Deiwos
Klassisk svensk mysfilm :)
 fragola
Skaparglädje, varm humor, underbara skådespelare och karaktärer. En film att må bra av!
 winston s.
mycket värt att se, trevligt trevligt och sympatiskt budskap. men kanske inte så mycket mer?
 nelhaD
"att ööööövaaa oss!"...Oj så trevlig den här är. Den passar sig bra en kväll med mor och far.
 Farbrorblå
Ofattbart härlig!
 ajvar
lena nyman gör mig i stort sett alltid glad, och det här är en väldigt fin film
 Kurganen
En given favorit i mitt hushåll. En fantastiskt skön stämning och musiken är udnerbart arrangerad. Toppen.
 Taliah
Snygg och speciell, rolig och mörk, superbra skådisar, grym musik och ett bra budskap - det kan inte bli mycket bättre!
En av Svenska Ords svagare filmer. Fars är inte min grej. (8+/15)
 Hengman
Den är skön! Och något så ovanligt som en genomtänkt fars med både budskap (dock lite för vänster) och underhållningsvärde. Inte lika bra som Äppelkriget dock, och lite väl enkel ibland. Järegård äger!
 gustafullt
Rolig på de flesta ställen och med ett vackert budskap. Och som många här nämner. Musiken är så bra.
 FabianBom
fjantig och dålig humor.
 alexafshar
Inte i närheten av att angöra en brygga och mannen som slutade röka.
 Funtomen
En ganska ojämn film, som ändå får ett bra betyg mest för att den är rakt igenom charmig och rolig. Historien är ganska enkelt berättad på sagomaner och man bryr sig verkligen inte om att linda in de åsikter man vill förmedla utan kritiserar öppet fångvården. Humorn är helt klart min kopp te, jag skrattar nästan så att jag gråter stundtals och fascineras över hur otroligt komisk Ernst Hugo är och hur bra personkemin är mellan Margaretha Krook och Gösta Ekman. Skådespeleriet är bra och trots att manus har en hel del ologiska klavertramp är det hela väldigt, väldigt roligt hela tiden.
 emilstjernholm
Inleder grymt starkt men tappar sedan något. Många underhållande rollprestationer (Ernst-Hugo, Gösta Ekman med flera).
 booby
Helt underbar film som man kan skratta och sjunga med i. Dessutom tröttnar jag aldrig på den och har redigt udda men skön humor!
 Daniel Mott
Det har blivit en hel del Svenska Ord nu i veckorna och i kväll sågs Släpp fångarne loss, det är vår! om (vilket produktivt sjuttiotal!). Den förnöjer fortfarande, även om manusmissarna, farstendenserna (trots att den ärligt marknadsförs som en familjefars på postern) och det på näsan klistrade slutet inte känns lika fräscha den här gången. Även om fyran sänks till en trea ger framförallt Danielsson, Järegård, Krook och Nyman den ett stort plus i kanten. Och vilken catchig titellåt, sen! Betyg: 3+
 Beigeorm
Hasseåtages bästa. Mysig och varm politisk satir, som väl inte finns idag. Gösta Ekamans direktör är en fantastiskt skön absurd karaktär, trots det har man träffat honom obehagligt många gånger i verkligheten...
 Emcor
En stark fyra blir det på den här. Den har, som så många andra Hasse och Tage filmer, en härlig svensk sommarkänsla som gör en lätt patriotisk. Den är rolig på gammaldags svenskt fars vis och det uppskattas hur 'osminkad' den är. Får en att längta till sommaren ute på landet. Underbara skådespelarinsatser och en rakt igenom lycklig film
 YouAreNrIchi
Så jävla min humor. Och Gösta Ekman är alltid bäst.
 Heliopoeticus
Öppningsscenen med Tage och Lena Nyman till hästs gör mig alldeles varm :-)
 Linusia
Birger Sjöberg...en favorit...Jag undrar vad han gillat denna film? En kärleksfull adaption av hans Fridavisa. Ljuvlig.
 m0rten
Fars, Usch.
 annihilat0r
En varm och härlig sommarberättelse - med stor sensmoral involverad. Alla är vi poliser ibland - hemligheten är att vara det i så liten grad som möjligt! Vacker, välgjord, mysig och positiv. Gösta Ekman är lysande som vanligt - farligt skicklig man! Lena Nymans röst kräver tålamod - men jag lär mig tycka om den under filmen! Hans Alfredsons utstrålning och beteende är mycket likt t ex Jesus! Ernst-Hugo visar att han behärskar även positiva filmer. Det ända rätta är att ta denna film som den är - jag förstår dock att det kan vara lite svårt mentalt. Därför rekommenderar jag att du släpper alla mentala spärrar om hur en film ska vara före du ser denna galna saga. "Du.. Om man tror att det går åt helvete, då går det åt helvete."
 Hans Moleman
Gösta Ekman gör den här filmen. När han är som bäst!
 #54
En absurd liten saga med hög underhållningsfaktor.
 AddeColciago
Trevlig humor och skön musik. Tage Danielssons röst är to die for. Liksom Ernst Hugos utstrålning.
 hulqen
Innehåller en hel del roliga repliker, smarta ordvrängningar och lustiga upptåg. Men den var för långsam och hade ett aningen för infantilt tilltal för att riktigt infria mina förväntningar.
 snyltare
Ja, ständigt aktuell diskussion, men ofrånkomligen daterat tilltal! Men Lena Nyman och "hennes vän" är ju utmanande i sina franka funderingar. Det där resonemanget om poliser, till exempel. Min sjuåring gillade också filmen.
 Qhunden
Riktigt skön, lättsam humor som bara gör sig så jävla bra ibland. Ernst-Hugo briljerar som vanligt!
 sirkurt
Trist och barnslig.
 Xenox
Helt klart den bästa filmen av Tage Danielsson. Mysig film med bra humor och musik :)
 latoya
Gösta Ekmans rollfigur är så jävla klockren:) En bra film tycker jag!
 QuiNonStultus
Ja, den är ju barnslig, men ändå rätt djup på många d vis. Jag tycker framför allt om arr d på slutet visar äkta bilder från riktiga fängelser. En oändligt löjlig yta ovanpå något tämligen alvarsamt. Och fars lär ju aldrig bli bättre än såhär.
 AmyTatti
Gillar denna skarpt. Underhållande. Bra skådespelare.
 mathiaskrusell
Underhållande men lite rörig. Blir bättre mot mitten och slutet av filmen.
 Raimo_1985
Tänkte att det skulle bli spännande att se den här när jag hört vad min mor sade: "Den är så dålig. En av de löjligaste filmer jag sett. Jag tror jag gick." :) Jag tänkte att den skulle vara BRA eller klart godkänd. Det visade sig att den var helt vidrig. Enerverande figurer och ganska dåligt skådespeleri. Skrik och sång. Kladd. Tjat. Skiten tar aldrig slut. Jag funderade själv på att gå, men härdade ut. Urk. Jag skrattade dock till några gånger.
 the bully
Väldigt ojämnt och för mycket flumvänster
 andmoreagain
Oerhört oförarglig film om ett mer problematiskt ämne. Såklart gillar jag det naiva och filmens snälla ton men den blir ibland lite för löjlig för sitt eget bästa. Ska man ha mer tryck och vrede se hellre Vilgot Sjömans "Ni Ljuger".
 AlbinWesley
Samtidigt som det inte känns riktigt som den håller för hela sin speltid, så är den en ren fröjd att ta sig igenom från början till slut. Jag älskar hur filmen bygger sin inre logik på så mycket tokerier, utan att man för ett ögonblick ifrågasätter den. Det blir väl min svagaste H&T-fyra hittills kanske, men jag kan inte sätta lägre.
Oj, vad jag älskade denna film när jag var liten. Jag kan ärligt inte säga hur många gånger jag såg den. Efter att sett den i mer vuxen ålder så kan jag säga att min kärlek finns kvar men inte förälskelsen. Jag njuter fortfarande av det absurda i filmen och skådespelarnas prestationer men som helhet är den inte lika stark idag. 3+
 Rehn108
Ett fåtal minnesvärda grejer, i synnerhet biljakten i inledningen och den efterföljande sången av Lena Nyman och Tage Danielsson. Men sedan var väl inte filmen så kul. Men Lena Nymans röst!!! Den är så charmig!!!
 martin eden
[rek. 3] En väldigt mysig och finstämd film och, som ofta var fallet med Hasse & Tage, kretsar filmen kring dagsaktuella politiska teman. Filmen är lite i den absurdistiska traditionen med många sagoelement. Trivsam men inte någon av radarparets bästa filmer. Bra!! 3.
löjlig
konstig satir av vad?
 F-M-J
Svenska komiska genier i högform. Underfundig, rolig och med en vacker poäng.
 Ful_fisk
Skönt 70-tal! Vacklar lite mellan trean och fyran. Varm, kreativ och mysig. Lysande skådespelarensemble! Men också en smula lättviktig, i synnerhet i skuggan av somliga av Hasse & Tages andra filmer.
 wasteoftime
0,1
 Sture Stenhög
Jag kan uppskatta en del av Hasse & Tages verk, men det här är ett bra exempel på deras sämre sida. När de känner att de måste få ut ett politiskt budskap och bara planlöst flummar iväg i sann 70-tals-anda, så resulterar det i sådan här dynga. Ett fenomen som känns mer Tage än Hasse. Något manus kan de inte gärna ha haft, och argumenteringen känns minst sagt spretig. Men i grunden försöker de väl stå upp för en human fångvård, och det kan jag ju trots allt sympatisera med, men den här filmen är så irriterande att den snarare får mig att vilja slänga in varenda liten snattare i tortyrkammare på livstid, så man kan väl inte påstå att de riktigt lyckas nå mig med sitt budskap. Humorn är dessutom bara dum och fånig. Kanske Gösta Ekmans sämsta roll? Men den är iaf inte lika provocerande dålig som Äppelkriget, och som tidsdokument är den lite fascinerande ändå
 yrkeschaufföre
11 år sen jag såg den sist och jag måste faktiskt sänka den till en stark tvåa. Ständigt aktuell diskussion men den kunde framförts på 20 minuter. Fritagningen är rolig och Ernst-Hugo får man aldrig nog av.
« Föregående   |   1 2 3 4
Senaste kommentarer
The Falklands Play (info) 10:39 24/7 (4)
Rock, Paper, Scissors (info) 09:17 24/7 (1)
Psychomania (info) 06:40 24/7 (11)
Prevenge (info) 04:04 24/7 (8)
Daddy's Home 2 (info) 03:50 24/7 (11)
Dark Hearts (info) 00:41 24/7 (1)
Den grymma staden (info) 00:17 24/7 (1)
Deadly Spawn (info) 00:02 24/7 (29)
Table 19 (info) 23:50 23/7 (6)
The Amazing Spider-Man 2 (info) 23:45 23/7 (156)
Tolkien (info) 23:35 23/7 (1)
Berättelsen om oss (info) 23:22 23/7 (73)
Oäktingen (info) 23:20 23/7 (1)
Diego Maradona (info) 23:09 23/7 (3)
Scorpion King 5 - Book Of Souls (info) 23:08 23/7 (1)
Pokémon Detective Pikachu (info) 22:49 23/7 (6)
The League (info) 22:41 23/7 (653)
Lejonkungen (info) 22:36 23/7 (9)
The Equalizer 2 (info) 22:34 23/7 (30)
Stockholm (info) 22:32 23/7 (4)
Long Shot (info) 22:30 23/7 (7)
Min värld i din (info) 22:14 23/7 (1)
Föräldrafällan (info) 22:10 23/7 (321)
Ett öga rött (info) 22:08 23/7 (196)
Tusen gånger starkare (info) 22:07 23/7 (126)
Patrioter (info) 22:05 23/7 (105)
Capone (info) 22:03 23/7 (25)
Murder Mystery (info) 22:00 23/7 (14)
World Trade Center (info) 21:39 23/7 (438)
23 steg till Baker Street (info) 21:37 23/7 (2)
Flight 93 (info) 21:35 23/7 (155)
Firman (info) 21:32 23/7 (124)
Kill Bill - Vol. 2 (info) 21:30 23/7 (1308)
Kill Bill - Vol. 1 (info) 21:29 23/7 (1726)
12 Years a Slave (info) 21:27 23/7 (277)
Precious Cargo (info) 21:26 23/7 (9)
Jönssonligan – Den perfekta stöten (info) 21:24 23/7 (77)
The Love Punch (info) 21:22 23/7 (14)
Dolda fakta (info) 21:11 23/7 (7)
Viking Destiny (info) 20:31 23/7 (1)
The Witch In The Window (info) 20:26 23/7 (1)
Jane Fonda in Five Acts (info) 19:49 23/7 (2)
Colette (info) 19:46 23/7 (7)
The Humanity Bureau (info) 18:32 23/7 (5)
Les Seins de glace (info) 16:08 23/7 (1)
Teach 109 (info) 16:00 23/7 (1)
The Final Year (info) 15:40 23/7 (2)
Masjävlar (info) 15:33 23/7 (809)
Rallybrudar (info) 14:31 23/7 (133)
Downsizing (info) 13:13 23/7 (46)