JackSpencer
helt fantastisk vad gäller foto, kostym och mask. den är surrelistisk med krypande mystik, kombinerat med humor och fantasi (odjuret är som en jättestor boxerhund). den ger plats för ind. tolkningar - poesi är bitvis det rätta ordet. Bättre filmkonst får man leta länge efter!
 Gustavo99
snygg, men i slutändan så är den inte särskilt engagerande.
 Vinicity
Tappar lite på slutet, men ljuvligt bra fram tills dess.
 skitbad
Wow! Inte bara fantastisk välgjord utan riktigt poetisk och mystisk. Mumma, mer sånt här Cocteau!
 Kubrickian
Hypnotisk, poetisk och bländande vacker klassiker!
 jep
En regissörsfilm. Hade gärna sett bättre (mer engagerade) skådespelarinsatser, speciellt i birollerna.
 Henkoo
kärlekens budskap..Det teatrala, poetiska passar såklart i denna saga..
 Fuzzy
Är man en sucker för äldre filmer som var (& på vissa plan ÄR) före sin tid som jag brukar vara så ska ni se denna visuella triumf. Natturromatiskt & poetiskt så det räcker och blir över. Trots detta är det endå bara en svag fyra. Storyn (speciellt slutet) och en del av skådespeleriet ligger inte alltid på topp. En välgjord och relativt trogen re-make på denna hade jag gärna sett.
 Ihsahn
Bländande fotografiskt vacker och en riktigt bra historia. Dock skulle jag velat ha lite mer bakgrund kring odjuret.
 uCj
Den version som Disney gav en i unga år är nog faktiskt den jag tycker passar berättelsen bäst. Jag gillade också denna film, det var speciellt intressant att se hur man valt att visualisera olika saker. Men mot slutet så blir jag besviken faktiskt, det blir så odramatiskt för mig iallafall och avslutar en annars fin berättelse illa. Men hursomhelst en intressant film att se. Dock komemr Disneys film förbli min favorit, även om den nog är lite för barnslig för at jag riktigt ska kunna njuta av den också.
 Trangor
Löjlig historia, men snygga kostymer, effekter och ett coolt slott.
 danwa
På ett sätt så bra som den kan bli - fotot och ljussättningen är fantastisk, scenografin läcker, och skådespelarna funkar åtminstonde i sina roller. Jag blir dock aldrig speciellt hänförd av historien, vilket hade krävts för ett högre betyg.
 thegoodold
Utseendemässigt finns inget att klaga på. Vissa delar är fantastiska men historien är för svag för att fascinera hela vägen.
 monsterpop
"förutom att jag är ett monster, är jag inte särskilt smart"!
 goeran
En mycket vacker och fascinerande film med fantastisk scenografi och suveräna bildlösningar.
 #54
Vackert, men själva berättelsen är egentligen ganska tråkig.
 kungkalas
Fantastiskt fascinerande och vackert, man blir som barn på nytt, på upptäcktsfärd i själens dunkla sagoskog där allt har en mångbottnad mening. Och vilka effekter sen!
 Tobias Rydén
Originell och fängslande film, ypperligt berättad av Cocteau. Gripande och rolig, även förtexterna är skojiga.
 Kopla
Roliga lösningar vad gäller specialeffekter. Historien är rolig, ärlig och lagom lång.
 ilBrutto
Snygg scenografi och för sin tid betraktat läckra specialeffekter. Men gud vad teatraliskt och ledsamt...
 AirikrStrife
riktigt skön rulle^^ älskar karaktärerna och skådespelarna. Lyckas få den att bli riktigt spännande och snygg upplösning
 Unleashed747
En trevlig liten sagofilm, kort och gott. Bra skådespel och trevlig scenografi.
 Avtalet
Egentligen finns det inte så mkt. att anmärka på... Kanske den snyggaste "fantasy" film som gjorts och berättelsen är bra & tidlös (även om man har matats lite väl mycket med liknande allegorier genom årens lopp). Dessutom är slutet strålande då frågan infinner sig vad odjuret eg. var/är för något..? Dock är jag lite besviken med det lite övertydliga och konventionella berättandet och hade önskat en mer suggestiv och drömsk approach som ju Cocteau visat prov på att han besitter. Nåväl, en stark 3:a är det ju definitivt!
 KimEkberg
vacker och välgjord, varvat med ful och tafflig. Fånig och otajt story med många hål, som då och då gnistrar till i full fjäderprakt.
 Audrey Horne
fin och fånig, men fantastiska scenerier och härliga bildlösningar. älskar scenen där belle springer i slow motion fast det ändå känns som att hon springer snabbare än vad hon gör.
 Tonti
Härlig, stundtals till och med fantastisk, stämning men känns lite menlös på det stora hela.
 AndreaFurberg
himla ojämn. ibland alldeles fantastiskt sagolik. ibland, hela början t.ex ful och taffel. gillar speciellt när hon faller ut ur en spricka i väggen och när det där smycket blir så fult i systerns hand.
 hampushoney
Endast Cocteau skulle kunna göra något sådant här.
 RearWindow
Lite ojämn, men ändå helt underbar. Jag kan inte sluta tänka på vissa delar som är helt fantastiskt sagolika.
 Hedde
Går det att köpa denna någonstans?
 Santa Claus
Ett par scener var riktigt visuellt vackra. De surreala inslagen ger ocksa filmen lite mer kött... vilket den verkligen behöver, för den har inte aldrats med värdighet.
 Astrojacob
Magiskt och svartvitt. Romantik, mysterium och kärlek. Visst är den gammal, men charmen och det vackra är beständigt. Kanske tack vare det svartvita. Magisk Femma, om man jämför med massor av fantasy genom filmhistorien.
 sannaohhh
visste inte att odjuret spelades av serge gainsbourg! rösten...... och fina samtal: "be brave, your're scared, as usual" "i'm not scared, i'm just thinking" "same thing"
 emilstjernholm
Jag håller i grund och botten den som tidigare kommenterade att filmen är ojämn. Visserligen är en del scener både vackra och intresseväckande, men i slutändan saknar jag en gnista för att magin verkligen skall få liv.
 the fox
Missförstå inte betyget, vissa scener är briljanta, men filmen varken griper tag i mig eller vinner min gunst. Varför tänker jag att den här filmen fick en revival under 1980-talet?
 kakbakarn
Inte för att jag vill jämföra äpplen och päron, men: den här är mer sympatisk än Disneyversionen, samtidigt som den kanske inte är lika mysig. Den var mindre far out än jag trott på förhand, vilket egentligen var rätt skönt. Att man inte riktigt fattar varför hon börjar älska monstret och att det hela går rätt fort och oförklarligt framåt får man ha överseende med. Det är ju ändå en saga. Också jag håller med tidigare kommentatorer om att den är lite ojämn. Ibland tänker man på annat, ibland sitter man klistrad. Nåväl, den är klart sevärd!
 sunvalley
De måste ju ha modellerat Gaston i Disneys version efter Jean Marais. Det skönaste är att han var älskare och musa till Cocteau. Det var en oväntad upptäckt. Men filmen då? Jo, som många har påpekat var den väldigt ojämn, men jag gillade stämningen och de små surrealistiska detaljerna.
 pufred
Visuellt väldigt snygg. Men finner ingen trovärdighet i kärlekssagan, eller hos karaktärer. Mer "cartoonish" än Disney's version. Och sensmoralen: Ge en tjej pärlor och ett slott så faller hon för en best som mordhotat hennes far och hållt henne som fånge? Yta över innehåll!
 tpb
Nej, jag gillar helt enkelt inte den här typen av skådespel. Överdrivet, dramatiskt och i mina ögon oerhört fånigt. Jag orkar knappt med att se en hel film trots att den bara är 90 minuter. Usch.
 myslas
Bra film, men inte det mästerverk som många vill ha den till. Den är väldigt snygg och har några imponerande effekter för att vara en 40-talsfilm. En sevärd matinéfilm med några små logiska hål i handlingen.
 ARUCARD
Den hade flera (förvånansvärt nog) oavsiktliga roliga moment. Jag gillade detaljer såsom ljushållarna och en del av dekoren, men filmen i sin helhet var oftast väldigt oengagerande och ointressant. Storyn är naiv som få (ej förvånsvärt) och jag köper inte kärleken mellan protagonisterna. Där är dock inget fel på det tekniska och skådespelarna. Stark 2a (5/10).
 JimCarrey
Den här historien är i Cocteaus tappning lite tam för min smak men kostymerna, sceneriet och detaljerna är så fina att fyran ändå är nära, riktigt riktigt magisk rulle. Fattar inte hur folk kan tycka att Jean Marais var så snygg, tycker själv han såg betydligt bättre ut i kostymen 3+
 precineadd
besynnerligt mästerverk, berättad helt straight som om det inte vore något konstigt med berättelsen alls. att la bete idag är mysig/rolig snarare än kuslig (oftast) är del av charmen. uppenbarligen föråldrad, men samtidigt perfekt gjord och genomtänkt och andas ett helt annat cinematografiskt liv och upptäckarlusta än det mesta som görs idag.
 Hypostas
En mysig gammal film.
 idd
Kladdigt, styltigt, konservativt å hur snyggt som helst!
 Sangraal
Hela filmen är som en dröm. Se den (om ni inte gjort det) och ni förstår precis vad jag menar!
Jag gillade verkligen hur slottet är gjort i början och blev grymt imponerad. Resten känns ganska tamt och engagerar mig aldrig.
 andmoreagain
Öööööh...en komplett knock out. Jag kan faktiskt inte formulera mig bättre än så, jag är så tagen därmed så tunghäftad, kan bara utbrista: Mästerverk! Fy fan va bra. Hare gött.
 andybrando
Cocteaus gripande sköna och visuellt bländande mästerverk är en storslagen fantasiskapelse och stor filmkonst - lysande i alla avseenden.
 Ful_fisk
Träigt skådespelad och så, men visuellt och scenografiskt fullkomligt magisk! Riktigt ball upplevelse. Frågan är dock om filmen inte blivit smetig ifall den försökt beröra ordentligt, så det kanske är bra att den är lite stel... Oavsett vilket är det klart sevärt och högst imponerande!
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
The Nun (info) 01:44 25/5 (29)
Fast & Furious 8 (info) 01:42 25/5 (42)
HK: Forbidden Superhero (info) 01:42 25/5 (4)
The Dirt (info) 01:20 25/5 (16)
Bumblebee (info) 00:03 25/5 (22)
The Purge: Anarchy (info) 23:59 24/5 (82)
Fabriken (info) 22:43 24/5 (1)
Mammut (info) 21:53 24/5 (249)
The Invisible Woman (info) 20:39 24/5 (10)
Sanningen om Båstad (info) 20:03 24/5 (1)
Anonym (info) 19:57 24/5 (20)
Tag (info) 19:43 24/5 (8)
Immortal (info) 17:49 24/5 (131)
Maskarna (info) 17:41 24/5 (48)
Zardoz (info) 17:17 24/5 (133)
Jakten på kidnapparna (info) 14:23 24/5 (8)
Den vita renen (info) 13:35 24/5 (9)
Night on Earth (info) 10:17 24/5 (184)
På jakt efter en man (info) 09:21 24/5 (1)
Journeyman (info) 06:56 24/5 (4)
Mary Queen of Scots (info) 05:27 24/5 (9)
A Perfect Ending (info) 03:44 24/5 (1)
Family Blood (info) 01:52 24/5 (5)
Learning to Drive (info) 19:35 23/5 (4)
Mirakelpojken (info) 19:11 23/5 (1)
Stockholm, My Love (info) 16:16 23/5 (1)
Texas Chainsaw Massacre 3D (info) 14:48 23/5 (90)
I Feel Pretty (info) 13:59 23/5 (14)
Attentatorn (info) 10:20 23/5 (15)
Ida (info) 10:18 23/5 (79)
The Perception (info) 09:15 23/5 (1)
Bad Moms (info) 01:48 23/5 (35)
Fear and Desire (info) 01:24 23/5 (30)
Us (info) 01:22 23/5 (15)
Aquaman (info) 01:18 23/5 (42)
Helvetet i grodstan (info) 00:58 23/5 (29)
Blekansiktet (info) 23:56 22/5 (12)
Rehearsals for Retirement (info) 23:52 22/5 (2)
Bränd (info) 23:13 22/5 (12)
The Convent (info) 22:38 22/5 (1)
Haunting on Fraternity Row (info) 22:29 22/5 (1)
Nightbreed (info) 22:00 22/5 (64)
Rock'n roll för hela slanten (info) 21:46 22/5 (1)
Rock Around the Clock (info) 21:44 22/5 (7)
Drunk Parents (info) 21:26 22/5 (2)
30 Miles from Nowhere (info) 21:14 22/5 (1)
Thor: Tales of Asgard (info) 20:12 22/5 (14)
Safe Haven (info) 19:56 22/5 (65)
Butiken vid Storgatan (info) 19:25 22/5 (25)
Hidden Peaks (info) 19:20 22/5 (1)