Necross
Slöseri på bra skådespelare. Men tänk er hur urbota uselt det skulle vara om skådisarna var lika dåliga som manuset!
 best_jeppe
Inte den sämsta filmen i serien men inte heller den bästa. Hela filmen är lite av en axelryckning för min del. Det enda jag kan om X-men kommer från filmerna så jag har ingen bakgrundsinfo men jag tycker att Apocalypse själv var ganska outnyttjad. Hela konceptet bakom honom är spännande och intressant men vi får knappt veta något alls samt att han är ganska tam i filmen tycker jag. Filmen är helt enkelt väldigt tunn och inte särskilt engagerande samtidigt som den är lite för lång för sitt eget bästa. Det finns dock en sak som stör mig otroligt mycket med filmen och det är när filmen utspelar sig och karaktärernas ålder. First Class utspelade ju sig 1963, Days of Future Past 1973 och den här utspelar sig 1983. Magneto var ju i tidiga tonåren i början av 40-talet vilket betyder att han borde vara född ca 1930 vilket i Apocalypse borde göra honom till 50+ men han är uppenbarligen inte ens 40 i filmen. Denna inkonsekvens gäller alla andra karaktärer också vilket störde mig som bara den. Med det sagt var jag aldrig direkt uttråkad när jag såg den och det är det som i slutändan gör att den får en svag 3a av 5.
 federico033
Nja, alldeles för platta karaktärer trots bra skådisar. Filmen tar sig själv alldeles för mycket på allvar och lever egentligen bara upp på "sweet dreams" scenen. Magneto som lakej? Har svårt att köpa det. Apokalypse blir aldrig mer än veckans "jag ska ta över världen, aaaargh!" Skurk och handlingen blir så over the top att jag kan inte se vart de skulle ta storyn vid en eventuell fortsättning.
 nyo267n
Helt klart en besvikelse. Den här filmen lyckas inte förvalta karaktärerna och den lyckas inte heller ta till vara på de teman eller det universum som etablerats i t.ex. First class. Tyvärr saknar Apocalypse alla bra tendenser/troper som Singer etablerade genom sina första X-Men-filmer. Idétorkan är påtaglig, och som exempel kan nämnas att de känslosamma scenerna med Magneto och hans familj bidrar inte till att utveckla karaktären. På något sätt är det lite ironiskt att karaktärerna i en scen påpekar att den tredje filmen (Jedins återkomst) alltid är sämst. Kanske är det avsett som en liten gliring mot X-Men 3 (som fortfarande är seriens sämsta), men faktum är att även Apocalypse väl måste betraktas som den svagaste tredje filmen (där First class och Days of future past är de två första). Vid en jämförelse faller Apocalypse in i samma fack som Batman v. Superman (tillsammans med många andra actionfilmer utan vare sig hjärna eller hjärta). Jag hoppas och tror emellertid att Singer fortfarande har förmågan att ge oss fler bra berättelser.
 dafreakish
Som vanligt när det kommer till Singer, och då menar jag inte bara filmerna i X-Mens universum, blir det aningen plastigt och ytligt. Hans filmer är sällan dåliga, utan oftast bra, men bara då och då når han den allra högsta nivån. Även denna gång skapar han ett snyggt och välgjort actionäventyr men tyvärr blir det ofta ganska fjantigt och återanvänt. Det känns som att man sett mycket av det förut. Dock är det tillräckligt bra för att man ska bli underhållen. Som vanligt när det kommer till X-Men är det också en bra cast buren av McAvoy, Lawrence och Fassbender.
 Noseman 2005
Nu räcker det. Efter de första två X-men filmerna har det bara gått utför. Jag har ändå härdat ut och aldrig sänkt mig under den magiska trean i betyg, men det här var droppen. Ointressant story, o-originell story, oengagerat skådespeleri, oengagerade skådisar (Sansa Stark ser ut att kunna somna närsomhelst) och så vidare. Jag är besviken. (4/10)
 ledsenpirat
Men för fan! Den enda behållningen av den här soppan är de snygga kvinnsen: Sophie "cherry lips" Turner, Olivia Munn (Henne har jag följt sen hon var med i nån teknikblogg runt 2010), JayLaw (Hur lyckas hon kombinera girl-next-door-utseende med supermodell-dito? Jag är ett stort fan!) Rose Byrne, om man är milfigt lagd. Den töntiga halvguden som pratar väldigt likt en Eventide H3000 (Harmonizer) hatar jag direkt och varför har han slangar i huvet?. Hur blir Storm en arab-afrikanska helt plötsligt och övriga karaktärer känns inte som de kommer utvecklas till de fina mutanter vi sett i senare filmer heller? Det startade som en fyra som sjönk.
 Hanness
Bra, X-Men håller fortfarande måttet.
 foppa99
X-Hen
Visst är det bra men om man förstör ALLTING precis HELA TIDEN så blir betydelsen av det allt mindre. Och vad innebär det egentligen? Hur många liv gick åt? Det är ett av dom större problemen jag har med många stora superhjältefilmer nuförtiden. Vad vill dom "onda" åstadkomma egentligen och vad motiverar dom? Det tycker jag inte riktigt håller här då det inte utforskas tillräckligt alls utan blir väl enkelspårigt och ytligt. Vilket är tråkigt då det finns mer djup att hämta om man bara går dit. Annars en ganska positiv överraskning faktiskt, klart bättre än tidsresetramset ifrån förra.
 Engravadlax
Lite fånigt med Wolverine som deus ex machina, men annars bra. Inte lika bra som Days of Future Past.
 nanimo
Svagaste hittils.
 kboman
Positivt överraskad: bra mycket bättre än vad jag trodde den skulle vara. Fortfarande mkt som känns ostigt men det är ju Hollywood.
 abnormal
Fantastiskt dålig. Syntetisk, dåligt skådespel, men framförallt helt värdelöst manus.
 kervisch
Snudd på en 2a men men 3 av 5 godkänd.
 isecore
Man har ju liksom sett den här förut. Ingenting direkt nytt. Gillar man effektfilmer duger den väl men innehållsmässigt tunn och skådespelarmässigt lam. Svag tvåa.
 skugge
Man har lagt det mesta på action och effekter. Och dom är visst fina men hjärtat försvinner.
 Halofreak92swe
Underhållande, snygga effekter. Man får vad man väntar sig iaf.
 springbay
Dang, jag inser att jag har tappat kontakten med amerikansk populärkultur iom att jag måste kolla upp på imdb vem som spelade Psylocke. Förlåt mig Olivia Munn.
 daniel77
En stabil trea. Ungefär som de sista två. Inte så minnesvärd story kanske, men skönt med en regissör som kan filma actionsekvenser utan att det blir sönderklippt och fladdrigt (som de två sista Captain America).
 Andreas_
Uruselt från början till slut...Singer sänker verkligen X-men i bottenträsket...förvisso gjorde han förra X-men rullen rätt bra, days of future past men det är oxå den enda rulle Singer har lyckats med när det gäller just X-men, Matthew Vaughn gjorde First Class och jag trodde faktiskt att han hade lyckats styra upp X-men efter Singers förödelse med dom tidigare filmerna men så kommer då Singer tillbaka och nu är det värre än någonsin i och med denna travesti till film...och då ska det tilläggas att jag är ett gammalt fan av serietidningen X-men och har läst dom sedan tidigt 80 tal...detta är inte ens X-men längre...detta är mer ett långt avsnitt ur Heroes där ungarna fått läderdräkter och leker tuffa...detta är så urfånigt att det är skrattretande och Mystique som god?? jösses vilket skämt och Apocalypse är ju ett ännu större skämt om man läst tidningarna...när det gäller skådisarna så är det inte mycket bättre där, speciellt inte Jennifer Lawrence som Mystique som är ett stort hån mot den riktiga karaktären eller "Sansa Stark" som en ung Jean Grey....sanslöst dåligt...hon kommer aldrig bli en stor stjräna, så totalt inkompetent och kass här....enda behållningen är som vanligt Fassbender och McAvoy som är riktigt bra skådisar och dom gör sitt bästa här och lyckas bära filmen så pass att det blir en stark 1:a istället för ett totat söndersågad och begraven 1:a men jag hoppas innerligt att Fox låter Marvel få tillbaka sina rättigheter nu så att vi kan vi se lite välgjorda X-Men filmer som dom ska vara och i samma filmuniversum som Avengers, spiderman och netflix hjältarna luke cage, jessica jones, daredevil och iron fist, hade varit fantastiskt att få uppleva för en gammal x-men serietidnings fan som mig men om Fox nu ändå behåller X-Men så hoppas jag att en mycket bättre regissör tar över som verkligen har en kärlek till serietidningen och kan göra X-Men den rättvisa som den behöver och reboota hela skiten och börja om från början. Betyget blir som sagt en stark 1:a tack vare Fassbender och McAvoy.
 arruba
X-men är alltid välgjorda. Kan tycka det var tråkigt att skurken inte förstörde mer med hypen kring honom, han var ganska stel tyvärr och känns bara som han snurrade runt med allt bråte i luften i stället för att faktiskt demolera jorden. I övrigt var en av de bästa scernerna jag någonsin sett med i filmen och sånt ger alltid plus. Bra superhjälte film helt enkelt.
 kosmoskatten
Ett haveri som undviker en etta med liten marginal. Varför bloata filmerna med så mycket dynga?
 WillyV
Fjantigare och med franchisens sämsta manus. Med undantag av Fassbender, Isaac och McAvoy är casten antingen oinspirerad (som Lawrence) eller direkt svag (som de flesta av kidsen, inklusive Sansa Stark).
 haajen
Det här var ju inte bra alls, vansinnigt tråkigt och oinspirerat med en hopplös bad guy och på tok för många mutanter som man inte lär känna för fem öre. Effekterna är inte heller så mycket att hurra för, väldigt plastiga. Stort nerköp efter lysande Days of future past. Fassbender är på tok för bra för den här filmen.
 Sture Stenhög
Förutom något undantag så håller X-Men-filmerna en ganska jämn nivå, och här kommer en till som är ganska underhållande och helt enkelt funkar för vad den är. Mycket av styrkan ligger i att man genomgående lyckas väldigt bra med castingen, och att man har ett stark persongalleri att falla tillbaka på. Här gillar jag i synnerhet Quicksilver. Det är dock ingen tvekan om att det här är en film i mängden i genren, men en svag trea grejar den på ren rutin
 setterwall
Nu har reebooten av X-men tagit sig till den punkt X-men serien befann sig efter originaltrilogins sista film. Storyn känns helt urholkad och karaktärsurtveckling finns inte någonstans samtidigt som skaparna bara försöker överträffa varje effekt, varje actionscen, varje replik fram till klimax. Tröttsamt, trist. Ska vi tippa att nästa X-men film blir ännu en reeboot om sisådär 15 år?
 lave
Scenen med Quicksilver i skolan var kul. Annars lite segt och intetsägande.
 Totenkopf
Börjar kännas väldigt uttjatat faktiskt.
 Djason
Tycker den här var riktigt snygg med massor av bra actionscener där framför allt Quicksilver i skolan håller en klass för sig.
 RichardEk
En uppföljare som är lite ojämn. Här finns gott om storslagen estetiskt gestaltad action och extatisk förstörelse paketerad som få actionregissörer kan. Men allt är format efter en berättelse som inte övertygar, med en superskurk som inte heller övertygar. Kanske det börjar gå lite för mycket på räls? Det blir ändå en fyra, tack vare några scener som är smått briljanta och trots en utdragen slutstrid som följer lite för mycket "bombastisk slutstrid formulär A1".
 Portugallien
 Urfbert
Börja dessvärre hålla med de som tjatar om att det här inte är X-men, att X-men är roligt utstyrda filurer med superkrafter och där stora samhällsfrågor så som inkludering, xenofobi etc diskuteras, nästan som de första filmerna var. Jag saknar dessutom skurkar som är så övertygande och läskiga att jag nästan börjar heja på dem själv. Saknar motiv. Alla känns så himla trötta. Finns en del bra scener i den men inte tillräckligt. Tycker studior nuförtiden borde experimentera mer. Folk kommer ju att gå och se filmerna ändå.
 Östpackarn
Man hejar på superskurken. Tyvärr var det nog inte skaparnas vilja.. De borde ha gjort Apocalypse till protagonist, då hade filmen blivit briljant.
 92axha10
Gul vilket felsteg det här var. Skurken var svar och ointressant. Inget nytt presenterades och alldeles för utdragen. Det som var bra är Michael Fassbender i rollen som Magneto.
 Jamesa
Bra tanke och mycket välgjord. Bra det som är runt Magneto.
 jingoo
Har sina stunder men är för det mesta ett riktigt sömnpiller, även i actionsekvenserna. Och så är jag himlans trött på origins för hjältar hit och dit, vi kan väl få lära känna dom på andra sätt?
 karlstadtös
Fånig!
 vonadel
Alltså, jag gillar ju de här filmerna. Tycker nog de är bättre än Avengers-filmerna t o m. Fassbender och Lawrence bäddar ju för bra skådespel också, förutom välgjord action och snygg CGI då. 7/10
 #54
Tröttsam.
 Solidus
Brian Singer tar i för kung och fosterland och levererar storslagna scener med städer som förintas av den mäktiga Apocalypse. Tyvärr är detta en superhjältehistoria med mycket yta och lite djup. I vanliga fall brukar det finnas med politiska undertoner i den seglivade filmserien om mutanterna, men här går Singer in för action, action och mera action. Resultatet är en tröttsam film med några få ljusglimtar.
Skulle detta bli den sista x-men? I så fall känner jag mig rätt besviken. Den för långa Apocalypse ångar på på vanligt sätt och man känner genast igen sig bland ansikten och miljöer. Men där man på senare tid satsat en del på en bra story vrider man här på med action och effekter i överflöd. Det blir utdraget och känns mest som ett uppvisningsfyrverkeri, något som även Avengers drabbats av tyvärr. Kan det vara så att ideerna börjar ta slut. 3:an sitter trots allt hyfsat säkert, kanske beror på att de åtm hållit fast vid lite av humorn.
X-Men goes Divergent och Breakfast Club. Precis lika illa som det låter. Farligt nära en etta. (4-/15)
Filmens trailers blev jag bara trött på när jag såg dem. Jag hade verkligen ingen lust att se en film som såg ut att bara vara ett enda stor massa av explosioner och actionscener. När jag nu såg filmen så bestod den dock i majoritet av det jag älskar med Bryan Singer och tidigare X-men-filmer. Jag fick massor av härliga intressanta och välspelade scener mellan karaktärerna och dessutom lika många lättsamma och visuellt snygga scener där karaktärerna använder sina utmärka förmågor. 4-
 Roswall
Svag trea. Tycker mycket potential slarvas bort.
 Supernaut
En av de starkare X-Men-filmerna. Helt kompetent action utan vidare djup.
 MaxMackan
Fortfarande min favoritserie av superhjältefilmer. Den här fyran är rätt svag i jämförelse med andra i serien, mycket för att den aldrig helt lyfter på karaktärs/relation-nivån till samma nivå som gett djup åt tidigare pärlor. Actionsekvenserna är dock bäst hittills som sig bör och imponerar. Humorn är ofta träffsäker också. Så är jag lite fanboy såklart.
 Jormungandr
Blev riktigt besviken med inkonsekvenser i denna film jämfört med tidigare X-men filmer. Det är precis som om Bryan Singer inte sett sina egna filmer. Annars var den snygg och så, men skurken var rätt trist.
 ilgoga
Näe, kommer knappast upp i First Class-klass.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Utøya 22 juli (info) 03:30 23/7 (17)
Pride (info) 02:45 23/7 (82)
Barbie: Dagbok (info) 01:42 23/7 (12)
The Deminer (info) 00:34 23/7 (3)
Hell or High Water (info) 00:06 23/7 (61)
The Boy Who Harnessed the Wind  (info) 23:39 22/7 (3)
The Girl with the Dragon Tattoo (info) 23:34 22/7 (365)
Rocketman (info) 22:56 22/7 (11)
Long Shot (info) 22:46 22/7 (6)
The Diabolical (info) 22:28 22/7 (6)
Blueprint (info) 21:35 22/7 (9)
Birdman (info) 21:33 22/7 (212)
Arne Dahl: Mörkertal (info) 21:03 22/7 (10)
The Hard Way (info) 20:55 22/7 (7)
Secret Obsession (info) 20:48 22/7 (4)
Barry Lyndon (info) 20:34 22/7 (554)
Climax (info) 19:32 22/7 (13)
Jeepers Creepers 3: Cathedral (info) 19:24 22/7 (11)
The Silence (info) 18:48 22/7 (12)
Headshot (info) 18:43 22/7 (5)
Alita: Battle Angel (info) 18:41 22/7 (28)
Yesterday (info) 18:14 22/7 (6)
Lejonkungen (info) 18:12 22/7 (8)
BlacKkKlansman (info) 18:10 22/7 (43)
Francofonia (info) 17:09 22/7 (3)
Cargo (info) 12:30 22/7 (18)
Dumbo (info) 11:40 22/7 (4)
Hardcore - En brutal verklighet (info) 11:34 22/7 (18)
Min börda (info) 11:30 22/7 (3)
Turist (info) 11:01 22/7 (161)
Svenska bilder (info) 07:46 22/7 (35)
Indiana Jones och de fördömdas tempel (info) 07:38 22/7 (523)
Jakten på den försvunna skatten (info) 07:30 22/7 (612)
Spider-Man: Into the Spider-Verse (info) 05:37 22/7 (15)
Adrift (info) 05:35 22/7 (10)
Red Sparrow (info) 05:31 22/7 (25)
Harry Potter och halvblodsprinsen (info) 05:23 22/7 (499)
Damsel (info) 02:56 22/7 (3)
Night Train to Lisbon (info) 00:55 22/7 (31)
Veronika bestämmer sig för att dö (info) 00:52 22/7 (81)
The Reunion (info) 00:42 22/7 (11)
The Dark (info) 00:25 22/7 (3)
Min grekiska sommar (info) 00:18 22/7 (4)
The Wife (info) 23:59 21/7 (19)
Flotten (info) 23:43 21/7 (4)
Klienten (info) 23:41 21/7 (112)
Hostiles (info) 23:36 21/7 (18)
Murder Mystery (info) 23:20 21/7 (13)
Spartacus (info) 23:19 21/7 (271)
The Lone Ranger (info) 23:17 21/7 (173)