booby
Vid första anblick är konceptet väldigt lovande. Men när man väl har tryckt på 'play' så raseras allt. Lång, tråkig och smörig.
 Rune2000
Relativt tom och oengagerade filmupplevelse. Filmen är fylld med kända ansikten men tyvärr gör varken regissören eller manusförfattaren handlingen och de enskilda scenerna tillräckligt gripande för att man som tittare ska bry sig om karaktärerna.
 QuiNonStultus
Jag tyckte mycket om detta, också för att jag är en sucker för Forest Whitaker. Också gripande, tyckte faktiskt jag!
 Runlibr
En stark och gripande historia som är viktig att berätta, men odyseen genom tiderna gick lite väl raskt fram, kanske hade filmen vunnit mer på att fokusera på några enstaka episoder och låta de ta tid och sjunka in, nu hastade man mer igenom. Spännande att varken Bush Sr eller Bush Jr var med... Var skeptisk till Oprah, men blev positivt överraskad!
 WillyV
För tillrättalagt, ytligt, summariskt och nästan utan engagemang i karaktärer eller händelser. Ett felval att casta ex. Kravitz och Mariah Carey, dödade illusionen direkt. Lite trist, men någorlunda intressant snabblektion i en liten del av amerikansk historia.
 micha
Det finns tydligen filmer nutiden inte har tid för...
 Daniel_mjölby
Så himla himla bra. Ja, den blir lite väl sentimental och slätstruken vid vissa övergångar och vissa förklaringar. Men med det sagt har den här berättelsen knutits ihop på ett trovärdigt sätt med flera fina skådisinsatser. Oprah Winfrey som Gloria är värd mängder av applåder! Att presidenterna framställs som nästintill satiriska ser jag nästan som nödvändigt eftersom att det lätt blir bajsnödigt och alldeles för komplext att framställa alla dessa världskända maktmän på ett lågmält sätt. Den här filmen är absolut inte felfri men jag får ett intryck av att den lyckas berätta precis vad som vill sägas. Stabil 4:a.
 coldheart
Blir en trea mycket tackvare en stabil Forest Whitaker
 leothar
Riktigt bra. Enough said.
 asasae
En omskakande start och totalt sätt en bra film.
 Werim
Intressant film som visar medborgarrättsrörelsens kamp i USA och hur landet och de svartas rättigheter utvecklats med tiden. Bra skådespeleri speciellt från Oprah Winfrey och Forest Whitaker. Sevärd.
 larox
Intressant tidsdokumentation som särskilt belyser de svartas kamp för normalexistens via medborgarrättsrörelsen. Det ligger tidsmässigt ganska nära men känns ändå så långt tillbaka i tiden. Det är dessutom ofattbart att svarta medborgare inte hade några som helst medborgerliga rättigheter.
 HerrNenne
Stadig och ganska stark. Underhållande bonus med så många kända namn både i stora, små och cameoroller, även om det tar en ur filmvärlden för en stund. Men det är det värt.
 Lotso
I sin helhet en helt okej film. Jag kan inte säga där är något dåligt i den bara det att jag personligen fann den något ointressant och berättelsen var inget nytt. Ska du berätta en berättelse som man har hört om väldigt mycket måste man göra något nytt eller något fräckt med det så det känns nytt. Här så blev det inget av det och Lee Daniels bjuder istället på en torr film. Den är underhållande när presidenterna är med framför allt Cusack som Nixon, jag kan bara inte släppa det. Och skådespelarna gör ett bra jobb ifrån sig. En film som kanske övertygar andra, men för mig gjorde den inte något nytt.
 Tatty
Filmen var bra men förväntade mig inte att den skulle va riktig bra. Lite stark film men inte dålig iaf.
 Craxyknas
En sån viktig berättelse att berätta!
 haajen
Ok som historielektion men den tar aldrig slut och vissa scener känns rätt kalkonaktiga. Sevärd trots det låga betyget då man lär sig en del om ett viktigt ämne men som film är det allmänt ointressant och oinspirerat.
 mgrankvist
Mycket bra film om USAs samtidshistoria. Definitivt något att visa på samhällskunskapen! Smärtsamt att rasfrågan har varit så nära, man blir verkligen berörd. Bra skådespelarinsatser :)
 Travis Bickel
För mycket oscar-bait för min smak.
 conbe755
En stark film. Gränsar till en femma men den är lite för lång - frågan är dock om något går att ta bort... Det var inte så länge sedan - det hela ligger närmare i tiden än man tror. Stark fyra.
 HippiePatrik
Obama propaganda! han ska verkligen inte jämställas med Mandela och Malcolm X!
 kexchokladet
Nutidshistoria går alltid hem hos mig. Välgjort med bra skådisinsatser.
 Almgren
Whitaker är som vanligt väldigt bra, men filmen är alldeles för lång och saknar slagkraft trots en i grunden stark berättelse.
 Luene
Visst har filmen ett starkt budskap och berör men den är för lång och saknar något ordentligt. Jag har sett Oprah Winfrey ge bort på tok för mycket meningslösa prylar på tv för att personligen kunna ta henne på allvar i en sådan här roll.
 Totenkopf
Kunde varit klart kortare, eller gjort den till en miniserie istället.
 Christofer
En unik historia som man inte sett förut, bara det var intressant i sig självt. Lägg till kompetent regi, manus och riktigt hyggligt skådespeleri från framför allt Whitaker & Winfrey så har du en fullträff!
 Alice - Renee
Bra historia, men alldeles för hollywoodsk för min smak.
 hsimpson
Saknar det lilla extra trots viktigt budskap. Lite i längsta laget också.
 FLM
Oprah är verkligen ingen skådespelerska. Annars en helt okej film.
 zeke_karlsson
Finfint! :)
 Ghostface
Det är svårt att bli berörd på djupet av en film när jag inte berörs av huvudkaraktären som jag inte tycker är varken sympatisk eller karismatisk. Att få följa den amerikanska historien genom hans ögon är dock ett bra dramatiskt knep.
 foppa99
"Husneger" vilket jävla ord
 Björkman
Bra resa genom ett antal presidentskap och amerikansk rashistoria i modern tid. Forest Whitaker är bra som vanligt och såväl smink som scenografi är genomarbetat. Flera fina biroller i rollistan. Relativt lång, men absolut aldrig tråkig. Jag föredrar definitivt denna framför exempelvis "Selma" i liknande tema, men placerar den under "The Help".
 robbieroy
Ämnet som sådant kan ju självklart bära en hel film och det är våldsamt gripande alltsammans. Man blir ju fanimej gråtfärdig bara av tanken på hur vi människor behandlat varandra genom historien. Det är dessutom en väldigt intressant vinkel man fått till med den här butlern - otroligt bra spelad av Whitaker. Problemet med filmen som jag ser det är bla castingen i övrigt av stjärnor som Oprah Winfrey och Lenny Kravitz mfl. Det blir liksom inte riktigt på riktigt. Det blir Hollywoodskt nåt så in i helvete, inget fel med det överlag, men i den här typen av film så skär det sig som en gammal bearnaise. Men filmen är ändå mitt i allt detta väldigt sevärd och välspelad.
 norenorama
Håller helt med "Ghostface", huvudpersonen gjorde ju inget, var bara en bra butler. Men intressant att följa med på resan och tyckte den va bättre än väntat.
 tvamvarg
Rätt trist ändå, kanske bara att vänta sig av ett manus ā la "kan ändå inte berätta något av det som sades inom Vita Husets väggar". Åskådarna får i stället wowas av hur fin de har gjort Cusacks Nixon-näsa, typ.
 Muhammed
Nån slags seg historielektion som räddas av bra skådespelare. Annars en tvåa högst.
 bkllr
Först: HUR PORTRÄTTERAS KVINNORNA SNÄLLA?!? Typ helt i skymundan och passiva som fan. Sånt gör mig alltid så himla less och har oftast inte lust att kolla färdigt MEN, högaktuellt tema och trots denna manssörja en mycket intressant och underhållande film. Älskar att Malcolm X är med och Yaya DaCosta är ändå fett lik Angela Davies som hon såg ut på den tiden! Gillar verkligen filmen även om det är nåt som fattas, kanske djupet. Som ovan personer skrivit, väldigt mycket information och många händelseförlopp som pressats ihop och det gäller allt ha lite koll på usas historia för att hänga med på alla referenser. Men går det ju att läsa på i efterhand också.
 KyLLo
Fint filmad och bra skådespelarinsatser. Det är en viktig film, men spontant känns det som att den är lätt att glömma bort eller förväxla med andra. Den känns också väldigt lång.
Film om medborgarrättsrörelsen i Amerikas historia under 1900-talet är onekligen intressant och gör sig bra på film. Tyvärr vill man berätta hela historien över väldigt många års tid vilket gör att det känns som bara får smakprov och väldigt liten insyn under kampen under varje decennium. Sedan har jag svårt här och där sett till val av skådespelare. Ett tydligt exempel är Oprah Winfrey som jag personligen har svårt att skilja från Oprah TV-personligheten när jags er henne i film.
 ergopliroforia
Ganska intressant grepp med "husnegerns" utveckling och sakta uppvaknande (jag tänkte på Baladen om Rune Henry Johansson). Tyvärr upprepas samma gamla trams om icke-våld, Luther, Ghandi o.s.v. men något annat kunde vi såklart inte förvänta oss utifrån förutsättningarna. Konflikren blir dock tydlig och sanningen finns där att tyda för den som kan läsa mellan raderna av kapitalistpropaganda.
 Hans Moleman
Forest Whitaker är bra som vanligt. Ingen typ av film man inte sett förut, men ändå bra. Stark trea.
Svag 3:a. Filmen är bra men kunde ha gjorts bättre. Forest Whitaker gör som vanligt väldigt bra ifrån sig.
 jonbo
Fragmentarisk berättelse om viktiga saker. Det gör inte filmen automatiskt bra. Dessutom känns det ibland som att filmen tycker det är mest roligt att casta kändisar i presidentrollen än att låta Whitakers karaktär bli mer än butlern.
 Rele
En biografi om Cecil Gaines arbete och liv som butler i Vita Huset. Forest Whitaker gör en bra rollprestation. Väldigt tunt och ytligt manus. Jag ger en tvåa.
 jopjop
Tja... Var väl inte riktigt vad jag väntat mig. Rejält lökigt bitvis. Eller, det kanske var precis vad jag väntat mig. Trean är svag.
 pufred
Så fanatisk bra var inte den här filmen...Lite väl snyftig i amerikansk anda...
 92axha10
Kan inte låta bli att fundera om inte det här materialet hade kunna göras bättre i händerna på en skickligare filmskapare. Den är okej men inget speciellt eller minnesvärt.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
The Huntsman: Winter's War (info) 07:22 25/4 (34)
House at the End of the Street (info) 06:47 25/4 (71)
The Silence (info) 06:10 25/4 (4)
Bunny Drop (info) 01:51 25/4 (1)
Patriots Day (info) 23:37 24/4 (30)
Avengers: Endgame (info) 23:32 24/4 (6)
Dr Hfuhruhurrs dilemma (info) 21:54 24/4 (95)
A Sense of History (info) 21:53 24/4 (15)
Flickor i karriären (info) 21:51 24/4 (28)
No Picnic (info) 21:51 24/4 (1)
Never Look Away (info) 21:24 24/4 (7)
Let's Be Cops (info) 20:11 24/4 (64)
Don Jon (info) 20:05 24/4 (121)
Leave No Trace (info) 19:58 24/4 (17)
Svensson, Svensson - i nöd och lust (info) 19:46 24/4 (56)
Rose Red (info) 19:26 24/4 (281)
I am Nojoom (info) 19:24 24/4 (1)
Wildling (info) 19:24 24/4 (8)
Unga Astrid (info) 19:00 24/4 (16)
The Prodigy (info) 18:00 24/4 (3)
Belinder auktioner (info) 17:35 24/4 (2)
Gentle (info) 17:27 24/4 (6)
Snödrottningen (info) 17:26 24/4 (3)
Crocodile Dundee II (info) 17:21 24/4 (156)
Us (info) 17:12 24/4 (14)
Tornet (info) 17:10 24/4 (2)
Wallander - Saknaden (info) 17:03 24/4 (24)
Lysande gift (info) 16:55 24/4 (18)
Journal 64 (info) 16:53 24/4 (2)
Crocodile Dundee – en storviltjägare i New York (info) 16:46 24/4 (227)
Meningslösa konversationer i fantastiska miljöer (info) 16:06 24/4 (5)
Inbred (info) 15:56 24/4 (20)
Mad Dog och Glory (info) 15:44 24/4 (49)
Free Solo (info) 15:12 24/4 (18)
Sune vs. Sune (info) 15:06 24/4 (6)
The Babymakers (info) 14:01 24/4 (12)
You Were Never Really Here (info) 13:45 24/4 (34)
Dead Man (info) 12:16 24/4 (278)
Fogden Sansho (info) 09:53 24/4 (34)
Marshall (info) 06:58 24/4 (5)
Kursk (info) 04:39 24/4 (7)
Triple Frontier (info) 03:48 24/4 (11)
Glass (info) 03:45 24/4 (22)
Johnny English Strikes Again (info) 03:44 24/4 (16)
Hard Candy (info) 02:49 24/4 (532)
Alien Warfare  (info) 01:28 24/4 (1)
Lifepod (info) 00:59 24/4 (10)
Slithis (info) 00:50 24/4 (1)
U.S. Marshals (info) 00:47 24/4 (177)
Katie Says Goodbye (info) 00:11 24/4 (3)