Sture Stenhög
Den här filmen gör egentligen väldigt mycket fel, men jag kan ändå inte riktigt ogilla den. Alla rättegångsklichéer finns här, alla karaktärer är endimensionella och den tröttsamma Hollywood-dramaturgin slipper man inte heller. I grunden är det dock ett intressant scenario man har, och det öppnar upp för frågor kring moralisk rätt, juridisk rätt, och skillnaden där emellan. Tyvärr tonar man ner de aspekterna och koncentrerar sig helt och hållet på en film där vi ska hoppas på att Samuel L. Jackson blir frisläppt, men det är också det man gör bra. För även en cyniker som jag känner sympati för hans karaktär, och filmen lyckas verkligen hålla mig engagerad i hans och hans juridiska teams öde i 2,5 timmar. Skådespeleriet är överlag bra från den namnkunniga ensemblen och t.o.m. begränsade skådespelare som McConaughey och Bullock funkar i sina roller. Trots en liten roll är det dock Chris Cooper som övertygar mest. En svag trea blir det eftersom filmen gör det den gör så pass bra
 ScArRrFaCe
Brukar vara ganska svag för rättegångsdramer, JFK är min personliga favorit. Ämnet de tar upp här är väldigt intressant, men slutet är för amerikaniserat, mainstream-Hollywood om ni så vill, för undertecknad. Kul med en så pass namnkunnig skådespelarensembel ska tilläggas.
 Rele
Skådespelarna var duktiga och filmer mot rasismen behövs. Den här rättegångsfilmen ger jag en stark fyra.
 micha
mej lurar den inte
 kikki
MKt bra spelat av Bullock! Hade inga förväntningar, men så bra den var! Slutpläderingen mkt tänkvärd. En solklar 4!
 Fermis
Vart alldeles för amerikanskt mot slutet
 sonocronic
Den var spännande men väldigt amerikansk. Är lite trött på sånt. Väl värd en 3a iaf
 Pierre Lunaire
Välspelad men inte så gripande som den borde vara. Värd att se men också väldigt amerikansk. Det finns bättre filmer om rasismen i USA både förr och nu.
 orlio
Gillade den - engagerande och välspelad. Sen har man väl sett det här temat förut, men det känns ständigt aktuellt på nåt sätt.
 KimEkberg
bra att se nar man har tid att doda eftersom den ar sa javla lang. och sa kom det reklampauser ocksa sa ett den blev typ dubbelt sa lang. synd bara att filmen inte var sa varst bra trots alla fina skadespelarnamn pa skadespelarlistan. cooper och maconagay fick motas igen efter silver city eller om det var innan. ashley judd ar javligt svettig i hela filmen. som en pissig mississippi burning.
 dafreakish
Tveksam story ur en logisk synvinkel och med oerhörda brister regimässigt, Schumacher är helt enkelt en alldeles för dålig regissör. Däremot är McConaughey ovanligt bra i en roll som är klippt och skuren för honom. Övriga roller ger också hygglig tyngd till historien, förutom Judd och Spacey vars karaktärer är alldeles för stelt skrivna. Slutscenen i rättssalen räddar det högre betyget, den låg på en stabil 2a innan McConaughey bjöd på en av de bästa scenerna jag sett i en rättssal.
 Xenox
Egentligen är storyn ganska intressant. Filmen är dock för lång och blir ibland rätt seg. Stark tvåa
 Franck-Ribery
samuel l. jackson är briljant
 Ghostface
Filmen är tät med en nerv som följer hela vägen för att väga upp den långa tiden. Filmen hade möjligtvis sett annorlunda idag men filmen är trots det en pärla med en skådespelarensemble som levererar.
 emmalona
Bra bra bra!
 Starkbröl
Sentimentalt krafs med övertydligt budskap. Tar upp en del intressanta frågor men är för tydligt utsnitslad för att riktigt engagera. Bra hantverk dock, och riktigt bra skådespel från de allra flesta, till och med Bullock. Svag trea.
 ClintanTheKing
Mycket bra, spännande och gripande dramathriller. Skådespelarna är alla på topp.
 hsimpson
En klart godkänd filmatisering av en bra bok. Blir väl kanske lite väl Hollywood och filmanpassad ibland, och en del av Grishams finurligheter får stryka på foten, men jag är ändå nöjd. Det här var både spännande och underhållande, trots att jag hade koll på historien. Kevin Spacey är dock en träig skådis.
 emilstjernholm
Godkänd som tidsfördriv men alldeles för sentimental överlag, särskilt mot slutet. Spacey borde ha kunnat vara ännu lite sliskigare som åklagare.
 rutig pesto
kevin spacey spelar exakt som i house of cards fast 17 år tidigare
 Ojhda
Lite typiskt ibland, ifall man har sett några filmer så är det inte så nytt heller. Dock så håller den intresset uppe under 150 min vilket säger en del och skådespeleriet är på topp av dem alla, McConaughey må vara en av de mest underskattade i Hollywood och jag kan bara hoppas att efter året han haft nu så kommer han få vad han förtjänar! En av de bästa slutklämmarna av alla rättegångsdraman har den också, riktigt bra! Bra film!
 Tatty
Hemsk och jättebra film. Samuel L Jackson spelar rollen jätte bra. Samt Matthew C och Sandra Bullock.
 Gigi1943
Är lite tveksam om betyget, tycker att jag sett bättre filmer på detta tema, här var man ganska övertygad - redan från början - hur det skulle sluta, typiskt hollywoodskt. Tycker att författaren/manusskribenten gjorde det lite lätt för sig med den slutpläderingen. Ska givetrvis inte avslöja hur det slutar men jag undrar om denna story har någon verklighetsbakgrund, jag vet inte i skrivande stund. Men visst ska den ha en stark trea med alla dessa bra skådisar.
 ToddDowney
Otäck men väldigt bra film. Tyvärr kändes de lite för mycket Hollywood för att ta sig upp till en femma. Bra film, en film jag rekomenderar
 arruba
Oerhört tight och bra drama, underbart galna karaktärer och helt underbar dialog. Detta är nästintill perfekt och jag är extremt nöjd!
 92axha10
Rättssals-filmer är en av mina favoritgenrer och den här är ett riktigt bra komplement till samlingen. Alla gör ett bra jobb här och den blir aldrig tråkig trots den långa speltiden.
 tunepunk
Långdragen och ganska meningslös.
 Björkman
En film där man från start till mål får begrunda sin egen moral och syn på rätt och fel. Man kastas mellan många känslor och när filmen är slut vet man fortfarande inte riktigt vad som känns helt rätt. Och det är också där filmens styrka ligger. Istället för att som de flesta filmer visa en tydlig bild av rätt eller fel får man här verkligen en personlig prövning och det går liksom inte att bli 100 % nöjd, hur man än ser på det. Bra skådespeleri filmen igenom av samtliga inblandade. Egentligen är det bara en scen framåt slutet med huvudpersonens fru som känns helt onödig och inklämd, i övrigt är allt prima utfört. Stark fyra.
En av mina absoluta favoriter, OK den är förutsägbar men ibland vill man ha det så. Fantastiska skådisar som inte gör i alla fall mig besviken. Jag älskar författaren John Grisham verk och läser allt han producerar och denna filmen bygger på hans tidigare verk. 5-
 Kulturgam
Viktig film, många starka scener.
 Canaletes
Den började rätt bra med bra tempo men hela det själva som borde vara det big moment i filmen var redan över efter 15 min, att de två vita männen mördas. Så resten av filmen blir mest en förutsägbar långdragen drama med prat och scener från rättsalen, likt många andra liknande filmer som t ex Philadelphia. Rätt bra skådespel av alla annars, speciellt av Kevin Spacey. Märks att Matthew inte är riktigt mogen än som idag. ** SPOILER ** Blev sjukt besviken att det man mest såg framemot aldrig fick ses. När man vinner målet och glädjen blandat med frustrationen från de andra och när polisen avslöjas att han tillhör KKK, speciellt det sista var riktigt dåligt, fick knappt uppmärksamhet vilket är helt sjukt! ** SPOILER **. 5.2/10.
 AlbinWesley
Den ställer en onekligen inflöt omöjliga moraliska dilemman, och är en genomgående god produktion. Även om den är lite onödigt lång, aldrig riktigt lyfter, och har en del ganska ostiga bitar, så är det mycket som är väldigt bra i filmen. McConaughey har för stora skor - han var inte här vad han kommit att bli de senaste åren - men gör det bra ändå. Övriga också, Spacey bäst som väntat. Med lite tydligare riktning, och mer kompakt berättande, hade det varit en höjdare.
 annihilat0r
"A Time to Kill" är ett storslaget verk på många vis. En ofattbart viktig berättelse som presenteras med stoltserande haka. Maffig, precis på det vis som 90-talet dyrkade. Stilren och levande regi av Joel Schumacher. En gryta av stjärnskådespelare, vilka upplevs som blomstrande unga och skickligt drivna. Känslan är att ungdomarna Samuel L Jackson, Kevin Spacey, Matthew McConaughey, Sandra Bullock, Chris Cooper och alla andra stjärnor i någon mening var som bäst, just här. En högkvalitativ film som är värd att hedras – och se upp till.
 spiel mit mir
Mycket bra och välproducerad film. Efter en omtitt står den sig lika bra, men jag slås av hur lite av huvudpersonens advokatskicklighet man får se egentligen? Han får väl typ mest hjälp med allt? Men men, det kanske är enligt förlagan? Jackson är som vanligt bra, och Donald Surherlands lilla roll gör att filmen är värd att se bara för den! Även Ashley Judd är bra.
 QuiNonStultus
En riktig klassiker, faktiskt, på många sätt. Snygg, bra skådespel och sevärd, om inte annat för att den sätter ett par huvuden på ett par spikar vad gäller rasdebatten i USA.
 Muskelkungen
Allt välgjort. Inga överraskningar.
 Sunken25
Mycket intressant film, med ett ämne man kan sitta och diskutera om länge. Moraliskt drama som inte gör en besviken. 7.3/10
 Fläskkäft
Författaren John Grisham va riktigt het på nittiotalet, det talades mycket om hans böcker och det gjorde även filmer på dessa verk. Rättegångsfilmer har ju en tendens att bli långdragna och sega men Juryn lyckas faktiskt hålla intresset uppe under sin 140 minuter. Filmen dräller av filmstjärnor, några veteraner och flera heta som var på uppgång. Regin av Schumacher känns stabil och han hade ju ett par fina rullar på sin meritlista. Hela historien är som upplagd för diskussion och givetvis likaså utgången. Filmens sista scen kändes tillrättalagd och onödig.
 Brouhaha
Efter mycket funderande har jag beslutat att ge den här filmen en 5'a. Varför? För det första utspelar sig filmen i den amerikanska södern. Mississippi, ett land där alla är konstant dränkta i svett, dag som natt. Det är praktiskt taget min ultimata fantasi. För det andra, skådespelaruppsättningen. Varenda liten roll är fylld med stjärnor, och McConaughey är stjärnigast av de alla. Finns dock två problem med filmen. Det första är att hela rasgrejen känns lite väl påprackad. Se det istället som en historia om en man som gör vad som är rätt fastän lagen säger att det är fel. Filmens andra problem är Sandra Bullock. Ingen gillar Sandra Bullock. Filmens absoluta höjdpunkt är när Sammy LJ ställer sig upp i rättssalen och säger: "Enough is enough! I've had it with these motherfucking white people on this motherfucking jury!". Får gåshud.
En av 90-talets bästa filmer, alla kategorier! Filmen är både gripande och spännande och skådespelarna gör ett fenomenalt jobb! Till och med Matthew McConaughey gör väldigt bra ifrån sig!
 Harkaiden
Håller med Fläskkäft om att allra sista biten av filmen känns tillrättalagd. Inte heller speciellt trovärdigt, utan ett typiskt feel good-slut. Detta till trots är resan dit välgjord och effektiv, mycket tack vare briljanta skådespelarinsatser.
 GinNTonic
Mycket välgjord film, dock med något tveksamt budskap. Världsrekord i kända skådisar. McConaughey är grymt bra och Sandra Bullock glänser också.
 myslas
Det här utan tvekan den bästa filmatiseringen som gjorts på Grishams böcker. Mycket bra skådespeleri från en imponerande rollista.
 Cftbl
Den här har fan inte åldrats bra alltså... Wow. 90-talet. Osmakligt romcom-försök.
 widez
Bra film även om story är lite förutsägbar. Slutet är lite ologiskt kanske. Överlag mycket bra skådespel.
 deswhip
Mycket välspelat drama, engagerande och gripande. I kommentarerna förekommer en del kritik emot slutet, att det skulle vara tillrättalagt och osv. Men jag tycker det positiva slutet för en gång skull var bra, smakfullt och helt på sin plats. Konstigt nog lyckas filmen få fram sitt budskap utan att krångla till det, jag menar "the bad guys" är ju verkligen bara avskum, inget annat och det utan att kännas det minsta präktig ändå!
 servadac
Den stora behållningen med filmen är de namnkunniga skådespelarna som gör bra ifrån sig vilket är de flesta, dock inte alla. Filmen är *väldigt* 90-tal på ett dåligt sätt. Vilken tid att leva i när man kan dra "charmiga" skämt om att inte ha jobb. Det högst känsliga ämnet hanteras mycket valhänt och filmen hade troligtvis inte kunnat göras idag.
Juryn kanske inte håller måttet helt idag, men det spelade ju ingen roll 1996 när det begav sig. En bra Grisham-filmatisering - kanske den bästa jag hittills sett. Svettiga miljöer, svettig stämning och svettiga karaktärer.
Helt ok, men jag vet inte, tycker det är något som fattas för den ska bli riktigt bra...
 gjoob
Imponerande rollista, men det kompenserar bara delvis det faktum att det är en fumlig bearbetning av ett intressant ämne, totalt känslodriven, med onyanserade karaktärer och full av plattityder.
« Föregående   |   1 ... 4 5 6
Senaste kommentarer
Polisskolan 4 - Kvarterspatrullen (info) 21:45 20/7 (122)
Apollo 11 (info) 21:43 20/7 (2)
Spielberg (info) 21:43 20/7 (6)
Gold (info) 21:42 20/7 (23)
Rim of the World (info) 21:32 20/7 (11)
Hellboy (info) 21:10 20/7 (8)
Big Time (info) 20:37 20/7 (1)
Dumbom (info) 20:36 20/7 (9)
Critters 2 (info) 19:03 20/7 (46)
Insomnia (info) 18:58 20/7 (331)
Circus Columbia (info) 17:25 20/7 (11)
Triple Frontier (info) 17:10 20/7 (13)
Message from the King (info) 16:59 20/7 (9)
Gangster Playboys Retribution (info) 16:48 20/7 (2)
Allt du önskar kan du få (info) 16:08 20/7 (4)
Neverwas (info) 15:59 20/7 (41)
Critters (info) 15:51 20/7 (110)
Gangster Playboy Legends (info) 14:19 20/7 (1)
Den 12:e mannen (info) 12:56 20/7 (9)
Uptown Girls (info) 12:54 20/7 (108)
The Dognapper (info) 12:35 20/7 (8)
Midsommar (info) 12:10 20/7 (12)
Generalen (info) 11:33 20/7 (6)
Marked Man (info) 11:21 20/7 (2)
Howling VI: The Freaks (info) 11:02 20/7 (16)
Dr. Giggles (info) 11:01 20/7 (36)
American Nightmare (info) 10:58 20/7 (4)
Vårat gäng (info) 10:55 20/7 (11)
Farväl Falkenberg (info) 09:47 20/7 (583)
Fahrenheit 451 (info) 08:50 20/7 (121)
Beyond Skyline (info) 07:00 20/7 (12)
Sagan om Gandahar (info) 05:18 20/7 (32)
La sonate à Kreutzer (info) 00:49 20/7 (1)
The Gospel of John (info) 00:24 20/7 (15)
A Walk Among the Tombstones (info) 00:05 20/7 (61)
Mitt namn är Wrath (info) 23:59 19/7 (20)
Tillbaka till framtiden del II (info) 22:58 19/7 (300)
King Kongs son (info) 22:53 19/7 (9)
What If (info) 21:53 19/7 (48)
La La Land (info) 21:42 19/7 (120)
Lejonkungen (info) 21:02 19/7 (998)
The Intern (info) 20:57 19/7 (72)
The Hummingbird Project (info) 20:47 19/7 (5)
Baltic Storm (info) 20:28 19/7 (67)
Loving Vincent (info) 19:59 19/7 (14)
Diego Maradona (info) 19:56 19/7 (2)
Änglarnas stad – Los Angeles  (info) 19:44 19/7 (93)
Booksmart (info) 19:37 19/7 (14)
First Kill (info) 19:25 19/7 (11)
Lejonkungen (info) 17:45 19/7 (6)