Jonatanh
Svag fyra. Mycket originell och livlig film som påminner om vitaliteten inom fransk film på 60-talet. Nya vågen osv. Suddar helt ut begreppen dokumentär/spelfilm och är enligt min uppfattning inget dera och båda två på samma gång. Har lite svårt för Lena men gillar frigjordheten och "flummet". Nödvändigt vitaminpiller inom svensk film om inte annat. Ser fram emot del blå.
 varulf
ytters charmigt och udda
 Karina
haha, en fyra... gud va skön film :) jag bara satt och filmen gick och va borta som att det bara gått 5 minuter... melike
 stars
"-Nymans institut, vad är det? Man måste ju öppna eget, dom gör ju ingenting. Tidningarna jobbar alldeles för fort så dom kan man inte lita på. Vetenskapen jobbar alldeles för långsamt så där kommer inga resultat. Man måste ju öppna eget". Lena Nyman i filmen. Väldigt intressant och vågat för sin samtid!
 Ihsahn
I början är filmen fullkomligt genial när Sjöman totalt lyckas sudda ut gränsen mellan spelfilm, dokumentär och verklighet. Hela skeendet är totalt trovärdigt och man glömmer ofta bort att det faktiskt är en kamera i bakgrunden. När filmen förändras till en kärlekshistoria tycker jag dock att den tappar mark och blir mindre intressant.
 zacco
har egentligen ingen aning vad jag tyckte om den här filmen. jag chansar på en trea. blev lite mätt på vårtgårdar mot slutet dock.
 jovan
Att se Lena Nyman och Börje Ahlstedt ha sex på muren utanför riksdagshuset - det är tufft!
 Ola_Schubert
En flumig och långdragen men bitvis småintressant film. Olof Palme ger i filmen ett riktigt bra svar om klassamhället. Som dock i stort viftas bort. Jag tror att det är Stig Malm, (som inte brukar kunna hålla käft), som är en av de som uttalar sig i LO-borgen. Jan Myrdal skymtar i en Maoistisk demonstration. Lite charmigt är också att Lena Nyman vågade visa sin inte precis perfekta kropp. Men detta är ungefär de positiva jag kan komma på. Det får bli en svag tvåa ifrån mig. Dock skulle det behövas göras några liknande filmer i vår tid. Man skulle t.ex. bland mycke annat, kunna undersöka människosynen hos borgarklassen och kälkborgarna. Slutligen lite kuriosa: "Nyfiken Gul" blev en internationell försäljningsucce pga sexscenerna med Lena Nyman.
 pink.f
Härligt befiande, träffsäker, intressant, bitvis rolig och framför allt viktig svensk film. Sjöman är störtskön!
 rockcat666
Att meditera naken på ett gärde i Småland, att anse att Sveriges whiskypriser är en slags diktatur, Olof Palme-en man utan sällskapsål,bokbål. Denna film har allt man suktar efter. Sång i samband med samlag är en underskattad aktivitet.
 Ingriddim
Lite för många paralella handlingar för min smak. När Vilgot kommer in mitt i allting med regianvisningar så tappar jag bort mig totalt. Men... som redan sagts många intressanta scener och en inblick i dåtidens politiska korrekthet (eller inkorrekthet) gör den ändå till en måste-se-film!
 Herr Arne
Härligt disparat film där inget ämne är för stort, för litet eller för privat.
 emilstjernholm
Filmen har ett antal kvaliteter. Den är ett intressant tidsdokument inte minst, med inslag med Olof Palme, Martin Luther King och LO-pampar varvat med Lena Nymans idealistiska kamp. Jag gillar det kvasidokumentära upplägget som delvis förvirrar, men delvis även är briljant utformat. Formatet ger Sjöman en ökad frihet att uttrycka det han vill. Sexscenerna känns väldigt "vanilj" i dagens kontext men jag kan förstå att de var provocerande för sin tid.
 Tystnaden
"Meddelande till mänskligheten: Jag mår bra. Lena" Helt underbar!
 Hambern
En riktigt, riktigt bra film. Borde visas i skolorna.
 mikj
De politiska inslagen gillade jag mycket, men sedan blev det alldelles för mycket om henne och hennes kärleksliv så jag ledsnade..
Mycket bra tidsdokument. Definitivt en "måste-film" – på många sätt. Men så jävla bra är den ju inte... Den får mig också att minnas 70-talets arga och kunskapstörstande vänster, som skiljer sig rejält från dagens gapande och patetiska besserwissers långt ut på vänsterkanten. (6/15)
 grodansson
snyggt upplägg (som om hon och hennes kärleksliv inte var politiskt..) jag vill ha en idolaffish!!!! meddelande till mänskligheten: jag vill!!!
 HippiePatrik
Har sett 37 minuter men klarar inte längre, har försökt i flera månader. satan vilken dålig rulle. Definitivt en "måste-inte-se-film".
 Albion
Detta är förstås inget annat än ren provocerande smörja. Att man möjligen kan skönja tankegångar och samhällsstämningen från det skumma slutet av 60-talet hjälper föga. Betyget är 1
 Minik?
Klart det är provocerande men jag skulle inte kalla det för smörja! Det är inte provokation för provokationens skull. Jag tyckte om den, särskilt historien bakom kameran. Älskar hur Sjöman driver med sig själv! Haha. Betyget är 4
 saudi
skönt oförutsägbart gjord. ronjas päron dessutom, najs :)
 AndreaFurberg
måttfullt kul
 M_Dietrich
Jag kan se varför den väckte uppmärksamhet och var stor på sin tid, idag är den mest ett väldigt intressant tidsporträtt men ärligt talat ganska långsam. Hade hoppats på något mer efter allt jag hört.
 sirkurt
Bra och intressant och gripande i början med intervjuerna men sedan blir det rätt långtråkigt men kul att se ändå.
 sannaohhh
börje ahlstedt är ju hur snygg som helst. hans ögon lyser ju!
 Ilea
Dumheten är slående - från samtliga håll. Man kan ju alltid hoppas på att folk inte är lika korkade nu som då, men tyvärr tror jag att jag hoppas förgäves. :/
 Sundberg
Säkert spännande då men kändes nu en smula passé
 Total_necro
Lena Nyman är fantastisk.
 jinjaben
väldigt intressant film! fortfarande väldigt aktuell, dessvärre. jag gillar skarpt metagreppen. och lena nyman är hur cool som helst!
 steely_dan
uppfriskande, organiserat kaos... skön metafilm
 idd
underhållande i all sin förvirring..
 NtoNW
En unik film, framför allt för sin tid, men även aktuell nu och en häftig upplevelse. Skådespeleriet känns helt äkta. Känns också mycket mindre daterad än franska nya vågenfilmerna.
 Ninonette
Skitbra.
 linushq
Jag försökte faktiskt se hela....
 Plaskpojken
Det här med att alla inte konstant sitter och tittar på denna film tycker jag verkar dumt.
 ScArRrFaCe
Rackarns vilken tråkiga och rörig film. Visste till slut varken in eller ut. RIktigt illa för svensk film om den här hör till en av Sveriges finest. Intervjuerna var bra i varje fall, i synnerhet de med Olof Palme.
 Dele
Befriande avslappnat berättat nedslag i en tid och ett liv.
 AlbinWesley
Det irriterar mig att en film med så mycket finurliga detaljer och idéer, och med en så god agenda, ska besudlas med en så trist berättelse. Saknar egg!
 #54
Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig, men det här var en positiv överraskning.
 socorro
Miljön jag ser denna film är de mest speciella jag har varit med om, sitter på skandinaviska skolan i Moçambiques huvudstad Maputo. Det är betyg fem på den miljön. Filmen då... Säkert var den väldigt kontroversiell när den kom, tiden har dock i mitt tycke varit väldigt hård mot "Jag är nyfiken - gul" och det som säkert var mycket utmanande en gång i tiden passerar nu mest förbi mestadels ointressant. Men intervjun med Palme var intressant, den var jag inte ens medveten om att den fanns.
 stgurgel
Brilljant dokumentär om numera rätt inaktuella saker. Måste varit fantastisk när den kom
 Zipper
Mysko. Den är ett hopkok av allt möjligt. I vissa sekvenser är den briljant, och i andra obegriplig. Jag förstår varför den blev kontroversiell, och tycker synd om Nyman eftersom hon fick ta så mycket skit när det begav sig. Har lite problem med den sexiga och infantila framtoningen hos Lena, men den har ju några år på nacken. Kluven upplevelse, verkligen!
 emelee
Teatereleven och skådespelaren Lena medverkar i film, av avundsjuke regissören Vilgot, där hennes karaktär "Lena" är starkt politiskt engagerad och har en stark vänsterideologi. "Lena" träffar "Börje" och hennes ideologi hamnar i gungning. Lite svårt att avgöra vad som sker i "verkligheten" med skådisen Lena och vad som är del av Vilgots film. Men det är charmen med filmen. Den blandar gengrer och det går att tolka olika. Fascinerande och experimenterande. Dock lite för lång, 30 minuter kunde lätt ha klippts bort.
 Hypostas
Börjar riktigt bra och intressant, med intervjufrågorna, men sedan blir det för mycket trams och nakenscener. Jag tröttnar på filmen och slutbetyget landar någonstans mellan en etta och en tvåa.
 frommen
Bitvis riktigt bra, men har inte åldrats så lyckat. Tyvärr känns det som att den borde klippts ner lite grann, ändå många fantastiska scener. Stark3:a
 RustyFilm
En lysande filmupplevelse (bättre än sitt rykte). Vilgot Sjömans sätt att 60-talspoppigt blanda dikt och realitet är mästerligt. Spetsfundigt och lite chockerande lägger Sjöman ut sitt budskap på ett sätt som bröt mot konventionen då (60-talet) och så mycket liknande har nog än i dag inte skapats
 Roswall
Inte alls som jag trodde att den skulle vara. Spännande tidsdokument!
 Nalleman
Uselt!
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
Himmel över Berlin (info) 00:07 20/6 (215)
Frances Ha (info) 00:01 20/6 (104)
Nausicaä från Vindarnas dal (info) 23:58 19/6 (391)
Piraterna! (info) 23:57 19/6 (66)
Captain Marvel (info) 23:55 19/6 (34)
Zootropolis (info) 23:51 19/6 (105)
Once Upon a Time in Venice (info) 23:48 19/6 (12)
Aladdin (info) 23:47 19/6 (7)
Kubo och de två strängarna (info) 23:46 19/6 (28)
Sherlock Holmes och kvinnan i grönt (info) 23:45 19/6 (19)
Justice League (info) 23:43 19/6 (67)
Hacksaw Ridge (info) 23:41 19/6 (84)
Prinsessan och grodan (info) 23:38 19/6 (218)
Björnbröder (info) 23:36 19/6 (479)
Vaiana (info) 23:35 19/6 (81)
The Confines (info) 23:28 19/6 (2)
Fjällbackamorden: Strandridaren (info) 22:57 19/6 (11)
Bastille Day (info) 22:56 19/6 (19)
Black Mirror - White Bear (info) 22:33 19/6 (15)
Black Mirror - The Waldo Moment (info) 22:31 19/6 (12)
Vox Lux (info) 21:56 19/6 (8)
Hotel Mumbai (info) 21:02 19/6 (3)
Stränder (info) 18:09 19/6 (35)
Giant Little Ones (info) 17:18 19/6 (2)
Five Feet Apart (info) 16:58 19/6 (2)
The Beach Bum (info) 16:55 19/6 (5)
Harold and Kumar Go to White Castle (info) 14:26 19/6 (331)
Floating Weeds (info) 13:35 19/6 (23)
Mandy (info) 13:07 19/6 (27)
Captive State (info) 11:10 19/6 (2)
Good Sam (info) 07:48 19/6 (1)
Vice (info) 02:58 19/6 (13)
The Last Witch Hunter (info) 01:44 19/6 (36)
Chernobyl (info) 01:24 19/6 (7)
Flykt undan rättvisan (info) 23:33 18/6 (1)
Superfly (info) 23:28 18/6 (62)
End of Evangelion (info) 23:19 18/6 (152)
Brightburn (info) 22:19 18/6 (4)
Black Mirror - White Christmas (info) 21:32 18/6 (12)
Men in Black: International (info) 21:02 18/6 (2)
Climax (info) 20:54 18/6 (11)
Autumn (info) 20:54 18/6 (2)
Body of Deceit (info) 20:53 18/6 (1)
Black Mirror - San Junipero (info) 20:18 18/6 (13)
Fitzcarraldo (info) 20:06 18/6 (178)
Cutie Honey (info) 19:39 18/6 (43)
Detroit Rock City  (info) 16:30 18/6 (177)
Seven Pounds (info) 16:08 18/6 (445)
Beyond Skyline (info) 15:59 18/6 (11)
Skottår (info) 15:50 18/6 (83)