tilapia
Underskattad Bergman.
 arvidsollenby
man kan itne släppa hur illa det låter när alla går och snackar engelska med varandra, det skall tydligen ha funnits en version där de svenska aktörerna pratar svenska, men den är visst försvunnen nu. Annars är filmen inte alls dålig, många uppenbart självbiografiska delar, som roar ett Bergman-fan som mig.
 the fox
Jag ger filmen en 3a och Bibis tuttar en 5a var.
 Spöket
Det kunde varit så oerhört mycket bättre, men det är väldigt svårt att släppa det engelska talet svenskar emellan.
 henrik kraus
alltså en slags svag trea, det var ett tag sen jag senast såg den, jag tror att dom pratar rätt mkt engelska även i den "svenska" versionen eftersom david ju är amerikan
 vinterängel
Den svenska versionen är helt klart bättre. Höjer betyget.
 UFO_lars
En stor besvikelse. Håller inte alls Bergmanklass, den helt klart sämsta av hans filmer som jag sett. Ointressant och långtråkig handling där det inte sker mycket överhuvudtaget. Dialogen, som vanligtvis brukar vara bländade i Bergmans verk är nästan helt utan briljans.
 olasand
Har sett den svensk-engelska nyrestaurerade versionen. Tyckte att den vart aningen tjatig i mitten, men annars intressant som tidsdokument. Satt och tittade en hel del på miljöerna...!
 KimEkberg
Mäktigt att se Elliott Goulds namn torna upp sig framför Uddensgränd. I övrigt en film i maklig takt som har både sina ups and downs. Snyggt foto och bra skådespel, men aningen ansträngt och tomt för att riktigt engagera.
 Tonti
Jag gillar den helt klart. Det som sänker lite är väl att den känns konventionell och att den är lite väl lång.
 fritzlang
Elliot Gould är så fel för den här filmen att det inte kan bli något annat än en etta.
 jep
På den bergmanska skalan är det en kalkon. Kärlekshistorien känns inte trovärdig mycket pga det saknas en personkemi mellan Goulds och Anderssons karaktärer. De pratar förbi varandra och verkar vara främlingar för varandra.
 sirkurt
Väldigt bra på många sätt. Den hör inte till Ingmar Bergmans mästerverk men är samtidigt en ganska varm historia som har fötterna nere på jorden. Väldigt gripande historia och jag blir intresserad av Bibi Andersson karaktär Karin. Det finns verkligen några pinsamma ögonblick i dialog och skådespel. Elliott Gould är lite väl stel men filemn är ju så otroligt mycket bättre än det mesta som har gjorts och görs i Sverige, inget mästervek men en bra hsitoria med lite skavanker här och där, svag 4:a.
 Daniel Mott
Beröringen eller The Touch är ett udda inslag i Ingmar Bergmans karriär: amerikanska ABC Pictures chef övertygades att investera över en miljon dollar i en film utan manus och han valde Elliott Gould efter att ha sett honom i Getting Straight. Resultatet är blandat: en dubbad amerikansk kopia gjordes och först nu är den svenska versionen restaurerad (den introducerade av Gould himself på Cinemateket). Bibi Andersson känns inte helt bekväm i sin engelsktalande roll, Gould framstår som den "outsider" Bergman kallade honom och Max von Sydow är… Max von Sydow. Ett bitvis banalt drama med Bergmantouch. Betyg: 3
 #54
Engelskan känns allt för konstlad.
 Sonicasfuck
Svajig Bergmanfilm som får en att förundras över språkvalet. Bergman är ju helt klart inte alls lika bekväm att regissera på engelska. Vilket märks särskilt på Bibi Andersson vars engelska är obekväm. Det märks även på Elliott Gould som talar engelska som förstaspråk. Kul i alla fall att se Gould i en Bergmanfilm, han gjorde en del fina insatser kring den här perioden. Skådespelarmässigt sett så är Von Sydow både bäst och bekvämast. Filmens stjärna stavas dock Sven Nykvist som briljerar här. Inte oväntat kanske. Manuset är typsikt Bergmanskt och alldeles okej.
 Raimo_1985
En lite annorlunda Bergman-film, men det kanske mest är för att dialogen är på engelska. Det kan bli lite stelt mellan karaktärerna ibland, men ändå, de är ju jätteduktiga skådisar. Fotot är mycket vackert. Den får en trea.
 Kirk Douglas
Bergman på engelska är filmens svaga punkt. Dialogen känns stundtals inte naturlig och flyt saknas. Språkbarriären är heller inte till Bibi Anderssons fördel med hennes starka svenska accent. Men historien fängslande ändå och trots språkskiftet anade jag ändå en typisk bergmansk anda över Beröringen. Elliott Gould gör det bästa han kan av sin roll. Max von Sydow gör däremot inga större avtryck. Även fint foto (som vanligt) av Sven Nykvist.
 triakel
Bibi gör så gott hon kan, trots sin nervösa engelska. (Rollen skrevs ju egentligen till Liv, och enligt Bibis självbiografi tog hon motvilligt över då Ingmars förhållande med Liv var över.) Gould känns precis lika stel som Carradine i Ormens Ägg, så man kanske kan anta att det har med Bergmans regi på ett främmande språk att göra. Det som drar ner betyget från en trea till en tvåa beror på karaktärernas motivation. Goulds karaktärs trasiga själ förklaras på ett ovanligt konkret sätt, och jag föredrar när Bergman undviker detta, som han i vanliga fall oftast gör.
 Kalkonhönan
Bättre än Ormens ägg på tal om amerikanska Bergman, men lämnar mycket att önska.
 JD
Visst har filmen en del brister. Bibi Anderssons engelska är inte en av dem men Elliott Gould känns onekligen lite vilsen i sin roll. Men bristerna väger ändå rätt lätt mot de stora förtjänsterna. Precis som i sina bästa filmer skildrar Bergman här förhållanden mellan människor med en oöverträffad precision och känslighet och ett oerhört driv och flöde i bildberättandet. Det är förälskelsen som vardaglig tragedi. Kärleksfilm för vuxna.
Senaste kommentarer
Independence Day: Återkomsten (info) 21:04 15/7 (120)
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (info) 20:52 15/7 (18)
Tåget (info) 19:23 15/7 (30)
My Soul to Take (info) 18:41 15/7 (50)
The Nightmare (info) 18:36 15/7 (14)
The Meg (info) 18:33 15/7 (48)
Juanita (info) 18:31 15/7 (1)
The Kindergarten Teacher (info) 17:35 15/7 (4)
Tag (info) 16:56 15/7 (14)
Papers, Please The Short Film (info) 16:48 15/7 (1)
All I See Is You (info) 14:31 15/7 (3)
Hostel 3 (info) 14:25 15/7 (60)
You're Ugly Too (info) 13:37 15/7 (1)
Mutant World (info) 13:02 15/7 (2)
Jordgubbslandet (info) 11:32 15/7 (12)
Jimmie (info) 11:13 15/7 (8)
Coast Guard (info) 11:10 15/7 (29)
Stalked by My Doctor: A Sleepwalker's Nightmare (info) 10:57 15/7 (1)
Tender and Tuff (info) 10:55 15/7 (1)
Rampant (info) 03:56 15/7 (3)
In the Lake of the Woods (info) 02:16 15/7 (1)
Studio 5 (info) 01:26 15/7 (4)
Wind River (info) 00:51 15/7 (53)
The Imitation Game (info) 00:49 15/7 (181)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 00:33 15/7 (62)
Yol (info) 00:10 15/7 (15)
Alita: Battle Angel (info) 23:56 14/7 (26)
Waterworld (info) 23:52 14/7 (551)
Arne Dahl: En midsommarnattsdröm (info) 23:36 14/7 (10)
Angry Video Game Nerd: The Movie (info) 22:50 14/7 (17)
Tropic Thunder (info) 22:32 14/7 (617)
Flugparken (info) 22:28 14/7 (12)
Desperado (info) 22:03 14/7 (317)
A Bigger Splash (info) 20:55 14/7 (18)
Trädälskaren (info) 20:54 14/7 (20)
Black Panther (info) 20:54 14/7 (89)
Sophelikoptern (info) 20:52 14/7 (8)
The Faithful Heart (info) 20:08 14/7 (16)
De blodröda hästarna (info) 20:00 14/7 (36)
Blind (info) 19:48 14/7 (3)
Footloose (info) 19:41 14/7 (25)
Rymdimperiet slår tillbaka (info) 19:00 14/7 (744)
Thor: Ragnarök (info) 16:17 14/7 (105)
Jules och Jim (info) 16:00 14/7 (144)
The Immortal Wars: Resurgence (info) 14:44 14/7 (1)
Blodshunger (info) 13:51 14/7 (98)
211 (info) 12:55 14/7 (6)
Outcast (info) 12:53 14/7 (25)
Tin Man (info) 12:49 14/7 (21)
Terminal (info) 12:48 14/7 (6)