fredzilla
Härlig gammeldags thriller som var den stora inspirationen för Mario Bavas Blood and black lace.
 Lorendriel
Dålig, men charmig.
 Gnidor
Själva intrigen är väl ingen höjdare, men filmen i sig är mycket stämningsfull och mysig. Några av mina favoritskådisar från den äldre generationen är med, ex Annalisa Ericson och Lennart Lindberg. Trevlig film helt enkelt.
 NoWireHangers
lite väl långsam, men väldigt snyggt filmad och med bra slut.
 Dele
Snyggt foto och scenografi i en storymässigt hyfsat intressant thriller.
 Joe_Axx
mkt bra svensk film. snyggt foto, bramusik och duktiga skådisar. Dock har mördaren ett lite för tunnt motiv...
 De Rossi
Nästan i klass med damen i svart.
 seriost
Bäst i Hillman-serien.
 Fuzzy
Mmm. Hillmanfilmerna är något av en svensk favorit för mig. Denna samt Damen i Svart och Vita Frun är de tre starkaste delarna i hillman/färg-serien. Tycker att det är beundransvärt av Arne Mattsson att han gjorde så här pass stämningsfulla rysarthrillers på den tiden, och i sverige till råga på allt. Estetiken är på topp och även om några av skådespelarinstserna är lite träiga så funkar det iaf på mig. Det visslade titelspåret till denna är också fantstiskt skönt (för tankarna lite till B. Herrmanns score till filmen Twisted Nerve).
 leeloo_
Favorit, favorit, favorit! Vet inte HUR många gånger jag såg på den här som liten.
 varulf
Mycket bra gjort och framställd. Charmigt.
 Unleashed747
Sanslöst vackert foto - vilka färger!!
 ulke666
Håller med om att fotot och musiken är fantastiskt. Riktigt skön stämning också, men som tyvärr dras ner av de komiska inslagen. Hade det inte varit för det hade jag gett en 4a.
 Jexxie
älskar älskar dessa filmer
 Jacqueline
Härlig film, spännande och snygg
 Blooddust
Har aldrig varit någon större fantast av svenska filmer, men denna har jag verkligen fastnat för.
 Midkiff
Fantastisk
 Narcissa
Den är ju helt underbar, mycket trevliga mordscener på en gång.
 Mareld
Bra på många sätt. Men den dras ju samtidigt med han den jobbige sidekicken och fåniga comic-relief-islag. Och varför envisas alla med att gå ensamma omkring i mörka rum?
 Herr Arne
Bäst bland färgfilmerna av Arne Mattsson.
 sub-siv
sååå fina kläder!!!
 skogskatt
vackra färger och bra! Jag undrar också vad den jobbiga side-kicken har där att göra, dock. Vad är det tänkt att Hillmans ska betala honom för att göra? Eller behöver de bara någon idiot att köra med? "Peter" är förövrigt sjukt het!
 reb_kean
"peter" är typ hetast i svenska filmhistorien!
 Honeychurch
Tanten i rullstol är sjukt läskig!
 3D Daniel
snygga färger, ljus och kameravinklar. Känns som att spänningen har en väldigt hög klass för en sån här gammal film.
 akasava
Inte den bästa i serien, men väl en väldigt bra film med fantastiskt foto och dekoration. Bär till viss del ansvar till att den så kallade giallo-filmen fick sitt genombrott i Italien - med Mario Bavas "Blood and black lace", som var starkt influerad av just denna filmen. Se själv och jämför.
 Tobias Rydén
Snyggt visuellt arbete, men deckarintrigen är lite för mycket utav en upprepning av "Damen i svart".
 FabianBom
klassisk svensk deckare..av arne mattsson
 Leelith
Så snygg film. Och så mycket stämmning.
 Unleashed747
Sanslöst estetiskt snygg och klart underhållande, men precis som Damen i svart har även denna sina brister.
 simonm
Mediokert manus men utsökt scenografi och fantastiska kostymer av Mago. Utöver det en underhållande film med bra skådespelarinsatser över lag.
Intrigen var kanske inte den allra bästa och den stundtals barnsliga humorn likaså, men fotot och estetiken är de finaste jag sett i svensk film. Det är detta som ger den starka trean. En snygg bagatell helt enkelt
 johnnie_cino
Gällande kreationerna och scenografin skulle filmen få en 4:a av mig i stilpoäng. I övrigt så är det inte mer bevänt med manuset och intrigerna. Lagom spännande och mysigt att titta på.
 LinjeLusta
Stilfull deckarkomedi med en imponerande rollista!
 Jessicaology
Fantastisk Hillman Deckare i färg! Är det inte fantastiskt. Vackra miljöer.
 Herr Fågelsaft
På minussidan är filmen omständig och dessutom komisk på alltför många ställen. I övrigt en väl sammansatt deckare som känns fräschare än sin datering. Scenografin är dessutom osvenskt snygg så det blir ett högt betyg från mig för att vara till en deckare. Kul replik: "Det är en sån glädje att se dig i mina toaletter!"
 Daniel Mott
Börjar bra men släpper på gasen ganska snart men de fantastiska färgerna, estetiken, kläderna och fotot räddar en svag fyra. En fräscht osvensk svensk deckare.
 labi
Förmodligen den bästa i Hillman-sviten. Fantastiskt foto och bildkomposition. Lämnar mycket övrigt att önska vad gäller skådespeleri och dialog. Bra och oväntad upplösning. Och slutligen, Nils Hallberg - vilken stjärna! Han står verkligen ut i de här filmerna med sin värme och mycket trovärdiga stamning.
 Ahrle
En helt ok deckare som underhåller för stunden. Tyvärr blir den för rörig mot slutet och det känns som om man tappat orken att binda ihop filmen. Ett stort minus är också Nils Hallbergs figur "Freddy" som bara blir irriterande efter ett tag.
 JanneN
"Mannekäng i rött". Arne Mattsson's färglåda 2(5) efter Folke Mellvigs romaner. De fem filmerna har fått gruppbetyget 3.
 Namellak
När inte träigt gubbiga Karl-Arne Holmsten samt stämningsdödande farskomik från Hallberg och Granhagen tar plats, är detta en ovanligt spännande, stämningsfull, snygg och till och med stilbildande (!) svensk film, som förebådar den i mina ögon överskattade giallogenren. Anna-Lisa Ericsson och Lillebil Ibsen gnistrar och sprakar. Oförglömlig sånginsats av Monica Nielsen och Torbjörn Lundquists musik höjer pulsen.
 okidoki
Njae, men trevligt att återse Anna-Lisa och Karl-Arne.
 stgurgel
I stort sett usel buskis och trist kriminaldrama, men innehåller även en del riktigt stämnigsfyllda sekvenser som är finfina
"Damen I Svart" var i svart-vitt men denna gång är det fullt av starka färger. Just de starka färgerna får mig att tänka på "Giallo". Det jag gillade med "Damen I Svart" var det kusliga och otäcka som skedde i mörkret och som fick håret på armarna att resa sig. Denna film saknar detta men bjuder istället på mord mitt på ljusa dagen. 3+
 Raimo_1985
Absolut bäst av de Hillman-filmatiseringar av Mattsson jag sett! :) Jag tycker att de jag sett tidigare, Vita frun och Ryttare i blått, är rätt kassa. Så detta var ett lyft. Spännande med toppen skådespelare, snyggt foto, ljus, snygga mode-miljöer. Internationell klass och lite sydeuropeisk känsla.
 dudson
Långdragen seg samt för lång. Ska det vara mord i mode världen. Välj istället Blood & Black Lace.
 BlommigaBarbro
Spännande, välspelad, vacker som bara den. Det här är en av mina absoluta favoritfilmer genom tiderna. Och skådespelarna är så bra: Karl-Arne Holmsten, Annalisa Ericsson, Anita Björk, Gio Petré, Nils Hallberg, Lennart Lindberg. Det fanns en viss klass och stil på de gamla stjärnorna. Betyg: 5+
Tänk att svensk film var bra en gång i tiden!!
Senaste kommentarer
Murder In Mind (info) 22:47 17/2 (3)
TC 2000 (info) 22:43 17/2 (3)
The Blade Master (info) 22:34 17/2 (17)
Nokas (info) 22:07 17/2 (26)
Cube Zero (info) 21:55 17/2 (231)
Proud Mary (info) 20:49 17/2 (4)
Southbound (info) 20:39 17/2 (14)
Den tysta flykten (info) 18:41 17/2 (70)
Draktränaren 3 (info) 18:33 17/2 (1)
Den tredje vågen (info) 18:25 17/2 (338)
Bakom masken (info) 18:00 17/2 (4)
Der Lauf der Dinge (info) 17:38 17/2 (15)
Gräns (info) 17:19 17/2 (21)
Johnny Skidmarks (info) 17:02 17/2 (2)
Smala Sussie (info) 16:50 17/2 (1085)
Sköna Susanna och gubbarna (info) 16:47 17/2 (7)
Cube 2: Hypercube (info) 16:28 17/2 (403)
Fortress of War (info) 16:27 17/2 (22)
Cube (info) 16:20 17/2 (849)
Mitt Syrien (info) 16:15 17/2 (2)
Bränd (info) 16:13 17/2 (40)
Disturbia (info) 15:47 17/2 (542)
Bad Santa 2 (info) 14:56 17/2 (22)
Alla helgons blodiga natt 2 (info) 12:58 17/2 (175)
Dagar som skakat världen (info) 12:52 17/2 (49)
Imse vimse spindel (info) 12:50 17/2 (189)
En riddares historia (info) 12:46 17/2 (586)
Candyman (info) 12:45 17/2 (205)
The Greatest Showman (info) 12:44 17/2 (32)
Berättelsen om Askungen (info) 12:44 17/2 (61)
Beck - Den tunna isen (info) 12:32 17/2 (28)
Vågen (info) 12:26 17/2 (42)
Mindhunters (info) 11:55 17/2 (282)
American Dragons (info) 11:49 17/2 (8)
Peppermint (info) 11:06 17/2 (4)
Beck - Djävulens advokat (info) 10:29 17/2 (17)
White Sun (info) 09:49 17/2 (2)
Climax (info) 09:46 17/2 (9)
The Shape of Water (info) 09:28 17/2 (81)
Puss & kram (info) 07:50 17/2 (8)
Tomb Raider (info) 06:29 17/2 (56)
Mary Queen of Scots (info) 05:48 17/2 (4)
Damsels in Distress (info) 02:18 17/2 (34)
Alita: Battle Angel (info) 02:12 17/2 (9)
Compound Fracture (info) 01:59 17/2 (2)
The Human Centipede (info) 00:59 17/2 (315)
The Possession of Hannah Grace (info) 00:05 17/2 (1)
A Star Is Born (info) 23:33 16/2 (40)
The Favourite (info) 23:33 16/2 (21)
Bohemian Rhapsody (info) 23:28 16/2 (51)