Seesawboy
Otroligt vacker film. Brad pitts österikiska dialekt och tibetanernas engelska drar dock ner betyget ett snäpp. Otroligt vacker film. Jag blir sugen på att bestiga ett berg.
 EvilNed
Augh, sockersöt bild av ett feodalsamhälle styrt av benhård religiös doktrin!
 narren
håller helt med dolwphin. man var ganska arg på kina när filmen var slut också... men men
 mr_magi
Sevärd!
 japan89
rätt vacker med inget särskilt bra
 Discoe
lyrisk över denna ju !
 kjs
Sju svåra år i Tibet? Sju långsamma år i Tibet? Stark tvåa.
 carre006
helt fantastisk
 kexchokladet
Snygg och vackert filmad men ganska seg...
 Aidahog
Visst fin, men allt det vackra (personer, miljö) gör att inget av det sticker ut.
 mr_magi
riktigt bra!
 Tinuviel_
..och filmen känns som sju år i Tibet.
 Minik?
självglorifierande...?
 Goirwei
rätt bra
 Salvation_Mind
Vacker
 Stoffe88
Hade den som en femma länge, men kände mig tvungen att sänka den. Både Pitt och Thewlis engelsk-tyska var lite sjaskig. plus att det är lite tråkigt att alla i filmen talar engelska. tror inte alla i Tibet kunde engelska på 40-talet. Övrigt en fantastisk film, underbara miljöer genom hela filmen!
 Ngdawa
tycker stoffe88 är töntig..lol..nädå, men jag tyckte att det var en otroligt vacker film, mycket välspelad, och engelskan såg jag mer som nån slags berättande i sig, känns ändå som om det skulle bli mer rörigt om alla skulle prata "rätt" språk, hur skulle då österrikaren och dalai lama komunicera? men förutom det fåniga hollywood-slutet så var den näst intill perfekt! klockrena scener, bra repliker, snyggt fångat med den unga dalai lama som bara ville vara en pojke och lära sig saker, bli behandlad som vem som helst..äh, grym film som gör att man vill till tibet NU!! :)
 Stoffe88
Det är ju trots allt en av det bästa filmer jag någonsin sätt, känns lite illa att bara ge den en fyra :/ den höjs nog inom kort.
 Ngdawa
ja det tycker jag absolut du ska! :) asså, den var så bra, så man (jag) tänkte inte ens på att det var brad pitt i huvudrollen, därav försvann ala tankar p åen sjaskig tysk-engelska, var skeptiskt i början, men när skägget växte så växte också filmen och brad pitt krympte.. :)
 Stoffe88
.......och DÄR kom höjningen! :)
haha! låter bra det! :D
 danneman84
En riktigt fin och intressant film som tål att ses flera gånger. Det fattas dock för mig det där lilla extra som skulle placera den bland de få utvalda femmornas skara.
 danzon
Pinsamt att folk har gett denna film 5.
 Rollywood
Dett är ju en film som man minns när den kom.
 embla13
Helt okej, lite seg kanske.
 Tim Buckley
(rek 3a) Solklar 4a. Filmen vandrar mellan Hitler-Tyskland och Maos kinesiska återerövrande armés framfart i Tibet och skildrar den verkliga historien och vänskapen mellan en av förra århundradets mest fantasibringande vänskaper mellan Heinrich Harrer och den 14e Dalai Lama. Nu är det dock en felaktighet att Harrer skulle haft med manuset att göra alls, då han helt enkelt inte hade det. T.ex så är historien om Harrer's familj i Österrike helt fabricerad och som av en "lyckoträff" fick Annaud i efterhand reda på under ett samtal med Heinrich att denne hade åkt ifrån en gravid fru till Tibet. Så även om 30, 40 och 50-talets dagbok är grunden till filmen så är själva filmmanuset enskilt författat utav Becky utifrån dagboken. Så förvisso är det både sockrat och berusat till exilregeringens fördel. Och sedan befinner sig dialogen därtill i teorin på en något styltad nivå. *Men* det är framförallt just denna den stora penseln som av mig här också uppskattas. Med ett sedvanligt magnifikt John Williams tema, med stora mäktiga snöklädda berg, styltiga repliker och ett brett kollage av en svunnen tid som trots kanske 80% realism ändå blir en viktig pusselbit i det underhållningspussel med världen som gestalt vi kallar Hollywood. Stort, svulstigt och vackert!
 Halofreak92swe
Lite seg men sjukt bra!
 Rwesterin
Som sagt lite seg men väldigt bra och intressant och Brad Pitt är bra som vanligt. :)
 Heartofarebel
Det här är en väldigt bra film!
 booby
Intressant och bra men väldigt seg och Brad är väldigt tveksam.
 Gyllenbock
Mycket sevärd och intressant film. Mäktiga miljöer och en fascinerande kultur. Inte alls seg enligt min mening.
 Taandborste
Mycket välspelad och fin film.
 not_me
Intressant film dock väldigt långdragen.
 jerker_dahlman
håller verkligen inte med om att den är seg, kanske en gång i ca en minut i filmen men annars ej. Mycket bra rulle med undantag av brytningen, ska de prata engelska kan de väl fan prata engelska på riktigt
 Krantzylvania
ja riktigt löjlig brytning
 OhJoy
Jag hade förväntat mig mycket mer av den här filmen, då jag har hört så mycket om den. Trots att den inte levererade så mycket så var den ändå bra. Värd att se.
 Cim-Inc
Välspelad och mycket bra gjord bortsett från en del brytningar som påpekats innan, men man kan inte få allt! Kan vara Brad Pitts största roll?
 Körsbär
Vissa händelser seglar fort förbi andra är väldigt segdragna. Filmen i sig är riktigt bra, skulle dock inte vilja se den igen.
 Franck-Ribery
brad pitts bästa roll, inget snack om saken
 Cp-arnie
Den hade varit så mycket bättre utan Pitts löjliga brytning...
 MERisen
Jovisst sevärd, men lever inte upp till förväntningarna...
 Ojhda
Stark trea!
 92axha10
Var positivt överraskad av den här filmen. Jag gillade vyerna och fotot. Alla gör ett bra jobb och jag brydde mig inte om den långa speltiden särskilt mycket. Den har karaktärsbyggnad och ett historiskt värde. Kan kännas långsam för vissa personer men för mig var det ingen fara.
 Podpolkovnik
Glorifierar den gamla nazisten Heinrich Harrer utan att problematisera. Det hårda slavsamhället och teokratin som utgör det "oberoende" Tibet målas upp som ett föredöme medans en schablonartad antimaoism ekar. Pinsamt.
 BrutusBeefcake
Äh efter att sovit på den höjer jag den till en svag 4:a. Den har helt klart en hel del skavanker men jag gillar ändå filmen en hel del. En trevlig resa som vi bjuds på och fantastiska vyer i de tibetanska landskapen. Jag överser mycket men ibland skall man vara snäll också. Kan definitivt tänka mig att se denna igen. (10-/15)
 G-Zus
vet brad pitt ens vilken accent han försöker imitera?
 Rele
Filmen är faktiskt bättre än betyget tre jag gav tidigare. Jag ger en fyra i stället.
Ganska bra
 RustyFilm
Filmen baseras på verkliga händelser. Den österikiska utförsåkaren och bergsklättraren Heinrich Harrer (Brad Pitt ) ingick 1939 i en av Hitlerregimen organiserad bergsklättrings expedition till Himalaya (det skulle ta 12 år innan han återvände till österike). Andra världs- krigets tentakler nådde ända till Tibet och bergklättrargänget blev tillfångatagna av brittisk militär och satta i fångläger. Heinrich gör upprepade flyktförsök, han lyckas tillslut tillsammans med sin blivande vän Peter (David Thewlis). Många strapatser följer men det största ”lyftet” för Heinrich kommer när han blir mentor till då 14-åriga Dalai lama. Kredd till Brad Pitt, David Thewlis och Jean-Jacques Annaud för just skådespeleri resp. regi.
Funkar, inte en av de bästa filmerna men funkar...
« Föregående   |   1 ... 3 4 5
Senaste kommentarer
(Sökarna) (info) 13:31 24/8 (502)
1408 (info) 13:23 24/8 (813)
Jigsaw (info) 12:02 24/8 (24)
Romina (info) 12:00 24/8 (4)
Pulp Fiction (info) 11:58 24/8 (1874)
The Russian Bride (info) 09:37 24/8 (1)
Doomsday (info) 09:21 24/8 (1)
Avengers: Endgame (info) 08:36 24/8 (39)
Lejonkungen (info) 08:02 24/8 (20)
Once Upon a Time in Hollywood (info) 04:52 24/8 (20)
Nattvakten (info) 02:51 24/8 (122)
Sådan far, sådan son (info) 02:14 24/8 (9)
The Spy Gone North (info) 00:39 24/8 (1)
Kill the Irishman (info) 00:01 24/8 (81)
Titta vi flyger! (info) 23:46 23/8 (307)
Koko-di Koko-da (info) 23:02 23/8 (2)
A Simple Favor (info) 22:34 23/8 (18)
Ask Me Anything (info) 22:18 23/8 (10)
John Wick: Chapter 3 - Parabellum (info) 21:55 23/8 (20)
Bipedality (info) 21:54 23/8 (1)
Blade Runner 2049 (info) 21:52 23/8 (141)
Taken 3 (info) 21:51 23/8 (100)
En kvinna att dö för (info) 20:43 23/8 (1)
So Big! (info) 19:46 23/8 (3)
Night Nurse (info) 18:15 23/8 (7)
Chilly Dogs (info) 16:08 23/8 (14)
Caligula (info) 14:18 23/8 (174)
A Dog's Purpose (info) 12:56 23/8 (12)
Destination Wedding (info) 12:47 23/8 (5)
Call Me by Your Name (info) 11:24 23/8 (65)
Sinister (info) 11:23 23/8 (266)
Tootsie (info) 07:27 23/8 (167)
Farlig resa (info) 04:02 23/8 (1)
Wheels on Meals (info) 00:53 23/8 (29)
Nightbeast (info) 00:21 23/8 (7)
Firefox (info) 00:05 23/8 (74)
Hellboy (info) 00:03 23/8 (11)
Nyckeln till frihet (info) 23:39 22/8 (1813)
Bloodfist VIII: Trained to Kill (info) 23:10 22/8 (4)
Kingsman: The Secret Service (info) 23:08 22/8 (198)
Lockout (info) 22:02 22/8 (118)
The Eyes of Orson Welles (info) 21:37 22/8 (3)
Une leçon particulière (info) 17:56 22/8 (4)
Rom – öppen stad (info) 15:36 22/8 (94)
Darjeeling Limited (info) 14:52 22/8 (574)
The Lucky One (info) 13:11 22/8 (71)
Upgrade (info) 12:58 22/8 (23)
Ruin Me (info) 12:26 22/8 (1)
Jurtjyrkogården (info) 11:04 22/8 (22)
Alita: Battle Angel (info) 08:52 22/8 (32)