jack_jack_jack
Intensiv.
 Jaganatha
En film som tydligen delar upp kritikerkåren i två läger, för eller mot. Själv är jag rätt mycket för att sådana här filmer blir gjorda och visade för en bred publik. Aronofsky kan nämligen konsten att regissera skådespelare och här har han lyckats med valet av Jennifer Lawrence i huvudrollen (mother!). Detta är psykologisk skräck som övergår i totalt vansinne, men som ändå behåller någon sorts röd tråd och konsistens från början till slut. Rekommenderas!
 haajen
Den är ojämn, emellanåt bara seg men den växer och när väl Aronofsky släpper hämningarna så blir det väldigt intressant. Kan tolkas på flera olika sätt. Långtifrån en perfekt film men så pass annorlunda, hetsig och välspelad att det blir en upplevelse utöver det vanliga.
 Disintegrator
Aronofsky är på rätt spår igen efter Noah. Fint tillägg till home invasion-genren.
 AddeColciago
Nja.
 Ful_fisk
Gillade mer eller mindre ingenting med den här filmen... Kändes mest bara som en slags bisarr Buñuelsk historia i surrealism, filmad enligt skräckfilmskonventionernas alla knep och knåp (ni vet, överdriven ljudläggning, täta kameravinklar osv). Jennifer Lawrences karaktär var så enormt blek och ointressant, verkligen bara "den enda normala" scen in och scen ut, och när samtliga andra karaktärer är fullkomligt avskyvärda är det svårt att bli engagerad överhuvudtaget. Min bio-kamrat berättade efteråt att filmen var en slags biblisk historia som fungerade som en slags metafor över kristendomen och sådär. Själv missade jag helt och hållet den biten, och väl medveten förstår jag kanske bättre poängen men tycker ändå inte det blir intressant. Själv såg bara en rätt poänglös och långtråkig modern skräckfilm. Darren Arrenofsky har gjort fyra lysande filmer i Pi, Requiem for a Dream, The Wrestler och Black Swan. Det verkar som att han tappat allt nu.
 Lotso
I sin helhet är Mother! en film som inte är dålig, men jag vet inte om det är något jag lär se om i mitt liv. Jag antar jag uppskattar den mer än vad den försöker berätta. Den generella publiken lär hata den, den saken är säker, medan kritiker lär vara mer på gilla-tåget. Jag kan inte djupdyka inom handlingen och betydelsen för allting då det innebär spoilers, vilket jag inte tänker gå in på. Men om man är extra vaksam, så lär det inte vara allt för svårt att lista ut meningen, vad allting betyder och innehåller. Jag kommer vara lite generös med betyget, då den svajar mellan tvåan och trean. I slutändan känner jag att det ändå är en originell idé, och cred åt herr Aronofsky som skrev manuset på 5 dagar, och lyckades få finansiering för att berätta sin egna vision. Sådant kan jag uppskatta, även ifall filmen i det stora hela kanske inte riktigt var för mig.
 emilstjernholm
Svårt att sätta betyg på denna film. Karaktärerna känns ganska tom men herregud vilken berg- och dalbana Aronofsky tar med åskådaren på. En stundtals mästerlig orgie i effektsökeri.
 emilstjernholm
Svårt att sätta betyg på denna film. Karaktärerna känns ganska tomma men herregud vilken berg- och dalbana Aronofsky tar med åskådaren på. En stundtals mästerlig orgie i effektsökeri.
 Daed
Riktigt bra, Aronofsky kan fortfarande sina grejer. Står o väger på gränsen mellan 3 och 4, får ligga på en stark trea tillsvidare.
Riktigt bra när man förstår symboliken
 TheHorrorfan
Riktigt sjuk film. Förstår om vissa har svårt för att betygsätta den. Filmen har från början till slut en riktigt ångestframkallande känsla över sig. Och slutet gör så att man mår illa. Inte direkt någon standard skräck. Gillar man väldigt psykologisk skräck så har man hittat den där ”pärlan”, gör man det inte så ska man nog söka vidare. Enligt mig så är den sevärd.
 Ghostface
En lovande inledning mynnar ut i en parodi.
 BrutusBeefcake
Årets urballning mot slutet är den stora höjdpunkten, men Aronofsky tar lite onödiga omcägar fram till målet och allt kristet mumbo jumbo är inte helt min grej. Men det är ändå något med Mother! som tilltalar mig mycket. Härlig stämning stundtals. (8+/15)
 Engravadlax
Tänk om han lade det fokuset och den budgeten på en film med innehåll.
 Black Jim
Överestetiserat, överallegoriserat pretentiöst poet-kitsch av sämsta sentimentala kvalitet. Usch!
 mbabe
Konstverk!
 Danny_Boy
En helt jävla underbar och genial take på skapelseberättelsen!
 Danny_Boy
Ser för övrigt att många (alla?) som ger den här filmen lågt betyg har helt missat/missuppfattat dess mening.
 Chrille81
Makalös känsla som ingriper, har inte klarat att se mer efter han lämnade huset med henne ensam dock, får en fyra hittills.
Väldigt speciell film, på gott och ont. I början köper jag det ganska mycket och är mycket nyfiken på var det ska ta vägen. Lawrence och Bardem har dock noll kemi och inget annat känns liksom på riktigt. Ingen karaktär känns på riktigt och det är mest bara så otroligt störigt och irriterande. Lite som en skrikande bebis på ett flygplan. Och inte på det där omslutande ångestframkallande sättet utan som det distanserade och tröttsamma. Men det funkar hyfsat och nyfikenheten liksom bär mig vidare. Men när helvetet sen brakar lös så är jag liksom för distanserad för att ta det till mig och i några av filmens "starkaste" ögonblick så skrattar jag liksom. Tror inte riktigt det är den känslostämningen som Aronofsky vill frambringa. Lawrence är väldigt bra och Bardem vill jag typ slå på käften från början till slut. Finns säkert massor med bra poänger och meningar framförda på ett kreativt och betydelsefullt sätt. Men det gör inte filmen så mycket bättre i mina ögon för det. Stark tvåa ändå. De två timmarna kändes inte överdrivet långa och visst underhållningsvärde finns här.
 AdamB-film
Kreativ metafor kring centrala delar av Bibeln, och samtidigt så är det nog också det som gör att berättelsen lite på förväg stakat ut sitt slutmål. Det gör det inte till mindre vackert, bara lite mindre "spännande". En film som, om det inte bäddar för filmiska diskussioner, helt klart bäddar för både filosofiska, religiösa och teologiska spörsmål!
 amotherscrime
Jag avskyr både Bardem och Lawrence men det går väl inte att bortse ifrån att detta i princip är ett mästerverk. Och brukar inte dra det kortet, men om man inte gillar denna filmen så har man helt enkelt inte föstått den.
 #54
Inte för alla.
 starsky
Nej usch vad segt.. Märklig på ett intressant sätt bitvis men sedan kände jag bara "get to the point". Metaforer och tolkningar... ja ja som alltid med Aronofsky, men ... nä.
 KimEkberg
halvhärlig mashup mellan rosemarys baby och drömkåken. intressanta allegoriska paralleller till migration och flyktingmottagande slarvas bort till den långt mer ointressanta bibliska skapelseberättelsen, där Lawrence moder natur känns klyschig och präktig, och könsrollerna oerhört gammaltestamentliga.
 myslas
Jag: Det går inte att göra Bibeln mer galen än den redan är. Darren Aronofsky: Hold my beer.
 Dangoh
Kan någon berätta för mig vad den här filmen handlar om ... För det måste vara det sämsta jag har sett... vad håller de på med i den här filmen
 Linan
Shit is crazy
 Benisakura
Filmen har något helt klart och tror jag hade uppskattat den mer om jag läst på lite om filmen innan då jag var lite fel ute gällande premissen.
 Sture Stenhög
Jag har inte haft helt lätt att bestämma mig för vad jag tycker om den här filmen. Det är tydligt från början att den ska tolkas symboliskt, och jag tyckte det var kul att försöka förstå på vilket sätt. Jag såg den lite som en pusseldeckare, men istället för att försöka lista ut vem mördaren är, så ska man lista ut va fan filmen handlar om. Den logiska följden av detta blir att jag inte gärna kan gå in på detaljer vad det gäller tolkningar, men jag fastnade iaf till slut för en tolkning som jag tyckte fick allt att falla på plats på ett väldigt intressant och snyggt sätt. Tyvärr verkar inte Aronofsky ha sett saken på det viset, och efter att ha läst hans statement i samband med releasen, så gillar jag filmen mindre. Jag kan förvisso sympatisera med hans tanke, och helt ointressant blir den knappast sedd ur det perspektivet, men det är lite för mycket att slå in en öppen dörr för min smak. Extra synd då allt annat med filmen är så annorlunda. Jag gillade dock fortfarande resan, och det finns en energi i det här kaoset som är skickligt iscensatt, och det blir också ganska roligt längs vägen. Så jag tror det landar på en hyfsat stark trea
 1idiotzebra
Första timmen var jag med, men såg går det utför rejält. Även om man ska tolka det symbolisk.
 RustyFilm
En film filmad med skräckfilmens knep och metoder utan att vara en skräckfilm. Vad är det då? I mitt tycke är det en mycket pretentiös och skum berättelse om självbekräftelse som vill va betydelsefull men som istället blir vispig. Darren Aronofsky har gjort ett par riktigt hyfsade filmer med det här är tyvärr näst intill en kalkon. Filmens höjdpunkt är musiken till sluttexterna. The end of the word med Patti Smith (naturligtvis är det en ganska så skum version av låten).
 Zero75
(Spoiler?) Det manliga geniet och kvinnans martyrskap draget så långt så att mannen rent av förvandlas till gud och kvinnan reduceras till enbart befruktbar jord. Svartkomedi fullproppad med surrealism, hallucinationer och symbolmättad kristen tokhybris. Brukar inte gilla Aronofsky men det här va faktiskt kul!
 WillyV
Stark tvåa. Brukar älska Darrens filmer, men här går den in under hans nu näst sämsta film The Fountain i överlastad, överarbetad, pretentiös symbolik och ytlig filosofi. Plus för en topless JL.
 Filmguru
Jag förstår symboliken och allt kring kreationen och Gud som skapare men det blev för dåligt för min smak ändå...
 Filmguden911
Bedrövlig på alla sätt å vis. Och ja, jag skiter fullständigt i symboliken. Bla bla, who cares. Tråkig å irriterande. Fick se JL halvnaken iaf, alltid nått.
 arruba
Tycker Aronofsky är ett geni och det kan man aldrig ta ifrån honom. Däremot är detta ingen film för mig, på tok för spårad och galen för att jag skall kunna uppskatta detta. Litet plus dock för de bibliska referenserna som alltid är stökigt att få med på ett hörn.
 pufred
Fascinerande, bizarr, absurd..och väldigt utmattande. Fotot samt Scenografi är utmärkt. Gillar stämningen. Bra att sådana här filmer görs, men det är inte riktigt min grej. ALLA karaktärer var plågsamt jobbiga, framförallt "Modern".Gammeltestamentl symbolmättade allegorier , och metaforiska referenser är inte min kopp te. Men den är tänkvärd och har flera tänkbara underliggande meningar om religion, miljö, skapande,mänsklighet,mm.
 PeterTheW
Uuuh.
En på alla sätt jobbig film att ta sig igenom, men samtidigt hela tiden fascinerande och stundtals riktigt bra. Latent obehaglig atmosfär fram tills att totalt kaos bryter ut - och då förtas tyvärr lite av den atmosfär som byggts upp. Symboliken och vad det går ut på är enkelt att förstå efter ett tag och jag tror man uppskattar Mother lite mer då.
 Iamsam
Mästerverk. Helt blown away av slutet och symboliken. Och Jennifer är bara heeelt fantastisk i denna filmen.
 kryttan
Filmen får en 3:a enbart för ett fantastiskt foto, ljud och skådespel. Men det gamla mossiga bibeltramset får en 1:a. Önskar att jag sluppit den biten.
 Ludenwagen
Jag är kluven. Det visuella, det dramaturgiska, skådespelet och själva stämningsbyggnaden är väldigt bra och lyckas bygga upp genuin mystik och obehag - i synnerhet i filmens första halva. Den bibliska allegorin är dock för utstuderad och övertydlig, vilket gör att filmens symbolik känns ganska banal - att titta på en film med ett symboliskt facit blir lite som att lösa en rebus. Summa summarum - halvsvag trea.
 amotherscrime
AVSKYR verkligen Lawrence. Jag tål henne inte. Det är det enda som drar ner denna filmen. Och möjligtvis faktumet att jag fick panikångest efter att ha sett den. Mästerligt hantverk.
 Misslovemovie
Började riktigt bra men tyvärr så blev det bara jobbigt att titta på sen. Jag förstår symboliken men förstår inte varför det skulle göra filmen bättre? Ett plus dock för briljant skådespeleri men ett stort minus för dessa två timmar av mitt liv som jag kunde ha lagt på nåt bättre.
 richard_rca
Sånt dravel! Aronofsky har gjort en surrealistisk, kristen film om sin älsklingsplanet. Synd bara att all form av subtilitet och underhållningsvärde försvann ut ur dörren. Pretentioner när de är som värst.
 Starlette
Man mår lite psykiskt dåligt av denna. Kaos hela filmen igenom.
Senaste kommentarer
9 millimeter (info) 09:38 26/3 (280)
Night of the Living Dead (info) 09:30 26/3 (129)
Steel Dawn (info) 07:59 26/3 (51)
Jill Rips (info) 07:55 26/3 (24)
Seven Pounds (info) 07:02 26/3 (443)
Hemma (info) 02:14 26/3 (8)
Som skapta för varann (info) 01:59 26/3 (6)
Patient Zero (info) 01:31 26/3 (6)
Revolten (info) 01:29 26/3 (21)
Ms. 45 (info) 01:14 26/3 (43)
Abducted in Plain Sight (info) 00:30 26/3 (5)
The Mummy's Kiss: 2nd Dynasty (info) 00:14 26/3 (1)
The Return of Swamp Thing (info) 23:13 25/3 (21)
Us (info) 23:00 25/3 (4)
The Dirt (info) 22:52 25/3 (4)
American Made (info) 22:49 25/3 (35)
See No Evil 2 (info) 22:41 25/3 (8)
Miss Hokusai (info) 22:38 25/3 (1)
Josefin Nilsson - Älska mig för den jag är (info) 22:31 25/3 (1)
Nature of the Beast (info) 22:01 25/3 (1)
Superhjältarna 2 (info) 21:34 25/3 (31)
I Djävulens klor (info) 21:30 25/3 (6)
En kvinna bland män (info) 20:06 25/3 (2)
Blood Predator (info) 19:33 25/3 (1)
Påtaglig fara (info) 18:58 25/3 (96)
Await Further Instructions (info) 18:42 25/3 (3)
Kvinnorna på sjätte våningen (info) 17:10 25/3 (23)
Mannen i tågkupén (info) 16:46 25/3 (15)
After Everything (info) 16:14 25/3 (1)
Livet går vidare (info) 15:23 25/3 (7)
Nixon (info) 15:20 25/3 (59)
Jag är ingen ängel (info) 13:25 25/3 (7)
The Dreamed Path (info) 13:22 25/3 (1)
Supercon (info) 13:03 25/3 (2)
Halloween (info) 12:49 25/3 (35)
King Arthur: Legend of the Sword (info) 12:11 25/3 (58)
Black Panther (info) 11:31 25/3 (84)
Attack i luften (info) 10:28 25/3 (10)
Escape Plan 2: Hades (info) 09:28 25/3 (15)
They Shall Not Grow Old (info) 08:14 25/3 (9)
The Texas Chainsaw Massacre - Motorsågsmassakern (info) 07:28 25/3 (550)
91:an Karlssons bravader (info) 04:54 25/3 (5)
The Butterfly Effect (info) 03:44 25/3 (1668)
The Accountant (info) 03:38 25/3 (68)
Wallander - Den orolige mannen (info) 01:17 25/3 (45)
Deadpool (info) 23:38 24/3 (176)
Löftet (info) 23:23 24/3 (230)
Won't Back Down (info) 23:15 24/3 (4)
De 12 apornas armé (info) 23:13 24/3 (633)
Whisper (info) 22:40 24/3 (42)