Isabel
Hillman är en fantastisk deckar-serie, och som Beck-fantast måste jag älska Hillman och dess söta Freddie...
 teagirl
Det är väldigt snyggt.
 dust
Mitt film-citat på min sida här är från denna film... Uppväxt med Hillman-filmerna. De är jättebra! Apropå det tidigare skrivna om Freddie, ja!! han är ju jätterolig!
 Joe_Axx
en mkt bra svensk klassiker om detektivparet john och kajsa hillman. bra story.
 MarcusEriksson
Hillmandeckarna är riktigt bra. Foto, skådespel och musik är riktigt bra. Tänk va rädda de måste varit i salongen -58!
 De Rossi
Bäst av Hillman deckarna!
 curse-tin
Bästa svenska deckaren??
 JaquesLeConte
Bästa svenska deckaren!
 seriost
Helt ok, men ingen av de bättre i serien.
 leeloo_
Ryttare i blått fick 2, då får denna 3. 4:an och 5:an spar jag till Gula bilen och manekäng i rött.
 varulf
mycket stark trea
 Unleashed747
Väldigt bra svensk deckare med lite noir-inslag. Musiken är dessutom mycket bra. Bland det bästa svenska jag sett faktiskt!
 Unleashed747
Nu har jag sett den igen! Sven Nykvists foto, musiken och Mattssons regin är makalöst bra. Upplösningen är otroligt spännande, och känns inte alls förutsägbar.
 daniel77
Helt klart charmigt. Som ingång till Hillman-filmerna känns den helt okej, det ska bli intressant att se hur den mäter sig med de kommande.
 Jexxie
älskar denna serie av filmer
 Jacqueline
En av mina favoriter och Annalisa Ericson är som vanligt helt suverän
 film tjejen
jätte spännande!
 Midkiff
Mysig dom attan
 Tecknarmartin
Ja, det får bli en fyra för att den är inspelad i Strömsberg, nära där jag växte upp.
 Mara Jade
Ok, dock blev filmen aldrig riktigt spännande och jag råkade tyvärr läsa slutet på svensk filmdatabas när jag kollade upp filmen...
 Diamond Willie
Ganska charmig. Hade väntat mig mer. Den jönsiga sidekicken var påfrestande.
 Suzolid
Första filmen jag fick mardrömmar av! Kärt minne och den var egentligen välgjord! Mer svensk film av den kalibern!
 Kingkongcobra
Kanske den bästa Hillman filmen? Fors Olle... di kallan.. Hahah, John Norrman är skön.
 skogskatt
Har ni tänkt på fotot? Alla speglar och fyrkanter som förekommer filmen igenom? Snyggt och genomtänkt,.
 DinaAnnelie
Fotot är underbart, int för inte han kallades Orson rälls. Men det är nästan ännu intressantare att hör kommentator spårenmed alla underbara människor, än att se filmen. Nästan:-)
 Honeychurch
Ok det var verkligen längesedan jag såg den men har bara grova barndomsminnen från den. En av mina första skräckupplevelser haha.
 Tobias Rydén
Svag fyra; en spännande, faktiskt ganska läskig, deckarthriller. Tekniskt sett en fullträff, fotot är vackert och Mattsson gör utlopp för sina snygga kameraåkningar och andra fotoidéer. Däremot är skådespeleriet och kemin mellan karaktärerna långt ifrån realistiskt - och det är närmast outhärdligt i början. Men det stör inte i resten av filmen.
 akasava
Väldigt stark Hillman-debut. En av de bästa i serien.
 FabianBom
Första Hillman filmen av 5. spännande och mystik då svensk film är som bäst i agatha christie anda
 jep
Överlastad historia och bristfällig gestaltning.
 schramm
Snygg och rätt stämningsfull svensk deckare. Förlorar lite på "humorn" som känns fel och en del dialog är bedrövlig. Annars en fin deckare med giallo vibbar!
 paninaro
Skådespeleriet och dialogen håller ingen vidare hög klass, den senare har ett visst underhållningsvärde i de lustiga tidstypiska uttrycken. Intrigen känns lite som någon deckarserie som går att finna i Kalle Anka-pocketar, med Musse och Långben i huvudrollerna.
 Unleashed747
Onekligen är den mycket underhållande, även om det, som redan nämnts, finns en del brister. Holmsten känns som tryggheten själv och när Nykvist står för fotot blir man sällan besviken.
 kanzi
Underhållande och stämningsfull, men Åsa-Nisse-karaktärerna går en ständigt på nerverna, fotot är kanske lite väl mörkt och "pussel-deckar"-upplägget där alla är misstänkta är inte min grej.
Stilfull deckare från tiden de begav sig. Det lite putslustiga språket och ett något för mörkt foto gör att den tyvärr inte når upp till fyran, men filmen i sig är det inget fel på.
 skitbad
Gillar Mattson mer och mer för varje film jag ser, lite samma som med Argento, flertalet 3:or som efter nog många då jag "kommer till insikt" att flera är värda 4:or, men för tillfället får denna en stark 3:a.
 Herr Fågelsaft
En thriller ska inte ge känslan av klämkäckt folklustspel så därför tappade jag intresset. Eftersom det var en rekommenderad trea så är jag lite besviken, men jag har svårt att se att jag skulle tycka bättre om den vid en omtitt.
 yrkeschaufföre
Det var nått med upplägget som gjorde att jag hade svårt att hänga med i början, så när det blev spännande på slutet var det svårt att begripa. Men jag gör väl ett nytt försök med den röda filmen!
 labi
Läste en artikel i tidskriften "Ingmar" om Hillman-sviten som framställde den som lysande. Damen i svart är bitvis spännande, men bara bitvis. Mest är den hopplöst daterad och slutet är mer än lovligt rörigt. Nils Hallberg lysande dock!
 Astrojacob
Rek 4? Har sett många betydligt mer raffinerade svenska svartvita från förr och denna håller knappt buskisklass. Flicka med hyacinter, Hets, Flicka från tredje raden, Han glömde henne aldrig och flera av Bergmans tidigaste. På tok för många mörka scener, banal dialog i ett försök att göra en svensk Agatha Christie. Det bästa med filmen var ett utsökt soundtrack som förstärker en lätt vag nerv. Knapp Trea.
 JanneN
"Damen i svart". Arne Mattsson's färglåda 1(5) efter Folke Mellvigs romaner. De fem filmerna har fått gruppbetyget 3.
 Namellak
Inte i närheten av den nyskapande 'Mannekäng i rött', trots att den kom samma år. Här har Mattsson inte riktigt hittat formen för Hillman-deckarna och det känns som om den är en halvtimme för lång. Bra däremot att komiken inte fått lika stort utrymme som i senare Hillman-.filmer och spänningsscenerna är helt ok. Oväntad upplösning. Torbjörn Lundquists musik är den stora behållningen. Bra spel av Ericsson, Björk, Lindberg, Quensel och Ruud.
 okidoki
Jag varken såg eller hörde bra. Sevärd ändå av nostalgiska skäl. Holmsten hade Sveriges vackraste röst.
Tänk er kombinationen av Bergman-light + Hitchcock + Agatha Christie. Krydda dessutom med lite härliga kusligheter och en liten dos humor så får man det bästa som svensk film har producerat när det kommer till genren Thriller/rysare. Jag älskar hur ljuset och fotot är genom filmen för mycket i det skrämmande är tack vare fotografen Sven Nykvist! 4+
 Raimo_1985
Inte lika bra som Mannekäng i rött och Den gula bilen men helt klart bra film. Nu har jag sett alla Hillman. Vad ska jag se nu? Mer Mattsson.
 dudson
Långdragen och seg. Fast bra som ett tidsdokument från en svunnen tid. Ingen omtitt på denna inte"
 BlommigaBarbro
Härlig klassisk svensk rysare. Spännande, engagerande och humoristisk. Jättebra skådespelare. Stark 5:a!
Gud, vad jag fick mardrömmar av dessa filmer när jag var liten. Tänk att mamma lät mig se filmen, men jag fick bara se den bara en gång. Mycket bättre än dagens deckare eller thrillers .
Senaste kommentarer
The Falklands Play (info) 10:39 24/7 (4)
Rock, Paper, Scissors (info) 09:17 24/7 (1)
Psychomania (info) 06:40 24/7 (11)
Prevenge (info) 04:04 24/7 (8)
Daddy's Home 2 (info) 03:50 24/7 (11)
Dark Hearts (info) 00:41 24/7 (1)
Den grymma staden (info) 00:17 24/7 (1)
Deadly Spawn (info) 00:02 24/7 (29)
Table 19 (info) 23:50 23/7 (6)
The Amazing Spider-Man 2 (info) 23:45 23/7 (156)
Tolkien (info) 23:35 23/7 (1)
Berättelsen om oss (info) 23:22 23/7 (73)
Oäktingen (info) 23:20 23/7 (1)
Diego Maradona (info) 23:09 23/7 (3)
Scorpion King 5 - Book Of Souls (info) 23:08 23/7 (1)
Pokémon Detective Pikachu (info) 22:49 23/7 (6)
The League (info) 22:41 23/7 (653)
Lejonkungen (info) 22:36 23/7 (9)
The Equalizer 2 (info) 22:34 23/7 (30)
Stockholm (info) 22:32 23/7 (4)
Long Shot (info) 22:30 23/7 (7)
Min värld i din (info) 22:14 23/7 (1)
Föräldrafällan (info) 22:10 23/7 (321)
Ett öga rött (info) 22:08 23/7 (196)
Tusen gånger starkare (info) 22:07 23/7 (126)
Patrioter (info) 22:05 23/7 (105)
Capone (info) 22:03 23/7 (25)
Murder Mystery (info) 22:00 23/7 (14)
World Trade Center (info) 21:39 23/7 (438)
23 steg till Baker Street (info) 21:37 23/7 (2)
Flight 93 (info) 21:35 23/7 (155)
Firman (info) 21:32 23/7 (124)
Kill Bill - Vol. 2 (info) 21:30 23/7 (1308)
Kill Bill - Vol. 1 (info) 21:29 23/7 (1726)
12 Years a Slave (info) 21:27 23/7 (277)
Precious Cargo (info) 21:26 23/7 (9)
Jönssonligan – Den perfekta stöten (info) 21:24 23/7 (77)
The Love Punch (info) 21:22 23/7 (14)
Dolda fakta (info) 21:11 23/7 (7)
Viking Destiny (info) 20:31 23/7 (1)
The Witch In The Window (info) 20:26 23/7 (1)
Jane Fonda in Five Acts (info) 19:49 23/7 (2)
Colette (info) 19:46 23/7 (7)
The Humanity Bureau (info) 18:32 23/7 (5)
Les Seins de glace (info) 16:08 23/7 (1)
Teach 109 (info) 16:00 23/7 (1)
The Final Year (info) 15:40 23/7 (2)
Masjävlar (info) 15:33 23/7 (809)
Rallybrudar (info) 14:31 23/7 (133)
Downsizing (info) 13:13 23/7 (46)