Betyg idag: 1 177 Besökare idag: 5 565

Yellow
Visitkort-scenen är ren och skär filmkonst.
 Grumpe
Även om man har läst boken så måste man se den minst en gång i sitt liv. Christian Bale som bäst och filmen är ganska så trogen till boken, dock finns det småsaker som man kan störa sig på.
 NektarN
Grym film! mycket stark insats av Christian Bale
 swecarlsson
Otroligt bra skådespeleri av Christian Bale! Gäller att inte fokusera sig på morden, utan mer hur jävla ytlig yuppie-världen är. Skön twist och scenen med "hipp to be square" beskriver så bra hur jävla galen han är xD Sjukt nära en 5:a. Kanske efter ha sett den flera ggr, Mycket stark 4:a iallafall.
 lightship
Näst intill perfekt film, tappade en del mot slutet.
 4fia
shiiit psycho !!
 spiel mit mir
Älskar den! Hela stämningen i filmen är så otroligt tryckt och konstgjord att det är nästan som en framtidsrulle ibland. Bale är grym och extra plus för att Genesis och Phil Collins gjort musiken
 Berniey
Utmärkt film!
 riseandfall
Bale spelar så sjukt bra, ingen skulle passa så bra i denna roll som han. Perfekt film!
 Jexxie
Lite överhypad men jag måste erkänna att budskapet är klockrent!! Det är de sista 10 minuterna som höjer filmen. Helt klart intressant och sevärd.
 Ramborobban
Lite annorlunda typ av film, men jag gillade den, den hade sin charm på något sätt. Bra skådespeleri och handling. Välgjord.
 iBoy
Ja vill inte vara den som är den, men det här var väll inte så bra...? Efter att ha sett vissa scener vid olika tillfällen (morgonrutinen, visitkortsscenen mm) hade jag förväntat mig mer. Men jag förstod inte alls grejen? Vad vill den här filmen vara? Läskig? Rolig? Filosofisk? Intressant? Det var ju bara tradigt och konstigt! När slutet väl kommer (och faktiskt var ganska bra) så har jag ledsnat för länge sedan. Och jag höjer inte tillräckligt mycket på ögonbrynen för att ge den mer än 2 pluttar.
 JackMicro
Bra insatser av alla skådespelare och en handfull klassiska scener men den lyckas inte snyta ihop säcken i slutet och visa det större samanhanget.
 Rhonda
Underbart skruvad, men läsa om boken...?
 AlbinWesley
Visst, bra film. Många bra scener. John Cale-musiken är utmärkt! Känns ändå som att den missar väldigt mycket som hade kunnat göra den bättre. Jag har inte läst romanen, men kan föreställa mig skillnader till dess fördel.
 kamikazekanin
håller med iBoy men ger den blott en etta. wtf?
 Kebaa
Intressant film där man får se folks (och framförallt huvudpersonens) narcissism och samhällets materialism. Samhällskritiken får dock ta mindre plats än den svarta humorn, känner jag. Slutet kände jag var lite oklart, förstod inte riktigt vad som hade hänt och vad som inte hade det. Men jag brydde mig inte riktigt. Bales skådespel är lysande.
 annihilat0r
"American Psycho" är en intensiv film om "Patrick Bateman", en iskall man med hög position i meckat Wall Street, spelad av Christian Bale. Det är en relativt oförutsägbar och hela tiden lovande film. Men löftena infrias dessvärre inte till den grad jag hade önskat. Helheten är klyftig – men kanske lite för klyftig? Men hur i all sin dar kan en film vara "för klyftig" för sitt bästa? Jo, genom den ansträngningen upplever jag ibland att filmer kan förlora den viktiga trovärdigheten, de emotionella resurserna och den genuina dragningskraften. Men oavsett klyftighet kunde inte Christian Bale gjort det bättre. Och den intensiva spänningen filmen framkallar är verkligen äkta. Så på det hela taget är konceptet långt mer än bara godkänt.
 inchris
Man får ju lust att läsa boken. Christian Bale gör fantastiskt bra ifrån sig. Håller med om att filmen känns klyftig och smart, den nästan slår knut på sig själv.
 LVX156
En bra film som tyvärr måste försöka mäta sig med en av de bästa nutidsromanerna någonsin, och då bleknar den i jämförelse.
 Andreas_
Kan börja min kommentar med att jag inte har läst boken tyvärr och kan därför inte jämföra filmen med boken som tydligen ska vara i en klass för sig. Men jag gillar filmen skarpt, och Bale är ju lika fenomenal som alltid, så att man undrar ju varför han inte är nominerad till en oscar varje gång han släpper en ny film. Hursomhelst så gillar jag även den svarta humorn och den grova satiren som den vill påvisa i filmen och jag förstod aldrig heller slutet när jag såg denna film första gången år 2000, men denna gång och 13 år senare så var det hur tydligt som helst och den steg ett snäpp till på min lista. Det blir utan tvekan en stark 4:a och filmen håller hög klass än idag, enda som ändrats är nog våldet i filmen som man knappt reagerar på idag 2013, men tyckte var ganska otäckt när den kom ut, vilket egentligen påvisar hur avtrubbad man blivit av "filmvåldet" genom åren.
 ptns soffa
Bra film som genomsyras av mycket svart humor vilket är något jag gillar, Christian Bale är genialisk i sin roll och filmen har en intressant handling, dock gillar jag inte riktigt slutet där det blir väldigt rörigt.
 Djurnord
Nja. Förut tyckte jag filmen var bra men nu tycker jag att den är tråkig, långdragen och inte bra.
 Travis Bickel
Genialisk och rolig film. Ett måste!
 timbo93
Snygg och smart men ganska överskattad.
 mageek
Höjer till femma efter omtitt. Helt genialisk film. Blandar svart komedi med skräck. Bale gör en av sina absolut bästa roller (och det säger inte lite det). Regin, fotot och musiken håller högsta klass
 araka
välgjord komedi med flyt och driv. Christian Bale är perfekt i rollen som pursociopat.
 LacombeLucien
Boken är bättre, men riktigt bra film också. Skådespelarna är perfekta i sina roller. Vilka dialoger.
 Netza
Skum film. Scenen där de jämför visitkort var underbar.
Som kolsvart komedi funkar den bättre än som genuin skräckthriller. Dialogen, scenografin och det rena stiliga tar hem fullpott och Bale är perfekt som galne Bateman.
 Grane
Mästerverk.
 robbieroy
En film som vuxit, vuxit och vuxit för varje gång jag sett den. Det är ju naturligtvis idioti rakt igenom, men samtidigt så underhållande att man häpnas hur många gånger man än sett den. Bale är helt fenomenal.
 DanjelFalck
Boken är säkert bättre om man gillar att läsa en massa onödigt nonsens. Filmen är genial.
 Punkliv
Väldigt rolig, kolsvart och underbar humor.
Jag bara älskade boken och kände ett ordentligt obehag. Filmen når inte upp till bokens storhet varken i berättandet eller skrämselfaktor men den är väldigt skrämmande på ett väldigt fräscht sätt, än idag, för att vara film.
 Hitschmidt
Tvistat och obehagligt.
 Invertedd
Intressant, välspelad, äcklande och definitivt allegorisk. För mig framstår det hela som social kritik; materialism och egocentrism på en sådan nivå att vem som helst kan drivas till vansinne. American Psychosis, det sjuka i den amerikanska drömmen där pengar framstår mer värt än människoliv, för vissa.
 bad_droidboy
Bale är skitbra men för mig är det bara en skruvad våldsorgie.
 Lux Lisbon
Sjukt bra, storande, fascinerande, ger mersmak pa psykopatkunskap, och den eviga utmaningen att forsoka forsta en annan manniska, att bli forstadd, och att forsta sig sjalv/ veta vem man ar.
 Jompalompier
Jag som 16-åring verkar inte ha uppskattat den lika mycket som jag gjorde nu när jag såg om den. Bale i högform!
 Memelian
Recenserades i filmpodden Filmnationen! filmnationen.podbean.com, finns också i podd-appar och sånt.
 Bullen84a
??
 RadloTlmes
Bale är lysande och Harron mycket skicklig.
 Teolinda
Jag gillar den verkligen. Den är sådär smart rolig, och samtidigt hemsk och sorglig. Men nu såg jag den typ en vecka efter att jag läst boken och då blir det ju att man jämför. Det är en rätt lyckad filmatisering men den har tappat bort lite av allvaret som jag tyckte fanns i boken, kanske för att man inte kan följa Batemans tankar lika mycket och för att de inte vågade ha riktigt lika hemskt våld, typ. I jämförelse känns ändå filmen lite platt, men den är riktigt bra ändå!
 92axha10
Jag visste inte att det här var en komedi men när jag insåg det så kunde jag nästan inte sluta skratta. Många bra citat i den här och ibland kan man inte tro vad man ser. Riktigt kul!
 Sunken25
Christian Bale, take a bow. En av de mest svåra filmerna att betygsätta enligt mig, har sett den två gånger och vet fortfarande inte om jag tycker den är briljant eller bara en bra film. Lutar mer åt en bra film i nuläget, men skulle behöva se den en gång till kanske haha. 7.5/10
 Jafences
Allting är fantastiskt med den här filmen! (efter att man har sett den några gånger)
Jämför man med boken känns det här mest som nåt man visar i Bolibompa. Låter man dock bli att jämföra med boken så är det här en väldigt bra och välgjord film med bra skådespelare. En framtida klassiker.
 Pingstpastorn
Precis som boken är denna film ett sant mästerverk. Här får man en intressant inblick i det mänskliga psyket och det ligger en hel del i det som berättas. Grundhandlingen från boken finns kvar men i filmen har våldet tonats ner avsevärt och det är på gott och ont, men helhetsintrycket förändras inte på grund av det. Valet av skådespelare kunde inte ha gjorts mycket bättre och Christian Bale gör sitt livs roll.
Klassiker
« Föregående   |   1 ... 21 22 23
Senaste kommentarer
War, Inc. (info) 15:53 14/12 (72)
Cassandra's Dream (info) 15:51 14/12 (189)
Eight Crazy Nights (info) 14:07 14/12 (78)
Cinema Verite (info) 13:55 14/12 (7)
The End of the Tour (info) 13:39 14/12 (23)
120 slag i minuten (info) 13:32 14/12 (3)
Den sista föreställningen (info) 13:18 14/12 (96)
Vera Cruz (info) 11:24 14/12 (9)
The Killing of a Sacred Deer (info) 10:28 14/12 (15)
Star Wars: The Force Awakens (info) 08:41 14/12 (299)
Star Wars: The Last Jedi (info) 08:16 14/12 (19)
Arkiv X: I Want to Believe (info) 08:13 14/12 (337)
Justice League vs. Teen Titans (info) 06:33 14/12 (6)
The Eyes of My Mother (info) 06:22 14/12 (6)
Blinkande lyktor (info) 04:25 14/12 (248)
10 Cloverfield Lane (info) 04:16 14/12 (113)
Ingenjör Andrées luftfärd (info) 04:02 14/12 (43)
Prinsessan Mononoke (info) 02:19 14/12 (737)
Office Christmas Party (info) 02:14 14/12 (10)
Satanic (info) 02:02 14/12 (4)
Justice League (info) 01:20 14/12 (17)
Hennes envisa hjärta (info) 01:18 14/12 (20)
Tandläkaren (info) 01:04 14/12 (174)
Buena Vista Social Club (info) 01:02 14/12 (38)
Mannen i Väggen (info) 00:58 14/12 (1)
Monky (info) 00:31 14/12 (1)
8 kvinnor (info) 00:27 14/12 (132)
Fanny och Alexander (info) 00:27 14/12 (573)
Better Watch Out (info) 00:26 14/12 (7)
El Camino Christmas (info) 00:26 14/12 (2)
Blow (info) 00:23 14/12 (478)
Utpressning (info) 00:20 14/12 (150)
Förbjudet begär (info) 00:12 14/12 (33)
The Unwanted (info) 23:28 13/12 (1)
Resident Evil: The Final Chapter (info) 23:17 13/12 (27)
Rememory (info) 23:13 13/12 (4)
The Recall (info) 22:55 13/12 (3)
Dumma mej 3 (info) 22:54 13/12 (16)
Renoligan (info) 22:53 13/12 (3)
The Night Before (info) 22:32 13/12 (29)
Princess D (info) 22:25 13/12 (2)
Bullet Head (info) 22:03 13/12 (1)
Anvil! The Story of Anvil (info) 21:48 13/12 (113)
Den osynlige väktaren (info) 21:47 13/12 (3)
Solsidan (info) 21:42 13/12 (10)
Viva María! (info) 21:38 13/12 (13)
Dunkirk (info) 21:33 13/12 (85)
Cains många ansikten (info) 21:25 13/12 (36)
De tystade (info) 21:14 13/12 (7)
Rosita (info) 21:02 13/12 (1)