Johan2006
Fantastiska bilder av Mars. Men saknar lite "story". Märks att en datanörd (är en själv) skrivit manus.
 KJ
Synd att det tog bort så mycket av det som gjorde boken bra, och broderade ut med en massa onödigt.
 Mother
Satte en 4 först men har efter lite eftertanke ändrat till 3. Jag tror att jag pajade den här genom att läsa boken före och det är så mycket av det som jag gillade i boken som saknas i filmen. Castingen är jättebra, specialeffekterna är bra MEN det optimala formatet för The Martian tror jag skulle ha vart en miniserie, så att man fick med skalan och tidsuppfattningen.
 Christofer
Jag diggade det, även om upplösningen förtog en del av upplevelsen. Det föll rätt platt i sammanhanget. Men klart godkänd underhållning av det här slaget räddar en fyra i slutändan i min bok.
 Solidus
Sir Ridley Scott strikes back! Mars har nog aldrig varit så här vackert och Matt Damon är perfekt i huvudrollen. En underbar film, fylld med positiv atmosfär. Tumme upp!
 Mr_v
Det är snyggt och rakt igenom välgjort. Ändå vill det inte riktigt gripa tag.
 Jamesa
Mycket bra film, rekommenderas ! Om man ska jämföra, så är den faktiskt ytterligare ett snäpp ännu bättre än Interstellar, som är den senaste Sci-fi jag såg innan denna,som ju också var riktigt bra (förutom slutet).
 daniel77
Oväntat ospännande. Och Matt Damon ensam gjorde ju ingen glad. "Let's science the shit out of this". Herregud vad corny! Men visst Mars är fint realiserad och tekniskt är allt på topp så en tvåa kan den väl få.
 krusbjorn
Den klart svagaste länken i sci-fi-trion Interstellar, Gravity och ovanstående. Ändå en stark 3:a som hade förvandlats till en svag 4:a om man bara hade sluppit den sanslöst töntiga dialogen. Intressant hela vägen och fint foto, men inte mer än så. Medioker musik.
 Roswall
Skönhet är filmens största behållning. Dramat är okej. De allt för återkommande billiga humoristiska poängerna är frustrerande och det är på tok för lite ångest.
 Sarakin76
De kunne droppe USA og NASA så hadde det blitt mye bedre.
 norenorama
Gillar fan inte denna filmen, såg den igen nu, något är fel, den är totalt själslös, som att en robot gjort den. Den är så otroligt endimensionell, finns inga karaktärer som har egna agenda som skapar spänning, inget drama över huvud taget. Och då Matt alltid har 100% koll på läget med ett leende på läpparna så känns det inte som att han är i fara, han visar inte något oro eller ångest att dö på planeten så man känner ingen nerv över att han måste lyckas osv osv i all oändlighet. Men bra gjord vart fall rent tekniskt..
 fisk0
Kan hålla med om att man aldrig riktigt tror på att Damons karaktär är i livsfara och att problemlösningarna går lite för snabbt fram, men gillade den ändå skarpt. Tycker den lyckades bättre med miljöerna och trovärdigheten än Interstellar.
 Kayuzuzu
Snygg och bra underhållning. Kreativ idé och väl utförd men berörde mig inte speciellt mycket.
 mylar
Något så ovanligt som en rymdfilm utan vare sig djup eller teknik. Nåja, lite teknik men det är snabbt överstökat för att få in lite fler flaggviftningsscener (åtminstone bildligt). Trots filmens längd hinner jag varken bli engagerad eller tankeväckt. Bara lite underhållen.
 Totenkopf
Bra och spännande trots den saktfärdiga handlingen.
 Arensberg
matt damon är fan nästan mindre astronaut än george clooney, spyr typ
 Goblim
Filmen är på gränsen till ok, inte mer. Fullkomligt ytlig film, saknar allt vad djup heter. Hade varit bättre utan all idiotisk Hollywoodpropaganda.
 marleey
Storyn är framförallt underhållande men även spännande. Dock så griper den inte riktigt tag och berör. Mark Watney spelade av Matt Damon måste ”science the shit out of this” och hitta på den ena finurliga lösningen efter den andra för att hålla sig vid liv, ensam på Mars. Det blir både roligt och som sagt underhållande. Damon gör en bra insats. Han är långa stunder ensam, men lyckas ändå leverera roliga små repliker när han både pratar för sig själv och dokumenterar sig själv med hjälp av en kamera. Även på jorden pågår ett hektiskt arbete för att både försökt få kontakt och hämta hem Watney. Bland rollerna på jorden syns bland annat Jeff Daniels, Sean Bean och Kristen Wiig. Spänningen blir aldrig riktigt super hög och upplösningen tycker jag var sådär. Men det fina fotot, Matt Damons insats och underhållning som The Martian levererar gör att 4:an ändå är välförtjänt.
 snideby
Om Cast away var en modern Robinson Crusoe så är det här en framtida Cast away. Fast utan volleybollar och en handling som faktiskt griper tag i mig. Det här är absolut inte en film som är dålig, men den når inte hela vägen. Underhållande, emellertid.
 LXMBRG
På gränsen till 4:a.
 kosmoskatten
För mycket handling, för lite handling men bra att vi alternerar mellan jorden och mars.
 Kimchi
Trodde filmtipset skulle basera ens rekommendera en filmer baserat på ens smak. Jag gillar verkligen inte den här typen av hollywoodproduktioner när story osv är så fattigt :/ Undviker väl 1an tack vare alla milj som spenderats på specialeffekter.
 Wildbeast
Ridley Scott gör det igen. Hans bästa sen Gladiator? Underhållande, bra skådisar dock måste jag säga, vart lite besviken på musiken. Varför plocka in 70-tals disco? Aja, utöver det e det schysst handling med Matt Damon å Jeff Daniels.
 Wolger
Ruggigt bra film ... nära fem. Förstår alla Oscar nomineringar ... finns nog det mesta i innehåll.
 Oidipussy
Något töntig dialog och 'sol' begreppet var onödigt, men overall en riktigt solid sci-fi rulle.
 asasae
Spännande och intressant, men lite för lång.
 Rele
En spännande film. Flera bra skådespelare. Bra manus och lyckad regi.
 jezebel
Finurliga rymdexperter som kommer på "idéer" på löpande band i störiga diskussioner. "Latjo" manus som tar bort känslan av övergivenhet. Snudd på en komedi, en tråkig komedi. Snygg film dock.
 abbenisse
undviker en del dramaturgiska tråkigheter jag trodde skulle förekomma.. lite väl mycket feelgood dock.. jag blev förvånansvärt indragen i historien.
Knappt två och en halv timme bra film. Finns inte särskilt mycket att anmärka på - stabilt på alla sätt och vis från början till slut. (11/15)
 Duke Igthorn
Mycket välskriven. Plotten vilar på en rad vetenskapliga koncept som presenteras, utvecklas och sys ihop under 140 minuter. Komplex både vetenskapligt och berättartekniskt, och det är imponerande att de lyckas göra detta så pass underhållande! Fyran är stark.
 tvamvarg
Tyvärr alltså. Apollo 13 i kubik. Osannolikheter staplade på varandra i evighet. Den var välgjord men jag tyckte den var tråkig rakt igenom.
 Snah
Ännu en hollywoodskådespelare ensam ute i rymden, kvarlämnad. Hen måste räddas! Typisk ABBA-rulle.
Vilken riktigt bra film detta visade sig vara. Ridley Scotts bästa insats som regissör på väldigt, väldigt länge. Matt Damon är perfekt i huvudrollen och backas upp av en rollista av fantastiska och sevärda skådespelare. En mycket snygg, intressant, spännande och underhållande film.
 Sture Stenhög
Jag gillade verkligen det här till en början. Man lyckas hitta en bra ton, och i Matt Damon har man helt rätt skådespelare för en sådan här roll. Filmen är som bäst när han bara går runt och klurar ut lösningar på problem. Man tar också vetenskapen på hyfsat stort allvar, och lyckas presentera den på ett pedagogiskt vis. Att de bakar in en riktig marslandare från 90-talet i handlingen är den typ av detaljer som jag verkligen uppskattar. Det blir sedan aldrig dåligt ens framåt slutet, det vill jag ändå understryka, men med tiden blir känslan alltmer "jaha, en sådan här film igen". Jag hade velat ha mer Matt Damon som försöker överleva ensam på Mars, och mindre strapatsfyllda räddningsaktioner. Men när det kommer till påkostad underhållning från senare år är det här fortfarande bland det bättre
 mammene
Matt Damon kan aldrig bli fel och här passar han förträffligt. Den största behållningen är att se honom i lugnt tempo fundera ut hur han ska kunna överleva så länge som möjligt i det oändliga marslandskapet, och även markpersonalens resonerande om olika lösningar och dilemman. Sedan drar det iväg när det nalkas final, ett måste antar jag, men jag tycker man kunde ha bantat lite. Snyggt foto och en stark trea.
 Norpan0
Lyssnade på ljudboken för ett tag sedan. Filmen var bra, men borde ha varit längre! Man fick aldrigt riktigt känslan av ledan på Mars, och tiden och strapaten att färdas i Rovern.
 Zhatan
Stark i början men börjar tappa någonstans i mitten. Mot slutet blir det riktigt tramsigt men trots det ok på det stora hela.
 Zingostar
En helt ok film som räddas av Matt Damon och hans underbara skådespel. Man känner verkligen med huvudrollen och hans ensamhet på Mars.
 pufred
Rätt stabil feelgood-science-fiction-rymdfilm. Betydligt lättsammare och roligare än vad jag förväntade mig. Vilket förtog tonen lite, men rätt skönt att slippa en antagonist. Också skönt att se en som hänger sig åt praktikaliteter istället för existensiellt navelskådande, som jag var rädd för. Klarar absolut jämförelser med t.ex Gravity och Moon. Klart en av Ridleys bättre filmer på senare år, och har nog aldrig sett Matt Damon bättre. Hade gärna sett mer hur han la upp tiden, och kalkylerade problem på nätterna. Betyg 3+/4-
Seg och tråkig!!!
 Andreas_
Får säga att jag älskade filmen, tyckte den var spännande, underhållande och mycket välspelad med många fantastiska skådespelare, tyvärr har den många brister och mycket klichéer men jag är ändå svag för den här typen av drama, dom positiva aspekterna överväger utan problem dom dåliga här och det blir full pott i betyg, var underhållen hela tiden och tyckte aldrig att det blev tråkigt, bra dialoger dessutom, boken den är baserad på är säkert mycket bättre som det ofta brukar vara när en film är baserad på en bok men tycker att Ridley Scott lyckas bra med sin regi här och får till något mycket mäktigt och känslosamt i många scener, jag älskart trots brister, finns inte så mycket att säga än att detta är ett mästerverk och jag rekommenderar denna film starkt. Betyget blir en mycket stark 5:a
 Rock Snack
Väldigt amerikansk. Matt Damon spelar sig själv. Gillar inte valet av skådespelare i de flesta lägen i den här filmen. Jag har inget emot dem i vanliga fall, men varför är Sean Bean och Jeff Daniels med i filmen? Mycket svag fyra.
 HerrNenne
Början var så väldigt bra. Att anpassa sig till ensamheten för år framåt. Hade velat ha så mycket mer av den känslan, och problemen och liknande. Kan tänka mig att boken är för mig. Blir halvvägs in en ganska vanlig rymdfilm men jag fokuserar på det speciella och riktigt bra. Isoleringen, ensamheten, lösningarna.
 Stan
något klichéartad och seg emellanåt med politik och kostymnissar och för lite matt damon. damon är dock väldigt bra och sista halvtimmen höjer något
 KyLLo
Mysiga miljöer, men de hade kunnat göra något mycket bättre med den budgeten. Bortsett från miljöerna finns det ingen trovärdighet någonstans, och en parodi är det inte. Den innehåller dock IQ-befriad humor som är tillgjord och inte kommer naturligt. Dessutom patriotisk. När en rollperson utan särskilda skäl tackar NASA redan i inledningen dalar förväntningarna. Om något fick mig att reagera var det väl att astronautens hjälm såg ut som en deluxutrustad MC-hjälm eller racerhjälm. Jag gillar många rymdfilmer och kan se lite mellan fingrarna, men det här är som att bara ha en tumme och ett lillfinger. Påkostat amerikanskt mainstreamskräp i ett nötskal.
 viffslan
Trodde inte detta skulle vara en film i min smak. Är inte så förtjust i Matt Damon som skådespelare heller, men här är han faktiskt bra, riktigt bra. Det är nog han som gör filmen i det här fallet. Tyckte om filmen men fick nog lite kalla kårar när jag tänkte på att man skulle vara ensam på en avlägsen planet, utan att veta om man någonsin kommer därifrån.
 hsimpson
Nja... Visst är den lite spännande, men den är samtidigt förutsägbar. Välspelad dock. Stark trea.
« Föregående   |   1 ... 3 4 5
Senaste kommentarer
Cold Fish (info) 12:17 19/2 (27)
Vaiana (info) 09:41 19/2 (79)
Midnatt i ondskans och godhetens trädgård (info) 09:14 19/2 (72)
Piratpatrullen (info) 06:07 19/2 (39)
Fyra år till (info) 02:43 19/2 (75)
The Sight (info) 01:27 19/2 (2)
Bloodwork (info) 00:49 19/2 (3)
Shoplifters (info) 00:42 19/2 (12)
Chocolat (info) 00:39 19/2 (732)
Outbreak - I farozonen (info) 00:37 19/2 (115)
100 steg från Bombay till Paris (info) 00:33 19/2 (66)
Stardust (info) 00:28 19/2 (807)
Please Stand By (info) 00:25 19/2 (7)
Roma (info) 00:06 19/2 (27)
It Follows (info) 23:45 18/2 (138)
Sagan om prinsessan Kaguya (info) 23:39 18/2 (30)
Memory (info) 23:16 18/2 (9)
Wet Hot American Summer (info) 23:11 18/2 (97)
Velvet Buzzsaw (info) 22:49 18/2 (14)
Crash (info) 22:40 18/2 (1304)
Womb (info) 22:14 18/2 (12)
Free Solo (info) 22:00 18/2 (6)
Criminal (info) 21:49 18/2 (25)
The Ballad of Buster Scruggs (info) 21:45 18/2 (22)
Kingdom of Gladiators: The Tournament (info) 21:35 18/2 (1)
Revansch (info) 21:28 18/2 (34)
Jimmy the Gent (info) 21:26 18/2 (4)
Kingdom of Gladiators (info) 21:11 18/2 (7)
Australia (info) 20:48 18/2 (430)
Morden i Sandhamn - I nöd och lust (info) 20:44 18/2 (4)
Jessicka Rabid (info) 20:23 18/2 (1)
In the Dark (info) 20:00 18/2 (1)
Power Rangers (info) 19:46 18/2 (28)
HazMat (info) 19:43 18/2 (1)
The Shape of Water (info) 19:27 18/2 (82)
En bohem i Paris (info) 18:36 18/2 (6)
Minnenas strand (info) 16:46 18/2 (2)
Unforgettable (info) 16:37 18/2 (10)
Röjar-Ralf kraschar internet (info) 16:29 18/2 (8)
Wild Target (info) 15:04 18/2 (76)
Flickan från ovan (info) 15:00 18/2 (324)
A Ghost Story (info) 13:42 18/2 (16)
The Hitman's Bodyguard (info) 13:38 18/2 (42)
Prospect (info) 11:29 18/2 (3)
Snömannen (info) 10:48 18/2 (44)
Zathura - Ett rymdäventyr (info) 10:46 18/2 (127)
Morgan (info) 10:44 18/2 (19)
Äktenskapsleken (info) 10:42 18/2 (10)
Mandy (info) 10:00 18/2 (25)
Going in Style (info) 09:57 18/2 (28)