avgörande detaljer hanterades.
 lucius
Somnade namnet till trots dom sista tio minutrarna.
 92axha10
Jag har inte sett originalet men om inte annat så är jag mer ivrig att göra det nu. Filmen börjar bra och scenografin är kalas. Filmen har mycket potential och kanske det är lite för många kockar i köket. förutom Nolan är både Steven Soderbergh och George Clooney inblandade. Resultatet är lite rörigt och ofokuserat vilket leder till en medioker film som har bra skådespelare och mycket talangfulla filmskapare bakom sig. Som sagt mycket potential.
 uncle_funk
Jag satt mest och funderade på vad filmens centrala punkt var... Vad handlade den om egentligen? Jag märker helt klart hur mycket Nolan utvecklats som regissör. Personen som ägde hela filmen var helt klart Robin Williams.
 ithica
Nä. Se originalet istället.
 ryderup
Effektiv thriller, känns som en syskonfilm till Sean Penns The Pledge. Al Pacino spelar en trött Vincent Hanna, Robin Williams spelar John Does bekräftelsesökande lillebror. Sugen på att se norska originalet.
 BrutusBeefcake
Alaska är ett perfekt ställe att spela in en sån här film, perfekta miljöer och mycket nerver i denna mysiga mysteriethriller. Men den skjuts dock inte iväg till de största höjderna, men riktigt bra och stämningsfullt är det. (9/15)
Självaste miljön genom kameran fångas på ett mycket harmoniskt vis. Ett sömnigt bildspråk förekommer också som fångar "mikrosömnen" på ett påverkande och troligt vis. Al Pacino spelar alltid väl och är liksom Robin Williams, väl passande i rollen.
 Solidus
Helt ok, men knappast en av Nolans bättre filmer. Fotot är fantastiskt, men filmen som helhet känns väldigt söndag-thriller.
 Hejochhå
Helt okej nyfilmatisering.
 salotsar
Den denna jag kan uppbåda lite sympati för blir dör efter en kvart. Blek historia, tröttsamt att spela på att rättsväsendet daltar med bovarna. Frozen Ground är en mer skaplig Alaska-krimi.
 Darn
Mordgåtan må ha varit medvetet underordnad Will Dormers (Al Pacino) karaktärsutveckling, men inget av det fick mig på fall. Det låg bara en oinspirerad känsla över det hela. Jag hade t ex väldigt svårt för Pacinos approach. Om det så var pga någon slags, jag vet inte, karaktärsskådespel eller allmänt icke trovärdig gestaltning av en tämligen grund karaktär vet jag inte säkert, kanske var det en blandning. Martin Donovan och Hillary Swank gillade jag å andra sidan. Dessutom kunde viss klippning kunde också ha gjorts mer väl. Svag trea.
 Tatty
Spännande film. Al Pacino, Robin Williams och Hilary Swank spelar rollerna bra.
 godimbored
det var länge sedan sist som jag stängde av en film tre fjärdedelar in.
 Count_Duckula
Insömnia.
 Redwood
Med Robin Williams i rollistan hade jag nog förväntat mig mera skratt, eller åtminstone ett och annat leende.
 Rehn108
Jag är så oerhört besviken. Lite grundar det sig i att jag ville se en mystisk Twin Peak:sk mordgåta, men istället fick en film om protagonistens inre demoner. Men även när jag funnit mig i detta var filmen kolossalt tråkig. Jag tycker inte att den höll ihop riktigt. De olika temana lirade inte med varandra. Och klippningen var stundom konstig. Det jag dock vill lyfta fram är miljön som är helt fantastisk! Både naturvyerna, de deppiga stadsvyerna och de grå, lantliga stugvyerna. Filmens setting är toppklass. Men själva handlingen däremot, nej tack.
 AddeColciago
Kanske en krystad handling, men Nolan gör ändå den levande och använder naturen som en mäktig fond. Pacino som sömnlös är perfekt.
Hur sjutton hamnade Al Pacino, Robin Williams och Hilary Swank i den här värdelösa kalkonfilmen?!
 RustyFilm
En skön thriller med ett storslaget och vackert Alaska som spelplan. Snyggt. Till vissa delar en ganska förutsägbar handling men här finns överaskningar också.
 Hompen
Många stora namn här. Ändå är det Alaskas vidder och småsamhällen som man minns bäst. Handlingen försöker vara något nytt, men når inte riktigt fram. Det blir aldrig spännande. Ok att se, men inte så mycket mer. Bäst är inflygningen i början, snyggt foto. Och visst är skådespelarna bra, men någonstans så förloras gnistan. Kul ändå att se ett tidigt verk av Nolan.
Jag tycker nog den här filmen funkar...
« Föregående   |   1 ... 5 6 7
Senaste kommentarer
Offret (info) 14:55 25/6 (160)
The Con Is On (info) 14:16 25/6 (1)
Bajonett på! (info) 11:56 25/6 (3)
40 pistoler (info) 11:55 25/6 (10)
Smurfarna: Den försvunna byn (info) 10:52 25/6 (7)
The Silence (info) 10:22 25/6 (10)
The 33D Invader (info) 10:08 25/6 (2)
The Man Who Killed Don Quixote (info) 09:43 25/6 (7)
Dödskallen (info) 09:32 25/6 (9)
Wishmaster (info) 09:23 25/6 (108)
Trots allt (info) 08:33 25/6 (1)
The Unwanted (info) 04:59 25/6 (2)
Djungelboken (info) 02:44 25/6 (85)
The Wolf's Call (info) 02:43 25/6 (2)
The Beach Bum (info) 02:42 25/6 (6)
Thunderstruck (info) 02:41 25/6 (2)
Cake (info) 02:41 25/6 (26)
Monica Z (info) 02:40 25/6 (152)
The Nun (info) 01:02 25/6 (31)
Legally Blonde (info) 00:45 25/6 (493)
Mannen från Laramie (info) 00:28 25/6 (26)
Greven av Monte Cristo (info) 23:46 24/6 (276)
Hur det känns att vara bakis (info) 23:43 24/6 (2)
Murder Mystery (info) 23:40 24/6 (6)
Baby Driver (info) 23:25 24/6 (76)
Vem är rädd för Virginia Woolf? (info) 23:24 24/6 (156)
Yrke: Reporter (info) 23:15 24/6 (76)
Black Mirror - Hated in the Nation (info) 22:34 24/6 (7)
King Arthur: Legend of the Sword (info) 21:52 24/6 (60)
The Edge of Democracy (info) 21:32 24/6 (1)
Wildling (info) 20:57 24/6 (15)
The Hummingbird Project (info) 20:33 24/6 (2)
Den bästa sommaren (info) 19:38 24/6 (574)
Jordgubbslandet (info) 17:09 24/6 (10)
Zardoz (info) 16:14 24/6 (134)
The Boxtrolls (info) 15:45 24/6 (25)
Guilty (info) 15:43 24/6 (4)
På min hud (info) 15:32 24/6 (2)
Medan vi lever (info) 14:50 24/6 (2)
American Ninja 2 (info) 13:40 24/6 (45)
Kalle Ankas snöbollskrig (info) 12:17 24/6 (30)
Jan Långbens olympiska spel (info) 12:11 24/6 (22)
En sång för Martin (info) 12:08 24/6 (121)
Krampus (info) 11:36 24/6 (11)
Intruders (info) 11:19 24/6 (46)
Den blomstertid nu kommer (info) 10:48 24/6 (59)
Tills döden skiljer oss åt (info) 10:33 24/6 (32)
Bullitt (info) 10:13 24/6 (238)
Man lever bara två gånger (info) 07:42 24/6 (186)
Black Mirror - Striking Vipers (info) 01:26 24/6 (4)