onlyonce
Som sagt bra för att vara svensk. Näst bästa svenska filmen efter Män som hatar kvinnor
 desithess
Gäääsp...
 lemursmurf
Historier om unga män och förlorad oskuld (i vid mening) brukar vara skittråkiga. Denna film är ett undantag.
 Hanna-Kari
En femma för nostalgitrippen och en tvåa för filmen. En ganska krystad historia med några bra skådespelarinsatser och flertalet usla. Björn Kjellmans fyllo är nog den sämsta rolltolkning jag sett på film överhuvudtaget.
 Alreadyrick
Kass, men rätt komisk emellanåt, fast det var nog inte meningen.
 trailer
Inte jättebra, lite långdragen men småcharmig tillika. Svag fyra.
 BookOfEli
Har jävligt svårt för lillskarskård men annars var det väl en ok film.
 a9davhar
Skön stämning, nostalgi. Dalle briljerar.
 Zummi
Konstigt gjord utifrån ett viktigt budskap. Går upp och ner i trovärdighet och fiasko. En gång räcker och den kommer inte ens köpas för 5 spänn, för det är den inte värd. Däremot är skådisarna bra!! Men näe ...
 metalguy
Liknar väldigt mycket Ondskan, men bortsett från det en skön rulle. Inget för småbarn.
 LiqWid
Dalle är bra, lite för lång och utdragen och ibland gullig så jag spyr.
 Hans Moleman
Har verkligen lyckats fånga 70-talet väldigt bra och trovärdigt. Stark trea/svag fyra.
 quicer
Känns som att man sett allt i filmen tidigare. Förutsägbar.
 olympicairways
värdelöst skådespelari. (mestadels från Josefin och Bill) Men charmig och sådär! Orkar inte ens kommentera manuset och klippningen, urs.
 Xenox
En rolig och underhållande film. Peter Dalle spelar riktigt bra.
 claradidam
Jag älskar miljön och känslan av 70-talet och herr Dalle, men Skarsgård har inte riktigt blommat än i sitt skådespel och manuset är lite knakigt.
Ointressant. (5/15)
 cALLEf
Förstår inte hur någon kan tycka att bill skarsgård är en bra skådespelare
 precineadd
som svensk film i allmänhet även när de försöker, det blir 80% fejk
 Murvel48
Svensk film bygger ofta på totalt osannolika karaktärer, såna som det i verkligheten i bästa fall finns en eller två av i hela landet. Men här förekommer ett tiotal i samma film... Jo, jag vet alltså att det är film - men även film måste ju bygga på någon sorts realism för att vara trovärdig. Nästan alla är bara konstiga i den här filmen, dom gör konstiga saker, säger konstiga saker och har konstiga reaktioner. Och huvudrollens karaktär är så inpiskat tråkig att han förmodligen hade spelats av Jake Gyllenhaal i en amerikansk version. Dalle ensam (en karaktär som i och för sig också är föga trovärdig) räddar filmen från ett bottennapp.
 fabbe86
Dålig mix på dialogen, var tvungen att sätta på textning för att kunna hänga med. Allmänt obekvämt hela tiden, halvstyltig dialog, oklara relationer vilket gör att det aldrig blir speciellt intressant eller spännande. Leif Andrée klarar sig bäst.
 Gyllenbock
Plus för de sköna skärgårdsvyerna, får mig att längta efter sommaren. Filmen i sig var sisådär, fattades en hel del i skådespeleriet för högre poäng. I sig är handlingen ok även om det mesta var förutsägbart.
 Slowdive2
Som andra har skrivit så förbryllade inledningsscenen också mig. Andra invändningar som rests här på filmtipset kan jag också förstå. Som helhet får jag ändå ut mycket av filmen. Överlag tycker jag svensk film håller betydligt högre klass än allt skval från exempelvis USA. Snygg tidsskildring, bra soundtrack, bra samhällsanalys, givande underhållning.
 Rhofpheh
Nä, den räcker inte hela vägen fram för att få ett okej betyg. Väldigt bra story, den var riktigt bra upplagd för att man ska vilja få mer. Men däremot är nästan alla skådespelarinsatserna enormt dåliga, med untantag av Dalle, Kjellman, Andrée och kanske någon jag har glömt.
 sawa
Riktigt bra! Inledningsscenen något konstlad, kanske för att visa på en viss mogenhet och ansvarskänsla?
 Berniey
Trevlig film med en Peter dalle i högform som fifflare!
 Ajax Swan
Mycket bra svensk "baserad-på-verklig-historia"-film. Dalle har aldrig varit bättre och många bra biroller! 4:a (7/10)
 Pierre Lunaire
En svag 3:a men ändå sevärd film. Ibland undrar jag om de lite taffliga skådespelarprestationerna egentligen är välspelade och ger tidsanda eller om det bara är taffligt. Så se den gärna men jag trot inte den behöver ses om
 Acke Va
En film som jag inte hade några som helst förväntningar på. Den visade sig vara mkt bra på gränsen till en 4:a.
 jlam
Fattar inte varför många klagar på sexscenen i början, jag tyckte den var uppfriskande naken (tjena), vital och ärlig. För oss som längtar tillbaka till det gamla idylliska Sverige kan fortsättningen knappast bli bättre heller.
 Ola_Schubert
Är lite småintressant och duger utmärkt som ströunderhållning. Rörde det sig om dåtidens mest välorganiserade knarkliga så törs jag knappast tänka på hur klantiga resten måste ha varit! En svag trea i betyg.
 Catwalker
en mysig film utspelande i den svenska sommaridyllen. och Skarsgård förstör inte allt för mkt, han är ju inget vidare allt som oftast. dalle är skön, erik johansson får även här spela en trulig tonåring och Ljungman som ser ut att vara 13. elin klinga vacker som en dag. helt ok rulle hursomhelst.
 Sture Stenhög
Svensk standardrulle. Karaktärerna är utmejslade helt och hållet efter den funktion de är tänkta att fylla i handlingen, storyn puttrar på precis som man väntar sig, allt känns allmänt skrivet och det är inte mycket som känns speciellt naturligt. Det är egentligen inte direkt dåligt, men det är väldigt väldigt trött. Bill Skarsgård är verkligen ingen vidare skådis heller. Men det blir iaf en stark tvåa, det var trots allt ganska trevligt att titta på, men svensk film är sannerligen i desperat behov av intressanta idéer
 My_Sandström
Nära en 4a! Petter Dalle är fantastisk. Men att historien måste vara "lite mörk" bara för att, är en riktig miss. Köper inte heller Björn Kjellman i rollen som farsa.
 mammene
Skådespeleriet var dåligt och handlingen ganska banal, Ur askan i elden, typ! Det som var roligt var att få en återblick av 70-talet.
 Nephelite
Hyfsad film. Det stora misstaget är att den inte går på djupet i någon av historierna. Lite gangsters, lite drama, lite kärlek men bara väldigt lätt skrap på ytan.
 bubbalasse
Nej, Bill Skarsgård är ingen skådespelare, funkar inte att leva på sitt namn och ja, jag har sett det mesta med honom
 papabobadiof
*för evigt traumatiserad av Bill Skarsgårds snoppattrapp...*
 emilstjernholm
Hyggligt underhållande och snygg miljöskildring av 70-talets Sandhamn. Bill Skarsgård spelar dock över.
 Dele
En underhållande historia, fylld med kul 70-talsrekvisita.
 AlbinWesley
Hyfsat hygglig berättelse om att invigas i vuxenvärlden, typ. Lite hafsig också, men en trevlig film tycker jag allt ändå.
 Albion
Filmen inleds med ett osedvanligt osmakligt övertramp som på något vis sätter agendan för filmen, något som blir svårt att tvätta bort. Efterhand framtonar en annan klang som känns mycket fräschare och det landar så småningom i en ganska hygglig film. Inblandningen av Ted Gärdestad känns dock som ett mindre helgerån. Betyget blir en 3; a
 Sarakin76
Likte i utgangspunktet filmen men noe amatørmessig over deler av manus. +3.
 larsen1976
Penisshock haha
 smichael
Snygg 70-talskänsla rakt igenom och en lysande prestation av Dalle. Dock är det överlag en väldigt spretig film då det stundtals är en riktig kalkon (vad hände med manus?) och stundtals en småmysig sommarfilm om att växa upp. Tråkigt skrivna kvinnoroller. En stabil tvåa.
Väldigt spretig och jag har svårt att känna för huvudrollen. Dalle är dock väldigt bra.
Så fruktansvärt less på den här typen av svenskfilm, som jag tidigare har skrivit, finns den här obehagliga skuggan över svensk film som lyser igenom allt. Det är jättemånga filmer som har denna obehagskänslan, speciellt så kallade svenska komedier.
 Zebulonm
Helt okey. Skön nostalgitripp...
 hsimpson
Inledningen är oförlåtlig.
« Föregående   |   1 2 3 4
Senaste kommentarer
Knight and Day (info) 17:46 19/5 (295)
Children (info) 17:36 19/5 (6)
Planerat illdåd (info) 16:28 19/5 (18)
Larry Flynt - skandalernas man (info) 14:28 19/5 (209)
Röda Nejlikan (info) 14:25 19/5 (24)
Fruktans nävar (info) 13:57 19/5 (82)
Den lilla flickan i huset vid vägens slut (info) 12:41 19/5 (58)
Society (info) 11:57 19/5 (62)
Backdraft II (info) 11:08 19/5 (1)
Polar (info) 11:03 19/5 (21)
Vägvisaren (info) 10:58 19/5 (51)
Justice League vs. the Fatal Five  (info) 10:33 19/5 (2)
Mortdecai (info) 09:46 19/5 (25)
Tredje mordet (info) 08:53 19/5 (6)
Five Nights in Maine (info) 08:24 19/5 (1)
En iskall jävel (info) 07:58 19/5 (33)
Oskyldigt blod (info) 06:20 19/5 (33)
Alla mår bra (info) 03:39 19/5 (2)
[REC] 4: Apocalypse (info) 03:22 19/5 (20)
Det vildväxande päronträdet  (info) 03:04 19/5 (6)
Brokedown Palace (info) 02:14 19/5 (55)
Nattbarn (info) 23:41 18/5 (9)
The Mule (info) 22:26 18/5 (15)
Big Brother (info) 22:09 18/5 (2)
Snuten i Hollywood 2 (info) 21:35 18/5 (224)
Sonja (info) 20:19 18/5 (2)
Den hårda leken (info) 18:36 18/5 (1)
Iron Sky: The Coming Race (info) 15:45 18/5 (1)
Time Machine (info) 15:37 18/5 (327)
Sameblod (info) 15:07 18/5 (58)
Zlatan i Alperna  (info) 12:31 18/5 (3)
Fruktan lägger pussel (info) 12:28 18/5 (4)
Atlantic City, U.S.A. (info) 11:47 18/5 (44)
UFO (info) 11:25 18/5 (8)
Star Wars: The Last Jedi (info) 10:37 18/5 (148)
Acts of Vengeance (info) 10:33 18/5 (7)
Purpurgänget (info) 09:59 18/5 (1)
Black Panther (info) 09:00 18/5 (86)
American Exit (info) 07:48 18/5 (1)
Tag (info) 05:38 18/5 (7)
Isn't It Romantic (info) 05:36 18/5 (10)
I Feel Pretty (info) 05:34 18/5 (13)
Enemy Gold (info) 04:04 18/5 (5)
Summer of Blood (info) 03:44 18/5 (5)
Det ljuva livet (info) 23:33 17/5 (150)
De bedragna (info) 23:21 17/5 (29)
Mordet på Orientexpressen (info) 22:41 17/5 (49)
Destroyer (info) 22:33 17/5 (7)
Frank and Ava (info) 22:29 17/5 (1)
Big Boss (info) 21:59 17/5 (96)