Tobetobbs
Snudd på femma, riktigt bra men upplösningen föll mig kanske inte riktigt i smaken. Första timmen är suverän och det långsamma tempot förnöjer och gör att spänningen märks ännu tydligare när andra halvan börjar.
 PeterTheW
Jag har för länge sedan insett att säkert 75% av de filmer jag ser är besvikelser, tvåor och treor i betyg. Om det beror på för höga krav eller dåligt urval från min sida är en intressant frågeställning, men med dessa vanliga betygsättningar är det oerhört trevligt när man då och då stöter på guldkorn. Bone Tomahawk är ett sådant. Jag älskar western. Jag älskar skräck och jag har inget emot om det blir lite väl blodigt då och då. Dessa kriterier fyller filmen perfekt. Det är en väldigt långsam första timme, ett par stunder lite väl sega, men de, liksom när filmen väl tar fart, vägs hela tiden upp av en dialogväxling som jag inte kan värja mig för. Det är underbart. Man gör finurliga saker av småprat, roliga anekdoter och det är så mycket fräschare än något jag sett på länge och osar ju väldigt mycket Tarantino-dialog fast utan f*ck. Likaså med smådetaljer här och där som förgyller. Skådespelarna är också duktiga - Jenkins och Russell i synnerhet. Även kul att få se Lost-stjärnan Matt Fox i en något större roll. Sen vill jag inte alls kalla det förutsägbart. Visst har den igenkännbara element från båda genrer och är i slutändan ett räddningsuppdrag likt många filmer, men det är mycket däremellan som får mig att dra på smilgroparna och nicka förnöjt. Det är spännande och bitvis förbaskat roligt. Jag är nöjd. Mycket nöjd.
 BrutusBeefcake
Kurt Russel, Sid Haig, David Arquette och Patrick Wilson möter kannibaler i vilda västern och det är precis lika jäkla bra som det låter! (11/15)
 the Feber
Befriande med en western som inte faller för de klassiska klyshorna och stereotyperna. Istället får vi en långsam berättelse med bra dialog. Det viktiga i den här filmen är karaktärerna, skurkarna mer en bakgrundskuliss. Vill man massa action och rasande klippning, bör man se något annat. Dock finns här några problem och det främsta är att filmen ibland tappar fokus. Man berättar stundtals samma sak flera gånger, vilket är frustrerande. Men överlag är detta en riktigt skön och lite läskig film.
 jonbo
Lite lång, men samtidigt så vågar den ta sin tid. Skön mix av klassiska västernfilmer och mer nutida skräck.
 todape
Som skräckälskare har jag svårt att kalla detta för skräck. Knappt att jag kan påstå att den har influenser av skräck. Men hur som helst, filmen var på tok för tråkig för min smak. Storyn har för få intressanta ingredienser för att tilltala mig. Detta var inte ens godkänt sett till underhållningsvärdet. 3/10
 Rehn108
Jag rekommenderar alla westernfans att se Bone Tomahawk. Det är en rå och karg skildring av ett stenhårt westernklimat där du aldrig kan slappna av, och där varje motgång får tydliga konsekvenser. Det är uppfriskande att se. Är ni väldigt äckelmagade får ni stå över, men annars bör den inte missas. Filmen är en frisk fläkt i genren.
 Andreas_
Hade stora förväntningar och förhoppningar på denna men ack så besviken jag fick bli...det är så mycket realistiska detaljmissar att det går inte att höja betyget, visst är det ett väldigt bra försök till en "skräckvästern" med en mycket låg budget men det borde inte behöva finnas så här mycket detaljmissar i en film trots låg budget. Som ett fan av både western och skräck (finns få bra skräck där ute, men dom guldkorn som finns är riktigt bra) så jag köpte denna combo direkt och med denna underbara rollista så köpte jag allt ännu mer och visst är samtliga skådisar bra, Russell, Jenkins, Fox och så klart Wilson är alla helt lysande, nästan så bra så att det är luktar oscar om deras prestationer men filmen är inte lika bra, den är inte speciellt bra som västern och definitivt inte som skräck för det finns ingen skräck med överhuvudtaget, däremot väldigt råa scener som är mycket välgjorda men det räcker inte om handlingen är för dålig och detaljmissarna är för många samt att även både foto och musik suger, för det finns typ ingen musik för att höja stämningen och fotot är så kasst att det ser ut som att dom går i cirklar och återkommer till samma plats hela tiden. Det blir dock en stark 2:a i betyg och det är endast tack vare skådisarna och dom väldigt välgjorda effekterna när det väl blir närkontakt men övrigt så finns det mer att önska av regissören S Craig Zahler, men mindre detaljmissar och bättre manus att jobba med i nästa film så kanske det kan bli ett betydligt bättre betyg.
 Hanness
Denna film lyckades verkligen att fånga mig, Instämmer helt med Rehn108.
 Man5on
Plus för det tappra försöket att sticka ut och vara lite "off the beaten path", plus för ensamblen, plus för att den inte backar undan för lite gore. GIGANTISKT plus för låten som spelas till eftertexterna, den var pricken över i:et. Minus däremot för riktigt dåligt foto, ofta dålig timing i dialogen som får den att kännas lite try-hard och även lite diverse nybörjarmisstag som ofta utmärker förstagångsregissörer. Allt som allt dock underhållande även om jag är långt ifrån ett fan av Westernfilmer i det stora hela (Tarantino undantaget självklart...).
 Engravadlax
Manus känns som dålig litterär adaption--för mycket, för övertydligt prat.
 kervisch
3 av 5 godkänd
 bytat
börjar riktigt bra med skön, pulpig, självmedveten dialog och snygga, sävliga tagningar på ståtliga mustascher.. sen spårar den tyvärr med för mycket slafs och skräck i slutet.. Richard Jenkins är förresten formidabel och smått oigenkännlig till tal och manér.
 Hangaround
Känns underligt nog som ett rollspel.
 Spook
fox spelar riktigt bra och annorlunda.
 DrJW
När man ser de få första minuterna av den här så syns de att de är en direkt till DVD-rulle, de syns att de är ingen film med stor budget. En sån här film som kunde ha gjorts bättre. Har en intressant gore scen =P
 Greggor
Gillade den men den var lite onödigt lång på sina ställen. Kunde nog klippt bort 15-20min. Blir en svag 4 pga av bland annat den mäktiga ljuddesignen.
 Captain Awesome
Kan vara den simplaste handlingen genom tiderna. Om man går igång på ultravåld kanske det kan vara något, annars kan man gott hoppa denna westernskräckis.
 Sopranos
tyvärr inte bra nog..
 Björkman
Ganska välspelad och mystisk här och var med några överraskande brutala scener. Helt okej story, men tempot är på tok för lågt. Filmen kunde klippts ner avsevärt. En svag trea.
 egoman
Ganska långsam, linjär och med något antiklimaktiskt slut, men ändå en förvånansvärt underhållande film. Måste inte alltid vara så hemskt komplicerat.
 Solidus
Långsam western-skräckis med stämning och mystik. Våldsam är den också och jag måste nominera "Bone Tomahawk" för att innehålla en av de mest vidrigaste slaktscenerna i filmhistorien. Kurt är en personlig favorit och det är kul att se honom börja återvända till filmbranschen efter ett par års saknad frånvaro. Faktum är att hela filmen är välspelad och fotot ger vackra vyer. Ett litet guldkorn från 2015 som behöver mer uppmärksamhet.
 craptastic
Riktigt obehagliga och råa kannibaler. Trög star men höll mig intresserad.
 JonasM
Bra! Kurt Russell! Western! Världens bästa dödsscen! Troglodyter!
 idd
Att så lite film kan bli så mycket film! Kurt Russel å lite goa deodatovibbar men det är oxå allt...
 ekneB
Rätt seg film, men väldigt välspelad! Inte särskillt läskig, men när den har extrema scener tar dom i så dom spricker. Jag gillart! :D Ljudet som Troglodyterna skriker är det som hänger kvar längst med mig, läskigaste i hela filmen! På grund av att den långa stunder blir väl långdragen och den hade kanske vunnit på att kortas ner en aning. Stark trea!
 zonk
en del goda ansatser, men faller pladask, speciellt med de komiskt knasiga troglodyterna..
 DiMMU BoRGiR
... Men vilket slöseri!? Idén hade potential och med Kurt Russell i Tommy Lee Jones-anda fanns det egentliga inga hinder... Enter Patrick Wilson. Träig, dålig och oinspirerad... Ett patetiskt försök att skapa kemi mellan hans rollkaraktär och hans fru... långa scener utan stämning eller känsla...fullkomligt ologisk handling - hur fan hann kannibalerna till fots bära tre personer så snabbt!? Nä... Bone Tomahawk är en skitdålig film faktiskt, men någonstans finns det gnuttor av mys som gör att den klarar sig precis ovanför bottenbetyg.
 schramm
seg början, röjigt slut. något för alla som blev besvikna över avsaknaden av kannibaler i rio bravo.
En sådan där film där vägen är bättre än målet. Tittaren får exakt lagom mycket/lite information för att spänningen ska vara konstant. Trots att det inte krånglas så är det väldigt svårt att gissa vad som ska hända härnäst, eller om det ens ska hända något överhuvudtaget. Effektivt, ganska smutsigt och emellanåt riktigt brutalt. Dessvärre försvinner spänningen mot slutet, men det man förlorar på gungorna får man försöka ta igen på karusellen. (10/15)
 Luca Canali
det var för lite sid haig! betyg: mycket bra (72/100)
 Afflicter
En överraskande bra och mörk western. Tempot är väldigt försiktigt och uppbyggnaden påminner om Open Range. Dialogen är antagligen det mest intressanta med den här filmen. Det känns som att varje ord uttalas med noggrannhet.
 WillyV
Godkänd western möter Canninal Holocaust (light) med alldeles för kända namn. Hyggligt underhållande och gore, men inte mycket mer.
 Kuslix
Utmärkt dekonstruktion av western som nationalnarrativ.
 Zok
Klart bra, och kul med en liten annan inrikting på en western rulle. Dock hade jag nog förvånat mig lite mer skräck och en mörkare film.
 Heeliiaa
Aa men nej...
 Chrille81
Välidigt trevlig Western med en skön Kurtan som vanligt, bra tempo och riktigt skitig som ger en realistisk känsla. Imponerande regidebut också av Zahler! Vildingarna är riktigt badass, rekommenderas!
Svårt att bestämma mig om jag tyckte om den eller inte. Om man bortser från den sköna stunden med blod, slafs och gore är det långa transportsträckor som aldrig blir dåliga, men det höjer ju knappast heller helheten då man mest väntar på att något otrevligt ska dyka upp runt hörnet. Det jag hade svårt för var början. "Staden" känns underlig, nästan drömsk och inga som helst statister verkar funnits. De karaktärer man ser, de har alla repliker. Tack vare en riktigt bra casting blir ändå resultatet godkänt, men visst skulle den kortats åtm en halvtimma.
 Fargo
Skräp. Undvik.
 WillyV
...och för övrigt borde David Arquette aldrig få arbeta inom film.
 pvtmurre
En småtrevlig västern som inte är alltför klyschig. Det används praktiska specialeffekter, vilket är mycket välkommet i detta ökenlandskap som vi kallar CGI-eran. Den kvinnliga huvudkaraktären känns malplacerad och filmen kunde behöva ett aningen bättre manus. Sevärd för västern-, gore- och Kurt Russell-fans!
 Halofreak92swe
Riktigt trevlig western som är ganska långsam till en början men som tar fart efter ett tag! Kurt Russell är alltid bra och jag gillar Matthew Fox här.
 Genstruktur
En glödhet fickplunta inkörd i inälvora, mums.
 Jogze
Första halvan av filmen var en fyra, sluta ändå på en trea..
 fridenpaden
Schyst film. Rätt standard berättarstruktur och vanlig handling. En tvist förstås men ändå standard Super Mario Bros-handling, dvs Kvinna kidnappad - Hjältarna försöker rädda henne. Men härliga färgskalor, fin musik och framför allt kompetenta skådespelare.
 Sture Stenhög
Den här filmen verkar ha sneglat både på klassiska westernfilmer och gamla italienska kannibalrullar. Jag uppskattar den förstnämnda inspirationskällan mer än den sistnämnda, men det blir ändå en mix som på det stora hela fungerar bra. Tonmässigt och innehållsmässigt lyckas den lägga sig någonstans mitt emellan de inte alltid helt pk-certiferade klassikerna och den ängsliga moderna reaktionen på dessa, och det är precis vad jag tycker att man bör sikta på i allmänhet. Karaktärerna är i grunden arketyper men låter sig aldrig reduceras till bara det. Bra dialog och bra skådespelare bidrar till detta. Undantaget är Mathew Fox, den karaktären hade förtjänat en bättre skådespelare. Lite synd också att Uwe bara gick med på att låna ut Miachel Paré till en scen, men kul att Richard Jenkins gör en Letterman och skaffar skägg som får honom att åldras 20 år. Filmens avslutande del är obehaglig både när det kommer till stämning och gore, men utan att det går överstyr eller känns omotiverat. Antar att kombinationen rensar ut målgruppen en del, vilket är modigt i sig, och för min del är det högst välkommet med filmer som hittar sin egen nisch och gör det så pass bra som här
 amam
Mycket bättre än väntat, jag trodde att det skulle vara bara tortyrporr men det är snarare en stämningsfylld western som bygger långsamt upp mot crescendot. Bra skådisar och kompetent regi gör det till en stark trea.
 Jamesa
Bra drama i västernmiljö. Snygg. Bra balans.
 stgurgel
Något med skådespelet är för välputsat och den tar väl god tid på sig att ta fart
 deswhip
Kurt Russel är alltid cool men filmen är tyvärr riktigt dålig faktiskt, det är storyn som helt saknar finess och känsla, som om den vore skriven av en tonåring.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
The Huntsman: Winter's War (info) 07:22 25/4 (34)
House at the End of the Street (info) 06:47 25/4 (71)
The Silence (info) 06:10 25/4 (4)
Bunny Drop (info) 01:51 25/4 (1)
Patriots Day (info) 23:37 24/4 (30)
Avengers: Endgame (info) 23:32 24/4 (6)
Dr Hfuhruhurrs dilemma (info) 21:54 24/4 (95)
A Sense of History (info) 21:53 24/4 (15)
Flickor i karriären (info) 21:51 24/4 (28)
No Picnic (info) 21:51 24/4 (1)
Never Look Away (info) 21:24 24/4 (7)
Let's Be Cops (info) 20:11 24/4 (64)
Don Jon (info) 20:05 24/4 (121)
Leave No Trace (info) 19:58 24/4 (17)
Svensson, Svensson - i nöd och lust (info) 19:46 24/4 (56)
Rose Red (info) 19:26 24/4 (281)
I am Nojoom (info) 19:24 24/4 (1)
Wildling (info) 19:24 24/4 (8)
Unga Astrid (info) 19:00 24/4 (16)
The Prodigy (info) 18:00 24/4 (3)
Belinder auktioner (info) 17:35 24/4 (2)
Gentle (info) 17:27 24/4 (6)
Snödrottningen (info) 17:26 24/4 (3)
Crocodile Dundee II (info) 17:21 24/4 (156)
Us (info) 17:12 24/4 (14)
Tornet (info) 17:10 24/4 (2)
Wallander - Saknaden (info) 17:03 24/4 (24)
Lysande gift (info) 16:55 24/4 (18)
Journal 64 (info) 16:53 24/4 (2)
Crocodile Dundee – en storviltjägare i New York (info) 16:46 24/4 (227)
Meningslösa konversationer i fantastiska miljöer (info) 16:06 24/4 (5)
Inbred (info) 15:56 24/4 (20)
Mad Dog och Glory (info) 15:44 24/4 (49)
Free Solo (info) 15:12 24/4 (18)
Sune vs. Sune (info) 15:06 24/4 (6)
The Babymakers (info) 14:01 24/4 (12)
You Were Never Really Here (info) 13:45 24/4 (34)
Dead Man (info) 12:16 24/4 (278)
Fogden Sansho (info) 09:53 24/4 (34)
Marshall (info) 06:58 24/4 (5)
Kursk (info) 04:39 24/4 (7)
Triple Frontier (info) 03:48 24/4 (11)
Glass (info) 03:45 24/4 (22)
Johnny English Strikes Again (info) 03:44 24/4 (16)
Hard Candy (info) 02:49 24/4 (532)
Alien Warfare  (info) 01:28 24/4 (1)
Lifepod (info) 00:59 24/4 (10)
Slithis (info) 00:50 24/4 (1)
U.S. Marshals (info) 00:47 24/4 (177)
Katie Says Goodbye (info) 00:11 24/4 (3)